img
29
Kurier Galicyjski * 15 – 28 lutego 2011
Gdy ktoś kocha różę…
róża, jest przeciwstawiana kochance:
„Nie jesteś dla mnie tymianek ni róża/
Ani też „czuła pod miesiącem chwila”–/
JUlIa łOKIeTKO
Lecz ciemny wiatr,/ Lecz biały mróz”.
Miłość nie unosi poety w wir romantycz-
bie pszczoły”. Miłość tym jest cenna,
raj, kiedy twoje imię/ ktoś wymówił
odbite/ dwie cerkwie/ pełne łez”. Z
róża jest jednym z naj-
nych marzeń, ale zmusza żyć pełnią
że nadaje smak życiu. Czy osiągnę-
przy mnie głośno,/ tak mi było, jakby
każdym słowem wiersza, duszę czy-
starszych, najukochańszych
życia i maksymalnie odczuwać wszyst-
libyśmy słodycz poznania, jeśliby nie
telnika wypełnia cichy smutek. Każdy
róża/ przez otwarte wpadła okno”.
i najbardziej wielostronnych
kie jego strony, zwłaszcza ból. Zawsze
gorycz upadków? Porównanie róży do
przecież miał w swym życiu bajecz-
Opis niespodziewanego szczęścia
w swej istocie symboli miło-
wierny cielesności, Grochowiak daje
pszczół jest wspaniałą odpowiedzią na
ną miłość, która podobnie do bajki
zachwyca nas swą czułością. Cóż
ści. Bogactwo znaczeniowe
nam kwintesencję miłości zmysłowej:
to pytanie. Kolce, podobnie do jadu,
nie urzeczywistniła się i o której, jak
może być piękniejszego od miłości,
symbolu jest dość specyficz-
„Jest skwar, co ciała kochanków spo-
przynoszą korzyść – dzięki nieszczę-
o ulubionej bajce, wspomina się z
zjawiającej się równie nieoczekiwanie,
ne, gdyż rozwijał się on dyna-
piela;/ Jest taki skwar./ Jest śmierć, co
ściu poznajemy szczęście, ku miłości
drżeniem serca. A może bajka się nie
jak róża. Imię ukochanej osoby brzmi
micznie i wzbogacał w ciągu
oczy kochanków rozszerza;/ Jest taka
prowadzi droga przez zwątpienie, ból
skończyła i wystarczy uwierzyć w nią,
bajecznie, ale jedynie jeśli miłość jest
wszystkich epok historycz-
śmierć”. Poeta z czułym żalem patrzy
pobudza skostniałą duszę.
aby stała się rzeczywistością?
szczęśliwa. Czar może prysnąć kiedy
nych. specyfika ta polega na
na ukochaną. Róża miłości w jego
Różę w twórczości ludowej często
Dwa oblicza ma róża w wierszu
zjawia się konflikt i obecność ukocha-
utrwalaniu w harmonicznej
poezji jest różą śmierci, która „oczy
przeciwstawia się pokrzywie. Przysło-
Wisławy Szymborskiej „Przy winie”.
nego przytłacza: „Dziś, kiedy jesteśmy
jedności wykluczających się
kochanków rozszerza” na poznanie
wie głosi: „W domu pokrzywa, róża
Jest ona symbolem bohaterki i obra-
razem,/ odwróciłam twarz ku ścianie./
nawzajem znaczeń. Nie nisz-
niepostrzeżonych za życia wartości
za domem”. Kiedy długo się jest ze
zuje ewolucję zakochanej duszy. Kie-
Róża? Jak wygląda róża?/ Czy to
czy to jednak spójności sym-
i zrozumienie własnych uczuć. Po
sobą w małżeństwie, często traci się
dy kogoś kochasz, to przestajesz być
kwiat? A może kamień?”. Jeśli poddać
bolu, a przeciwnie – kształtu-
śmierci możliwym też jest szczęście
smak miłości. Rutyna codzienności
sobą. Bohaterka uważa siebie za nie-
wątpliwościom uczucia, to całe piękno
je ją.
