img
okruchy historii
28
15 – 28 kwietnia 2011 * Kurier Galicyjski
W ojczyźNie zbaWicieLa
nowanie) pod warunkiem udowodnie-
„Pójdź za Mną! On wstał
nia winy. Ciekawym zjawiskiem był
i poszedł za nim”
obyczaj lewiratu, polegający na tym,
(Ewangelia wg św. Marka 2,14)
że jeśli mąż umierał i nie pozostawił
potomka męskiego, to jego brat lub
EUgEniUSZ niEMiEC
spadkobierca, był obowiązany poślu-
bić wdowę i spłodzić z nią potomka,
CzasTriduum Paschalnego
który prawnie był uznawany za syna
i Zmartwychwstania Pańskie-
zmarłego.
go sprawia, że myśli wierzą-
cych chrześcijan w tym okre-
sie wielokrotnie kierują się ku
żywienie i ubiór
Żywienie ówczesne nie było zbyt
Ziemi Świętej i wydarzeniom, o
urozmaicone. Szereg ograniczeń i za-
których opowiadają Ewange-
kazów wynikało z przepisu o koszer-
lie i Tradycja. Usiłujemy sobie
Niech radość
ności jedzenia. Posiłki zawsze były
wyobrazić życie codzienne,
połączone z modlitwą. W ówczesnym
obyczaje i mentalność ludzi
Wielkanocy
menu, w zależności od zamożności
żyjących w Palestynie pod-
napełni nasze serca
domu dominowały: chleby jęczmien-
czas ziemskiego życia Jezu-
Kaplica na Kalwarii, w bazylice grobu Bożego
nadzieją
ne lub pszenne, oliwa, miód, masło.
sa. Ewangelie skoncentrowa-
i obfitością łask
Z owoców: winogrona, melony, oliwki,
administracyjnymi zajmowali się tzw.
Prawodawstwo dopuszczało po-
ne na działalności publicznej
od Chrystusa
daktyle, morele, orzechy, granaty, figi.
lewici, którzy w liczbie ok. 10000 dbali
ligamię, jednak w czasach Jezusa
Jezusa nie dostarczają zbyt
Dość ubogi był wybór jarzyn: cebula,
o sprzątanie, dozór, pobór dziesięcin,
dość powszechnie była praktykowana
wielu informacji w tym zakre-
Zmartwychwstałego.
ogórki, sałata, bób, soczewica. Mięso
wymianę walut, organizowali muzykę
monogamia. Celibat był w zasadzie
sie. Cofnijmy się zatem o XX
pojawiało się dość rzadko, raczej przy
i śpiewy itp. Jak widać, przy świątyni
uważany za postawę niewłaściwą,
wieków wstecz i sięgając do
okazjach uroczystości rodzinnych:
znajdowało intratne zatrudnienie kil-
chociaż dopuszczalną. Ojciec dziew-
dobrze zachowanych źródeł
wołowina, jagnięcina, koźlęcina. Nieco
kanaście tysięcy ludzi.
czyny otrzymywał za córkę od zięcia
historycznych, przyjrzyjmy
dzanym miodem. Arystokracja roz-
częściej bywała ryba. Z napojów do-
Z większością czynności życio-
zapłatę, wynosząca w czasach Jezu-
się niektórym aspektom życia
mawiała głównie w języku greckim,
minowało wino, pite chętnie i często,
wych Izraelitów była związana mo-
sa ok. 30 sykli srebra, natomiast był
codziennego żydów w owym
natomiast językiem tzw. ludu (am
ale z umiarem, który nakazywało Pi-
dlitwa. Obowiązywała ona każdego
zobowiązany do wywianowania córki
czasie.
haaretz) był język aramejski, którym
smo. Jedzono na podłodze, a podczas
mężczyznę od 13 roku życia. Pod-
w dobra codziennego użytku, które
zresztą posługiwał się także Jezus.
uroczystej uczty spożywano posiłki
czas modlitwy należało twarz skiero-
pozostawały jej własnością w razie
Wiara i tożsamość
Język hebrajski był językiem świąty-
Palestyna w czasach ziemskiego
leżąc na dywanie lub sofie. Jadano
wać w kierunku Jerozolimy, a jeśli już
rozwodu (oddalenia) lub owdowienia.
ni. Biesiady umilali często muzykanci
życia Jezusa była niewielką, peryfe-
zasadniczo 2 razy dziennie, rano i po
był w tym mieście, to zwracał się ku
Wesele trwało 7 – 14 dni, żona opusz-
(flet, lira), śpiewacy, akrobaci, komicy,
ryjną prowincją Cesarstwa Rzymskie-
zakończeniu dnia pracy. Przed każ-
świątyni, natomiast jeśli modlił się w
czała swój dom rodzinny i przecho-
poeci. Wśród gości krążyli słudzy z
go, którą w imieniu cesarza zarządzał
dym posiłkiem należało umyć ręce lub
świątyni, to z twarzą skierowaną ku
dziła do domu męża. Głową rodziny
misami wody i lnianymi ręcznikami do
prokurator, mający swą siedzibę w
tylko prawą rękę. Posiłek poprzedzało
miejscu najświętszemu (hebr. debir).
był mężczyzna, ale wyjściowo niski
umywania i osuszania rąk.
