img
przegląd wydarzeń
12
17 – 30 maja 2011 * Kurier Galicyjski
9 maja W iWaNo-FraNkoWsku:
śpieWaNo pioseNki, zryWaNo kokardy
szemu weteranowi, podeptał ją i rzucił
HaLina PŁUGator
mu w twarz. „Jestem weteranem, ma-
tekst i zdjęcia
rynarzem. Nie zasłużyłem sobie na ta-
kie traktowanie. To moje święto” – ze
9 maja pod czas obchodów
łzami w oczach powiedział staruszek.
Dnia zwycięstwa na Przykar-
Reakcja przechodniów nie była jedno-
paciu miały miejsce nieliczne
znaczna. Jedni podtrzymali chłopaka
konflikty pomiędzy przedsta-
ze „Swobody”, a inni byli kategorycz-
wicielami „swobody” i Partii
nie przeciw takiemu traktowaniu we-
regionów, komunistami
terana.
i socjalistami.
„Widziałem dwoje nietrzeźwych
Zaczęło się na jednej z central-
młodych ludzi, którzy po rosyjsku w
sztandary i wstęgi zwycięstwa z ludzi,
nych ulic miasta, prowadzącej do
sposób niecenzuralny określali ukra-
którzy je nosili.
cmentarza żołnierzy radzieckich. Już
ińską państwowość. Milicja odmówiła
Na uroczystościach po prawej
od rana zebrało się tam kilkadziesiąt
wszczęcia kroków przeciwko nim.
stronie pomnika powiewały czerwone
młodych przedstawicieli „Swobody”
Oprócz tego milicja nie dopuszczała
flagi partii komunistycznej, po lewej –
z państwowymi i partyjnymi flagami.
„Swobody” na trasę pochodu. Nie mó-
partyjne flagi regionałów i państwowa
Przyszli tu w akcji protestu przeciwko
wię o tym, że milicja naruszała prawo,
niebiesko-żółta symbolika. Koło czer-
wykorzystywaniu w ten dzień czerwo-
nie puszczając przez zagrodzenia
wonych sztandarów stała młodzież w
nych flag. W przededniu Rada Obwo-
deputowanych Rady Miejskiej i Rady
mundurach z lat II wojny światowej.
dowa i Miejska podjęły decyzję, że
Obwodowej, – opowiada deputowany
W swoim występie, przewodniczący
radziecka symbolika w ten dzień nie
RO Sergij Adamowycz. – Nasze orga-
iwano-frankowskiej Państwowej Admi-
będzie wykorzystywana. Komuniści
na przymykały też oczy na obecność
w radziecką przeszłość. Hańba takim
mundurach i białych rękawiczkach,
nistracji Wojewódzkiej Mychajło Wyszy-
zbojkotowali tą decyzję i przyszli pod
czerwonych sztandarów. A jeszcze
profesorom!”. Na te hasła jednak ani
zamiast demonstrować swoje wyszko-
waniuk, powitał zebranych i powiedział,
flagami nieistniejącego państwa, mo-
uderzała dwulicowość naszych przed-
studenci, ani profesorowie nie reago-
lenie, musieli uspokajać bardzo pod-
że ten dzień jest świąteczny i tragiczny,
tywując, że to ich symbole partyjne.
stawicieli władzy, którzy w przededniu
wali. Młodzi ludzie, którzy nie chcieli
nieconych młodych ludzi, którzy skan-
bo i żołnierze Armii Czerwonej i bojow-
Ruch na ulicy wstrzymano. Przed-
obiecywali uroczystości bez czerwo-
się przedstawić mówili, że liczą na
dowali: „Czerwone sztandary – won”,
nicy UPA walczyli o Ukrainę. Na zakoń-
stawiciele „Swobody”, stojący przed
nych flag”.
przymknięcie oczu na nieusprawie-
„Sierp i młot – śmierć i głód”, „Chwała
czenie święta wypuszczono w powie-
pomnikiem Iwana Franki, krzyczeli
Wreszcie, na zakończenie, „Swo-
dliwione nieobecności na zajęciach.
Narodowi – śmierć wrogom”, „Ban-
trze czerwone balony z czerwona flagą.
„Hańba” studentom, których zorgani-
bodzie” udało się zrealizować swój
Studenci zadowoleni z takiego obrotu
dera – nasz bohater”. Z bocznej ulicy
Przedefilowały kolumny wojskowe.
zowano na obchody święta. „Jeżeli
żałobny pochód. Przy dźwiękach po-
spraw, przyszli pod cmentarz. Jednak
wyszła kolumna Partii Regionów pod
Gdy ludzie zaczęli się rozchodzić,
idziecie pod niebiesko-żółtą flagą
wstańczych pieśni przemaszerowali
wielu przyszło tu dobrowolnie. Było też
biało-niebieskimi flagami z wstęgami
znów zaczęły się konflikty. Idąc w
znaczy obchodzicie jakieś święto. Ale
po pomnik żołnierzom OUN-UPA i dy-
wielu weteranów II wojny światowej.