absolutne. Stanisław Grochowiak był
Jako symbol słodkiej miłości wystę-
dławi namiętność, a niezrozumienie
prawdziwą: „Pozwoliłam się wymyślić/
świata zniknie. Róża jest tu symbolem
„poetą przeklętym” i ziemską miłość
puje róża w tradycji chrześcijańskiej. W
rodzi kłótnie i żal. Nie każdy zdolny
aż do krwi”. Kochanek ciągle ją kształ-
serca – wczoraj przepełniała je miłość,
miał przeklętą, bowiem jego wybranka
„Pieśni nad pieśniami” ukochaną ko-
jest odrodzić z popiołu dawne uczu-
tuje i zmienia: „Spojrzał, dodał mi uro-
dziś stało się kamienne. Ciężko jest
– poetka Helena Poświatowska, była
bietę określa się mianem „róża Saro-
cia. Często się wydaje, iż już wszyst-
dy,/ a ja wzięłam ją jak swoją”. Kobieta
trwać w niezgodzie, ciężko jest wyba-
śmiertelnie chora.
nu”. W epokę średniowiecza róża była
ko stracone i nadszedł czas szukać
symbolem platonicznej miłości rycerza
szczęścia w innym miejscu. Prowadzi
do damy. Panował wówczas przy dwo-
to do zdrady, z początku duchowej –
sacrum
Czułym symbolem miłości małżeń-
rze piękny zwyczaj: dama ofiarowywa-
później fizycznej. W pragnieniu złud-
skiej jest róża w wierszu Zbigniewa
ła rycerzowi różę, jako znak sympatii
nego szczęścia można nie spostrzec,
Herberta „Różowe ucho”. Po wielu la-
oraz nagrody za wierność serca. Róża
że zbrzydła pokrzywa uzdrawia duszę
tach, bohater liryczny dokonuje niespo-
była też darem pożegnalnym damy
i ciało, a aromat róży może okazać się
dziewanego odkrycia – ucho żony jest
przed wyprawą rycerza na wojnę, który
trującym. Zresztą, nawet róża może
różą. Powszechnym jest mniemanie, iż
bohater przypinał do zbroi. Częstokroć
zwiędnąć. Piękno kwiatu jest nietrwa-
kochankowie poznają się na początku
symbol ten się pogłębiał, czerwona
łe i wymaga pełnego poświęcenia w
stosunków. Później wydaje się, że już
róża była bowiem znakiem czułego
pielęgnacji, w przeciwnym wypadku –
nic nie może zaskoczyć. W „Różowym
w swej ofiarności upominku ostatniej
zostaje po nim jedynie raniący cierń.
uchu” przeciwnie: „w świetle lampy/pa-
nocy. Róża jest symbolem zasłużonej
Istotę zakochanej kobiety poka-
dającym z tyłu/ujrzałem różowe ucho/
nagrody, co też przedstawia nam póź-
zuje róża w bajce A. de Saint-Exupéry
śmieszny płatek skóry/muszla z żyjącą
nośredniowieczna francuska „Powieść
„Mały Książę” (1942). Autor zadziwia-
krwią”. Poeta przypomina uczonego,
o Róży”. Bohater opowiada w niej o po-
jąco subtelnie pojmuje kobiecą naturę.
cieszącego się odkryciem – ma możli-
dróży do tajemniczego ogrodu miłości,
Róża nie spieszy pokazać się światu,
wość bardziej przybliżyć się do pojęcia
który zamieszkują: Wesołość, Zaba-
starannie się ubiera i dekoruje, żeby
istoty miłości i delektować się obecno-
wa, Szczerość, Bogactwo, Dworność
nie być podobna do zmiętego maku.
ścią jej obiektu: „nocą/ delikatnie pró-
i Młodość. Pragnie on zerwać różę,
Wyłaniając się o wschodzie słońca,
bowałem/ egzotyczny smak/ różowego
chronią ją jednak Niebezpieczeństwo,
róża ujawnia swoje pochodzenie z
ucha”. Różowe ucho daje bohaterowi
Wstyd i Obmowa. Cynicznie szydzi
Wenus. Z poczucia godności własnej,
nie tylko cielesne zadowolenie – doty-
się tu ze średniowiecznego kultu cno-
nie pokazuje pełni swej bezgranicznej
ka dziedziny ponadmaterialnej, tajem-
ty i powściągliwości, a róża występuje
miłości do Małego Księcia. Jest pięk-
nicy i świętości.
