img
27
Kurier Galicyjski * 15 – 28 kwietnia 2011
premiera Na cześć jubiLaTa
gdy będzie miał jakieś zastrzeżenia.
krzySZToF SZyMAńSKi
Więc w tych okolicznościach musie-
tekst
liśmy próbę zagrać tak jak spektakl.
DAnUTA gRESZCZUK zdjęcia
Różewicz usiadł sobie w dalszych
oraz zdjęcia z archiwum
rzędach. Po kilku minutach spekta-
teatru
klu wstaje i zaczyna wychodzić. „No,
Teatr jest dziedziną sztuki, który
to po wszystkim” – pomyślałem. Ale
kształtuje naszą wyobraźnię, pobu-
Maestro przesiadł się do trzeciego
dza ją. stwarza wrażenia i odczucia.
rzędu i w skupieniu przyglądał się do
Jest to chyba najstarsza ze sztuk w
końca spektaklu. Po finale, po pre-
dziejach ludzkości. Podstawowym two-
zentacji powiedział krótko: „To dobre
rzywem teatru jest aktor, który buduje
przedstawienie, możecie grać”, a na
dla widza umowną rzeczywistość
Lubę Lewak, grającą Starą Kobietę,
teatralną. Teatr istnieje i funkcjonuje
wskazał palcem i rzekł: „tam są białe
Anna Hausfater w roli Starej Kobiety, 1979 r.
dzięki widzowi. Spektakl bez widzów
motyle, a nie złote”. Znaczy, że ana-
nie jest możliwy. Teatr to ukierunkowa-
(i nie tylko) publiczności. Ten szcze-
tą wielopostaciową i wieloosobową
lizował każde słowo, które padło ze
ne działania aktorów na użytek widza.
gólny dzień, jak co roku, teatr uświetnił
sztukę. Dziś po premierze jestem
sceny. Jestem w stałym kontakcie z
Pełnowartościowy spektakl teatralny
kolejną premierą. Było to wznowienie
bardzo zadowolony z gry aktorów,
panią Marią Dembicz, wieloletnim
luba lewak w roli Starej Ko-
to taki, w którym następuje swego ro-
sztuki Tadeusza Różewicza „Stara
chociaż na ostatnich próbach było
kierownikiem literackim Teatru Pol-
biety, 2011 r.
dzaju porozumienie pomiędzy sceną a
kobieta wysiaduje”. Wznowienie, któ-
wiele nerwowości i wątpliwości co do
skiego we Wrocławiu. Przez nią trafia-
widownią. Ten układ pozwala również
re wniosło zmiany w przekaz treści, ze
przygotowania sztuki. Ale ta nasza
spektakl. Treści przekazane przez
ją do Tadeusza Różewicza wszystkie
i aktorom wczuć się w swoje role i w
zmienioną, w porównaniu do poprzed-
aktorska praca to tajemnica przed
Różewicza w tamtych czasach nie
materiały, związane z jego sztukami.
pełni rozwinąć swoje umiejętności.
nich edycji, koncepcją, ale wiernie
spektaklem, a widz ogląda już goto-
zawsze były przyjmowane przez de-
Mam nadzieję, że nasze plakaty i za-
Ten rodzaj kontaktu jest wyczuwalny
oddające ducha różewiczowskiej wizji
we przedstawienie.
cydentów kultury. Akcja toczy się na
proszenia z dzisiejszego spektaklu,
przez aktorów zaraz po podniesieniu
świata.
Wracając do samego spektaklu,
śmietnisku. I tu muszę wspomnieć
zresztą zaprojektowane wspaniale
kurtyny, po wygłoszeniu pierwszych
Zbigniew Chrzanowski: Każ-
to jest długa historia. W 1979 roku tra-
bardzo przychylną nam byłą dyrek-
przez naszego aktora Jarosława So-
kwestii. Teatr odwołuje się niemal do
da okazja jest dobra do zrobienia jakie-
fiła mi do rąk broszura ze sceniczny-
tor Domu Nauczyciela panią Łarysę
snowskiego, trafią też do tej kolekcji.
wszystkich zmysłów człowieka. Łączy
goś podsumowania. Staram się, żeby
mi utworami Różewicza pod tytułem
Swerdłyk, która tłumaczyła „panom
To będzie nasz wkład w święto pol-
obraz z dźwiękiem, ukazuje bezruch
ten dzień był związany z jekąś naszą
„Teatr niekonsekwencji”. Po przeczy-
od kultury”, że to wszystko dzieje się
skiej kultury i dramaturgii, jakim bę-
lub ruch. Dobrze zagrany spektakl łą-
imprezą, a nawet premierą. Jak pa-
taniu „Starej Kobiety” zacząłem snuć
tam, na zachodzie. To tam zaśmiecają
dzie jubileusz Tadeusza Różewicza.
czy aktora i widza, ich przeżycia i po-
miętamy, ubiegły rok był Rokiem
koncepcje i wizje przedstawienia. W
środowisko i zanieczyszczają ziemię,
Jest to dla mnie bardzo ważne.
stacie.
