img
sławni lwowianie
14
15 – 28 kwietnia 2011 * Kurier Galicyjski
NajdoWcipNiejszy czŁoWiek We LWoWie
pomiędzy Ruszkowskim i Abrahamo-
wiczem, co ostatecznie spowodowało
zerwanie stosunków autorskich po-
między twórcami. Spółka Ruszkowski-
Abrahamowicz przestała istnieć.
Adolf Abrahamowicz był czło-
wiekiem wesołym i dowcipnym, o
którym pamiętnikarze pisali, że dwie
tylko rzeczy brał na poważnie: farsy,
które z wielkim talentem i humorem
pisał dla teatru lwowskiego i kotyliony,
prowadzone na publicznych balach. Z
BEATA KoST
natury człowiek towarzyski, był stałym
bywalcem lwowskich balów i przyjęć,
Już sędziwy Jan Nepomucen
gdzie z dużym powodzeniem peł-
Kamiński doskonale zdawał sobie
nił funkcję wodzireja. Z niesłychaną
sprawę, że przyciągnąć publiczność
maestrią i doświadczeniem prowadził
do lwowskich teatrów może jedynie
tańce, a po upowszechnieniu się oświe-
komedia. Swoją niestrudzona pracą
tlenia elektrycznego, pierwszy zasto-
reżyserską, aktorską, literacką przy-
sował przy kotylionie kolorowe efekty
czynił się do wielkiego rozkwitu teatru
świetlne. Na każdy bal przygotowywał
polskiego we Lwowie. Ale to nie o Ka-
nowe układy taneczne i kotylionowe,
mińskim jest dzisiejsza opowieść, lecz
które prezentował ku uciesze uczest-
o komediopisarzu, który podobnie jak
ników. W towarzyskim światku Lwowa
stary mistrz wierzył, że bez komedii
był postacią niezmiernie popularną. Za-
teatr nie istnieje. „Powodzenie teatru
możny i dobrze urodzony, stanowił tzw.
(we Lwowie) było olbrzymie” – pisał w
„dobrą partię”. Do małżeństwa z Abra-
1883 roku aktor Roman Żelazowski.
hamowiczem namawiała córkę matka
Przyczynili się do tego aktorzy sceny,
aktorki Marii Wisnowskiej (Wisnowska
ale jednocześnie lokalni twórcy Fre-
Adolf Abrahamowicz
zadebiutowała jako aktorka na scenie
dro-syn, Stanisław Dobrzański, Adam
acje. W towarzystwie lubił snuć dow-
lwowskiej w listopadzie 1878 roku).
Krechowiecki i wreszcie – „dziecko
krytyka pisała, że „autorowie zasłużyli
cipne opowieści o rozmaitych ludzkich
Związany zawodowo ze sceną lwow-
szczęścia” Adolf Abrahamowicz.
sobie na „brawo! – brawo!...”. Była to
śmiesznostkach, podpatrzonych cza-
ską Abrahamowicz starał się nawet
***
historia przygody młodego człowie-
sem zupełnie przypadkowo – robił to
o stanowisko dyrektora teatru lwow-
„Pan Adolf jest dziecięciem szczę-
ka, uprzedzająco grzecznego wobec
z dużym wdziękiem. Ponieważ zdawał
skiego po rezygnacji Celiny Dobrzań-
ścia, bogaty wykształcony, z zacnej
otoczenia, który nawet ożenił się z
sobie sprawę z braków konstrukcyj-
skiej i Stanisława Niewiadomskiego.
i wysokie zajmującej stanowisko ro-
kurtuazji. Słodki i ugodowy małżonek
nych i błędów popełnianych w pisaniu,
Należał do Koła Literacko-Artystycz-
dziny, ogólnie lubiany, mający dostęp
wzbudza niechęć młodej kobiety i staje
wpadł na pomysł, stworzenia spółki
nego we Lwowie, gdzie gromadził się
do wszystkich sfer, a stąd ułatwienie
się celem ataków nieprzychylnie na-
autorskiej, gdzie jeden z autorów
świat artystyczny Lwowa.
do zbierania wzorów. Posiada zalety
stawionej rodziny żony. Pod wpływem
jest pomysłodawcą, drugi zaś nadaje
Pod koniec życia wyprowadził się
i wady nieodłączne od tak szczęśliwie
przyjaciela zamienia się w energiczne-
formę literacką dziełom scenicznym.