jako symbol miłości cielesnej, której
ną i kapryśną kokietką. Jak prawdzi-
Młodość pokolenia poety przypadła
towarzyszy rozkosz.
wa dama, róża chowa czułość pod
na okres II wojny światowej i okupacji
maską małych chytrości. Potrzebuje
sowieckiej. Czy w czasie apokalipsy
pieczołowitej opieki, a kolce posiada
Kobieta jest jak róża:
jest miejsce na miłość? Poeta dowo-
jedynie dla obrony i to – jedynie czte-
na to ma kolce,
Naszemu redakcyjnemu koledze Olkowi Boryniakowi
dzi, że właśnie w czasie najokropniej-
ry. W bajce ukazana jest również dłu-
by je owijać płatkami
oraz wybrance Jego serca – Oldze,
szym miłość widać w jej najpiękniej-
W róży, jako symbolu miłości,
ga droga Małego Księcia do pozna-
którzy 12 lutego 2011 zawarli związek małżeński,
szej postaci: „Lasy płonęły – / a oni/
zawarta jest skomplikowana istota
nia i pojęcia istoty kobiecej miłości.
wraz z życzeniami szCzęŚCIa
na szyjach splatali ręce/ jak bukiety
ideału w jedności rozkoszy i cierpie-
Im dłużej podróżował, tym bardziej
artykuł ten dedykujemy!
róż/do końca byli mężni/ do końca
nia. Człowiek ryzykuje w drodze do
tęsknił do Róży. Na planecie Ziemia
byli wierni”. Wiersz jest wzruszającą
osiągnięcia celu, bowiem nigdy nie
przeżył on głęboki wstrząs, zobaczył
przyjaciele z redakcji Kuriera galicyjskiego
historią o zwycięskości i wszechmocy
może być pewny, że jego zamiary się
bowiem cały sad róż. Wszystkie były
miłości, o którą warto walczyć. Jest
jest niewinna w miłości, która ją odurza
czać, ale chyba najbardziej ciężko jest
powiodą. Miłość podobnie do aroma-
takie piękne, a on do tej pory myślał,
jednak warunek: nie mogą być uszko-
szczęściem: „biała róża,/ pokropiona
zrobić ten pierwszy krok w nieznane.
tu róży kusi, prowadzi do krainy ma-
że jest w posiadaniu tej jedynie istnie-
dzone „bukiety róż”, które łączą serca
winem, śpiewa” – pisze Szymborska.
Nic nie jest wieczne i jakby nie była
rzeń, pieści czułością płatków, ale też
jącej. Większym odkryciem, było jed-
i ciała kochanków.
Grecy wierzyli, że róża otrzymała aro-
gorzką sytuacja, ma ona swój koniec
głęboko może zranić serce kolcami.
nak zrozumienie swoich uczuć po roz-
Wiersz „Która zmęczona śpi” Ra-
mat dzięki Amorkowi, który przelał na
– i to uszlachetnia życie: „Uśmiech-
Kiedy Wenus, bogini miłości i pięk-
mowie z Lisem. Róż jest wiele, jednak
fała Wojaczka zrodził różę zakochane-
nią nektar w czasie jednej z olimpij-
nięci, wpół objęci/ spróbujemy szukać
na, biegła przez sad na spotkanie
ta jedna jest wyjątkową i jedyną różą,
go snu. Duchowa jedność mężczyzny
skich uczt. Od tego czasu kwiat słynie
zgody,/ choć różnimy się od siebie/ jak
z lubym Adonisem, nie spostrzegła
bowiem posiada miłość Małego Księ-
i kobiety przekazuje się ich ciałom:
symbolem boskiej rozkoszy i odurzenia
dwie krople czystej wody”.
kolców róży i krwią zabarwiła płatki
cia: „słodko jest nocą patrzeć na nie-
„co to jest/ że się nie odróżniam/ od
z miłości. Bajeczną jest metamorfoza
Symbolem zakochanego serca
jej w kolor czerwony. Od tej pory róża
bo, gdy kochasz różę, która znajduje
jej ciała/ ... z jej snu/ nie mogę wyjąć
kobiecej duszy. Wiersz przypomina
jest róża również w wierszu „Przyjazd
staje się symbolem ofiary na ołtarzu
się na jednej z gwiazd. Wówczas
mojego snu”. Bohater nawet części
antyczną historię Galatei i Pigma-
III październik 77” Jerzego Harasymo-
miłości. Starodawna legenda muzuł-
wszystkie gwiazdy są ukwiecone”.
