img
dla „kuriera Galicyjskiego”
19
Kurier Galicyjski * 15 – 28 kwietnia 2011
Pomalutku aż do skutku
Co ich łączyło charakterologicz-
Nadeszła oczekiwana pora na pre-
nackich, żywcem wziętych z Horacego
odtwarzał po mistrzowsku inny duet
Jak si hajdać zaczniesz w kółko
nie – to dobroć, tkliwość, gołębie
zentację mistrza piosenki, zresztą nie
Safrina „Przy szabasowych świecach”
dialogowy, o którym wspomniałem.
To pod hajrem cie upieszcze
wprost serce, krótko mówiąc: „serce
tylko lwowskiej, Franciszka Makucha,
i rozpoczęli dialog szmoncesowy, cał-
Mistrzem szmoncesu był również Lo-
Poznasz wtedy Antka Ziółko
batiara”. Taki też był tytuł ich trzeciego
solisty krakowskiej opery i operetki.
kowicie lekceważąc „Rubinsteina” z
pek (Kazimierz Krukowski) – patrzcie,
filmu, który nigdy nie dotarł na ekrany,
Przed wejściem na estradę był stre-
Ickiem i tatusiem razem wziętych.
patrzcie, łodzianin.
Antyk ty na nerw zagrywasz
ponieważ zrealizowany pod koniec
mowany (jak zresztą wszyscy) i prosił:
W tym miejscu należy przypomnieć,
Szmoncesowe teksty są na ogół
I hałukasz na bezdurno
lata 1939, spłonął zaraz w pierwszych
„Alek, nie mów nic o mnie, podaj tyl-
iż słynnym odtwórcą niemniej słynnego
znane, jak słynny już „Sęk” Konrada
Jestem Mańka a nie zgrywa
dniach wojny.
ko nazwisko”. Oczywiście miał rację,
„Rubinsteina” jest Wojciech Habela,
Toma, prezentowany nieodłącznie w
Z nami aus ja mówie równo
W wykonaniu Wojciecha Habeli
nazwisko przecież samo mówi, nie
władający szmoncesem z wprawą han-
kabarecie „Dudek” przez Edwarda
i Karola Wróblewskiego z towarzysze-
potrzebna więc oracja. Nie stosując
dełesów z lwowskich „Krakidałów”.
Dziewońskiego i Wiesława Michnikow-
Jojkasz, jojczysz nie do wiary
niem zespołu „Chawira” usłyszeliśmy
Gdy oni szli rozmawiać o swoich
skiego, czy zupełnie już zapomniany
się jednak do decyzji pana Franciszka,
Ja katulam si do ciebie
piosenkę Emanuela Szlechtera (sło-
„curesach” (kłopotach) bankowych
„Koszerny kozak” – opowiadania ży-
powtórzyłem to, co napisałem o nim w
A ty mi potyrcze sadzisz
wa) i Henryka Warsa (muzyka) „My
i handlowych, i mówiąc w kółko nie
dowskie Stefana Wiecheckiego, czyli
poprzedniej korespondencji z „III Fe-
Mnie przy tobie tak jak w niebie
dwaj obacwaj”, z filmu „Będzie lepiej”
przestawali liczyć pieniądzów, to przy-
Wiecha, budzące niebywały entuzjazm
stiwalu Piosenki Lwowskiej i Bałaku
(po lwowsku „Bedzi lepi”), nakręcone-
pomniałem sobie inny duet dialogowy
czytelników i słuchaczy. Podam kilka
Lwowskiego”: „...sam mistrz piosenki,
Antyk jesteś zawierucha
go w 1936 roku z udziałem Tońcia
z radiowej „Wesołej Lwowskiej Fali”
tytułów „Koszernego Kozaka”: Trup
pieśniarz (o Lwowie), tymczasowo śpie-
Co w ancugu do mnie drybasz
i Szczepcia. Piosenka została nagra-
– Aprikozenkranza i Untenbauma, w
przed sądem; Żydzi w przeręblu; Sa-
wający w Krakowie o Lwowie, solista
Ancug nowy zmiętolony
na na płytach i rozpowszechniana w
których po mistrzowsku wcielali się
mobójca w wannie; Głowa spod łóżka;
opery i operetki w Krakowie, Franciszek
Jak pod chajrem wciąż przebywasz
radiu jako popularny foxtrot – polka.
Mieczysław Monderer i Adolf Fle-
Mały Gigolo; Tajemnice buduaru; Flirt
Makuch”. Jak pan Franciszek zaśpiewał
W niedługim czasie śpiewała ją lwow-
ischen. Do dzisiaj tajemnicą niezgłę-
z jąkałą; Pchła w tramwaju; Mord z lito-
dwie obowiązkowe piosenki „Boston o
Kupił ja sy ancug nowy
ska ulica, a następnie „cała” Polska.
bioną pozostaje, czy Aprikozenkranz i
ści; Rudy Icek pod łóżkiem; Handełes
Lwowie” Mariana Hemara i „Mój sen
I do innyj hulam baby
Gdy „Wesoła Lwowska Fala” rozpo-
Untenbaum to byli goje wcielający się
ante portas; Siekana wątróbka; Ryms
o Lwowie” Wanata i Jerzego Kopiń-
Co na rogu Kupernika
czynała swoją cotygodniową radiową
w Żydów, czy też autentyczni Żydzi z
w goja; Trup przy telefonie.
skiego, to się dopiero rozkręcił kilkoma
Stoi cięgiem bez bucika
audycję, to rangą przeżycia były za-
„Krakidałów”, mówiący na co dzień
Znane są również żydowskie
piosenkami, zmianami głosu, ubrania,
kończone dyskusje, flirty, kłótnie, za-
wyłącznie szmoncesem.
dowcipy, na ogół śmieszne, jak np. o
kapelusza i zapewne fryzury – wszyst-
Rach ciach, ciach
jęcia domowe, czy głośne rozmowy.
dwóch handełesach, z których jeden
ko jak leci, jak przystało na mistrza. A
Babu w piach
Dzieci nie udawały się na spoczynek,
W czasie modlitwy obowiązkowym
bez przerwy liczył pieniądze. Ten drugi,
publiczność? Nie chciała go wypuścić
I jasny anieli
nie odrabiały w tym czasie lekcji, a
elementem stroju Żyda są: jarmułka
chcący pierwszego oderwać od licze-
ze sceny, podobnie zresztą jak przed-
Koguś w morde szczeli
narzeczeni przestawali się całować.
(kipa) – okrągła czapeczka uszyta z
nia powiada: popatrz Moniek na drugą
tem Wojtka Habelę, który był we Lwo-
Oto fragmenty tej piosenki:
sześciu klinów materiału, będąca ozna-
stronę ulicy, jaka piękna dziewczyna
wie na imieninach z Feliksem Konar-
Gdy Wiktoria Zawistowska z towa-
ką szacunku dla Jahwe. Musi być no-
idzie, ja z nią tej nocy spałem. U wa
skim i zaśpiewał: „inżynier „S” podpalił
… Popamiętaj ty sy, Tońku!
rzyszeniem zespołu „Chawira” prze-
szona także w czasie studiowania Tory;
– usłyszał w odpowiedzi – gdybym
trzy firanki” („Party w Londynie” Felik-
Powiedz, Szczepciu, powiedz co?
konywała piosenką z repertuaru Zuli
tałes (talit) – biały szal z czarnymi lub
chciał to spałbym z nią codziennie, to
sa Konarskiego), na czym najbardziej
To si tobi przyda,
Pogorzelskiej „Panna Mania gra na
niebieskimi pasami oraz frędzlami, z
jest moja żona.
ucierpiałem ja w swoim gadulstwie z
Bo pamiętaj, ży ni bida,
mandolinie”, iż panna Marianna jest
najważniejszym najdłuższym frędz-
W przejściu do bramy kamie-
wpadką (zaplanowaną?).
Ale piniundz, to, nieszczęści, o!
strasznie muzykalna, do występu przy-
lem w jednym z rogów, na którym
nicy przy ul. Legionów 25, w której
Oczywiście, było należące mi się
gotowywał się dziesięcioletni Paweł
wiąże się supełki. Tałes może też być
mieszkałem, stał wytrwale stary Żyd
zadośćuczynienie, tym razem z łezką
Kto ma forsy, temu zdaji si,
Paprocki. W jego wykonaniu usłyszeli-
wyposażony w atarę – pas o długości
sprzedający rzekomo elastyczne bia-
autorską, prosto z Radia Lwów – luty
Temu zdaji si, ży un król,
śmy „Lwowski blues” – piosenkę Ireny
około 1 m i szerokości od 6 do 12 cm,
łe jegierowskie kalesony, reklamując
2011, gdzie popisywał ja się przed
Żyji, piji i przydstawia si,
Paprockiej, mamy młodziutkiego arty-
często pięknie haftowany. Uprawnio-
je przez pozorowane rozciąganie z
Panią Redaktor Anią Gordijewską,
Kużdyn przy nim nul.
