img
poznaj ukrainę
24
1 – 14 kwietnia 2011 * Kurier Galicyjski
historia sanktuarium w Łopatynie
ks. maREK WojNaRoWSKi
kustosz i proboszcz
sanktuarium matki Bożej
Łopatyńskiej
Parafię Łopatyńską ustanowiono
Pod chórem napis na ścianie
w 1413 r. Pierwszy kościół w Łopaty-
„STaNiSLaUS STRoiNSKi SE.
nie pod wezwaniem Niepokalanego
RE. PoL. PiNXiT a. D. 1782”
Poczęcia Najświętszej Maryi Panny
i św. Mikołaja biskupa ufundował w
1413 r. książę mazowiecki Siemowit
IV, uposażając go dobrami wsi Baty-
jów, koło Łopatyna. Była to świątynia
drewniana, usytuowana wraz z pleba-
nią w środku osady. W 1576 r. Stefan
Batory potwierdził przywilej fundacyj-
obraz matki Bożej Łopatyń-
fronton kościoła w Łopatynie
ny. Nie wiadomo czy ta świątynia czy
skiej
już inna przetrwała do XVIII wieku,
„SaNCTa GRaViTaS” czyli
kiedy to rozpoczęto budowę kościoła
piersiach Maryi załamuje się promień
„ŚWiĘTa BRZEmiENNoŚĆ”
murowanego.
światła, wychodzącego z monstrancji,
który spływa na zebranych poniżej
ludzi.
Wąskie ramiona nawy poprzecz-
Ostatnie przedstawienie w pre-
nej transeptu zdobi z jednej strony
zbiterium odnosi się do inwokacji
„POKŁON PASTERZY”, a po drugiej
„DOMIE BOŻY”. Scena wyobraża ko-
obraz ścienny, wyobrażający Maryję w
ściół, usymbolizowany w postaci pa-
czerwonej szacie, której łono jaśnieje
pieża, który wskazuje ręką na wzno-
cudowną światłością. Jest to „SANC-
szącą się w oddali okrągłą świątynię,
TA GRAVITAS” czyli „ŚWIĘTA BRZE-
Tablica pamiątkowa józefy
mając przed sobą klęczącą w profilu
MIENNOŚĆ” – rzadko w ikonografii
Humeniuk
Madonnę. W tej kompozycji rozpo-
spotykany motyw z życia Madonny.
Kwestie fundacji kościoła osta-
znajemy Boga Ojca wyłaniającego
Kompozycja wypełniająca prosto-
tecznie rozstrzygają rękopisy w języ-
się z obłoków.
kątną powierzchnię sklepienia prezbi-
ku łacińskim, znajdujące się obecnie
W samym środku kościoła – w
terium przedstawia ZWIASTOWANIE.
w Bibliotece Narodowej im. Osso-
miejscu skrzyżowania naw oko widza
W tylnej części kościoła, na skle-
lińskich, w którym jest tak napisane:
kierują w górę cztery pendentywy, na
pieniu, roztacza się jedno z najważ-
W chórze kapłańskim, we
„Około 1758 r. ks. Szczepan Mikulski,
których znajduje oparcie płytka, epi-
niejszych przedstawień, jakie arty-
wnęce, Stroiński ukazał mat-
archidiakon lwowski, chciał przynaj-
leptyczna czasza, ukryta w wiązaniu
ście udało się stworzyć, a mianowicie
ostatnie przedstawienie w
Bożą jako „Pocieszyciel-
mniej współuczestniczyć w fundacji
dachowym. Powierzchnia tejże cza-
scena WNIEBOWZIĘCIA. Stroiński
prezbiterium odnosi się do
Strapionych”
kościoła Łopatyńskiego, lecz Jaśnie
szy została przez artystę wypełniona
wyobraził moment, kiedy Madonna
inwokacji „DomiE BoŻy”
Wielmożna Fundatorka Salomea z
Pierwotnie kościół kryty był gon-
iluzjonistyczną kolumnadą, o nader
odrywa się dopiero od ziemi, zasy-
Kątskich – Chołoniewska-Kasztelano-
tami, później dachówką, a obecnie
włoskiej oraz krajobrazu, przedsta-
masywnych członach, przykryta u góry
łając ręką niżej stojącym Apostołom
wa Buska nie chciała od niego na ten
blachą.
wiające okręty żaglowe, spieszące
fikcyjną kopułą z latarnią u szczytu.
ostatni gest błogosławieństwa i poże-
cel żadnej ofiary” – Historia Eclesiae.
