img
Recenzje
16
kurier galicyjski * 14 – 27 października 2011 nr 19 (143)
„NOWY” PODRęCZNIK
HISTORII UKRAINY – PR BA OCENY
pisałem dokładnie w: O kompleksie
ponowne głosowanie na 26 grudnia
ofiary z czystym sumieniem, lub in-
2004 roku. W wyniku wyborów zwy-
ANDRIJ PoRTNoW
terpretacje „Rzezi Wołyńskiej” 1943
ciężył Wiktor Juszczenko” (s. 253).
roku). W podręczniku całkowicie
Nowy podręcznik dla 11 klasy,
Samo określenie „Pomarańczo-
o którym tyle mówił minister oświaty
wa rewolucja” pojawia się tylko w
pominięto polskie poglądy na wojnę,
Dmytro Tabacznik i jego krytycy, na-
dodatkowych pytaniach do rozdziału,
nie cytuje się żadnego polskiego hi-
reszcie ukazał się drukiem. Na razie
w cytacie jednego z dziennikarzy o
storyka. Holocaust opisany jest na
nakład jest więcej niż skromny – 2000
tym, że ona prawdopodobnie „odda
dwóch stronach, ale bez opowieści
egzemplarzy. Podręcznik uzyskał
władzę nie narodowi, a jego części –
o powojennym antysemityzmie, o
aprobatę Ministerstwa Oświaty i Na-
burżuazji”, po czy uczniom zapropo-
kolaboracji, o „Sprawiedliwych wśród
uki Ukrainy oraz Instytutu Historii Aka-
nowano by „ocenić przebieg i wyniki
Narodów świata”, o miejscu tego zja-
demii Nauk. Powiedzmy od razu, że
akcji protestu 2004 roku” (s. 323).
wiska we współczesnej europejskiej
diabeł okazał się nie taki straszny (i,
Na koniec, rozdział o współcze-
pamięci o wojnie.
co najważniejsze, nie taki nowy), jak
snej polityce zewnętrznej Ukrainy
Pomijając problem metod walki
wielu się obawiało. „Nowy” podręcz-
zabawnie ilustruje dość znane okre-
UPA w czasie wojny, podręcznik nie-
nik nie proponuje nowego logiczne-
ślenie, że opis najnowszej historii
dwuznacznie pomniejsza znaczenie
go schematu wyjaśnień, nie jest też
dezaktualizuje się zanim podręcznik
antysowieckiego podziemia na po-
powrotem do sowieckiej narracji, ani
wyjdzie drukiem. Rekomendacja Mi-
wojennej Ukrainie Zachodniej i skalę
„wprowadzeniem rosyjskiego poglądu
nisterstwa na odwrocie okładki dato-
wsparcia udzielanego mu przez miej-
na historię”. Wszystko to przypomina
wana jest 16 marca 2011 roku, tzn. w
scową ludność. Autorzy twierdzą, że:
lekki kosmetyczny remont kompromi-
„W końcowej fazie wojny ludność Za-
„miodowym miesiącu” nowej władzy
sowego widzenia przeszłości narodu,
chodniej Ukrainy, zmęczona socjal-
z Kremlem, wzmocnionym charkow-
charakterystycznego dla podręczni-
no-ekonomiczną i polityczną nie-
skimi ustaleniami. Dlatego podręcz-
ków w ciągu całego dwudziestoletnie-
stabilnością, zaczęła się skłaniać
nik pewnie ogłasza, że „najbardziej
go okresu ukraińskiej niepodległości.
ku przyjęciu władzy sowieckiej” (s.
sprzyjającą (dla Ukrainy) ekono-
W modnym metodycznym opa-
55) i nazywają działania represyjne
miczną przestrzenią jest przestrzeń
kowaniu zaproponowano uczniom
NKWD i Armii Czerwonej w tym re-
byłego ZSRR, gdzie są realne moż-
i nauczycielom kosmetyczny remont.
gionie „często bezpodstawnymi”.