doby traktuje przez pryzmat istnienia
liona. Podobnie do ożywionego siłą
wicza. Bohaterowie nie są młodzi, ale
mańska głosi, że niewinnie białą różę
Niegdyś zjawiła się ona w jego życiu
ukochanej: „a ciało jej jest noc/ dzień
miłości posągu, bohaterka śmieje się
też starość ich nie dotknęła. Spotka-
z ostrymi kolcami ofiarował ludziom
i dała się oswoić, a przecież „jeste-
uśpiony w jej ciele”, „świt/ stop szla-
i tańczy: „w objęciu,/które stwarza”.
nie kochanków po latach naznaczone
Allach. Ujrzał ją słowik i w śpiewnym
śmy odpowiedzialni za tego, kogo
chetny/ księżyca i słońca/ dojrzewa.../
Miłość jednak nie jest bajką ideal-
jest czułością, drżeniem wspomnień
zapomnieniu przytulił się – kolce
oswoiliśmy”. Tak skończyła się wę-
w jej śnie gorącym”. Poeta traktuje
ną, wtrąca się w nią bowiem okrutna
i zadumą w milczeniu. Poeta z wła-
przeszyły mu serce, a płatki kwiatu
drówka Małego Księcia, a szczęście
sen wybranki, jako proces tworzenia
rzeczywistość. Stanisław Grochowiak
ściwą mu bajecznością obrazowania
zabarwiły się krwią ptaszka. Od tej
ocenił on z odległości i powrócił doń
czegoś pięknego i niepowtarzalnego.
jasną stronę symboliki róży przeciwsta-
opisuje uczucia, przepełniające bo-
pory czerwona róża stała się symbo-
przez cierpienie i dobrowolną śmierć
Połączenie się słońca z księżycem w
wia rzeczywistości. W wierszu „Upoje-
haterów. Rękawy kobiety są „marsz-
lem ofiary na ołtarzu piękna.
od jadu Żmiji.
zorzę – symbol ideału, harmonii świa-
nie” miłość jest ziemską: „Nie szukasz
czone zdumieniem”. Wiele mógłby
Niesprawiedliwym oskarżeniom
ta i witalnej młodości, jest podobne
we mnie silnego ramienia,/ Ani ci w my-
opowiedzieć haft na jej koszuli – „dzi-
królowa kwiatów jest poddawana w
róża śpiewa…
do magicznego rytuału. Ciało kobiety
śli klejnot zaufania”. Wieczne pytanie:
ka róża serca”, która świadczy o za-
„Róży” D. Naborowskiego: „Że mię-
Wiersz „Nic dwa razy” Wisławy
staje się świątynią, a sen – ołtarzem,
„jak kochać?” łączy się tu z zagadnie-
chowanej przez lata miłości. Kiedyś to
dzy ciernie roście, ma róża przyganę,/
Szymborskiej wprowadza nas w dzie-
na którym rodzi się cud. Pięknym jest
niem istoty piękna i przemijania. Wil-
serce było wolne podobnie do dzikiej
skąd, chciwie ją szczypiącym, czyni w
dzinę filozoficznego rozumienia życia
porównanie snu zakochanych do kwit-
liam Szekspir, którego ubóstwiał polski
róży w szerokim stepie. W milczeniu
palcu ranę/ lecz próżno – tak mieć
ludzkiego. Po greckim filozofie Herakli-
nięcia róży, którą ofiarował im los w
poeta, znalazł wspaniałe lekarstwo na
stoi mężczyzna „na kładce podłogi,
chciała bogini miłości,/ aby rozkosz
cie poetka powtarza: „nic dwa razy się
młodości: „mój sen zakwita w jej śnie/
przemijanie – kochać sercem, a nie
pod którą szumi dziki żywot” i pa-
sama nigdy, lecz z troską na poły:/
nie zdarza”. Przeżycia człowieka ko-
ofiarowana niegdyś/ młoda róża”.
oczami. Symbol kobiecego piękna –
trząc na ukocaną, widzi „w jej oczach
tak miód wespół i żądło mają w so-
chającego są niepowtarzalne: „Wczo-