img
22
15 – 28 kwietnia 2011 * Kurier Galicyjski
LoT szybszy od dźWięku
opracował
KRZySZToF SZyMAńSKi
zdjęcia archiwalne
Wiek XX był okresem w
historii ludzkości, w którym
nastąpił największy skok
technologiczny, techniczny
i przemysłowy – o wieku XXi
jeszcze nie jesteśmy w stanie
powiedzieć coś konkretnego.
Wiele dziedzin – elektrotech-
nika, lotnictwo, samochody,
rakiety – na początku XX wie-
ku były w powijakach, ale nie
minęło 50-70 lat, a ludzkość
Samolot braci Wright
stworzyła konstrukcje wybit-
ne. Przyczyniły się do tego
Startuje konkurent – Tu 144
niewątpliwie, obie wojny świa-
wytrzymałości konstrukcyjnej i doszło
rwane. Ostatni lot Concorde a odbył
towe, które przyniosły olbrzy-
do złamania skrzydła i kadłuba Tu-
się 26 listopada 2003 roku.
mi rozwój technik zabijania,
144.
Przed rozpoczęciem pierwszych
ale również i rozwój techniki
Wróćmy jednak do Concorda.
lotów Concorde a jego eksploatacja
oraz technologii w ogóle. Po
Na początku lat 60. nad projektami
wywoływała szereg protestów. Sprze-
zakończeniu kolejnych wojen
naddźwiękowych samolotów pasa-
ciw wobec nadmiernej emisji hałasu,
rozwinięty przemysł szedł da-
żerskich pracowali Anglicy i Francuzi.
powodowanej przez przeloty Concor-
lej za ciosem i wykorzystywał
Obydwa projekty były wystarczająco
de a, szczególnie na wschodnim wy-
swoje zdobycze dla dobra cy-
zaawansowane do budowy prototy-
brzeżu USA, wymusił na decydentach
wilizacji.
pów, jednak z powodu ogromnych
wielu gałęzi przemysłu, przykładanie
Rozwój lotnictwa (w tym i cywil-
kosztów, potrzebnych do ich realiza-
większej wagi do wpływu nowych
nego) jest najlepszym przykładem
cji, rząd brytyjski zdecydował się na
technologii na społeczeństwo i środo-
tej tezy. 14 grudnia 1903 roku Wilbur
poszukiwania partnera do współpracy
wisko. Mimo, iż to właśnie Concorde
Wright dokonał pierwszej próby lotu ze
na arenie międzynarodowej. Jedynym
bezpośrednio doprowadził do roz-
wzniesienia, na odległość 36 metrów,
państwem przejawiającym rzeczywi-
poczęcia programu redukcji hałasu,
nie do końca udanej i zakończonej lek-
ste zainteresowanie kooperacją oka-
generowanego przez samoloty korzy-
kim uszkodzeniem, skonstruowanego
zała się Francja. Projekt rozwojowy
stające z portu JFK w Nowym Jorku,
wspólnie z bratem Orvillem, samolo-
Start Concorde
został uzgodniony bardziej jako umo-
wiele osób twierdziło, że wytwarzał on
tu. Następna próba miała miejsce 17
kiego naddźwiękowym Concordem
ogromne koszty lotu, związane z bar-
wa międzynarodowa pomiędzy dwo-
mniejszy hałas niż początkowo zakła-
grudnia 1903 r. Tego dnia, ok. godziny
wynosił poniżej 3,5 godziny (rekord
dzo dużym zużyciem paliwa i dużym
ma państwami niż komercyjna między
dano. Udawało się to dzięki redukcji
10.35, Orville Wright wzbił się w powie-
przelotu 2 godzin 52 minuty i 59 se-
nakładem obsługi naziemnej spo-
firmami i zawierała klauzulę wymuszo-
mocy silników przez pilotów podczas
trze na samolocie i dokonał kontrolo-
kund). Kolumbowi przepłynięcie do
wodowały, iż maszyna dość szybko
ną przez Wielką Brytanię, nakładającą
przelotu nad obszarami mieszkalny-
wanego lotu na odległość 39 metrów
Ameryki zajęło około 3 miesięcy.
i bez rozgłosu została wycofana z
wysokie kary za jej zerwanie. Projekt
mi. Zanim rozpoczęły się loty komer-
(120 stóp). Pierwszy udany lot trwał 12
W tej dziedzinie konkurencja też
eksploatacji. W sumie samoloty tego
umowy został podpisany 28 listopada
cyjne stwierdzono, że są one cichsze
sekund. Proszę zapamiętać odległość
nie zasypywała gruszek w popiele.
typu wykonały tylko 55 rejsowych lo-
1962 roku. Po tym fakcie, obydwaj
od niektórych wykonywanych przez
pierwszego lotu.
