img
historia w znaczki wpisana
20
15 – 28 kwietnia 2011 * Kurier Galicyjski
Wielkanoc na znaczkach poczty polskiej
AnDRZEJ żARCZyńSKi
Koło PZF nr 1
„łódźMiasto”
Przez dziesięciolecia Poczta Pol-
ska nie wydawała oddzielnych serii
znaczków pocztowych, poświęconych
obchodom Świąt Wielkanocnych. Mo-
tywy powyższe były sporadycznie
obecne na znaczkach emitowanych
w ramach tematów dotyczących sztu-
ki sakralnej, zwłaszcza wizerunków
Jezusa Chrystusa, a także propago-
wania zwyczajów ludowych.
Otwarcie Poczty Polskiej na mo-
tywy wielkanocne nastąpiło kilka lat
po transformacji ustrojowej. W 1995 r.
wprowadzono do obiegu serię czte-
rech znaczków „Pisanki polskie”, nato-
miast od 1997 r. symbole wielkanocne
zmniejszania się w Europie liczby emi-
zaczęły regularnie gościć w naszej fi-
sji znaczków, nawiązujących do Świąt
latelistyce. Od 2000 r. aż do bieżącego
Wielkanocnych. Natomiast te, które
się ukazują, zwykle mają świecki, a
nie sakralny charakter, poprzez wy-
łączne akcentowanie takich motywów
jak zajączek czy kurze jaja, nienoszą-
ce jednak oznak przeznaczenia ich
na święconkę, jak to ma miejsce w
przypadku pisanek. Dzieje się tak w
niektórych krajach Unii Europejskiej,
jakoby pod pretekstem nie drażnienia
akcentami chrześcijańskimi innowier-
ców, a zwłaszcza muzułmanów. Trud-
no w takiej postawie nie dopatrywać
się jednak krzywdzenia chrześcijan,
w tym własnych obywateli, bądź ak-
centowania postaw ateistycznych,
z pomijaniem kształtowanych przez
ki są barwne i ładnie wykonane w
wieki narodowych korzeni religijno-hi-
aspekcie graficznym. Na kopertach
storycznych. Mam nadzieję, że Pocz-
w Polsce wydawano po dwa znaczki z
pierwszego dnia obiegu (FDC) przed-
ta Polska zachowa akcenty sakralne
myślą o przesyłaniu życzeń świątecz-
stawiono młodzieńca i dziewczynę
na swoich walorach, co myślę, że jest
nych. Na wstępie jednak przypomnę,
w strojach ludowych, kultywujących
powszechnie oczekiwane w naszym
że Wielkanoc jest najważniejszym
wielowiekowe tradycje. Na kopercie
świętem chrześcijańskim, upamięt-
ze znaczkiem o niższym nomina-
niającym zmartwychwstanie Jezusa
le młodzi idą z okazałymi palmami
Chrystusa. Jej termin ustala się na
zapewne na Mszę św. w Niedzielę
najbliższą niedzielę po pierwszej
Palmową. Motyw drugiej koperty na-
wiosennej pełni księżyca, a więc na
wiązuje do obyczaju śmigusa-dyngu-
marzec lub kwiecień. Z tego powodu
sa, tj. polewania dziewcząt wodą w
okres wielkanocny w Polsce przypada
Poniedziałek Wielkanocny. Znaczki
zawsze na początek wiosny, co do-
skasowano w Urzędzie Pocztowym
datkowo podkreśla radosny charakter
Warszawa 1, datownikiem okoliczno-
Świąt Zmartwychwstania. Liczna sym-
ściowym z napisem Wielkanoc i świą-
 1997 – cztery znaczki: świę-
bolika tych świąt szczególnie widocz-
tecznymi motywami graficznymi. Auto-
cenie palm (50 gr), malowanie pisanek
na jest w pielęgnowanych tradycjach
rem projektów opisywanych znacz-
(60 gr), święcenie pokarmów (80 gr)
ludowych: odchodząca zima kojarzy
ków, wydanych w wielomilionowych
i śmigus – dyngus (1,1 zł);
się z pokonaną śmiercią, a wiosenna
nakładach jest artysta plastyk – Jan
 1998 – dwa znaczki: Bara-
zieleń, palmy, pisanki czy pisklęta z
Konarzewski.
nek Paschalny na tle krzyża (55 gr)
zalążkiem nowego życia.
W wielu krajach kręgu kultury
i Jezus Chrystus (65 gr);
kraju. W tym miejscu jako kontrast
Do opłacania tegorocznej kore-
chrześcijańskiej tematy związane z
 1999 – na trzech spośród
dla tegorocznej serii – jak zaznaczy-
spondencji wielkanocnej Poczta Pol-
Wielkanocą były często popularyzo-
czterech znaczków przedstawiono
łem powyżej, estetycznie wykonanej,
ska 25 marca wprowadziła do obiegu
wane wydaniami okolicznościowych
sceny z czternastowiecznego Polip-
lecz niestety poza tytułem pozbawio-
dwa znaczki pocztowe, na których
znaczków, w tym przez zarządy nie-
tyku Grudziądzkiego, tj. modlitwę w
nej wyraźnych akcentów religijnych,
przedstawiono motywy ludowe w po-
których poczt corocznie. W ostatnich
Ogrójcu (60 gr), dźwiganie krzyża
przypomnę emisję z przed dwóch
staci kurczaczka (1,55 zł) i zajączka
kilku latach, trzeba to z przykrością
przez Chrystusa (65 gr) i Zmartwych-
lat. Wówczas objęła ona dwa obrazy
(2,40 zł) na ukwieconej łące. Znacz-
stwierdzić, pojawiła się tendencja
wstanie (1,40 zł). Ostatni znaczek serii
pędzla Szymona Czechowicza „Zło-
ukazał piękny obraz Piety z Tubądzi-
żenie do grobu” (3,00 zł) i „Chrystus
na (1,0 zł), namalowany w XV wieku
Zmartwychwstały” (1,55 zł), pochodzą-
przez nieznanego artystę;
ce ze zbiorów Muzeum Narodowego w
 2000 – dwa znaczki: Chry-
Krakowie. Szymon Czechowicz (1689
stus złożony do grobu (70 gr) i Chry-
– 1775) to malarz zaliczany do twór-
stus Zmartwychwstały na tle koła (80
ców ery baroku w Polsce. Spod pędzla
gr) w ikonografii symbolizujący Boga,
artysty wyszły liczne obrazy religijne,
wieczność i nieskończoność;
które można oglądać m.in. w kościo-
 2001 – dwa znaczki wyko-
łach Wilna, Krakowa, Lwowa, War-
nane w konwencji średniowiecznego
kwietnia 2009 r. była artystka plastyk
szawy, Lublina, Lubartowa i Poznania
witrażu, na których przedstawiono nie-
Magdalena Błażków.
oraz portrety, m.in. rodziny Ossoliń-
wiasty u grobu Jezusa Chrystusa (1 zł)
Ze względu na walory poznawcze,
skich, Sułkowskich, Jana Fryderyka
oraz zmartwychwstałego Syna Boże-
celowa wydaje się krótka prezentacja
Sapiehy, Klemensa Branickiego i Wa-
go w otoczeniu apostołów (1,9 zł);
polskich znaczków emisji „Wielkanoc”,
cława Rzewuskiego. Autorką projektu
 2002 – piękna, świąteczna
nieopisanych powyżej, a wprowadzonych
ówczesnej serii znaczków, wydanej 1
palma (1,10 zł) oraz kurczęta (2 zł);
do obiegu w ostatnich kilkunastu latach: