img
sławni lwowianie
14
14 – 27 stycznia 2011 * Kurier Galicyjski
ulubieniec Lwowa – wielki fiszer
BEAtA KOSt
ła-Siedlecki. Tworząc postacie w mo-
doceniła je nie tylko publiczność, ale
pełne sale, dzięki czemu „napełniał
Najczarowniejszy gawę-
nologach, nie używał prawie zupełnie
i dyrekcja teatru. Mistrzowsko zagrał
kieszenie”. Zadowolony z udanego
dziarz w życiu i na scenie –
charakteryzacji, nie było rekwizytów,
Jenialkiewicza w „Wielkim człowieku
występu, hojnie rozdawał napiwki i
tak określali go współcześni.
ale publiczność widziała dokładnie
do małych interesów”, wystawionym
opłacał uroczyste kolacje w towarzy-
Wiele lat po śmierci Fiszera
szafy, z których wyjmują teczki urzęd-
we Lwowie w 1877 roku. Dobrany był
stwie młodszych kolegów i koleżanek.
jego koledzy opowiadali o nim
nicy i posterunki, w których siedzą wy-
do tej roli idealnie: na inscenizację
Do sławy przyczynił się też talent pi-
ze wzruszeniem i ożywieniem.
imaginowani kaprale. Sam próbował
„Wielkiego człowieka” decydowano
sarski Fiszera, niezwykle popularne
Uroczy Fiszer – rozpromieniał
tworzyć komedie, w lwowskich „Roz-
się jedynie wtedy, kiedy odtwórca roli
były jego monologi satyryczne, które
się Karol Adwentowicz i snuł
maitościach” wystawiana była jego
tytułowej był pewniakiem. Prapremie-
wygłaszał ze sceny. Był wśród ów-
opowieści o znakomitym ak-
„Kropla atramentu”. Felietony wysyłał
ra odbyła się we Lwowie 11 stycznia
czesnych polskich aktorów i autorów
torze.
do „Gazety Lwowskiej” i „Kuriera War-
1877 roku.
monologów najsłynniejszy. Stworzył
W rodzinie Gustawa byli jacyś
szawskiego”. Był też autorem humo-
Przeżył we Lwowie konflikt po-
galerię postaci i typów, które były bo-
niemieccy przodkowie, ale jak żar-
rystycznych obrazków „Ze szpitalnej
między dyrektorem przedsiębiorstw
haterami jego monologów – Pan Śnia-
towali koledzy, to nie po nich aktor
celi”, pisanych podczas choroby w
teatralnych a aktorami. Konflikt ten był
dankiewicz, Afiszer Teatralny, Kapral
odziedziczył słynne poczucie humoru.
1898 roku do kolegów. Listy te były
najprawdopodobniej przyczyną jego
na Urlopie. Znakomity aktor był też
Urodził się Gustaw Fiszer 2 sierpnia
satyrycznym zapisem lwowskich kulis
ucieczki do Krakowa w sierpniu 1881
improwizatorem i dzięki zmysłowi ob-
1847 roku w Rzeszowie. W Rzeszo-
teatralnych
roku. Mimo konfliktów z dyrekcją i roz-
serwatorskiemu tworzył typy lwowskie
wie rozpoczął naukę w gimnazjum,
Gustaw Fiszer
Grał we Lwowie na scenie skarb-
czarowań, wciąż do Lwowa powracał:
i galicyjskie. Używał gwary lwowskiej,
ale ze szkoły usunięto go za dekla-
kowskiej, następnie zaangażowany
po ucieczce krakowskiej, przyjeżdża
gdy nie były dla niego najważniejsze.
co jeszcze bardziej podkreślało ko-
racje patriotyczne. Niebezpieczny
przez pierwszego dyrektora Teatru
do Lwowa, aby w niedługim czasie
Po atakach oszczędności, które od
mizm wypowiedzi. Poszukiwał swoich
rewolucjonista ukończył gimnazjum
Wielkiego (obecnej Opery) Tadeusza
znów opuścić scenę; w 1882 roku jest
czasu do czasu go nawiedzały, (a po-
bohaterów w urzędach i w knajpach,
w Preszowie na Słowacji, gdzie dzięki
Pawlikowskiego, znalazł się w jego
z powrotem w mieście i gra na scenie
noć spowodowane były starą historią
jeżdżąc na furmankach i bryczkach,
staraniom ojca został przeniesiony.
zespole. Z Pawlikowskim relacje miał
skarbkowskiej, wziął wówczas letni
z wielką przegraną w karty), pozosta-
wysłuchując opowieści woźniców.