Projekty amerykańskie, Boeing 2707
tów pasażerskich i 102 komercyjnych
producenci ulegli przekształceniu w
inne maszyny.
Concorde – naddźwiękowy samo-
i Lockheed L-2000 miały być większe
rejsowych w ogóle. Ostatni pasażer-
British Aircraft Corporation oraz Ae-
Inny problem dla środowiska,
lot pasażerski o napędzie turboodrzu-
od Concorde a i zabierać na pokład do
ski lot rejsowy miał miejsce 1 czerwca
rospatiale. Początkowo nowe kon-
prócz hałasu, stanowiły z kolei – uwa-
towym, był realizacją idei transportu
300 pasażerów. Zwycięzca konkursu
1978 roku. Wiadomo jest, że Aerofłot
sorcjum planowało produkcję wersji
żane za przyczynę degradacji warstwy
naddźwiękowego.Powstałjakoprodukt
na SST, projekt Boeinga, był opóźnio-
użytkował egzemplarze Tu-144 po
dalekiego i średniego zasięgu. Ze
ozonowej – tlenki azotu, emitowane
międzynarodowego porozumienia mię-
ny względem prac Anglików i Francu-
oficjalnym wycofaniu tego modelu z
względu na brak zainteresowania
przez pracujące w stratosferze silniki
dzy Francją i Anglią przy udziale pań-
zów o kilka lat, co się przyczyniło do
użytku do 1987 roku.
wśród potencjalnych kupców wersją
Concorde a. Latające niżej w tro-
stwowych konsorcjów lotniczych Aéro-
zakończenia prac nad jego rozwojem.
3 czerwca 1973 roku, podczas
średniodystansową, została ona po-
posferze samoloty przyczyniały się
spatiale i British Aircraft Corporation.
Ale największym konkurentem był
pokazów lotniczych (Paris Air Show)
rzucona. Konsorcjum przyjęło 100
do produkcji ozonu, nie ma jednak
Jego pierwszy oblot odbył się 2 marca
Związek Sowiecki, którego konstruk-
doszło do katastrofy jednego z proto-
zamówień od głównych linii lotniczych
możliwości jego wymiany pomiędzy
1969 roku, a 1 października tegoż roku
torzy z biura Tupolewa stworzyli Tu
typów samolotu. Do dnia dzisiejszego
tamtego okresu: Pan Am, BOAC i Air
obiema warstwami. W praktyce niska
samolot po raz pierwszy przekroczył
– 144. Uważa się, że konstrukcja
nie są znane konkretne przyczyny tego
France, Panair do Brasil, Continental
liczebność Concorde ów sprawiała,
barierę dźwięku. W siedem lat później
Tu-144 była oparta na szpiegostwie
zdarzenia. Przypuszcza się, że na
Airlines, Japan Airlines, Lufthansa,
że potencjalne zniszczenia warstwy
miało miejsce wprowadzenie samolo-
przemysłowym, dokonywanym we
wzór Concorda Tu nie udało się wyko-
American Airlines, United Airlines, Air
ozonowej były akceptowalne.
tu do służby trwającej 27 lat.
francuskiej firmie Aérospatiale, w któ-
nać manewru przerwanego lądowa-
India, Air Canada, Braniff, Singapore
Technologiczny skok w przyszłość,
W tym czasie był to nie tylko naj-
rej był produkowany Concorde. Były
nia, polegającego na tym, że maszy-
Airlines, Iran Air, Olympic Airlines,
jaki wykonał Concord, ale i problemy,
szybszy samolot pasażerski, ale i naj-
przypuszczenia, że skradzione plany
na podchodzi do lądowania, dotyka
Qantas, CAAC, Middle East Airlines
które ze sobą przyniósł – przyspieszy-
większy. Prezentował się imponująco:
pozwoliły radzieckim inżynierom na
kołami pasa startowego i natychmiast
i TWA. Aby podkreślić układ zawarty
ły proces kształtowania się świadomo-
długość całkowita – 61,66 m, rozpię-
przyśpieszenie prac nad własnym
dokonuje startu. Wymaga to idealnie
pomiędzy brytyjskim i francuskim rzą-
ści społecznej w zakresie zrozumienia
tość – 25,56 m. Długość kadłuba –
samolotem, którego projekt oparli na
wyregulowanych silników i współgra-
dem, który to doprowadził do stwo-
przyczyn i konsekwencji konfliktu
39,32 m, a więc tyle, co i pierwszy lot
planach Concorda. Skradzione dane
nia wszystkich systemów. Główne
rzenia konstrukcji nadano jej nazwę
pomiędzy postępem technicznym, a
w historii awiacji. Cztery potężne silniki
dotyczyły raczej ogólnych założeń,
jednak są tu silniki. Concorde silniki
„Concorde”. Pochodziła ona od fran-
ochroną środowiska oraz ujawnił sto-
turboodrzutowe Rolls-Royce/Snecma
osiągów i wielkości, a nie ścisłych
miał w porządku. W Tu jednak nie
cuskiego słowa concorde (angielskim
pień złożoności towarzyszących im
Olympus 593 Mk zapewniały osiągnię-
rozwiązań konstrukcyjnych. Pośpiech
grało wszystko idealnie. Współczesne
odpowiednikiem jest concord), które
procesów decyzyjnych.