ze Lwowa, zamieszkał we własnym
sytuowanego młodzieńca” – pisała
go pana domu, który próbuje ratować
Bardzo szybko sławę zdobyły utwory,
majątku na Pokuciu. Tam właśnie, w
jedna z warszawskich gazet o młodym
krotochwile i komedie. Był autorem
pozycję wobec żony, rodziny i służby.
napisane przez Abrahamowicza do
Targowicy Polnej koło Horodenki umie-
i zdolnym lwowskim komediopisarzu,
„Ciurkiewicza i Dziurkiewicza”, „Zgro-
Zabawna historyjka zdobywała sceny
spółki z aktorem Lucjanem Kwieciń-
ra 16 sierpnia 1899 roku. Majątek po
który święcił też triumfy w stolicy. Adolf
madzenia przedwyborczego”, „Gwał-
krajowe i zagraniczne. Wystawiano
skim i Janem Kazimierzem Zielińskim.
Adolfie Abrahamowiczu odziedziczył
Abrahamowicz przyszedł na świat 7 li-
tu, on ma bzika” i wielu jednoaktówek.
ją w teatrach Krakowa i Warszawy,
Najbardziej interesującym okresem
jego kuzyn Eugeniusz. Nazywany „żyłą
stopada 1849 roku we Lwowie. Wywo-
Abrahamowicz pisał najczęściej sam
na deskach „Novego Divadla” w Pra-
w twórczości Abrahamowicza, był
złotą humoru” Adolf Abrahamowicz jest
dził się ze znanej i wpływowej rodziny
lub tworząc spółki z innymi literatami,
dze i „Karl Theatru” w Wiedniu. „Mąż
czas współpracy z aktorem i śpiewa-
dziś postacią zupełnie zapomnianą.
polskich Ormian. Jego rodzonym bra-
reżyserami i aktorami.
z grzeczności” uchodził przez długie
kiem Ryszardem Ruszkowskim, który
„Dowcip jego był szczery, często głę-
tem był polityk Dawid Abrahamowicz,
Ówczesna krytyka ceniła go za
dziesięciolecia za modelową polską
przybył do Lwowa z Warszawy i wy-
bią bolesnej obserwacji zaprawiony,
kuzynem poseł Eugeniusz Abraha-
dowcip, ale znawcy literatury pisali,
farsę. Komedie Abrahamowicza i Rusz-
stępował w repertuarze komediowym
a daleki od konceptu robionego, od
mowicz. We Lwowie Adolf Abrahamo-
że brakuje mu biegłości w pisaniu,
kowskiego gromadziły komplety, wysta-
na polskiej scenie. Sztukom Adolfa
tłustego dwuznacznika, a co najważ-
wicz ukończył szkołę i mieszkał przez
niektórzy – jak Wilhelm Feldman –
wiano po kilkadziesiąt przedstawień, a
Abrahamowicza Ruszkowski nadawał
niejsze, od fotograficznej podobizny, o
wiele lat, zajmując się komediopisar-
twierdzili wręcz, że jest nieudolny.
tłumy znudzonych Labichem i Mose-
formę i dopasowywał do możliwości
którą tak łatwo w dzisiejszej literaturze”
stwem. Miał 29 lat, kiedy zadebiutował
Wiele było w tym złośliwości, cieszący
rem widzów z radością oglądały za-
scenicznych. Spółka autorska Abra-
– pisano po śmierci komediopisarza.
na scenie skarbkowskiej jednoaktów-
się powodzeniem zdolny i młody pan
bawne historie, oparte na „stosunkach
hamowicz-Ruszkowski cieszyła się
Sztuki Abrahamowicza cieszyły się
ką „Dwie teściowe”. Zapowiadał się
Adolf wzbudzał sporo zazdrości w
lwowskich”: „Pan Marszałek”, „Oddaj-
dużym powodzeniem, komedie po-
również powodzeniem na scenach
na dobrego komediopisarza. Był to
środowisku. Jego utwory nie zawsze
cie mi żonę”, „Teść” i wiele innych.
sypały się jak z rękawa. Ich pierwsza
robotniczych i w teatrach ludowych,
okres, kiedy na scenie królowała sztu-
odznaczały się mistrzowskim dopra-
„Robota ich – pisali krytycy w re-
sztuka i zarazem wspólny ekspery-
wystawiane były jeszcze w dwudzie-
ka lekka, operetka i farsa pisana na
cowaniem, posiadał jednak zmysł
cenzjach teatralnych – była jednak
ment autorski – „Mąż z grzeczności”
stoleciu międzywojennym.