liwości aktywizacji stosunków na
Jest tam wiele ilustracji (co prawda,
Wizerunek zwycięskiej wojny w
nowej polityczno-ekonomicznej za-
przeważają drobne i czarno-białe),
żaden sposób w podręczniku nie
sadzie” (s. 276). O perspektywach
tablic, schematów (od podstawo-
jest łączony z osobą Stalina. Autorzy
europejskiej integracji w podręczni-
wych koncepcji „rozwiniętego socja-
są przekonani, że „naród ukraiński,
ku zapisano po prostu: „Na wiosnę
lizmu” po „podstawowe zasady Kon-
wspólnie z innymi narodami, uważał
2005 r., w związku z kryzysem w UE,
denci niepodległej Ukrainy (ciekawe,
stytucji Ukrainy”). Każdy rozdział ma
w kształcie „sprzeczności” i „niejedno-
się za naród-zwycięzcę”, ale „tota-
integrację Ukrainy odłożono na czas
że najwięcej komplementów zebrał
rubrykę „Zwróć się do źródeł”, gdzie,
znaczności”. W podręczniku uczniowi
litarny stalinowski reżim nie mógł
nieokreślony” (s. 315). Polityczne
pierwszy prezydent Ukrainy Leonid
w większości przypadków, podane
stawia się pytanie: „Na czym polegała
dopuścić do rozszerzenia się tych
i ekonomiczne ukierunkowanie na
Krawczuk) i dwu sowieckich do-
są cytaty z poprzednich podręczni-
sprzeczność strategii OUN I UPA?”,
nastrojów” (s. 71). Kult osoby Stalina
Rosję autorzy argumentują trywial-
wódców wojskowych Semen Timo-
ków historii.
proponuje się określić „jaki wpływ
określa się, jako „obiektywne socjal-
nie: „Oczekiwana szybka integracja
szenko i Michajło Kirponos. Zdjęcie
Metodyczna konstrukcja książki
mieli działacze kultury na nastroje
no-polityczne zjawisko”, konieczne
ze strukturami europejskimi nie od-
Stefana Bandery też się znalazło w
jest zasługą jej autorów. W tym przy-
i duchowe życie społeczeństwa” lub
„przy likwidacji ekonomiki rynkowej,
była się przez niedostateczny po-
podręczniku. Zamieszczono je obok
padku, podręcznik jest pisany nie
ustosunkować się do kwalifikacji
budowie koszarowego socjalizmu,
ziom technologiczny większości ga-
zdjęcia Andrija Melnyka, jako ilustra-
przez profesorów akademickich (jak
zbrodni nazistowskich jako zbrodni
formowaniu administracyjnego jedno-
łęzi gospodarki i rolnictwa Ukrainy.
cja przy porównaniu poglądów obu
to zazwyczaj bywało), ale przez me-
wojennych i zbrodni przeciw ludz-
partyjnego systemu o braku podziału
Przez to naturalnym i dominującym
frakcji OUN.
todystów Olenę Pometun i Nestora
kości (bez rozszyfrowania prawnych
władzy” (s. 112). W opisie ustroju
ukierunkowaniem polityki zewnętrz-
Wszystkie trudne kwestie, wy-
Gupana. „Nowatorstwem” podręczni-
i historycznych interpretacji tych
sowieckiego (politycznego i ekono-
nej państwa stała się Rosja. Pod-
magające filigranowej analizy, auto-
ka są rozdziały o bytowaniu i sposo-
określeń).
micznego) chruszczowowska „od-
stawą do takich decyzji były dążenia
rzy podręcznika pozostawili do „pra-
bach życia w różnych epokach oraz
Głównym problemem książki jest
wilż” opisana jest, jako niespełniająca
władzy by wspólnym wysiłkiem są-
cy samodzielnej”. Zaproponowano
uwaga o kwestii miejsca i roli kobiety
język wykładni. Metodologiczna no-
oczekiwań narodu, choć „założona” w
siednich państw pokonać zjawiska
uczniom by zgodzili się lub odrzucili
w historii. Jako przykład: uczniom
wość wydania nie wpłynęła na nie-
niej demokratyzacja życia ekonomicz-
kryzysowe w rodzimej ekonomice”
pogląd Stanisława Kulczyckiego o
zaproponowano by obejrzeli fotosy z
ciekawy, biurokratyczny sposób po-
nego „sprzyjała wyzwoleniu twórczej
(s. 318).
tym, że „nierozwiązane problemy
końca lat 70. i odpowiedzieli na pyta-
dania materiału. Tekst podręcznika
energii narodu” (s. 120).
