img
27
Kurier Galicyjski * 2 – 14 marca 2011
datek konsumpcyjny od mięsa. „Nie
ukraińcy chcą wznieść pomnik
chciałem odsłaniać kurtyny miejsco-
wych stosunków – mówił Dzieduszyc-
ki – ale muszę powiedzieć, że są to
czysto prywatne żydowskie interesy”.
polskiego księdza
Podczas debaty w 1899 r. nad
projektem ustawy budowlanej dla
gmin wiejskich i pomniejszych mia-
steczek sprzeciwił się, aby nałożyć
jUrij SMirNoW
na wszystkich chłopów bezwzględny
obowiązek budowy kominów z cegły.
Do redakcji „kuriera Ga-
„W takich stosunkach, gdzie trudno
licyjskiego” dotarł list z da-
na koniu lub mule przewieźć materiał
lekiej wsi tyszkiwci (dawne
niezbędny do pożywienia, trudno żą-
tyszkowce, województwo
dać od górala, aby on przewoził cegły
stanisławowskie). Współcze-
na wybudowanie komina” – mówił.
śni jej mieszkańcy, Ukraińcy,
Wniósł poprawkę, która mówiła, że „w
postanowili uwiecznić pa-
szczególnych uwzględnienia godnych
mięć swego ziomkaPolaka
wypadkach, na wniosek zwierzchno-
ormiańskiego pochodzenia,
ści gminnej, może Wydział powiato-
księdza katolickiego Dioni-
wy uwolnić pojedyncze budowy chat
zego kajetanowicza.
wiejskich od tego obowiązku”.
Szlachetny pomysł podtrzymała
Ponadto Dzieduszycki m.in. wniósł
Rada Gminna Tyszkowców, przyj-
o zapomogę z funduszy krajowych w
mując uchwałę, która głosi: „W celu
kwocie 5 tys. zł dla mieszkańców Dzie-
uwiecznienia pamięci, społeczność
ks. Dionizy kajetanowicz
duszyc Wielkich, które strawił strasz-
wsi Tyszkowce rejonu Horodenka,
liwy pożar, niszcząc w przeciągu
obwodu iwanofrankowskiego, podjęła
i wstąpił do zakonu franciszkanów-
kilku godzin 68 gospodarstw, a także
decyzję ustanowienia na terenie wsi
reformatów. W 1903 r. otrzymał świę-
„jak najgoręcej polecił do łaskawego
pomnika urodzonemu tam wybitnemu
cenia kapłańskie z rąk arcybiskupa
uwzględnienia” petycję gminy Tucho-
przedstawicielowi kościoła ormiań-
lwowskiego obrządku łacińskiego
la o udzielenie subwencji na regula-
skokatolickiego ks. Dionizemu Kaje-
Józefa Bilczewskiego. Pięć lat póź-
cję rzeki Opor, celem ochrony gminy
tanowiczowi. Wójt gminy wsi Tysz-
niej, ks. Dionizy postanowił zmienić
„przed nieuniknionym zatopieniem
kowce Iwan Pronycz”.
obrządek na ormiańskokatolicki i z
i zabraniem całej gminy” przez rzekę.
Ks. Kajetanowicz jest postacią pra-
pozwolenia arcybiskupa Józefa Teo-
Dzieduszycki zaznaczył w dyskusji, że
wie zapomnianą. Administrator lwow-
dorowicza był inkardynowany do
„gmina Tuchola jest biedna; własnymi
skiej archidiecezji ormianokatolickiej
lwowskiej ormiańskiej archidiecezji.
środkami nie jest w możliwości rato-
w latach 1939-1945, był aresztowany
Był bardzo gorliwym duszpasterzem
wać się”. Ostatni raz głos w Sejmie
przez urząd bezpieczeństwa NKGB
i w 1938 r., po śmierci abpa Józefa
Uchwała wystosowana przez gminę tyszkowców w sprawie
krajowym zabrał w 1901 r. podczas
Związku Radzieckiego i skazany na 10
Teodorowicza, wybrano go na admi-
wzniesienia pomnika ks. Dionizemu kajetanowiczowi
rozprawy budżetowej. Zgłosił wów-
lat łagrów. Zginął w niewyjaśnionych
nistratora generalnego archidiecezji.
czas potrzebę subwencji na budowę
okolicznościach 18 listopada 1954 r.,
Przebywając z radzieckich łagrach,
Współcześni mieszkańcy Kresów
Wracając do inicjatywy miesz-
siedziby Towarzystwa Gimnastycz-
w miejscowości Abież, w obwodzie
ks. Dionizy otaczał opieką nie tylko
rozumieją swoją historię i umieją god-
kańców wsi Tyszkowce, pragniemy
nego „Sokół” w powiecie stryjskim.
