img
21
Kurier Galicyjski * 13 – 26 września 2011
rozpłakać, znajdują przyjemność w
sprawę po prostu umilił i ugrzecznił, bo
i Sandwich. Miał nad nimi przewagę
fundusz, który służył biskupowi na
wystawiając nagie piersi jako swoistą
swoim własnym towarzystwie. Bo-
prawda była paskudna i nie nadawała
w zapleczu handlowym Anglii. Londyn
utrzymanie Kościoła, opiekę nad siero-
reklamę swoich możliwości. Taki ich
gobojnych takie towarzystwo gorszy,
się do tego, by o niej pisać otwarcie.Ale,
równocześnie stawał się bowiem zna-
tami i różne inne wydatki. Jeśli kogoś
wygląd skojarzył się komuś z gęsia-
ale jednocześnie pociąga, jak każdy
co by nie mówiono, dzięki panu Strow
czącym węzłem komunikacji rzecznej
tą informacją zaszokowałem, służę od-
mi i dlatego zaczęto je nazywać „gęsi
zakazany owoc. Kim byli klienci tego
wiemy, że cmentarz dla prostytutek już
i lądowej.
trutką. Czytałem, że papież Klemens
winczesterskie” (Winchester Geese).
„wesołego miasteczka” na terenie bi-
wtedy istniał i był niemały. Tak napraw-
Rozwój portu był dla mieszkańców
II wydał rozporządzenie, aby połowa
Żeby uchronić je przed podstęp-
dę nazywał się Cross Bones Gravey-
skupiej enklawy? – Ależ właśnie byli to
dochodów rzymskich prostytutek była
Londynu czynnikiem rozwoju miasta,
nym przetrzymywaniem w burdelach
ard, czyli po polsku coś jak – Cmentarz
owi bogobojni obywatele Londynu!
od nich pobierana na utrzymanie za-
ale i powodem licznych problemów.
lub trzymaniu ich tam na siłę, a także
Skrzyżowanych Kości. (Graveyard też
Na Liberty życie płynęło wartkim
konów, a nieco później papież Syk-
Przychodzące do miasta statki z ca-
przed wymuszaniem na nich wygóro-
oznacza cmentarz, ale nie ma tu ani
strumieniem i „gęsi” zużywały się dość
stus IV nałożył na rzymskie prostytutki
łego ówczesnego świata nieraz przy-
wanych opłat za utrzymanie, prosty-
słowa o kościele. Po polsku brzmiałoby
szybko. Kto jak nie biskup wiedział naj-
specjalny podatek, który mu pozwolił
woziły ze sobą najrozmaitsze choroby,
tutkom nie wolno było mieszkać ani
to może – Dziedziniec Grobów).
lepiej, że nikt nie będzie chciał pocho-
dokończyć budowę Bazyliki Piotrowej
a półdzicy marynarze, brudne i cham-
stołować się na terenie Liberty. Miały
Gdy w roku 1494 druga wyprawa
wać zmarłej prostytutki, więc żeby nie
w Rzymie. Nie dziwmy się więc bisku-
skie, wiecznie pijane prostactwo, wśród
też zagwarantowany minimalny odpo-
Kolumba powróciła z Ameryki do Eu-
robić sobie kłopotu, na terenie bisku-
powi Winchesteru. Nie zrobił niczego,
których tylko idiota widział romantycz-
czynek, bo w niedziele i święta, ale też
ropy, przywlokła ze sobą syfilis. Inna
piego Liberty, tuż koło knajp, teatrów
co by już przedtem nie było zrobione
nych żeglarzy, nachalnie zaczepiało
w dniach posiedzeń parlamentu, mu-
nazwa tej choroby to lues. Ta nazwa
i burdeli, powstał cmentarz, gdzie
i czego nie robiono by później.
żony i córki mieszczan.
siały opuszczać Liberty w godzinach
pochodzi od łacińskiego słowa luere,
zmarłe prostytutki chowało się szybko,
Cesarz Teodozjusz jeszcze w IV
Na utworzenie w Londynie domów
od 6 do 11 i od 13 do 18.
czyli pokutować. Jakże straszna to
łatwo i bez zbędnych ceregieli. Było to
wieku naszej ery surowo zabronił pro-
rozpusty potrzebne byłoby specjalne
raczej miejsce, gdzie martwe prosty-
była pokuta, bo Europejczycy nie
stytucji, ale Kościół przymykał oko na
królewskie pozwolenie, jako że tego
Tuż koło knajp, teatrów
mieli odporności na tę chorobę. Prze-
tutki zakopywano. Nie był to cmentarz
to zarządzenie, szczególnie od czasu,
typu działalność była w królestwie
i burdeli powstał cmentarz
szła więc przez Europę jak ogień po
w pojęciu takim, w jakim rozumiemy
kiedy to święty Augustyn napisał, że
surowo zabroniona. Wyjątkiem były
Taka to była współpraca, ale koń-
stepie. Kto najbardziej na nią umierał,
to słowo. Chowano te kobiety na zie-
tylko dwa miasta portowe Sandwich
„prostytucja w mieście jest jak ściek w
czyła się ona z chwilą śmierci prosty-
jeśli nie prostytutki?
mi niepoświęconej, bezimiennie, bez
pałacu. Zlikwidujesz ściek, to cały pa-
i Southampton. Dzielnice knajp i bur-
tutki. Zmarła, jako osoba grzeszna,
W kącie cmentarnych murów – resztki cmentarza Cross Bo-
nes
Na starej mapie Londyn, Southwark i pierwszy most na Tamizie – London Bridge
łac zacznie śmierdzieć”. Prostytucja
nie mogła być pochowana na normal-
deli stały się tam miejscem, gdzie pi-
była więc traktowana przez Kościół
nym cmentarzu. Nie miała prawa le-
jana marynarska hołota dawała upust
jako „mniejsze zło” i jako takie, tole-
żeć koło przyzwoitych i bogobojnych
swojemu rozpasaniu.
