img
19
Kurier Galicyjski * 31 maja – 16 czerwca 2011
FiLozoFia dLa TeoLoG W
„W Kościele Lwowskim rozwój
Akcji Katolickiej jest możliwy dzięki
współpracy duszpasterzy i katolików
świeckich, którym leży na sercu dobro
Kościoła i głoszenie Ewangelii na zie-
mi lwowskiej – mówił arcybiskup Mo-
osoby (do Soboru Konstantynopoli-
Ks. KAZIMIERZ MIKUCKI CR
krzycki. – Dzięki temu, wierni świeccy
tańskiego I)”. W swoim wystąpieniu
będą mogli bardziej owocnie, odpo-
wskazał na trzy główne źródła pojęcia
W Instytucie Teologicznym
wiedzialnie wypełniać swoją misję
osoby. Pierwszym z nich była filozo-
im. św. Józefa Bilczewskiego
apostolską w Kościele i na świecie.
fia grecka, konkretnie mówiąc – ta
we Lwowie zorganizowano 2
Akcja Katolicka zrodziła się jako reak-
jej koncepcja bytu, w której funkcjo-
maja 2011 r. kolejną konferen-
cja na proces sekularyzacji w krajach
nowało pojęcie indywidualnej, samo-
cję filozoficzną z cyklu „Filo-
Zachodniej Europy. Proces sekulary-
dzielnej substancji (hipostazy). Drugie
zofia dla teologów”. Uczestni-
zacji w czasach obecnych przybiera
źródło koncepcji osoby stanowił teatr
czyli w niej przede wszystkim
również na sile i w naszym kraju. Jego
eskalacja nie ulega wątpliwości. Pro-
grecki, w którym wykorzystywano ma-
wykładowcy oraz klerycy i stu-
cesowi temu przeciwstawić się mogą
skę (gr. prosopon, łac. persona) jako
denci tegoż Instytutu. Za stro-
jedynie takie zorganizowane ruchy i
środka do odsłaniania wnętrza czło-
nę organizacyjną konferencji
stowarzyszenia świeckich, pozostają-
wieka, jego natury. Trzecim źródłem
odpowiedzialni byli księża:
ce w ścisłej łączności z biskupami i ka-
była myśl wczesnochrześcijańska,
Jacek Uliasz, Oleg Salamon
płanami. takim stowarzyszeniem jest
dla której poważnym problemem było
oraz Kazimierz Mikucki CR.
Akcja Katolicka. Wznowienie działal-
Referaty wygłaszali kolejno: ks. dr
m.in. to, kim jest jeden Bóg, istniejący
ności katolików świeckich, odznacza-
w teologii) oraz epistemologicznego
Augustyna czy św. Tomasza z Akwi-
Andrzej Sołtys (Politechnika Rzeszow-
jako Ojciec, Syn Boży i Duch Świę-
jących się charyzmatem najbliższej
(charakteryzowałaby się wykorzysty-
nu), poddała krytycznej analizie pozo-
ska), prof. dr hab. Edward Nieznański
ty. Odpowiedź, jaką wówczas dano,
współpracy z hierarchą, potrzebne
waniem wiedzy teologicznej w wykła-
stałe, najważniejsze próby odpowie-
(UKSW w Warszawie), dr hab. Kordula
uwzględniała istnienie w Bogu jednej
jest zarówno Kościołowi jak i społe-
dzie z filozofii). Spośród wszystkich
dzi na ów temat: ateizm (chodzi o tę
Świętorzecka (UKSW w Warszawie),
natury (będącej zespołem wspólnych
czeństwu” – podkreślił arcybiskup
Mokrzycki. Wspomniał, że w latach
wymienionych form zależności, jedy-
jego formę, która odrzuca możliwość
dr Danuta Ługowska (UKSW w War-
przymiotów związanych z Jego by-
totalitaryzmu komunistycznego od-
nie dwie ostatnie formy nie zachodzą
pogodzenia zła z istnieniem Boga);
szawie), ks. dr Krzysztof Tyburowski
ciem i działaniem) oraz trzech osób
powiedzialność za Kościół w krajach
w przypadku poruszanej zależności
marcjonizm (neguje możliwość współ-
(UPJPII w Krakowie), dr hab. Janusz
(stanowiących do pewnego stopnia
komunistycznych spoczywała prawie
filozofii od teologii; natomiast jeśli
istnienia zła i dobrego Boga); leśmia-
Kaczmarek (Uniwersytet Łódzki), ks.
odrębne substancje, bytujące w obrę-
wyłącznie na świeckich, a w mniej-
chodzi o pozostałe trzy – to mają one
nizm (nie godzi się na współistnienie
dr. hab. Sławomir Szczyrba (UKSW w
bie jednej natury).
szej części na duchownych, bo ich nie
w pewnym zakresie swoje miejsce na
zła ze wszechmocą Boga) oraz epiku-
Warszawie). Sesję przedpołudniową
Dr hab. Janusz Kaczmarek wygło-
było. Dzisiaj, pamiętając o przywró-
linii rozważanej zależności.
reizm (problem zła jest zrozumiały w
i popołudniową prowadził niżej pod-
sił referat: „Człowiek i jego wola. Pod-
conej nam wolności i niepodległości,
Kolejny referat wygłosił prof. dr
tym sensie, że istniejący w odrębnym
pisany.
stawy ontologiczne”. Autor – zgodnie
powoli zaczynamy realizować wspól-
hab. Edward Nieznański. Tytuł jego
świecie bogowie nie interesują się lo-
Konferencję – jedenastą z kolei
z tytułem wystąpienia – podjął za-
nie – laikat i duchowni – nasze prawo
wystąpienia brzmiał: „Jakie cele na-
sami świata i człowieka).