Komi, za kołem polarnym.
Ormian i Polaków, ale też Ukraińców
nie ocenić ludzi nie za narodowość,
podkreślić, że do ustawienia znaku
„Uważam działalność sokolni stryjskiej
Dionizy Kajetanowicz był typowym
– katolików, zesłanych na te ziemie z
ale za czyny. Z jednej strony, jest to
upamiętniającego księdza Dionizego
za bardzo dodatnią i skonstatować
przedstawicielem społeczności gali-
Galicji. Swobodnie władał językiem
rozumienie własnej tożsamości, po-
Kajetanowicza czeka nas jeszcze
muszę, że tam garnie się młodzież
cyjskiej końca XIX – początku XX w.,
ukraińskim, polskim i ormiańskim.
krewieństwa z przedstawicielami in-
bardzo daleka droga. Mieszkańcy wsi
ze wszystkich warstw społecznych” –
która od wieków rozwijała się w wielo-
Prawie zapomnianą postać ks.
nych narodowości, zamieszkujących
nie są ludźmi majętnymi, a koszt ich
przekonywał do swego wniosku.
narodowym, wielokulturowym i wielowy-
Dionizego Kajetanowicza przybliżyli
Galicję. Z drugiej zaś – jest to idące
inicjatywy jest niemały. Nie podjęto
Pod koniec kadencji  Dziedu-
znaniowym środowisku. Na Pokuciu
współczesnym ks. Tadeusz Isakowicz-
od dołu budowanie mostów porozu-
jeszcze ostatecznej decyzji, co to by
szycki, który był wielkim indywidualistą
i Przykarpaciu mieszkali obok siebie
Zaleski w „Słowniku biograficznym
mienia ukraińsko-polskiego w nowej
miało być – znak pamiątkowy, tablica
i „niespokojnym duchem” związał się
Ukraińcy, Polacy, Ormianie, Żydzi.
duchownych ormiańskich w Polsce”
rzeczywistości europejskiej. Chęć
pamiątkowa, pomnik, czy też popier-
na krótko politycznie z Aleksandrem
Rodziny mieszane były zjawiskiem
(2001), ksiądz prof. Józef Wołczań-
ustawienia w Tyszkowcach pomnika
sie księdza. Nie powstał oczywiście
Dworskim, ale bardzo szybko wraz z
normalnym i powszechnym. Wszystkie
ski w publikacji „Martyrologium księży
czy innej formy upamiętnienia ks. Dio-
jeszcze żaden projekt. Bardzo ważne
kilkoma innymi posłami opuścił sze-
trzy obrządki katolickie były dla ludno-
ormiańskokatolickich w archidiecezji
nizego jest dobrym przykładem do po-
jest więc bezzwłoczne podjęcie kon-
regi „skoncentrowanej demokracji”.
ści zrozumiałe i bliskie. Prawie wszyscy
lwowskiej po II wojnie światowej w
dobnych działań w innych miejscach.
kretnych działań organizacyjnych.
Jak pisał Wilhelm Feldman, tych co
mieszkańcy tych terenów rozmawiali
świetle źródeł sowieckich” (2000) i Jurij
Galicja zrodziła przecież znaczną
zwracamy się w tej spra-
odeszli, w tym Karola Dzieduszyckie-
co najmniej w dwu językach: polskim
Smirnow w „Encyklopedii Lwowa” (T. III,
liczbę osób wybitnych i zasłużonych
wie do wszystkich zaintere-
go, „konserwatyści przytulili do swego
i ukraińskim. Pod tym względem ks.
2010). Dla naszych Czytelników poda-
dla obydwu narodów – utalentowa-
sowanych w Polsce i na Ukra-
łona, próbowali im dawać mandaty”.
Kajetanowicz nie był wyjątkiem. Jego
jemy obok życiorys księdza Dionizego
nych przedstawicieli kultury, sztuki,
inie. istnieją liczne towarzy-
Chodzi o poparcie w zbliżających
ojciec pochodził ze spolszczonej rodzi-
Kajetanowicza, opublikowany w „En-
literatury, kościoła, etc. Powszechnie
stwa i fundacje ormiańskie,
się wyborach do Sejmu krajowego w
ny ormiańskiej. Matka, Maria z domu
cyklopedii Lwowa” (T. III, 2010) i prze-
znane są przypadki, kiedy z podobną
struktury kościoła ormiań-
1900 r. i do Izby Poselskiej Rady Pań-
Zajączkowska (Zajaczkiwska), była
tłumaczony z języka ukraińskiego.
inicjatywą występuje strona polska
skokatolickiego i kościoła
stwa w kolejnym roku. Dzieduszycki
Ukrainką z pochodzenia. Potomkowie
Niezwykle budującym jest dla nas
– bardzo mile widziane są wówczas
ormiańskiego apostolskiego.
zdecydował się kandydować do Rady
jej brata, do dziś mieszkają we wsi
to, że społeczność ukraińska Galicji
zrozumienie i tolerancja ze strony
zwracamy się do wszystkich!
