img
rozmowy kuriera
9
Kurier Galicyjski * 30 czerwca – 14 lipca 2011
wprost nazwał to wydarzenie „czystką et-
janina zamojska: To wydarzenie
niczną” i wezwał kolegów-historyków do
badań zachowań uczestników mordów,
opierając się na istniejącej tradycji badań
ilustruje nasze dzieje
„zwykłych ludzi” – wykonawców maso-
wych mordów w historiografii Holocau-
stu. Autor, chyba najbardziej dokładnej,
ukraińskiej monografii o polsko-ukraiń-
ska wygrała ten plebiscyt. To wszyst-
O polskich Ormianach we
skim konflikcie w latach II wojny świato-
ko złożyło się na nasze stanowisko
Lwowie, w szczególności o
wej Ihor Iljuszyn kwalifikował działania
proormiańskie, pełne wdzięczności
arcybiskupie Józefie Teofilu
UPA jak jednoznacznie przestępcze.
dla Ormian, ponieważ oni zawsze sta-
Teodorowiczu z panią JANI-
Jednak nie te publikacje nadają
wali po naszej stronie, zawsze bronili
NĄ ZAMOJSKĄ rozmawiała
ton na Ukrainie. Jedną z przyczyn tego
naszego patriotyzmu i naszej historii,
MArIA BASZA.
stanu rzeczy jest kontekst rozwoju po-
którą dobrze znali, bo z naszych ziem
litycznego i kulturowego życia współ-
pochodzili.
Maria Basza: Niedawno, we
czesnej Ukrainy, który odbierany jest
Pogrzeb arcybiskupa Józefa Teofi-
Lwowie, miała miejsce uroczy-
przez wielu intelektualistów jako „nieza-
la Teodorowicza w 1938 roku zgroma-
stość powtórnego pochówku
kończona dekolonizacja”. Wychodząc
dził prawie całą społeczność polską we
doczesnych szczątków arcy-
właśnie z takiej logiki, Mykoła Riabczuk
Lwowie. Kondukt pogrzebowy wyruszył
biskupa ormiańskiego Józe-
pisał: „Ukraińska liberalna inteligencja
z kościoła Bernardynów i szedł przez
fa Teofila Teodorowicza na
nie może ustosunkować się do ukraiń-
całe miasto. Gdy początek kolumny był
Cmentarzu Orląt Lwowskich.
skiego nacjonalizmu tak, jak polska – do
już na Cmentarzu Orląt, koniec znajdo-
Znała Pani tego hierarchę, słu-
wał się jeszcze przy kościele Bernar-
polskiego, a rosyjska – do rosyjskiego.
chała jego kazań w katedrze
dynów. Pogrzeb był wielką manifesta-
Pozycja Ukraińców na współczesnej
ormiańskiej, później uczestni-
cją ku czci arcybiskupa Teodorowicza,
czyła w jego pogrzebie, proszę
Ukrainie jest zupełnie inna, aniżeli Ro-
który tak nas ukochał i dbał o nasz
podzielić się z czytelnikami
sjan w Rosji, czy Polaków w Polsce”.
patriotyzm. W pogrzebie uczestniczyła
Kuriera Galicyjskiego swoimi
Dlatego wielu jest przekonanych o
młodzież lwowska. Byłam także wśród
wspomnieniami z tego okre-
tym, że mówić o ciemnych kartach hi-
nich i przeżyłam to bardzo głęboko.
su. Urodziła się Pani i mieszka
storii ruchu nacjonalistycznego można
Sowiecka władza zaczęła rujna-
przez cały czas we Lwowie?
i trzeba jedynie po oficjalnym uznaniu
cję Cmentarza Orląt, na którym był
Janina Zamojska: Jestem
UPA. (Jak wiadomo, wszystkie próby
pochowany arcybiskup Teodorowicz
lwowianką. Urodziłam się we Lwowie,
przyjęcia odpowiednich decyzji w Ra-
– jeden z najwybitniejszych obrońców
we Lwowie mieszkam i pewnie do
dzie Najwyższej Ukrainy zakończyły się
Lwowa z 1918 r. Odbywała się także
śmierci tu pozostanę w myśl zasady, a
niepowodzeniem).
rujnacja całego Cmentarza Łyczakow-
nawet pieśni naszej – „Nie rzucim zie-
Jarosław Hrycak zaproponował
skiego. Wykradano cenne ozdoby na
mi, skąd nasz ród”. Trzeba to zrobić, a
„kompromisową” tezę mówiącą, że
cmentarzu, wykonane przez słynnych
nie tylko o tym śpiewać.