Chopinowskim i z tej okazji mieliśmy
głównej roli widziałem aktorkę, która
a u nas coś takiego jest niemożliwe. A
Kg: Jakie są plany teatru
Międzynarodowy Dzień Teatru –
lwowska prapremierę dwóch jednoak-
mogła sprostać tej bardzo trudnej
w ogóle sztuka jest o ekologii i czysto-
na najbliższe miesiące?
święto uchwalone, na pamiątkę otwar-
tówek Mariana Hemara „Kosmopolita”
roli. Była to córka Piotra Hausfatera
ści środowiska. Te dowcipne tłuma-
ZCh: Na razie nie zdradzam nad
cia Teatru Narodów w Paryżu, które
i „Umowa”.
– Anna. Tekst sztuki na tamte czasy
czenia były bardzo przekonywujące.
jaką sztuką będziemy pracować, co
miało miejsce 27 marca 1957 roku. Ten
był dziwny i nietypowy nie tylko dla
Z tym spektaklem byliśmy i w Wilnie,
będziemy przygotowywać dla nasze-
Kg: Dlaczego dziś powrót
dzień jest chwilą dogodną do oceny do-
naszych aktorów, ale i dla szerokie-
i w Nowej Hucie, i na wielu innych
go widza. Na razie czekają nas bar-
do „Starej Kobiety” Tadeusza
robku za miniony rok. Zamyka pewien
go ogółu. Było tam więcej niekonse-
scenach .
dzo pracowite miesiące. W dniach 2,
Różewicza?
okres w życiu teatru i jest dobrą okazją
ZCh: Jest to powrót z jednej stro-
do refleksji i snucia dalszych planów.
ny sentymentalny, a z drugiej – dług
Z tymi pytaniami zwróciliśmy się
wdzięczności i szacunku dla autora,
do Zbigniewa Chrzanowskiego, re-
który w tym roku obchodzi swoje 90-
żysera Polskiego Teatru Ludowego
lecie. Dawno nosiłem się z tym zamia-
we Lwowie, który już ponad 50 lat
rem, ale czekałem, aż skompletuje
rozbudza emocje wśród lwowskiej
mi się zespół na tyle, żeby obsadzić
Fragment spektaklu, 1989 r.
3, 4 maja Konsulat Generalny organi-
kwencji i symboli niż rozwijającej sie
Po 10 latach rolę Starej Kobiety
zuje we Lwowie na scenie dawnego
fabuły. Przez to wszystko trzeba było
obejmuje młoda aktorka Luba Lewak.
Teatru Skarbka festiwal teatrów pol-
przekroczyć i przełamać stereotypy.
Była to bardzo sugestywna metamor-
skich z zagranicy. Będziemy gościli
Premiera w 1979 roku była we Lwo-
foza, gdy w finale spektaklu ze starej
Scenę Polską z Czeskiego Cieszyna
wie wydarzeniem, również dlatego, że
kobiety w łachmanach wyłania się
i Teatr Ludowy z Wilna. My jako go-
młoda dziewczyna, poszukująca swe-
udało mi się zaprosić do współpracy
spodarze wystąpimy na zakończe-
go syna. To było całkowite zaskocze-
scenografa Opery Lwowskiej, dziś już
nie, 4 maja, zaprezentujemy właśnie
nie dla widza.
świętej pamięci, Eugeniusza Łysyka.
„Starą Kobietę”. Co do wyjazdów, to
I dziś, po 30 latach, w przededniu
Zgodził się przestrzenne i techniczne
w drugiej połowie maja mamy w pla-
90. urodzin Tadeusza Różewicza bar-
zaplecze Opery zamienić na naszą
nie wyjazd do Stanisławowa i Czer-
dzo się cieszę, że udało mi się zreali-
skromną, ubogą scenkę. Ta jego
niowiec. Tam przedstawimy „Polo-
zować ten spektakl w nowej obsadzie
koncepcja polegała na tym, że scena
wanie” Sławomira Mrożka. Też z tym
jest pusta, bez kulis, tkanin, a ściany
i nowej wersji.
W 1979 roku udało mi się spotkać
spektaklem pod koniec maja wyjeż-
i sufit są czysto białe i w tej scenerii
z autorem we Wrocławiu. Wtedy było
dżamy do Budapesztu. To zaprosze-
– śmietnik. Eugeniuszowi Łysykowi
bardzo trudno zaprosić go do Lwowa.
nie bardzo nas cieszy i postaramy się
pomógł nasz nieodżałowany Walery
Ale gdy gościliśmy we Wrocławiu w
wypaść jak najlepiej.
Bortiakow. Dekoracje częściowi były
1989 roku i graliśmy „Starą Kobietę” w
wykonane w pracowniach Opery.
Kg: Dziękuję i życzę dal-
teatrze „Kalambur” niespodziewanie
Szczęśliwie stało się tak, że prawie w
szych sukcesów w kolejnych
na naszą próbę przyjechał sam Róże-
całości wszystkie dekoracje i rekwizy-
wspaniałych premier.
kG
wicz. Byliśmy uprzedzeni, że Maestro
ty udało się zachować do dzisiejszej
Tadeusz Różewicz i Zbigniew Chrzanowski, Wrocław, 1989 r.
może wyjść w trakcie przedstawienia,
premiery. Przez wiele lat graliśmy ten