Państwa i zdobył mandat z kurii gmin
Tyszkowce. Po II wojnie światowej
zainteresowała się losem księdza
ukraińskiej. Wiemy też o dążeniach
Należy założyć komitet orga-
wiejskich w okręgu Stryj-Żydaczów-
krewni ks. Dionizego po ojcu zamiesz-
Dionizego Kajetanowicza, zapragnęła
strony ukraińskiej do upamiętnienia
nizacyjny, opracować projekt
Drohobycz. Brał żywy udział w pra-
kali w Polsce. Ksiądz Kajetanowicz był
uwiecznić jego imię i pamięć o nim.
działaczy kościoła i kultury swego
i zająć się poszukiwaniem fun-
cach Koła Polskiego w Wiedniu, „choć
ochrzczony w kościele grekokatolickim
Jest to przypadek unikatowy, świad-
narodu na terenach współczesnej
duszy na jego realizację...
życie wielkomiejskie nie odpowiadało
w Tyszkowcach, a później jego metry-
czący o zamazywaniu się uprzedzeń
Polski. W tych dążeniach mieści się
redakcja „kuriera Galicyj-
jego temperamentowi i podkopywało
kę chrztu przeniesiono do kościoła
między Polakami a Ukraińcami, które
coś więcej, niż narodowe priorytety –
skiego” ze swojej strony udzie-
zdrowie”. Członkiem parlamentu wie-
ormiańskokatolickiego w Horodence.
zrodziły się w czasach II wojny świa-
rozumienie wspólnej historii i tradycji
li wsparcia informacyjnego dla
deńskiego był aż do swej śmierci.
W wieku 18 lat Dionizy Kajetanowicz
towej i w okolicznościach później-
kulturowej, wspólnej krwi, wspólnej
wszystkich inicjatyw i działań
Hrabia Karol Dzieduszycki, który w
zmienił obrządek na rzymskokatolicki
szego panowania różnych „-izmów”.
europejskości.
na rzecz powstania pomnika.
1898 r. otrzymał od cesarza Francisz-
ka Józefa I Austriacko-Cesarski Order
Leopolda, zmarł 14 listopada 1902 r.
spotkanie kardynała huzara z działaczami partii „swoboda”
w Siechowie. Został pochowany na
tamtejszym cmentarzu obok kaplicy
cmentarnej, którą sam ufundował. W
morządowych obejmują stanowiska
Politycy ze „Swobody” podzięko-
ziemi tarnopolskiej uroczyście ob-
konstAnty czAwAgA
nekrologu, który ukazał się w „Czasie”
przewodniczących trzech rad obwo-
wali kardynałowi Huzarowi za „dzie-
chodzono 119. rocznicę urodzin kar-
napisano, iż był „wzorem prawego
O miłość ojczyzny i starania o
dowych: we Lwowie, Iwano-Frankow-
sięciolecie posługi patriarszej” oraz
dynała Josyfa Slipyja (1892-1984),
i zacnego człowieka, znakomitego
zjednoczenie podzielonego narodu
sku i Tarnopolu. Oleg Pańkiewicz,
omówili stosunki między państwem
zwierzchnika UKGK, więźnia łagrów
obywatela ziemianina”. Ponieważ brał
ukraińskiego apelował obecny du-
Ołeksandr Sycz i Aleksy Kajda złożyli
a Kościołem na Ukrainie. Podkreślili
stalinowskich.
gorliwy udział w życiu publicznym Ga-
chowy lider grekokatolików kardynał
18 lutego w Kijowie wizytę emeryto-
znaczny sukces współpracy między
Kardynał Huzar podarował mło-
licji, a także ze względu na „rzadkie
Lubomyr Huzar do młodych polityków
wanemu zwierzchnikowi Ukraińskie-
władzami samorządowymi w trzech
dym politykom partii „Swoboda” zbiór
przymioty jego serca i duszy, szano-
nacjonalistycznej partii „Swoboda”,
go Kościoła grekokatolickiego – po-
obwodach galicyjskich a Kościołem
swoich cytatów pt. „Być człowie-
wano go i ceniono w powiecie i w sze-
którzy po ostatnich wyborach sa-
informował Wydział Informacji UKGK.
grekokatolickim. M.in. 17 lutego na
kiem”.
rokich kręgach kraju”.