Janina Zamojska
odkrycie ciemnych stron historii UPA
artystów – Polaków lub spolonizowa-
Trzydzieste lata we Lwowie, zresz-
ważne jest dla pełnego uznania jej an-
nych Niemców. Wtedy pewna grupa
tą w całej Polsce, są to lata po uzyska-
której należeli studenci i nawet starsi
Kiedy Pani poznała arcy-
tysowieckich i antyniemieckich opera-
osób, w wielkiej tajemnicy, postano-
niu niepodległości (w 1918 r.), gdy cały
obywatele lwowscy. „Odrodzenie”
biskupa Józefa Teofila Teo-
cji jako symbolu ukraińskiego patrioty-
wiła wyjąć trumnę ze zwłokami arcy-
nasz naród zaczął żyć i pracować w
istniało w konspiracji również w cza-
dorowicza?
zmu. Logika Hrycaka nie wiąże bezpo-
biskupa Teodorowicza i przenieść w
warunkach zupełnej wolności. Wów-
Pośród nas, młodzieży, a także
sach Związku Sowieckiego. Prymas
średnio przyznania faktu i potępienia
bezpieczne miejsce na teren Cmen-
czas we Lwowie, zresztą na pewno w
wśród dorosłych rozeszła się taka
Polski kard. Stefan Wyszyński co
antypolskich i antyżydowskich akcji
tarza Łyczakowskiego. Ktoś wiedział,
całym kraju, powstały różne związki,
wieść, że w katedrze ormiańskiej pra-
roku, za czasów sowieckich, za-
UPA z jej oficjalnym uznaniem. Jednak
że w grobowcu państwa Kłosowskich
zrzeszające  wszystkich  obywateli,
cuje arcybiskup Teodorowicz, który
praszał na Jasną Górę wszystkich
dla absolutnej większości historyków
jest miejsce, gdzie można by tę trum-
poczynając od dzieci. Po okresie ro-
odprawia tam Msze św. i głosi wspa-
tych, którzy kiedyś należeli do „Od-
i polityków jakiekolwiek „półtony” w
nę umieścić. Właściciele grobowca
mantyzmu, nastąpił pozytywizm, który
niałe kazania. Mnóstwo ludzi chodziło
rodzenia”. Tam organizował dla nas
historii są po prostu niezrozumiałe.
wyrazili zgodę. Tak się też stało. Od
wniósł niewłaściwe wartości, jeśli cho-
na te kazania, bo były one takie na-
specjalne wykłady, które prowadzili
Dodam, że „antypolską akcję” na Wo-
1974 roku (może trochę się mylę w
dzi o życie społeczne i osobiste. Poja-
sze – i patriotyczne polskie, i przede
profesorowie i duchowieństwo. My-
łyniu Hrycak kwalifikuje jako zbrodnię
datach, ale niewiele), w wielkiej kon-
wiły się odchylenia od dawnej tradycji,
wszystkim – głębokie od strony teolo-
śmy byli zawsze gotowi nie tylko do
wojenną, „bezsensowną z wojskowe-
spiracji trumna z Cmentarza Orląt
która była powiązana z wiarą, z Kościo-
gicznej. Te kazania wygłaszane były w
propagandy, ale staraliśmy się, także
go i politycznego punktu widzenia”.
została przeniesiona do grobowca
łem katolickim i naszą, polską tradycją.
każdą niedzielę. Oprócz tego, arcybi-
o to, żeby wartości, które były nam
Kłosowskich. Tak więc, doczesne
Przedstawicielem pozytywizmu był
skup Teodorowicz w okresie Wielkiego
wszczepiane, stawały się także na-
Szkolny podręcznik, jak i masowa
szczątki arcybiskupa Teodorowicza
profesor filozofii na Uniwersytecie Jana
Postu głosił przez radio rekolekcje dla
szym życiem. Były to ważne sprawy
świadomość w całości, odtwarzają wi-
były przechowywane w grobowcu
Kazimierza we Lwowie, krewny ówcze-
chorych. Jednak zarządzeniem ówcze-
polskie i katolickie.
zerunek Ukrainy jako kolektywnej ofia-
Kłosowskich do roku 2011.
snego arcybiskupa metropolii lwowskiej
snych władz miasta Lwowa rekolekcje
W okresie lat 30., kiedy znalazłam
ry – ofiary reżimów: komunistycznego
Ormianie polscy, którzy mają swo-
Bolesława Twardowskiego – Kazimierz
przerwano i zabroniono dalszych au-
się w Gimnazjum Sióstr Nazaretanek
i hitlerowskiego, a także szlacheckiej
ją fundację w Warszawie i starają się o
Twardowski. Studenci gromadzili się
dycji.
we Lwowie, naszym wykładowcą re-
Polski i „turecko-tatarskiej” nawały. W
odnowienie wszystkiego, co należy do
przed gmachem naszej politechni-
Arcybiskup Teodorowicz często
ligii był ksiądz z katedry ormiańskiej
tej sytuacji pytanie o odpowiedzialność
Ormian, postanowili dokonać ekshu-
ki, gdzie prof. Twardowski wygłaszał
mówił, że ma dwie ojczyzny – Polskę
we Lwowie Leon Isakowicz. Ormia-
za własną historię jest nie na miejscu
macji. Z władzami miasta i z władzami
prawdy filozofii, której był twórcą.
i Armenię. Wielką jego zasługą było
nie-katolicy prowadzili we wszystkich
– tym bardziej, że, jak pisał jeden z wy-
Cmentarza Łyczakowskiego udało im
Kiedy poszłam do gimnazjum, spo-
ustosunkowanie się do plebiscytu na
naszych kościołach rekolekcje. Jeden
bitnych ukraińskich nacjonalistycznych
się osiągnąć porozumienie w tej spra-
tkałam się z tym, że wielu moich profe-
temat przynależności Śląska do Rzecz-
z nich – ks. Adam Bogdanowicz, który
historyków, – „metody walki narzuca
wie. Tu jeszcze dygresja. Nazywanie
sorów było niewierzących i niepraktyku-
pospolitej Polskiej. Ówczesny nuncjusz
później zginął w więzieniu we Lwo-
naród-ciemiężca”.