wzór francuski. Próbował więc Abra-
obserwacyjny, mnóstwo pomysłów,
gruba i pozbawiona cech artyzmu,
kG
– odniosła sukces w 1885 roku. Pre-
hamowicz zadowolić gusta lwowskiej
ogromne poczucie humoru, które po-
podobnie jak historycznych” – krytycy
miera lwowska odbyła się 9 lutego,
publiczności, tworząc głównie farsy,
zwalało mu budować zabawne sytu-
próbowali podsycać nieporozumienia
poLsko-ukraiŃskie WarszTaTy dzieNNikarskie
W każdym przypadku pzrzedsta-
laków i Ukraińców oraz obrazu obu
DARiUSZ MATERniAK
wienie określonego punktu widzenia
narodów w mediach polskich i ukraiń-
musi być poparte odpowiednią argu-
skich. Obraz ten, kreowany jest w dużej
W dniach 1-3 kwietnia br.
mentacją. Należy przy tym pamiętać
mierze za pośrednictwem mediów i to
w lipniku k. łańcuta w woje-
o przedstawianiu zagadnień językiem
na kilku poziomach: politycznym, na-
wództwie podkarpackim od-
zrozumiałym dla przeciętnego czytel-
ukowym, dziennikarskim oraz na po-
były się warsztaty dla dzienni-
nika, na co dzień nie mającego stycz-
ziomie tzw. „zwykłych ludzi” i co warto
karzy z Polski i Ukrainy. Wzię-
ności z polityką.
zauważyć – poszczególne ujęcia mogą
ło w nich udział 15 dziennika-
Drugi dzień warsztatów rozpoczął
się znacząco różnić od siebie. Tym
rzy z obu krajów, będących
się od wykładu dziennikarza Polskiego
bardziej, że na stosunki polsko-ukra-
redaktorami m.in. „Kuriera
Radia Rzeszów, Marka Cynkara. Swoje
ińskie patrzy się często przez pryzmat
galicyjskiego”, portali inter-
wystąpienie poświęcił omówieniu kwe-
stereotypów i wspólnej, często nieła-
netowych Zaxid.net, Psz.pl,
stii misji, jaką spełniają dziennikarze
twej historii.
Vlaskor.net oraz Radia lwów.
wobec społeczeństwa. Jest to szcze-
Dzięki uprzejmości pana posła
Celem warsztatów było pod-
gólne zadanie mediów publicznych,
na Sejm RP Jana Burego, uczestnicy
niesienie poziomu warsztatu
które z racji swojego charakteru i nie-
warsztatów mieli także okazję obej-
dziennikarskiego uczestników
zależności mają do spełnienia szczegól-
rzeć dwa ośrodki znajdujące się pod
i lepsze przygotowanie ich do
tym, których opinie mają najbardziej
ną rolę w obszarze rzetelnego informo-
opieką Fundacji Pomocy Młodzieży im.
realizacji stawianych przed
nymi w świadomości miesz-
zasadnicze znaczenie – politykom,
wania społeczeństwa, a także kontroli
Jana Pawła II „Wzrastanie”. Pierwszym
nimi zadań, w tym także do
kańców obu krajów.
Warsztaty rozpoczął wykład dr
przedsiębiorcom, itp. Dlatego tak
funkcjonowania przestrzeni publicznej.
odwiedzonym obiektem był Dom dla
rzetelnego informowania spo-
Agnieszki Sawicz („Kurier Galicyjski”),
ważne jest rozróżnienie pomiędzy
Trzeci wykład, w ramach warsz-
Dzieci, znajdujący się w miejscowości
łeczeństw Polski i Ukrainy na
poświęcony charakterystyce pracy
publicystyką, czyli przedstawieniem
tatów, został przeprowadzony przez
Łopuszka Mała, zaś drugim – będące
temat stosunków pomiędzy
dziennikarskiej. Dla dziennikarza naj-
określonego punktu widzenia na dany
dziennikarza gazety „Ukaiński Tyżdeń”,
pod opieką Fundacji schronisko dla
oboma krajami, współpracy
ważniejszym zadaniem jest przeka-
temat, a komentarzem, czyli wyraże-
Romana Kabaczija. Dotyczył wzajem-
bezdomnych i hospicjum znajdujące
pomiędzy nimi, a także walki
zywanie informacji czytelnikom, także
niem własnego zdania w tym temacie.
nego postrzegania przez siebie Po-
się w Jarosławiu.
ze stereotypami, zakorzenio-