Cezarei, natomiast sprawy wewnętrz-
błogosławieństwo.
Do rytuału modlitewnego należało też
status kobiety ulegał zdecydowanej
Wierzchnie okrycie ciała stanowi-
ne Żydów należały do kompetencji
Trzeba tu dodać, że istotnym pro-
nakrycie głowy i ramion chustą modli-
poprawie z chwilą urodzin potomka.
ła tunika z jedwabiu lub wełny, sięga-
Sanhedrynu, który był rodzajem se-
blemem sanitarnym była w Palestynie
tewna (tałes) oraz przymocowanie do
Pierworodny syn z reguły otrzymywał
jąca poniżej kolan, często przepasa-
natu, składającego się z osobistości
woda, po którą trzeba było chodzić
czoła i lewego ramienia filakterii (te-
imię ojca. W ósmym dniu od narodzin
na paskiem. Natomiast płaszcz był
żydowskich, rekrutujących się głów-
do wspólnych studni lub czerpać z
filim), zawierających cytaty z Pisma
następowała uroczystość obrzezania
strojem uroczystym, czymś na kształt
nie z kasty kapłańskiej. Większość
rzymskiej togi, który można było rów-
Żydów w tym czasie żyła w tzw. dia-
nież użyć jako przykrycia do snu lub
sporze, czyli w rozproszeniu w wielu
jako dywanu dla gości. Lubiano także
miastach i krainach śródziemnomor-
biżuterię złotą, srebrną, drogie kamie-
skich. Palestynę zamieszkiwało ok.
nie, perły. Chętnie używały drogich
0,6 – 1 miliona ludzi, rozlokowanych
ozdób nie tylko kobiety, ale także
na powierzchni ok. 20 000 km kw.
mężczyźni. Mężczyźni zwykle nosili
Cechą szczególną Żydów żyjących
włosy krótko strzyżone, natomiast
w morzu otaczającego ich pogaństwa,
ozdobą kobiet były długie włosy, cza-
pozwalającą im zachować tożsamość,
sem farbowane (szczególnie modny
była głęboka wiara w jednego Boga
był kolor miedzi) lub rozjaśniane, po-
(monoteizm) i przekonanie, że są na-
sypywane złotym pyłem. Brody bywa-
rodem wybranym i jedynymi posiada-
ły perfumowane. Głowę przykrywano
czami objawienia Bożego. Nad życiem
Kościół ośmiu Błogosławieństw (w tle jezioro genezaret)
słomkowymi kapeluszami lub nakła-
społeczności żydowskiej czuwała sy-
dano na głowę kosztowne diademy.
Świętego. Siódmy dzień tygodnia, czyli
potomka, na znak włączenia w spo-
nagoga (= zbór), czyli miejsce zbiera-
Obuwie, zwykle sandały, były robione
szabat (hebr. szeba=sobota), był dniem
łeczność i nawiązania przymierza z
nia się gminy dla odprawiania modlitw,
Pod Ścianą Płaczu
ze skóry wielbłąda, szakala lub hieny,
odpoczynku dla ludzi i zwierząt, po-
Bogiem. Było to tak ważne wydarzenie,
udzielania błogosławieństwa oraz czy-
na podeszwy używano kory palmowej
święconym całkowicie Bogu i obwa-
że nawet szabat (jeśli przypadał na 8
przydomowych zbiorników (cystern).
tania i wykładania Pisma. Synagogi
lub trzciny.
rowany mnóstwem zakazów.
dzień) nie stanowił przeszkody.
Kanalizację stanowiły kanały ścieko-
wykorzystywał na początku sam Pan
Zgodnie z IV przykazaniem Bo-
we, biegnące wzdłuż ulic. Wyobraźmy
Jezus, a później także Apostołowie do
żym dzieci miały obowiązek okazywać
sobie feerię doznań zapachowych cią-
krzewienia nauki chrześcijańskiej, kie-
izraelici byli
Rola rodziny
jednakowy szacunek i posłuszeństwo
Religia regulowała całość życia
gnących z tych ścieków, zwłaszcza w
rowanej do społeczności żydowskich.
narodem pracowitym
Pracę uważano za obowiązek na-
ojcu i matce. Matka opiekowała się
społecznego, a przede wszystkim
upalne dni.