W kontekście współczesnego
OUN i UPA destruktywnie wpływają
nie: „Jaki był wzorzec kobiecej pięk-
jest nudny i monotonny. Miejscami
W opisie breżniewowskiej „epo-
stanowiska i deklaracji władz o euro-
na proces budowy państwa” (s. 42)
ności? Czy odpowiada on twojemu
po prostu poraża bezsensem wielo-
ki zastoju” dominują narzekania na
pejskim kierunku rozwoju Ukrainy to
lub ocenili wypowiedź z poprzednie-
ideałowi?” (s. 168). W każdym razie,
słowia. Przytoczę jako przykład kilka
techniczne i technologiczne zale-
określenie brzmi rażąco „naturalnie”
go podręcznika Fiodora Turczenki o
podręcznik stara się stawiać pierw-
zdań o „narodowej idei”:
głości, choć, w części poświęconej
i wyraźnie. Dziwi również komplet-
tym, że „w warunkach stale narasta-
sze kroki (choć niepewne i miejscami
„Obowiązkową składową każ-
pierwszemu sekretarzowi KC KPU
ny brak poświęcenia uwagi autorów
jącej rusyfikacji i wszechstronnego
naiwne) w stronę antropologicznego
dego procesu budowy państwa jest
Włodzimierzowi Szczerbickiemu, za-
kwestii polskiej. Już wspominałem,
natarcia centrum na kulturę narodo-
podejścia do historii.
narodowa idea, która na Ukrainie
znaczono: „W tym czasie W. Szczer-
że w tekście nie ma nawet wzmianki
wą powstało pytanie o samo istnie-
Oczywiście największe zaintere-
jeszcze dokładnie nie została opra-
bicki zrobił wiele dla rozwoju USRR
o rzezi wołyńskiej 1943 roku (chociaż
nie państwa ukraińskiego” (s. 189).
sowanie wywołują fragmenty, zwią-
cowana i precyzyjnie określona. To
i polepszenia życia mieszkańców
o akcji „Wisła” autorzy nie zapo-
Fragment o tym, że wychodźcy z
zane, przede wszystkim, z przedsta-
właśnie ona, jak potwierdza histo-
republiki”. Po tym autorzy przypomi-
mnieli). W opisie działań wojennych
Ukrainy zajmowali wysokie partyjne
wieniem wydarzeń II wojny świato-
ryczne doświadczenie, jest szczegól-
nają, że „większość obywateli USRR
1939 roku brakuje chociażby próby
i państwowe stanowiska w ZSRR
wej. Autorzy proponują uczniom roz-
nie ważna w okresie kryzysu. Dla idei
przyjmowała ustrój sowiecki jako
przedstawienia polskiej interpretacji
proponuje się omówić, niewiadomo
ważania nad adekwatnym określe-
narodowej, jako czynnika konsolidu-
naturalny i akceptowała go… Wielu
wydarzeń. Autorzy używają terminu
dlaczego, w kategorii „Jakie może-
niem wcielenia do Ukraińskiej SRR
jącego społeczeństwo, nie ma alter-
sowieckich Ukraińców było dumnych
„ponowne zjednoczenie ziem ukra-
cie nazwać pozytywne strony współ-
ziem Zachodniej Ukrainy w wyniku
natywy. Należy tu przypomnieć, że
z potęgi i prestiżu ZSRR” (s. 170).
ińskich” (a propos pochodzącego ze
istnienia ukraińskiego i rosyjskiego
sowiecko-niemieckiej agresji przeciw
ten czynnik jednoczy narody państw
Jednocześnie, w podręczniku
stalinowskiej propagandy) i twierdzą,
narodów” (s. 111).