– otworzył ks. dr Jacek Uliasz. Na-
gadnienie ludzkiej woli, rozumianej w
i obowiązek bycia Kościołem. Prawo i
dają sens ludzkiemu życiu?”. Autor
Następnie wystąpiła dr Danuta
stępnie ks. Kazimierz Mikucki powitał
myśl filozofii klasycznej, jako władza
obowiązek odpowiedzialności za Ko-
ściół i wypełniania jego apostolskiego
wskazał i scharakteryzował najpierw
Ługowska, która wygłosiła referat na
wszystkich uczestników spotkania, a
duchowa, wolna, która za swój przed-
mandatu. Wymaga to przekraczania
trzy zasady obowiązujące w przypad-
temat „Człowiek – przedmiot czy oso-
szczególnie prelegentów. Potem roz-
miot ma szeroko rozumiane dobro.
wielu barier, pokonywania uprzedzeń
ku formułowania na przyszłość celów
ba?”. Prelegentka skoncentrowała się
poczęła się najważniejsza część kon-
Koncentrując się na jej podstawach
i lęków, zmiany przyzwyczajeń, prze-
życiowych, ideałów. Pierwszą zasadą
na dwojakim sposobie podejścia do
ferencji − wygłaszanie referatów. Było
ontycznych, ograniczył się jedynie do
miany mentalności i stylu życia. W tym
jest zasada rozumności celu (wybór
zrozumienia człowieka, jaki można
ich w tym roku siedem: cztery do prze-
ujęcia dokonanego przez Nicolai Hart-
inwestowaniu w człowieka Akcja Ka-
powinien być odpowiedni do naszych
generalnie wyróżnić z jednej strony w
rwy na kawę, a trzy po tej przerwie.
manna, w ramach jego pluralistycznej
tolicka ma już osiągnięcia i doświad-
rzeczywistych potrzeb i możliwości);
myśli Zachodu, a z drugiej – Wschodu.
Tematy wystąpień koncentrowały się
ontologii. Wola, według tegoż ujęcia,
czenie” – zapewnił arcybiskup lwowski
drugą – zasada spełnienia (poprzez
Myśl Zachodu na temat człowieka –
głównie na relacji niektórych tez teolo-
jawi się ostatecznie jako aktywność,
Mieczysław Mokrzycki.
jako dynamizm rozumnego ducha
osobowego, nadbudowana na dyna-
mizmach niższego rzędu, jakimi są
Jasna Góra jak co roku – czeka nie
instynkty i popędy.
tylko na Kresowian; – oczekuje sym-
W końcu ks. dr hab. Sławomir
patyków ruchu kresowego, przyjaciół
Szczyrba przedstawił temat: „Z pomo-
i sprzymierzeńców; liczy na wszyst-
cą jakiej filozofii (tzn. rozumu) może
kich Polaków wiernych pamięci o Pol-
człowiek spotkać Słowo Wcielone?”.
sce na Kresach.
Udział w Zjeździe może wziąć
Autor referatu podjął się próby wyzna-
KAŻDY, kto czuje potrzebę bycia z
czenia „warunków brzegowych” dla
nami w tym szczególnym miejscu i w
filozofii, która może prowadzić do po-
takiej chwili. Każdy też przyjęty będzie
znania Boga. Otóż warunki takie może
przez organizatorów jak członek wiel-
spełnić jego zdaniem ta filozofia, która
kiej kresowej rodziny. Nie jesteśmy w
realizuje trzy podstawowe wymogi:
stanie wysłać wszystkim imiennych
jest realistyczna (w sensie metafizycz-
zaproszeń. W dobie Internetu i szero-
nym i teoriopoznawczym), zakłada
kiej możliwości informacji medialnej –
mamy nadzieję nie tylko dotrzeć z tym
zakreślony cel winny się ziścić nasze
przy wielości różnych jej ujęć – scha-
gii do zagadnień poruszanych w teody-
pluralizm bytowy i „głęboką” koncep-
zaproszeniem do szerokiego kręgu
najgłębsze nadzieje na osiągnięcie
rakteryzowała jako refleksję czysto ra-
cei i antropologii filozoficznej. Po serii
cję bytu (istnienie istoty rzeczy, która
Kresowian, ale także zmobilizować tą
jakiegoś ostatecznego dobra); trze-
cjonalną, skupioną na jakimś jednym
czterech i trzech odczytów był czas na
jest „ukryta” pod warstwą fenomenal-
drogą do udziału w Zjeździe naszych
cią – zasada stosowności moralnej
aspekcie natury ludzkiej, na jakiejś
dyskusję, na stawianie pytań lub wtrą-
ną, zjawiskową rzeczy), ma charakter
Przyjaciół i Sympatyków.