cie prędkości przelotowej Ma = 2,02
związany z pierwszeństwem oblotu
badania wskazują jednak na możliwy
w obydwu językach oznacza zgodę,
Konstrukcja samolotu Concorde
(2 150 km/h), czyli ponad dwa razy
(przed Concorde) sprawił, iż maszynę
problem w układzie sterowania, który
harmonię lub unię.
była przemyślana w najdrobniejszych
szybciej od dźwięku. Waga maszyny
trapiły do końca nieusunięte usterki i
został w ostatniej chwili nieprawidłowo
Istotną porażkę ekonomicznej
szczegółach. Uwzględniono nagrze-
w locie około 180 ton, w tym prawie
poważne awarie. Było to przyczyną
przeprogramowany, żeby zdyskonto-
strony projektu stanowi wyproduko-
wanie się zewnętrznej powłoki maszy-
100 ton paliwa. Na pokładzie wygod-
wielu przymusowych lądowań, co w
wać konkurencyjnego Concorde. Nie-
wanie jedynie 20 egzemplarzy samo-
ny w czasie lotu, przemieszczanie się
nie mieściło się 92-120 (128 maksy-
oficjalnej prasie przekładano na „kur-
wykluczony jest również błąd pilota.
lotu. Cena jednostkowa wyniosła 23
środka ciężkości w miarę ubytku pa-
malnie) pasażerów. Tym cudem tech-
tuazyjną wizytę” (np. w Warszawie w
Przed katastrofą, samolot wykonywał
mln funtów, a koszt fazy rozwojowej
liwa, wysokie szybkości startu i lądo-
niki sterowało dwóch pilotów i inżynier
1971 roku). Dochodziło m.in. do pę-
manewr stromego wznoszenia. Brak
sześciokrotnie przekroczył zakładaną
wania. W locie wszystkie egzemplarze
pokładowy. Pułap lotu wynosił 18 300
kania skrzydła i utraty paliwa w locie,
jest danych potwierdzających ewen-
kwotę. Flota początkowo była własno-
spisywały się znakomicie. Ta katastro-
m, co stanowiło prawie 5 000 m wyżej
rozliczne były awarie silników.
tualne przeciągnięcie, gdyż maszyna
ścią rządów Anglii i Francji, jednak ro-
fa była jedyną w trakcie użytkowania
niż samoloty konwencjonalne. Taka róż-
Pierwszy prototyp Tu – 144 wy-
po wznoszeniu ustabilizowała lot do
snące straty wymusiły na obydwu ope-
Concorde a.
nica wysokości przelotowych była po-
startował 31 grudnia 1968 roku pod
pozycji horyzontalnej. Co spowodo-
ratorach odkupienie wszystkich użyt-
25 lipca 2000 roku egzemplarz
dyktowana względami bezpieczeństwa,
Moskwą, dwa miesiące przed Concor-
wało, że maszyna zaczęła pikować?
kowanych maszyn. W wyniku jedynej
F-BTSC lotu Air France 4590 rozbił
bowiem strumień powietrza z silników
dem. Tu-144 pierwszy też przełamał
Snuto przypuszczenia odnośnie moż-
w historii projektu katastrofy z 25 lipca
się na obrzeżach miasteczka Gones-
Concorda stwarzał zagrożenie dla in-
barierę dźwięku 5 czerwca 1969 roku,
liwości zablokowania wolantu przez
2000 roku, ekonomicznych skutków
se pod Paryżem, pochłaniając 113
nych użytkowników przestrzeni. Czas
a 15 lipca 1969 roku został pierwszym
kamerę zabraną na pokład maszyny
zamachu terrorystycznego z 11 wrze-
ofiar: 100 pasażerów, 9 członków za-
trwania podróży poddźwiękowym od-
komercyjnym transportowcem, który
przed startem. Próba wyprowadzenia
śnia 2001 oraz innych pomniejszych
łogi oraz cztery osoby przebywające
rzutowcem między Nowym Jorkiem a
przekroczył prędkość 2 macha. Za-
maszyny z silnego pikowania spowo-
czynników, 24 października 2003 roku
w hotelu. Zgodnie z wyjaśnieniami
Paryżem wynosił osiem godzin, nato-
wodność i awaryjność tych maszyn,
dowała przeciążenia powyżej granicy
loty rejsowe samolotów zostały prze-
oficjalnego śledztwa przeprowadzo-
miast średni czas lotu transatlantyc-