Poszedł do powstania w wieku 16
skomplikowane, konflikty przyczy-
urlop i wyjechał aż do Petersburga.
ła mu opinia aktora bardzo oszczęd-
Szedł w kierunku teatru autorskie-
lat, walczył początkowo w oddziale
niły się wreszcie do dymisji Fiszera.
Jego odejście było dla sceny dużym
nego, wręcz „kapitalisty teatralnego”.
go, odrzucając sugestie sceniczne
Łopackiego, następnie u Czachow-
Wieść gminna niosła, że Pawlikowski
ciosem, wraz z Fiszerem odeszli inni
Ataki oszczędności szybko jednak
twórców warszawskich. Aniśmy się
skiego. Został aresztowany po zakoń-
niezadowolony był z tego, iż Fiszer
popularni aktorzy. Ze sceną lwowską
mijały i znów pamiętniki wypełniały
spostrzegli, kiedy na estradę wpłynęła
czeniu powstania i przewieziony do
nie charakteryzuje się na scenę, na
pożegnali się wierszem napisanym
się opisami Fiszera rozdającego pie-
substancja teatru. Teatru najprawdziw-
rodzinnej miejscowości.
co aktor miał odpowiadać, że nie jest
przez Bolesława Czerwieńskiego:
niądze na lewo i prawo. Pisano, że
szego: z człowiekiem „od wewnątrz”.
W Rzeszowie zadebiutował na
przestępcą finansowym i nie musi
„Wspomnijcie czasem o nas!
cała jego natura gwizdała na majątki,
Bo to właśnie Fiszera wyróżniało spo-
scenie w zespole Józefa Bendy, był rok
się obawiać rozpoznania. Usunięcie
Wspomnijcie i o tem,
zaszczyty, na własną powagę wieku
śród wszystkich bez mała ówczesnych
1866. Po powstaniu artysta dramatycz-
Fiszera wywołało wielkie niezadowo-
Że się los toczy kołem –
czy sławy. Jego benefisy gromadziły
monologistów – pisał Adam Grzyma-
ny – krótko scharakteryzował dorobek
lenie lwowian – już wcześniej krytycy
za jednym obrotem,
Fiszera Józef Białynia Chołodecki, a
zarzucali Pawlikowskiemu, że ignoru-
Że się wszystko czasami w jednej
tymczasem po powstaniu zaczęła się
je Fiszera i prawie go nie obsadza. Po
chwili zmienia,
wielka kariera teatralna Fiszera. Grał na
odejściu z zespołu Fiszerowi zorgani-
Że częstokroć „Żegnajcie!” znaczy
deskach teatrów w Rzeszowie, Krako-
zowano pożegnanie – wielka sala So-
„Do widzenia!”
wie, Warszawie i Lwowie. Widzów przy-
koła przy ulicy Zimorowicza (obecnie
ciągało jego nazwisko, znały go wielkie
Dudajewa) pękała w szwach, wieczór
Na jesieni 1883 roku Fiszer kolejny
sceny i małe prowincjonalne budy, co
powtarzano, tak wiele było chętnych,
raz powrócił do Lwowa. Jak zwykle po-
w dobie przedtelewizyjnej było nie lada
którzy odejść musieli z kwitkiem z po-
rwał widownię znakomitymi kreacjami,
osiągnięciem. W Krakowie pozostał
wodu braku miejsc. Fiszer żegnał się
grał Shylocka, Papkina, Harpagona.
cztery lata, w Warszawie jeden sezon.
w znakomitej formie, świetny komik
Stworzył wiele świetnych kreacji ko-
Osiadł we Lwowie w 1872 roku. Tego
bawił publiczność mistrzowsko, wy-
mediowo-charakterystycznych. Powie-
roku 1 września został zaangażowany
woływał żywiołowe wybuchy śmiechu
rzano mu również role dramatyczne,
na scenę skarbkowską do ról charak-
i burze oklasków na widowni.
ale krytyka przyjmowała je z rezerwą,
terystycznych w dramacie i tragedii.