(dotyczy ona wyboru odpowiedniego
jednej, konkretnej cesze człowieka,
canie różnych uwag związanych z po-
mądrościowy.
Zachęcamy oddziały Towarzystwa
systemu etycznego jako środka pro-
traktowanej jako przedmiot poznania.
ruszanymi kwestiami; tylko brak czasu
Należy docenić fakt, że zaproszeni
Miłośników Lwowa, Wilna, Grodna
wadzącego do realizacji określonego
Myśl Wschodu zaś – jeśli weźmie się
ograniczał tę formę wymiany myśli.
goście musieli ponieść dużo trudu, by
Wołynia, stowarzyszenia patriotyczne
ideału życiowego). Następnie referent
pod uwagę rosyjskich filozofów religij-
Ks. dr Andrzej Sołtys przedstawił
dotrzeć do nas i wrócić do swoich do-
i kombatanckie, organizacje studenc-
scharakteryzował główne typy celów
nych – posługuje się przede wszyst-
temat: „Zależność czy współzależność
kie i młodzieżowe do organizowania
mów. Mieli jednak do dyspozycji jeden
zbiorowych wyjazdów. Przyjeżdżajcie
życiowych, wymieniając jako głów-
kim kontemplacją i wiarą chrześci-
teologii i filozofii”. W swoim referacie
dzień, by nieco odpocząć i zwiedzić
i koniecznie przywieźcie ze sobą Wa-
ne: cele własne i wspólne, osiągane
jańską jako metodami poznania czło-
wspomniał na początku o współza-
Lwów. Większość z nich była już co
sze sztandary!
razem z innymi ludźmi; cele imma-
wieka. Pozwalają one wówczas na
leżności obydwu dziedzin poznania,
prawda w tym mieście, ale chętnie do
Od lat spotykamy się na Jasnej
nentne (ograniczone jedynie do życia
odkrycie tajemnicy osoby ludzkiej, jej
koncentrując się następnie na zagad-
niego po raz kolejny wraca. Dotyczyło
Górze głośno artykułując nasze hasło:
ziemskiego, doczesnego) i transcen-
jedności oraz związku z resztą świata
nieniu zależności filozofii od teologii.
to szczególnie pana profesora Edwar-
KRESOWIANIE ŻĄDAJĄ PRAWDY!
dentne (odnoszące się do życia przy-
(człowiek jako mikrokosmos).
Twierdząc, że taka zależność istnieje,
da Nieznańskiego – znanego w Polsce
W tym roku żądanie to zabrzmi
szłego, wiecznego).
Ks. dr Krzysztof Tyburowski za-
wyjaśnił bliżej ten związek na podsta-
logika – który kilka lat swojego dzieciń-
mocniej, bo tej prawdy domagać się
Dr hab. Kordula Świętorzecka
proponował temat: „Wpływ wczesno-
wie pięciu możliwych form zależności,
stwa spędził właśnie we Lwowie.
będą wraz z nami ludzie młodzi –
HARCERZE, przyszli spadkobiercy
przedstawiła temat: „Problem zła w
chrześcijańskich dyskusji doktrynal-
wymienianych w ogólnej metodologii
kG
naszej historii, tradycji i kultury.
świecie wszechmocnego i dobrego
nych na ukształtowanie się pojęcia
nauk. Chodzi tu o zależność: typu ge-
Wierni narodowej pamięci - bądź-
Boga”. Zgodnie z tytułem referatu i ko-
netycznego (wiąże się z narodzinami
my w tym dniu razem!
rzystając z języka logiki, rozważała
filozofii), heurystycznego (wyraża się
W imieniu Światowego
Mała, rodzinna firma zatrudni w oko-
różne próby rozwiązania problemu,
w wykorzystywaniu przez filozofię
Kongresu Kresowian
licach Sztumu (województwo pomor-
jakim jest z jednej strony istnienie zła
niektórych idei teologicznych), struk-
prezes Jan Skalski
skie) inżyniera mechanika z bardzo
(głównie fizycznego), a z drugiej – ist-
turalnego (przejawia się w podobień-
dobrą znajomością programu Auto-
nienie dobrego i wszechmogącego
stwie tzw. przedmiotu materialnego
kontakt: www.kresowianie.com
CAD. Zorganizujemy zakwaterowa-
lwow1@o2.pl
Boga. Oprócz tradycyjnego rozwią-
filozofii i teologii), metodologicznego
nie.
Tel. O32-281-28-07
zania owego problemu, godzącego
(polegałaby na zapożyczaniu przez fi-
Kontakt: biuro@plena.pl;
Tel./fax: 032-281-51-51,
te dwa stany rzeczy (np. w wersji św.
lozofię metod poznania stosowanych
biuro@krautzberger.pl
kom.: 507-169-825