sty z jej akompaniamentem, a potem
nymi do noszenia tałesu są wyłącznie
szmoncesowym zawołaniem – profe-
pod kuratelą Pani Prezes Radia Lwów
– potem „Orlątko” Artura Oppmana
mężczyźni żonaci. Ponieważ Habela
sor Jegier, profesor Jegier. Na „Kraki-
Teresą Pakosz i pod nieobecność (po-
A gdy nagli forsa skończy si,
(Or-Ot). Ta wzruszająca piosenka po-
i Makuch są żonaci, byli więc upraw-
dałach”, również stary Żyd sprzedawał
pis bez jej wiedzy) mojej szefowej, re-
Zara skończy si cały bal,
święcona Lwowskim Orlętom, zawsze
nieni do stroju w jakim wystąpili. Mają
kolorowe widokówki przedstawiające
daktor naczelnej „Lwowskich Spotkań”
Stenka, kwenka i zustai mu
powoduje wzruszenie i nawet łzy. Tym
jednakże żony gojki, więc nie jestem
przerażonego brodatego i pejsatego
Bożeny Rafalskiej:
NOWY ANCUG
Po ty forsi żal.
razem młodziutkiego artystę publicz-
taki pewny tych uprawnień.
Żyda, mającego z lewej strony ryczą-
Kupił ja sy ancug nowy
ność nie chciała tak szybko wypuścić
Goj (z hebrajskiego, naród) – okre-
cego lwa, z prawej zaś pożar. Podpis
I do moi hulam baby
A my dwaj, oba cwaj
ze sceny. Brawom nie było końca.
ślenie pojawiające się wielokrotnie w
pod obrazkiem brzmiał: „nysz ta hir,
Piji likir bananowy
Ni mamy nic i mamy raj!
Sam chłopiec był wzruszony.
Torze, tłumaczone najczęściej jako
nysz ta hir”, co oznacza po polsku:
Babie daje swoju graby
Nam nic ni zrobi zło,
Dziewczęca, pełna wdzięku i skrom-
„narody”, czyli zwykle nie-Żydzi, ktoś
„ani tam, ani tam”. Pocztówki szły jak
Bo trać jak ni masz co!
ności Dominika Pater z Chrzanowa,
spoza narodu Izraela. Niektóre tłu-
woda.
I zakładam klawy bajer
Kto ma forsy, ten kulegi ma,
już znakomita piosenkarka i pieśniarka
maczenia Biblii pomijają słowo „goj”
„Wesołą Lwowską Falę tworzyli
Na harmoszce nowy sztajer
Przyjacieli ma, wszysku ma,
– uczennica Ireny Paprockiej, zaśpie-
i zastępują je słowem „narody”, np.
jeszcze radca Strońć, w osobie mi-
Baba si ze śmichu ścieli
Jest kuchany, żyju, piju z nim
wała pod jej akompaniament „Wierne
w Biblii Tysiąclecia (Księga Rodza-
strza Wilhelma Korabiowskiego i wy-
Ta ja fruwam w karuzeli
Dzie si tylko da,
Madonny” Jerzego Michotka i „Prec-
ju).Od nich pochodzą mieszkańcy
stępująca do dzisiaj mistrzyni, Włada
A gdy nagli forsa skończy si,
larka z Pohulanki” Wiktora Budzyń-
wybrzeży i wysp, podzieleni według
Majewska, wykreowana oczywiście
Rach ciach ciach
Wtedy wisza się na nim psy,
skiego. Dominika bisowała, a brawom
swych krajów i swego języka, według
przez Wiktora Budzyńskiego. W tym
Babe w piach
Nikt go nie zna, nikt ni kocha go
nie było końca.
szczepów i według narodów. W Torze
mistrzowskim poczcie zakwitali rów-
I jasny anieli
To ni ta co my!