rowana.
obywateli. Właściwie należało ją po-
Prostytutki rozpoczęły więc pracę
chować gdzieś w krzakach, jak psa,
Licencję na otworzenie
„u biskupa”, płacąc na jego konto dość
ale czasami starano się wyznaczać
domów publicznych
na pochówki prostytutek jakiś dalej
słono, ale mogły się za to spodziewać
otrzymał biskup
położony, byle jaki kawałek terenu,
W roku 1161, na mocy rozporzą-
niejakiej opieki. Biskup utworzył bo-
wiem coś w rodzaju oddziału ochronia-
oczywiście niepoświęcony.
dzenia króla Henryka II, biskup Win-
P.O.W. , czyli Prostitute Outreach Workers (pracownicy nie-
rzy, którzy zajmowali się utrzymaniem
Osobami grzesznymi, którym nie
chesteru otrzymał licencję na otwo-
sienia pomocy prostytutkom) z Nottingham, przypominają o
porządku na terenie Liberty, strzegli
należał się pochówek na cmentarzu
rzenie domów publicznych na terenie
tragicznie zmarłych prostytutkach
prostytutki przed atakami ze strony
parafialnym były nie tylko prostytutki,
swojej Liberty, jak wiadomo, niepodle-
Od pewnego czasu na cmenta-
księdza. Mogiły, jeśli jakaś była, nie
klientów oraz sprawdzali, czy aby pro-
ale też: samobójcy, nieochrzczeni, in-
gającej królewskiej jurysdykcji. Prosty-
rzu Cross Bones zaczęto chować nie
mógł zaznaczać krzyż.
stytutki nie są przez kogoś zmuszane
nowiercy, ekskomunikowani, lichwia-
tutki miały obowiązek wnosić do admi-
tylko prostytutki, ale też żebraków,
Nie wiadomo, kiedy cmentarz zo-
do uprawiania zawodu. Prostytutki
rze, przestępcy, kuglarze, właściciele
nistracji biskupiej umówione opłaty za
bezdomnych, włóczęgów i po prostu
stał otwarty. Najwcześniejszy zapis, jaki
ubierały się do pracy w długie bia-
aren do walki zwierząt, żebracy,
możliwość uprawiania zawodu. Opłaty
zwykłych biedaków. Cmentarz został
się o nim zachował, dotyczył roku 1598.
te składały się na bardzo poważny
łe fartuchy i chodziły w nich topless,
aktorzy, włącznie z rozlepiaczami
całkowicie zapełniony i zamknięty w
Wtedy to w książce Johna Strow „A Su-
afiszów (!!!), bezdomni, kobiety w
Na Liberty życie płynęło wartkim stru-
roku 1853. Szacuje się, że w chwili
rvey of London” (Geodezyjny opis Lon-
połogu i wszyscy, którzy umarli bez
zamknięcia cmentarz zawierał około
dynu), autor określa go jako „cmentarz
sakramentów. Jeśli kogoś pominą-
mieniem i kobiety lekkiej obyczajów zu-
15 000 pochówków.
samotnych kobiet” (Single Woman s
łem, to bardzo przepraszam.
żywały się dość szybko. Na terenie bi-
Churchyard). Nazwa angielska o tyle
Na biskupim Liberty zakwitały nie
jest myląca, że nie należał ten cmen-
tylko burdele, ale i cyrki, knajpy, teatry.
Zachowane świadectwo
skupiego Liberty, tuż koło knajp, teatrów
Władze twierdziły, że cmentarz
tarz do żadnego kościoła (churchyard
Również słynny teatr Glob (The Globe)
i burdeli powstał cmentarz, gdzie zmarłe
należy zamknąć, bo jest już wystar-
to znaczy cmentarz przykościelny).
Szekspira działał właśnie tutaj! Tam
prostytutki chowało się szybko, łatwo
czająco przepełniony. Dość dziwnie
Proszę Państwa. Jeszcze raz powiem.
najlepiej mu się stało. Koło knajp i bur-
brzmiało uzasadnienie zamknięcia.
To był cmentarz dla wyrzutków ówcze-
deli. Wszyscy byli zadowoleni. Ludzie
i bez zbędnych ceregieli. Było to raczej
Dalszych pochówków miało już nie
snego społeczeństwa, a więc zlokali-
mieli „wesołe miasteczko”, a biskup
miejsce, gdzie martwe prostytutki zako-
być, bo – „byłoby to niezgodne z na-
zowany był na ziemi niepoświęconej,
miał coraz większe dochody.
leżytym respektem dla spraw zdro-
gdzie się chowało bez pokropku i bez
Pamiętacie Państwo dzieci w kla-
pywano. Chowano te kobiety na ziemi
wia publicznego i publicznej przy-
krzyża. Żałosne są uniki pana Strow.
sie? Ostatnie ławki zawsze bawią się
niepoświęconej, bezimiennie, bez księ-
zwoitości”. Przekonacie się Państwo
On bardzo dobrze wiedział o tym, ja-
wesoło. Ci z ostatnich ławek nie za
dza. Mogiły, jeśli jakaś była, nie mógł za-
niebawem, że oświadczenie, choć
kiego to rodzaju „samotne kobiety”, że
bardzo nadają się do przestrzegania
dziwne, było jak najbardziej uzasad-
są tam pochowane, jak i o tym, że nie
ogólnie przyjętych norm, więc są odpy-
znaczać krzyż.
nione.
jest to żaden „churchyard”. Pan Strow
chani, ale zamiast się z tego powodu