img
14
Wydarzenia 1938 roku
26 czerwca 16 lipca 2009 * Kurier Galicyjski
PAMIĘTAĆ I WYBACZYĆ,
KONSTANTY CZAWAGA
tekst i zdjêcia
CZY PIKIETOWAĆ POLSKĄ AMBASADĘ?
Na Politechnice Lwow-
skiej mia³a miejsce prezen-
tacja ksi¹¿ki dra Grzegorza
Kuprianowicza „1938. Akcja
burzenia cerkwi prawos³aw-
nych na Che³mszczyŸnie i
Po³udniowym Podlasiu.”
W pierwszym tygodniu
kwietnia Miêdzynarodowy
Instytut Oœwiaty, Kultury i
£¹cznoœci z Diaspor¹ Uniwer-
sytetu Narodowego „Politech-
nika Lwowska” w ramach
swego projektu „Otwórzmy
dla Ukrainy diasporê ukra-
iñsk¹” zorganizowa³ doku-
mentaln¹ wystawê fotogra-
ficzn¹. Odby³a siê równie¿
prezentacja ksi¹¿ki dra Grze-
gorza Kuprianowicza „1938.
A¿eby wyjaœniæ niektóre
nabo¿eñstwa odprawiane
Akcja burzenia cerkwi pra-
szczegó³y poruszonego te-
w jêzyku polskim. Tak jest
wos³awnych na Che³mszczyŸ-
matu „Kurier” zwróci³ siê do
w Warszawie czy Wroc³awiu,
Dr Grzegorz Kuprianowicz
nie i Po³udniowym Podlasiu”,
dra Grzegorza Kupriano-
bo tamprawos³awni Po-
która w zesz³ym roku zosta³a
ukraiñskiej, naukowców,
w 1915 r. ewakuowa³a siê
wicza. Na pytanie, w jakim
lacy”.
wydana w Che³mie pod hono-
nieobojêtnych i zafascyno-
wiêkszoœæ miejscowych pra-
jêzyku odprawianenabo-
Na pytanie, dlaczego na
rowym patronatem Prezy-
wanych stanem tego, co uk-
wos³awnych i powróci³a do-
¿eñstwa w cerkwiach prawo-
Che³mszczyŸnie i Podlasiu
denta RP Lecha Kaczyñskiego.
raiñskie na terenach za lini¹
piero po 1918 r. Zamieszka³a
s³awnych na Che³mszczyŸnie
obecnie wznoszonenowe
„Kurier” ju¿ pisa³ o tych
Curzona. Przyby³ tak¿e wice-
na tych ziemiach ludnoϾ
i Po³udniowym Podlasiu,
cerkwie prawos³awne w stylu
tragicznych wydarzeniach.
wojewoda lwowski Igor Der¿ko.
obrz¹dku wschodniego na
pad³a odpowiedŸ: „Koœció³
rosyjskim, prawie jak gdzieœ
„Rzeczpospolita, bêd¹ca
Prawos³awny historyk z Polski
d³ugo pozosta³a obiektem
Prawos³awny w Polsce jest
pod Moskw¹, a nie w stylu
dr Grzegorz Kuprianowicz
zakusów i manipulacji poli-
ojczyzn¹ wielu narodów
Koœcio³em wielonarodowoœ-
ukraiñskim, dr Kuprianowicz
i uznawana za pañstwo bez
przedstawi³ swoje badania,
tycznych. Jako przyk³ad mo¿-
ciowym. Wœród wiernych
powiedzia³: „Œwi¹tynie
stosów, w czasach okrutnych
dotycz¹ce tragicznych wyda-
na tutaj wspomnieæ o nocie
przede wszystkim Ukraiñcy
budowane w ró¿nych stylach.
walk religijnych i etnicznych
rzeñ na ziemi rodzinnej jego
protestu w obronie prawos-
i Bia³orusini, ale s¹ tak¿e
Zale¿y to od wiernych, którzy
dawa³a przyk³ad, ¿e mo¿e
przodków w czasach miêdzy-
³awnych na Che³mszczyŸnie,
wierni innych narodowoœci:
s¹ na danym terenie. Tutaj
istnieæ miejsce, gdzie ró¿ne
wojennych oraz opowiedzia³
któr¹ wystosowa³ do pol-
Polacy, Rosjanie, Romowie,
mo¿na dyskutowaæ, gdzie jest
wiary i kultury wspó³¿yj¹ ze
o zesz³orocznych obchodach
skiego rz¹du minister spraw
Grecy… Na Che³mszczyŸnie
jaki styl. To jest kwestia dys-
sob¹ zgodnie – zaznaczy³ we
70-lecia akcji burzenia cerkwi
zagranicznych bolszewickiej
i Podlasiu, które wchodz¹
kusyjna, zale¿y tak¿e od ar-
wstêpie do prezentowanej
na Che³mszczyŸnie i Po³ud-
Rosji Cziczerin. A by³o to aku-
obecnie w sk³ad diecezji lu-
chitekta. Na przyk³ad, cerkiew
ksi¹¿ki polski prezydent.