Materiał budowlany kościoła w
na pomoc miastu, oblężonemu przez
W arkadach znajdujemy na prze-
gnania.
W rękopisie tym, jego autor ks.
Łopatynie to kamienie i cegła. Według
wrogów kościoła. Po lewej stronie tej
mian rozmieszczone wazony i kosze
W czasie powojennym XX wie-
Tomasz Drozdowski przytacza treść
utrzymujących się do dziś przekazów,
kompozycji znajdujemy na wysokiej
różnobarwnego kwiecia – na trójkąt-
ku, gdy kościół był przeznaczony
napisu, znajdującego się na ścia-
do zaprawy murarskiej z gaszonym
skale tablice z napisem: „AUXILIM
nych zaś pendentywach widnieją nie-
na magazyn zbożowy, a później na
nie chóru nad organami, który głosi
wapnem, do którego wrzucano wie-
CHRISTIANORUM”  „WSPOMOŻE-
zwykle subtelnie wykonane wizerunki
skład materiałów budowlanych, sce-
między innymi, że: „Kościół ten de-
przowe tusze, dodawano jaja, przyno-
NIE WIERNYCH”. Po bokach tej sceny
Ojców Kościoła, siedzących w obło-
na Wniebowzięcia została najbardziej
dykowany NMP Niepokalanej został
szone przez okolicznych mieszkań-
wiszą panoplia. Oba te obrazy otacza
kach w pozach pełnej majestatycznej
zniszczona. Z oryginalnej polichromii
wzniesiony i ozdobiony dzięki wiel-
ców. Uzyskana w ten sposób masa
odpowiednie obramowanie, złożone z
powagi i dostojności.
cudem została tylko Matka Boża, ale
kiej szczodrości Jaśnie Wielmożnej
spajała cegły i kamienie mocniej niż
liści laurowych – u szczytu zaś kom-
Poniżej wreszcie owych postaci,
w minionym roku, czyli w 2010, sce-
Salomei z Kątskich-Chołoniewskiej
cement.
pozycji pod archiwoltą niszy znajdu-
dostrzegamy owalne kartusze, oto-
na Wniebowzięcia została całkowicie
– wdowy i jej znakomitych potomków.
Budowę kościoła ukończono w
jemy okrągłe medaliony z popiersiem
czone dookoła liśćmi laurowymi oraz
zrekonstruowana i odnowiona dzięki
Roku Pańskiego 1782”. Jej mąż Adam
1772 r., a polichromię wnętrza 10 lat
Madonny.
złociste wazony, które przypominają
polskiemu Ministerstwu Kultury i Dzie-
Chołoniewski od 10 lat już nie żył. W
później. Polichromia jest dziełem Sta-
W chórze kapłańskim, po prawej
kształtem wspaniałe antyczne urny,
dzictwa Narodowego.
zakrystii, na ścianie umieszczona była
nisława Stroińskiego. Jego sygnatur-
stronie prezbiterium, we wnęce, Stro-
należące do stałego inwentarza stylu
W podziemiach kościoła byli
tabliczka w języku łacińskim: „Me-
ka w ozdobnym obramowaniu, zwień-
iński ukazał Matkę Bożą jako „PO-
Ludwika XVI.