Natomiast centralnym miejscem
łożony przez Boga. Dlatego pracowali
córkami aż do zamążpójścia, a synami
obyczaje rodzinne, sposób żywienia
Bogacze i arystokracja, których li-
kultu Jahwe od tysiąca lat była świąty-
wszyscy, także mędrcy i nauczyciele
jedynie do piątego roku życia, bowiem
się, ubiory i pracę. Założenie rodziny
czebność nie przekraczała 5% popula-
nia jerozolimska, do której pielgrzymo-
(rabbi), którzy obok pracy umysłowej
w tym czasie chłopcy przechodzili pod
było podstawowym obowiązkiem męż-
cji, lubowali się w wystawnych ucztach,
wali prawowierni Żydzi podczas świąt
zatrudniali się np. jako murarze, cie-
opiekę ojca, rozpoczynali naukę religii
czyzny, a głównym jej celem – pozo-
wydawanych w swoich rezydencjach,
religijnych, składali ofiary, a także byli
śle, kopiści pism itp. Do najcięższych
w szkole przy synagodze. W wieku
stawienie możliwie najliczniejszego
wyposażonych w baseny, rzymskie
zobowiązani (od 20 roku życia) do pła-
zawodów należały pasterstwo i rolnic-
13 lat chłopiec osiągał pełnoletniość.
potomstwa. O małżeństwie z reguły
łaźnie, czasem centralne ogrzewanie,
cenia podatku świątynnego, wynoszą-
two. Uprawa ziemi w warunkach braku
Kobiety bezdzietne były pogardzane i
decydowali ojcowie, czasem dopusz-
piękne ogrody. Uczty zwykle odbywały
cego pół szekla co 6 miesięcy.
wody, konieczności nawadniania, przy
nieszczęśliwe, a co więcej, miały obo-
czana była także inicjatywa samych
się wczesnym popołudniem i uczest-
W czasach Jezusa świątynia była
prymitywnych technikach uprawy, z
wiązek znaleźć mężowi niewolnicę lub
zainteresowanych chłopców. Dziew-
niczyli w nich sami mężczyźni. Gości
najokazalszą w dziejach, rozbudowana
użyciem wołów do prac polowych,
służącą, z którą mógłby mieć potom-
cząt nie pytano o zgodę. Zezwalano na
witał gospodarz domu w przedsionku
przez króla Heroda, imponowała wiel-
zbieranie plonów z użyciem sierpów,
ka. W kwestii niewierności małżeńskiej
małżeństwo już 12-letnim dziewczętom
(atrium), sługa obmywał dłonie i stopy,
kością (450 m x 300 m), bogactwem
było nader wyczerpującym doświad-
nie było mowy o równości. Mężczyzna
i nieco starszym chłopcom (za małżeń-
czasem namaszczał je także kilkoma
wystroju (biały marmur+złote dachy,
czeniem. Tam gdzie były większe
wolny mógł bezkarnie uwieść kobietę
skie optimum wieku chłopca uważano
kroplami wonnego olejku. Potrawy po-
odrębne dziedzińce dla mężczyzn,
zbiorniki wodne (np. jezioro Geneza-
wolną, natomiast nie mógł wkraczać
ok. 18 lat). Maryja, gdy rodziła Jezusa
dawano w misach i talerzach ze srebra,
kobiet i dla pogan). W świątyni służbę
ret, większe rzeki) było dobrze roz-
w czyjeś małżeństwo. Żonaty również
miała ok. 13-14 lat, natomiast jej mał-
brązu, drewna lub ceramiki. Jedzono
liturgiczną sprawowało 7200 kapła-
winięte rybołówstwo. To głównie z
mógł współżyć w wolną lub wdową.
żonek Józef miał ok. 20 lat, chociaż
palcami, natomiast sosy zbierano ka-
nów, którzy byli podzieleni na 24 gru-
tej profesji – jak wiemy – Pan Jezus
Natomiast zdrada męża przez żonę
na ikonografii zwykle go widzimy jako
wałkami chleba. Oczywiście wszystko
py. Każda grupa pełniła służbę przez
dobierał sobie uczniów, późniejszych
była zagrożona karą śmierci (ukamie-
siwowłosego starca.
to przepijano winem, niekiedy dosła-
1 tydzień. Czynnościami porządkowo-