niowym Podlasiu.
rat w tym czasie, gdy zosta³
belsko-che³mskiej, wiêkszoœæ
w Bi³goraju jest budowana
Jednak¿e w historii ka¿dego
Wasyl S³obodian, kierow-
uwiêziony przez bolszewików
wiernych stanowi¹ osoby
w stylu bardzo wspó³czesnym
narodu s¹ chwile dobre i z³e.
nik dzia³u Instytutu „Ukrpro-
prawos³awny rosyjski patriar-
pochodzenia ukraiñskiego.
i by³oby niezwykle trudno
Patrz¹c z perspektywy XXI
jektrestawracja” i autor orygi-
cha Tichon. W czasach oku-
Nabo¿eñstwa w wiêkszoœci
zaszeregowaæ j¹ do którejœ z
wieku i ¿yj¹c w zgodzie z
nalnej ksi¹¿ki o cerkwiach na
pacji niemieckiej na tych tere-
œwi¹tyñ prawos³awnych w
kategorii narodowych”.
nowoczesn¹ koncepcj¹ praw
owych ziemiach zauwa¿y³, ¿e
nach mia³a miejsce ukraini-
Polsceodprawiane w
Zdaniem znanego poety
jednostki i autonomicznych
w czasach poprzedzaj¹cych
zacja, a po II wojnie œwiatowej
jêzyku cerkiewnos³owiañ-
ukraiñskiego Romana £ub-
spo³ecznoœci oraz pañstwa
rozbiór I Rzeczpospolitej
rz¹d komunistyczny popiera³
skimtradycyjnym jêzyku
kiwskiego, ka¿de niszczenie
prawa, dostrzegamy, ¿e w Pol-
cerkwie na tych terenach by³y
tam „bia³orutenizacjê”.
liturgicznym Koœcio³a Pra-
œwi¹tyni jest barbarzyñstwem.
sce mia³y miejsce wydarzenia
œwi¹tyniami greckokatolic-
W wyst¹pieniach obecnych
wos³awnego.”
Maj¹ce obecnie miejsce pod-
i zjawiska, z powodu których
kimi. Do tego mo¿emy dodaæ
na sali dzia³aczy nie zabrak³o
Dr Kuprianowicz zauwa¿y³,
palanie drewnianych cerkwi
musimy wyraziæ nasze ubo-
i przypomnieæ, ¿e pierwszej
bolesnych s³ów i ubolewania
¿e „Koœció³ Prawos³awny w
na Ziemi Lwowskiej te¿ jest
lewanie. Jednym z istotnych
masakry katolików obrz¹dku
nad „losem Ukraiñskiej Cerk-
Polsce w ró¿nych miejscach
rodzajem takiego przestêp-
faktów kszta³tuj¹cych nasz
wschodniego na Podlasiu, w
wi” na terenach Che³mszczyzny
ma charakter narodowy, taki
stwa. W czasach niepodleg³ej
pogl¹d na dzieje Polski jest
Pratulinie i Drelowie doko-
i Po³udniowego Podlasia oraz
jak jego wierni w danym miej-
Ukrainy na tym terenie sp³o-
stosunek w³adz pañstwo-
na³o wojsko rosyjskie w stycz-
obecnie zamieszka³ych tam
scu. Na terenach pó³nocnych
nê³o nie mniej, ni¿ 20 zabyt-
wych II Rzeczypospolitej do
niu 1874 r. Car Aleksander II
Ukraiñców. Jeden z powojen-
Bia³ostocczyzny wiêkszoœæ
kowych œwi¹tyñ i nikt za to
prawos³awia”.