Gdy oczekiwałem szmoncesowej
słowo „goj” pojawia się 550 razy.
nież Ada Sadowska, Teodozja Lisie-
Koguś w morde szczeli
Bo my dwaj oba cwaj,
zmiany nastroju, gdy durny Icek dosta-
Szmonces – to inna, niż bałak gwa-
wicz, Love Short, Czesław Halski,
Bu takich ni ma cały kraj,
nie drugi i trzeci raz w mordę od wy-
ra, zresztą nie tylko lwowska, będąca
Juliusz Gabel, Alfred Schutz (twórca
Baba w bałak daj sy spokój
My dwaj ,ohoho!
rozumiałego tatusia za to, iż „nie idzie
zlepkiem nieortograficznej i niegrama-
muzyki do „Czerwonych Maków pod
Bo to ja cie w morde szczeli
To tak jak innych sto!
być Rubinsteinem, który idzie mieć sto
tycznej polszczyzny, parafrazy języ-
Monte Cassino” z tekstem Feliksa
Będziesz miał rozbity kinol
tysięcy dularów w banku”, niespodzia-
ków jidysz i niemieckiego. Szmonces
Konarskiego), Tadeusz Seredyński,
Ty drymbajło co w niedzieli
I co było po tej piosence? Następ-
nie, nie zapowiadani, pojawili się na
posiada również swój zapis medialny
Zbigniew Lipczyński, Izydor Dąb –
Pod kościołem zginasz graby
na? A właśnie, że nie! Tylko co? Ano
scenie Franciszek Makuch i Wojciech
w tekstach „Lwowskiej Fali”, które po-
tylu zapamiętałem.
kG
Nim do swoi hulasz baby
„My dwa ohoho! To tak jak innych sto”!
Habela w odświętnych strojach rabi-
dobnie jak bałak Tońcio i Szczepcio,
konsulat Generalny rp we Lwowie zaprasza do krzemieńca
poszukuję informacji
na uroczystość 220. rocznicy uchwalenia konstytucji 3 maja
o siostrze mojej matki
W programie m.in. koncert muzyki polskiej „Fryderyk Chopin i kompozytorzy lwowscy”.
Muzeum Juliusza Słowackiego w Krzemieńcu ul. Słowackiego 16, 3 maja 2011 r. godz. 13.30.
Poszukuję informacji o powojen-
w dramatycznych okolicznościach oko-
nym losie siostry mojej matki Zofii Ko-
ło 1952 roku. Podczas mojej krótkiej
Wykonawcy: Gabriela Machowska-Kopietz – fortepian, Witold Żołądkiewicz – baryton, Michał Piekarski
kurewicz-Koryna – córki Aleksandra
wizy w Stanisławowie w roku 2000 ks.
– słowo o muzyce.
i Zenobii, urodzonej w 1897 roku w
proboszcz Kazimierz Halimurka obiecał
Stanisławowie, która przed wojną okre-
mi pomoc w poszukiwaniu informacji,
Towarzystwo kultury polskiej na rówieńszczyźnie
sami zastępowała mi matkę i wobec
ale do dzisiaj nie mam żadnych wiado-
której mam „dług” dotychczas niespła-
mości. Moją prośbę pod jego adresem
im. Władysława reymonta zaprasza na koncert
cony. Była niezamężna i po wyjeździe
wspierałem powołaniem się na zasługi
„Tradycje chopinowskie ziemi lwowskiej”
całej rodziny w 1945 roku ze Stanisła-
mojego dziadka Mateusza Pileckiego,
wowa pozostała w domu rodzinnym, po
czołowego działacza Komitetu Budowy
Równe 3 maja 2011 r. godz. 19.00, filharmonia, ul. Drahomanowa 20.
prawej stronie ulicy Lipowej, przed par-
kościoła na Górce.
Koncert odbywa się pod patronatem Fundacji „Pomoc Polakom na Wschodnie”.
kiem. Późniejsze próby nawiązania z
Z góry dziękuję za wszelkie in-
nią kontaktu nie dały rezultatu. Według
formacje, które proszę kierować na
W programie – utwory Fryderyka Chopina, Karola Mikulego i Stanisława Niewiadomskiego.
nieudokumentowanych informacji zwią-
adres: Jerzy Maria Pilecki, 53-338
Wykonawcy: Gabriela Machowska-Kopietz – fortepian, Witold Żołądkiewicz – baryton, Michał Piekarski
zała się bardzo blisko z przykościelną
Wrocław, ul. Wielka 31/14,
– słowo o muzyce.
wspólnotą wiernych i podobno zginęła
e-mail: piotr@signium.pl