W 1907 roku obchodzono we
uważano, że brakuje mu możliwości
We Lwowie pracował z mniejszymi
Lwowie jubileusz 40-lecia pracy sce-
aktorskich do tego rodzaju ról. Był
przerwami do śmierci. Od 1874 r.
nicznej Gustawa Fiszera. Aktor zmarł
świetnym aktorem charakterystycz-
reżyserował również przedstawienia.
we Lwowie 10 stycznia 1911 roku.
nym, pisano, że dzięki niemu komedia
Praca artystyczna sprawiała mu wiele
Pochowano go na Cmentarzu Łycza-
fredrowska stanęła we Lwowie tak wy-
przyjemności, ale i frustracji w zawo-
kowskim na górce powstańców stycz-
soko i przez lat dziesiątek jaśniała. Ten
dzie też nie brakowało. Były to cza-
niowych.
sam Fiszer stał się zabawnym monolo-
sy kłopotów finansowych, z którymi
Wiele lat po śmierci Gustawa Fi-
gistą, który wyrastał z tradycji rodzime-
przedsiębiorstwa teatralne nieustan-
szera można było spotkać w Brodach
go monodramu. Był postacią barwną,
nie się borykały. 20 września 1875
Żyda Rajszowera, który uwielbiał
po Lwowie krążyły opowieści i aneg-
roku pisał Fiszer do Heleny Modrze-
Fiszera i zwykle pilnował każdego
doty, opowiadano, że niezadowolony z
jewskiej: „Sztuka nie daje mi żadnego
szczegółu podczas występów aktora
wynagrodzenia pakował walizy ruszał
zadowolenia, bo wcale we Lwowie nie
w Brodach. Przychodził powitać lwow-
na prowincję i tam grał w remizach dla
kwitnie, a może jej i nigdy nie było, a
skich artystów, podczas ich pobytu w
wdzięcznej publiczności.
aktorzy lwowscy to tylko aparata, któ-
Brodach, poszukiwał tylko tych, którzy
Lubiany wśród lwowskich kole-
rymi eksperymentuje przedsiębiorca:
mogli z nim wspominać znakomitego
gów za poczucie humoru. Dowcipami
zyskuje lub traci”. Rozgoryczenie
aktora. Powiadał wówczas: „on umarł,
sypał jak z rękawa i skory był do pła-
Fiszera było jednocześnie skargą na
on, ten wielki artist Fiszer. A ja od tego
tania przeróżnych figli. Jego przywią-
niskie gaże. A Fiszer nie przywykł do
czasu nie żyję”.
zanie do wysokich wynagrodzeń było
niskich zarobków. Miał już na swoim
Mogiła Gustawa Fiszera
znane w środowisku, ale pieniądze ni-
koncie świetne kreacje i chciał, aby
my „Włóczęgi”, a Ty?
muzeum Niepodległości w Warszawie oraz Wydawnictwo
ad rem mają zaszczyt zaprosić na otwarcie wystawy
Nowy polski teatr młodzieżowy
jemy w stylu asocjatywnego teatru,
zdjęć z albumu
„Włóczęgi” zaprasza zainteresowaną
czarnego teatru, teatru absurdu – nie
kresy W foToGrafii heNryka poddębskieGo
młodzież polską (i nie tylko) do współ-
zapominając o utworach klasycznego
pracy. Tworzy się on przy Ludowym
repertuaru.
21 stycznia 2011 godz. 1200 – Kry-
Uroczystość odbędzie się w
Teatrze „My” – działającym ponad 25
„Włóczęgi” pracują w języku pol-
styna Kukieła:
siedzibie Muzeum Niepodległo-
lat w ramach Centrum Twórczości
skim, a ich zadaniem jest propaganda
Wakacje na Kresach
ści w Warszawie, przy alei Soli-
Dzieci i Młodzieży Galicji we Lwowie,
współczesnej i klasycznej polskiej sztuki
darności 62, w dniu 12 stycznia
wielokrotnym laureacie festiwali pol-
teatralnej w Ukrainie (przede wszystkim
31 stycznia 2011 godz. 1700 – prof.
2011 roku o godzinie 1700.
skich teatrów z zagranicy we Włocław-
w Galicji), jak również za granicą.
Jan Lewandowski (UMCS):
ku oraz uczestniku Matury w instytucie
Kontakt: Walerij Sobeckyj
Kresy wczoraj i dziś
Kalendarium spotkań
Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.
tel.: 0671482193;
Henryk Poddębski na Kresach –
i prezentacji albumu:
Teatr „My” jest teatrem młodzieżowym,
VSobetskyy@wp.pl
fotograf w podróży – Krystyna Kukie-
Podczas spotkań będzie można
19 stycznia 2011 godz. 1700
dlatego stale eksperymentuje. Pracu-
ła: Moje wspomnienie o ojcu
kupić album w promocyjnej cenie.
Małgorzata Florczak (ISPAN):