podpisa³ program likwidacji
nych przesiedleñców narze-
prawos³awnych stanowi¹
nie poniós³ odpowiedzial-
Lech Kaczyñski publicznie
Koœcio³a unickiego, a¿eby w
ka³, ¿e Polska czyni im ró¿ne
Bia³orusini, wiêc ma on cha-
noœci, jak równie¿ ¿adna z
przyzna³, ¿e „dramatyczne wy-
praktyce doprowadziæ do
trudnoœci w sprawie odwie-
rakter bia³oruski. Na innych
tych œwi¹tyñ nie zosta³a
darzenia roku 1938 na Che³-
zerwania jednoœci ze Stolic¹
dzania ukraiñskich mogi³
terenach, gdzie wiêkszoœæ
odbudowana w charakterys-
mszczyŸnie i Podlasiu, gdzie
Apostolsk¹ i u³atwiæ rusyfika-
i nawet wezwa³ do tego, by
stanowi¹ Ukraiñcy, ma cha-
tycznym dla niej stylu. Poeta
dosz³o do burzenia prawos³aw-
cjê. Ksiê¿y i wiernych,
pikietowaæ ambasadê polsk¹,
rakter ukraiñski. Tam, gdzie
apelowa³ do wice-wojewody
nych cerkwi, pokazuj¹, ¿e w
sprzeciwiaj¹cych siê carskim
a¿eby „nie dawaæ im ¿yæ ani
Rosjanie, ma charakter
i spo³ecznoœci, a¿eby koniec-
dzia³aniach w³adz ka¿dego
reformom zsy³ano na Sybir
w dzieñ, ani w nocy”. Wezwa-
rosyjski. Czasem ma charak-
koñców po³o¿yæ kres podpa-
pañstwa podstawowe prawa i
b¹dŸ wiêziono. W 1996 r.
nie to nie spotka³o siê jednak
ter polski, bo w dzisiejszej
leniom ukraiñskich zabytków
wartoœci nie mog¹ byæ pomi-
Ojciec Œwiêty Jan Pawe³ II
z poparciem zebranych.
Polsce s¹ te¿ parafie, gdzie
sakralnych.
jane czy ignorowane. W 1938
beatyfikowa³ zamordowanych
Po prezentacji ksi¹¿ki Grze-
Ka¿de niszczenie œwi¹tyni jest barba-
roku nie uszanowano natural-
13 mêczenników z Pratulina.
gorza Kuprianowicza dys-
rzyñstwem. Maj¹ce obecnie miejsce
nego azylu, jakim jest ka¿dy
Opisany plan caratu za-
kusja przenios³a siê do œwiet-
Dom Bo¿y. Na terenach miesza-
straszy³ tamtejsz¹ ludnoœæ.
licy Towarzystwa „Che³msz-
podpalanie drewnianych cerkwi na
nych wyznaniowo i etnicznie
Na Che³mszczyŸnie i Po³ud-
czyzna” na Rynku lwowskim.
Ziemi Lwowskiej te¿ jest rodzajem
zdarzy³y siê wypadki, które nig-
niowym Podlasiu powsta³y
Za tydzieñ, 14 kwietnia, w
dy nie powinny siê zdarzyæ”.
cerkwie w stylu synodalnego
Skolem wybuch³ po¿ar grec-
takiego przestêpstwa. W czasach
Nic dziwnego, ¿e wystawa
prawos³awia rosyjskiego. W
kokatolickiej cerkwi drewnia-
niepodleg³ej Ukrainy na tym terenie
i prezentacja ksi¹¿ki o tych
ich wnêtrzu brzmia³ jêzyk
nej z XVI w. Tym razem stra¿
sp³onê³o nie mniej, ni¿ 20 zabytkowych
wydarzeniach zgromadzi³a
zaborcy. Z czasem, miejscowy
po¿arna z wielkim trudem
przede wszystkim lwowian,
lud jakoœ siê do tego przy-
uratowa³a œwi¹tyniê przed
œwi¹tyñ i nikt za to nie poniós³ odpo-
pochodz¹cych z ziemi che³m-
zwyczai³. Natomiast czeœæ
ca³kowitym zniszczeniem.
wiedzialnoœci, jak równie¿ ¿adna z
skiej i podlaskiej oraz z okolic
Polaków patrzy³a na „cebulki”
Zabrak³o jednak 28 ikon,
Przemyœla, Lubaczowa, Sa-
cerkiewne, jak na symbole
które sp³onê³y czy zniknê³y
tych œwi¹tyñ nie zosta³a odbudowana
noka… Przysz³o te¿ wielu
i twierdze duchowe Imperium
wczeœniej, jak to czêsto bywa
w charakterystycznym dla niej stylu.
przedstawicieli inteligencji
Rosyjskiego, w g³¹b którego
podczas podobnych po¿arów.