Polsce, ale nie poddają w wątpliwość
ekonomicznie rozwiniętych. Dlatego
dokładnie podano historię ruchu
że „Ukraińcy cieszyli się z upadku
Podręcznik zrezygnował ze świa-
terminu „Wielka Wojna Ojczyźnia-
ukierunkowany rozwój narodowej
dysydenckiego, zakończonego pro-
polskiego państwa” (w tym kontek-
domej dekonstrukcji rozpowszech-
na”. Przy tym nie unikają, choćby i
idei jest dla naszego społeczeństwa
gnozowaną tezą o jego porażce
ście nie pada ani słowo o tysiącach
nionych w masowej świadomości
ostrożniejszej, aniżeli w poprzednich
wyjątkowo ważny” (s. 255-256).
z przyczyn „izolacji” od „narodu”.
Ukraińców w polskiej armii). W pod-
mitów, rodem z sowieckich bądź na-
wydaniach, krytyki działań dowódz-
Szczególnie rozczarowuje frag-
Specyficzna równowaga pomiędzy
ręczniku ani razu nie przytoczono
cjonalistycznych środowisk; nie za-
twa sowieckiego („Stosunek do ludzi
ment o „Pomarańczowej rewolucji”.
historią partii i dysydentami jest osią-
cytatu żadnego polskiego historyka
prasza do rozważań o wymienionych
jak do mięsa armatniego, raził nawet
Przytoczę go w całości:
gnięta w krótkich notach biograficz-
i, oczywiście, oprócz ukraińskoję-
w tekście fragmentach o literaturze,
niemieckich żołnierzy”, s. 24).
„21 listopada, według podliczeń
nych w duchu „Wielkiej Sowieckiej
zycznych, cytowane są wyłącznie
filmie czy Internecie. Proponuje zga-
Opowieść o ruchu partyzanckim
komisji wyborczej, Wiktor Janukowycz
Encyklopedii” ze zdjęciami (rubryka
rosyjskojęzyczne pozycje. Nie wiem,
dzać się lub nie z cytatami z „Historii
rozpoczyna się od historii sowieckie-
wyprzedził swego oponenta o 3%
ta nazywa się „Widok z bliska”). Trzy
jak Ukraina, ale autorzy książki jed-
Ukraińskiej SRR” z 1984 roku o „ogól-
go podziemia, o którym mówi się, że
głosów. Jednak opozycja rozpoczęła
portrety sowieckich działaczy par-
noznacznie i w sposób „naturalny”
nonarodowej świętej wojnie narodu
powstało z „inicjatywy narodu i było
akcje protestu, obwiniając władze o
tyjnych (Piotra Szelesta, Leonida
„ukierunkowują się” na Rosję. Panu
ukraińskiego przeciwko okupantom
międzynarodowe w swoim składzie”
fałszerstwa w podliczaniu głosów.
Breżniewa i Włodzimierza Szczer-
ministrowi chyba właśnie o to cho-
faszystowskim” (s. 62). Przy tym cał-
(s. 48). Historia podziemia nacjona-
Praktycznie sparaliżowała działal-
bickiego) sąsiadują z portretami
dziło.
kowicie nie wspomina o formowaniu
listycznego opisana jest dokładnie
ność centralnych organów władzy. W
trzech dysydentów (Lewka Łukia-
i ewolucji wizerunku wojny w sowiec-
i dość poprawnie. Przy tym nie ma
czasie procesu sądowego, inspirowa-
nenki, Wasyla Stusa i Wiaczesława
O. I. Pometun, N. M. Gupan, Histo-
kim i posowieckim okresie.
nawet wzmianki o antypolskiej ope-
nego przez opozycję, Sąd Najwyż-
Czornowoła). Takich „widoków z
ria Ukrainy. Podręcznik dla 11 klasy
Problemem wykładni jest nudny
racji UPA na Wołyniu w 1943 roku (o
szy Ukrainy uznał wyniki drugiej tury
bliska” jest w podręczniku 12. Zostali
szkół ogólnooświatowych. – Kijów:
potok słów z uniwersalnymi opisami
jej opisie w poprzednim podręczniku
wyborów za nieważne i wyznaczył
nimi uhonorowani też czterej prezy-
Oswita, 2011