Cmentarza Łyczakowskiego muzeum
jących. Jak się okazało – byli to słucha-
papieski w Warszawie Achilles Ratti,
wie, kiedy bolszewicy uciekali stąd
Najważniejszą cechą ukraińskiej
urąga wszelkiej prawdzie. Nawet w
cze prof. Kazimierza Twardowskiego.
jako przedstawiciel Watykanu, niepo-
pierwszy raz, nauczył nas codziennej
pamięci o II wojnie światowej jest brak
tej chwili cmentarz nie jest traktowany
Z drugiej strony, wzbudziła się w
trzebnie wplątał się w to referendum
Komunii św. To wyszło od Ormian tu,
społecznego uzgodnienia i wspólnego,
jako muzeum – stare, polskie, zabyt-
społeczeństwie, a zwłaszcza wśród
i był po stronie Niemców. Wtedy ks.
we Lwowie, może gdzieindziej od ko-
dla absolutnej większości mieszkań-
kowe grobowce są oddawane nowym
młodzieży tendencja powrotu do daw-
arcybiskup Józef Teodorowicz razem
goś innego. Ten ruch, który uczynili
ców, wizerunku tej wojny. Nacjonali-
nabywcom.
nych tradycji. Powstały stronnictwa,
z biskupem Adamem Sapiehą przeciw-
Ormianie był bardzo żywy i atrakcyj-
ści chętnie mówią o przestępstwach
organizacje, związki: Krucjaty Eucha-
stawili się jego akcji. Obaj hierarchowie
ny. Uczyliśmy się przede wszystkim
Pani Janino, zostały w
ZSRS, ale nie nacjonalistycznego pod-
rystyczne, do których należały dzieci
powiedzieli, że Polacy dadzą sobie z
naszej historii. To nas bardzo połą-
Pani pamięci czasy, kiedy re-
ziemia; komuniści – o ofiarach UPA,
szkół podstawowych, w gimnazjach
tym radę sami. W konsekwencji Pol-
czyło z Ormianami.
lacje polsko-ormiańskie we
ale nie o sowietyzacji Galicji Wschod-
działała Sodalicja Mariańska i Narodo-
Lwowie były bardzo żywe.
niej, lub o zachowaniu Armii Czerwonej
wa Organizacja Gimnazjalna, potocz-
Jest Pani emocjonalnie zwią-
w Prusach Wschodnich. Tymczasem
nie nazywana „Noga”. Młodzież uczyła
zana z arcybiskupem Teodo-
większość ludności Ukrainy jest raczej
się bardzo pilnie historii polskiej, gdyż
rowiczem. Była Pani na jego
obojętna wobec prób wciągnięcia ich w
po 135 latach niewoli mogła dowie-
powtórnym pogrzebie.
kolejną wojnę pamięci.
Byłam tam, bo jest to wspomnienie
dzieć się całej prawdy. Na uniwersy-
Tak tworzy się pozycja narodu bez
z bogatej przeszłości, jest to jeden z
tetach działały przeróżne korporacje,
wspólnej pamięci historycznej, ale za
fragmentów, świadczących o tym, jaki
niektóre były bardzo związane z reli-
to ze śnieżnobiałym sumieniem.
był nasz i ormiański patriotyzm, jakie
gią i z Kościołem katolickim. Jedna z
było nasze przywiązanie do Ojczyzny.
tych korporacji na Uniwersytecie Jana
To krótkie wydarzenie ilustruje nasze
Kazimierza we Lwowie zorganizowała
dr Andrij Portnow – ukraiński hi-
dzieje. To, co było zawsze nasze –
pielgrzymkę na Jasną Górę, w której
storyk, autor czterech książek oraz licz-
jeszcze nie zginęło i prawdopodobnie
uczestniczyła młodzież z całej Polski
nych artykułów o problemach pamięci
nie zginie, bowiem ciągle silne są na-
i dała początek corocznym pielgrzym-
historycznej i historiografii, w tej chwili
sze, polskie pragnienia, żebyśmy nie
kom, które odbywają się do dziś.
przygotowuje pracę habilitacyjną w
zginęli. Nigdzie – i tu, i w Polsce.
W latach 30. powstała także or-
Instytucie Ukrainoznawstwa im. Iwana
Uroczystości na Cmentarzu Orląt Lwowskich
ganizacja katolicka „Odrodzenie”, do
Krypiakewycza. Mieszka w Kijowie.