chowani zmarli fundatorzy i właści-
mento Adami et Salomeae – fundato-
czona koszem z kwiatami znajduje
CIESZYCIELKĘ STRAPIONYCH”. U
Płaskie sklepienia prezbiterium
ciele Łopatyna. Znajdowało się tam
rom” to znaczy: „Pamiętaj o Adamie
się nad przejściem z kruchty do nawy
dołu obrazu znękany tłum mężczyzn
– nawy kościelnej i ramion transeptu
kilkanaście trumien. Kilka z oszklo-
i Salomei – fundatorach”. To też w
w języku łacińskim: „STANISLAUS
i kobiet zanosi żarliwe modlitwy do
zajmują następnie, jak zwykle, naj-
nymi wiekami, przez które widać
inwentarzu kościoła z 1938 r. ówcze-
STROINSKI SE.RE.POL. PINXIT A.D.
Świętej Dziewicy, której postać, pra-
okazalsze, kompozycje figuralne, na
było zabalsamowane ciała. Szczątki
sny proboszcz ks. Franciszek Byra
1782”. Po rozwinięciu i przetłumacze-
wie na wprost zwrócona, unosi się
tle niezwykle bogato ukształtowanego
pochowanych w owej krypcie pod ko-
napisał, że kościół zbudowany został
niu oznacza ona: „Stanisław Stroiński
w pozycji klęczącej w obłokach. Na
obramowania.
ściołem zostały sprofanowane, gdy
„staraniem właścicieli Łopatyna Ada-
sekretarz króla polskiego namalował
kościół w okresie powojennym był
ma i Salomei Chołoniewskich”. Tak
roku pańskiego 1782”. Tytuł sekreta-
magazynem i dopiero po jakimś cza-
też informują autorzy przewodnika po
rza królewskiego Stroiński otrzymał
sie zostały przeniesione na cmentarz
powiecie radechowskim z 1937 r. Na
w 1765 r. z rąk Stanisława Augusta
i złożone w grobowcu córki Ignacego
to iż fundatorami byli Salomea i Adam
Poniatowskiego. Stanisław Stroiński
Żaka.
wydaje się również wskazywać kar-
namalował również polichromię w ka-
Wspaniałe rzeźby wysokie na 3
tusz z ich herbami – jeden z elemen-
tedrze rzymskokatolickiej we Lwowie.
metry - św. Anny i Joachima oraz św.
tów polichromii wnętrza, znajdujący
Dominującym tematem w łopa-
Mikołaja i Stanisława biskupa w pre-
się nad łukiem tęczowym, na kopule
tyńskich malowidłach jest gloryfika-
zbiterium kościoła były dziełem słyn-
kościoła.
cja Najświętszej Maryi Panny. I tak,
nego rzeźbiarza Jana Obrockiego.
Łopatyński kościół wybudowany
cztery płytkie wnęki, otwierające się
W czasach komunistycznych zostały
na niewielkim pagórku, zwrócony jest
parami do prezbiterium i nawy ko-
pocięte i spalone w piecu.
fasadą na wschód. Składa się z krót-
ścielnej, otrzymały przedstawienia
W 1754 r. do domu rodziny Ma-
kiej nawy, rozbudowanej o skrzydła
ilustrujące niektóre symbole Bogaro-
cieja Niestojemskiego w Rytkowie,
płytkiego transeptu i niewielkiego pre-
dzicy z Litanii Loretańskiej. Pierwsza
koło  Beresteczka  przywieziono
zbiterium, za którego ścianą szczyto-
para powyższych obrazów odnosi się
kopię obrazu Matki Boskiej Często-
wą znajduje się zakrystia na planie
do inwokacji „Domie złoty” i „Wspo-
chowskiej z Jasnej Góry. Na twarzy
prostokąta. Od frontu dodano niewiel-
możenie wiernych”, uplastycznionych
Matki Bożej i Pana Jezusa pojawiły
ką kruchtę. Długość całego kościoła
przez artystę w postaci wspaniałego
się łzy. Po jakimś czasie spalił się
W samym centrum kościoła epileptyczna czasza ukryta w
wynosi 45 m, a szerokość 25 m.
pałacu, noszącego cechy architektury
dom, ocalał tylko pokój, w którym
wiązaniu dachowym