św. Jerzego (czarno-pomarańczowe,
stronę Teatru Dramatycznego na kon-
dziś nie wasze święto, bo niebiesko-
wizji SS „Galizien”, który uhonorowali
Naczelepikiety–sekretarzRMRu-
symboliczne rosyjskie kolory zwycię-
cert, ludzie, musieli minąć kolumny
żółta flaga dziś powinna być ozdo-
wieńcem.
słan Marcinkiw i przewodniczący frak-
stwa – red.) w klapach. Od „Swobody”
„Swobody”. Ostatni zaczęli zrywać z
biona czarną wstęgą, – wykrzykiwał
W tym czasie w Teatrze Drama-
cji „Swobody” w RM Roman Onufriiw.
usłyszeli „Sługi moskiewskie”, „Jan-
nich wstęgi, deptać je i wyrzucać do
deputowany Rady Wojewódzkiej Wa-
tycznym odbywał się świąteczny kon-
Na początku ulicy przedstawicielom
czary”. W czasie całych uroczystości
śmietników. Najbardziej jednak obu-
syl Popowicz. – Chcę powiedzieć pro-
cert. Wejścia do budynku pilnowała
„Swobody” drogę zagrodziły oddziały
milicja nie przepuszczała wojowniczo
rzył uczynek młodego „swobodowca”.
fesorom, którzy was tu zmobilizowali,
milicja. Pod wieczór sporadyczne
specjalne milicji „Berkut”, które miały
nastawionych młodych ludzi, a ci byli
Zerwał on wstęgę św. Jerzego star-
– jesteście tzw. elitą, bo powracacie
„spory” trwały na ulicach miasta.
wziąć udział w defiladzie. W galowych
zdecydowani byli zrywać czerwone
9 Gł wnych Błęd w dzIsIejszych UKraIńsKIch
GalIcjan, Kt re przejawIły sIę 9 maja Br.
du czy posady dla dziecka, dostęp do
elita powstała z razem z ogłoszeniem
go sprzeciwu jest przemoc z
WoŁoDymyr PaWLiW
jakichś dóbr czy schengeńskich wiz –
niepodległości. Te mrzonki nie pozwa-
mordobiciem.
„tosia” działa bezapelacyjnie. Ale gdy
lają im pojąć, że dzisiejsza Ukraina nie
Przy tym nie ma szczególnego
Wydarzenia Dnia zwycię-
chodzi o zmianę mentalności, przeka-
jest spadkobierczynią tego „państwa”,
znaczenia – dać, czy dostać po twa-
stwa bieżącego roku we Lwo-
zanie wartości, podniesienie kultury,
które na parę miesięcy ogłosił Petlura,
rzy. Demonstrację społecznej niepo-
wie potwierdziły całkowicie,
oświaty – tutaj „tosia” całkowicie kapitu-
czy na kilka dni – Bandera. Ukraina –
kory np. droga wywieszania w oknach
że tzw. statystyczny Galicja-
luje. Jasne jest, że „tosia” nie wychowa
jest kontynuatorką USRR, a wszystkie
czy na balkonach licznych napisów
nin żyje w niewoli swoich
za nas nasze dzieci, nie zdyscyplinuje
jej elity powstały w wyniku logicznego
pod adresem „czerwonych faszystów”
własnych mylnych wyobra-
bezmyślnych członków społeczności,
rozwoju i kontynuacji elit tamtego pań-
lub przekreślonych sierpów i młotów
żeń. o przyczynach takiego
nie podtrzyma światłych umysłów naro-
stwa. Udział w tych elitach poszczegól-
– uważa się za przejaw tchórzostwa.
stanu rzeczy, jeszcze wiele
du nie będzie stymulowała intelektu-
nych Galicjan to nic innego jak imitacja
Za to wymiana ciosów i kuksańców
będzie się pewnie mówić.
alnie i duchowo życia, ani namawiała
pluralizmu, wolności i demokracji.
dwustu młodych nacjonalistów z setką
Poniższy tekst jest próbą ich
do samodoskonalenia. Dlatego wielu
delegatów czerwonego aktywu, pod
7. Galicjanie źle odczytują
identyfikacji i dania krótkiej
„halickich” kapłanów – to nacjonaliści
okiem kilku tysięcy milicjantów – to
różnicę pomiędzy symbola-
charakterystyki.
w sutannach, inteligentów – wygadani
sie nacjonalizm nie ma nic wspólnego
prawdziwe bohaterstwo.
mi i wartościami.
1. Wielu Galicjan uważa,
ksenofobi i antysemici, studenci – ślepi
z patriotyzmem, ale jest mu wręcz
Symbol jest warunkowym oznacze-
3. Galicjanie skłonni są
że zwyciężyć w wojnie moż-
miłośnicy „sprawy Bandery”. Ten, kto
przeciwny. Bo patriotyzm to miłość do
niem wartości, a nie wartością samą w
mylić przyczyny i skutki.
na post-factum.
próbuje przełamać stereotypy i uprze-
Ojczyzny dziś, duma za jej przeszłość
sobie. Symbole mogą być wykorzysty-
Dlatego przyczyną wydarzeń 9
Dla grup nacjonalistycznej mło-
dzenia, rozszerzyć horyzonty społecz-
i wiara w jasną przyszłość.
wane przez różnych ludzi w różnych
maja we Lwowie uważają pozycję
dzieży we Lwowie i Iwano-Frankow-
nego światopoglądu, oddzielić wizeru-
celach. Na przykład, symbole walki o
gubernatora Cymbaluka, szefa MSW
sku i dla tych kto „duszą był z nimi”
5. Galicjanie uważają, że
nek ofiary od bohatera, popularyzować
pewne wartości mogą być wykorzysta-
Mogiliowa, spikera parlamentu Łytwy-
zakaz użycia czerwonych sztandarów
sens życia leży w pokonywa-
uniwersalne wartości itd. – ten jest
ne przez ludzi, nie mających z nimi nic
na, prezydenta Janukowycza. Tym-
zwycięstwa równał się zakazowi ofi-
niu wrogów, a nie w tym, żeby
chruń, liberasta, tolerasta.
wspólnego. Dlatego walcząc przeciw-
czasem sprawa polega na tym, że nie
cjalnej wersji historii II wojny świa-
ich nie mieć.
Z takim podejściem, naturalnie,
ko „niedobrym” symbolom, jak np. fla-
są to przyczyny, a skutki lekceważą-
towej. Historii, jak wiadomo, nie da
9. Galicjanie mają nadzie-
skazani są na szukanie wrogów, a nie
gi, wstęgi i inne, faktycznie prowadzą
cego stosunku państwa ukraińskiego
się zmienić. Żeby odrzucić te z góry
ję, że można być europejczy-
przyjaciół. To powoduje, że walczą nie
walkę przeciw „dobrym” wartościom
i większości obywateli do „systemu
skazane na niepowodzenie próby,
kiem, nie podzielając euro-
o własne szczęście, a o nieszczęście
– osobistej nietykalności, wolności sło-
wartości” mieszkańców Galicji.
mieszkańcy Galicji powinni uświa-
pejskich wartości i tradycji.
Dawna przynależność Galicji do
dla wroga. Żeby uświadomić sobie ab-
wa, sumienia, przekonań.
domić sobie i uznać fakt, że w tej
4. Galicjanie uznają nacjo-
państw europejskich, historii i tradycji,
surdalność takiej pozycji, trzeba umieć
wojnie nie byli ani zwycięzcami, ani
8. „to sia zrobi” – mają
nalizm za najwyższy stopień
kultury i architektury niby automatycz-
realnie ocenić miejsce jakie chce się
zwyciężonymi. Ani polska Galicja, ani
pewność Galicjanie.
patriotyzmu.
nie czyni z Galicjan Europejczyków.
zająć w przyszłości, a nie dopasowy-
To legendarne „tosia” tylko brzmi
A nacjonalizm, właściwie, to reak-
sowiecka Ukraina nie były subiektami
I jeżeli Europie nie podoba się to co
wać swoje miejsce w przeszłości.
jak kobiece imię. W rzeczywistości – to
cja na własne poczucie niepewności w
tej wojny, a jedynie obiektami, podob-
dziś dzieje się na Galicji – to raczej pro-
życiowa koncepcja, według której każ-
dniu dzisiejszym, to przejaw niepew-
nie jak dziesiątki lub setki innych eu-
6. Galicjanie wyobrażają
blem Europejczyków, a nie Galicjan.
dy projekt kiedyś będzie zrealizowany.
nej wizji jutra, to koncentracja wstydu
ropejskich, afrykańskich i azjatyckich
sobie, że żyją w kraju, o któ-
(Tekst został zamieszczony pier-
Nie wiadomo tylko kto i kiedy to zrobi.
za przeszłość. Za przejaw dumy naro-
terenów.
ry walczyli uch przodkowie.
wotnie na blogu autora, na portalu zaxid.
Zgodnie z tą tezą: wrogowie – „Mo-
W takich sprawach jak: budowa domu,
dowej uważają prawo zabraniać coś
2. Galicjanie myślą, że
net. Przedruk w KG za zgodą autora.)
skale i komuniści” – wyparowali a nowa
remont mieszkania, kupno samocho-
komuś, a nie pozwalać. W takim sen-
wyższą formą obywatelskie-