img
Kurier kulturalny
20
kurier galicyjski * 28 października – 17 listopada 2011 nr 20 (144)
intEnSywny PoCzątEK SEzonU
krZYsZtOF sZYManski
tekst
tEatRaLnEgo wE LwowiE
MarEk sEnDEk
zdjęcia
Polski teatr Ludowy we
Pani Lilija podkreśla, że każ-
Lwowie rozpoczął kolejny
dego roku o udział w Festiwalu
sezon teatralny. na jego
stara się większa liczba zespołów
otwarcie lwowskiemu wi-
teatralnych. Wśród uczestników,
dzowi została zaprezento-
znowu będzie obecny Polski Instytut
wana „kartoteka” tadeusza
Teatralny z Nowego Jorku. Po raz
różewicza. Przedstawienie
pierwszy w Festiwalu, obok znanych
to zostało wznowione po la-
już wileńskiemu widzowi – Polskie-
tach w nowej obsadzie. ak-
go Teatru i Polskiego Studia Teatral-
tualnie, obok „stara kobieta
nego w Wilnie – weźmie udział Pol-
wysiaduje” (wznowionej w
ska Akademia Teatru Niezależnego
maju br.), są to dwie sztuki
na Litwie z Solecznickiego Centrum
różewicza, które są w re-
Kultury. Przedstawienia tegoroczne-
pertuarze teatru. nie jest to
go Festiwalu odbywały się na scenie
przypadkowe, bowiem rok
Domu Kultury Polskiej i Państwowe-
bieżący przebiega pod zna-
go Małego Teatru. W ramach Festi-
kiem twórczości wybitnego
walu sztuki były wystawione także
reżysera w związku z jego
w innych miejscowościach – Mied-
jubileuszem.
nikach (Polski Instytut Teatralny z
Do „Kartoteki” reżyser Polskiego
Nowego Jorku), w Rudominie (Teatr
Teatru Zbigniew Chrzanowski ma
Polski im. J. I. Kraszewskiego w Ży-
stosunek specyficzny, można by rzec
tomierzu), w Trokach (Teatr „Logos”)
– osobisty. Bardzo dobrze scharakte-
oraz w Solecznickim Centrum Kultu-
ryzowała to Galina Kanarska: „...fan-
ry (Teatr Lalki i Aktora z Niemiec).
scena z „kartoteki” taeusza różewicza. na pierwszym planie Zbigniew chrzanowski, w
tasmagoryczne teksty Różewicza
Dało to możliwość zapoznania się z
głębi wiktor Lafarowicz i natalia stupko
przemieniają się w filozoficzny świa-
dorobkiem polskiej sceny na świecie
topogląd człowieka i, niespodziewa-
dużej liczbie widzów, szczególnie w
„Tradycja organizowania „Spo-
nać. Sam Zbigniew Chrzanowski
organizatorów. Związane było z tym,
ne dla niego, w fatalne objawienie,
okręgach w większości zamieszka-
tkań” w Wilnie sięga roku 1989, gdy
gra głównego bohatera, stąd przy-
że to właśnie Łarysa Kadyrowa w pro-
wołanie ludzkiego bólu i samotności.
łych przez Polaków. „Mottem tego-
zostaliśmy zaproszeni na Międzyna-
toczony wyżej fragment wypowie-
gramie imprezy przedstawiła „Starą
W fatalnie-sentymentalnym tańcu
rocznego festiwalu było „dotrzeć do
rodowy Festiwal Teatralny, odbywa-
dzi. Ale ta sztuka nie tylko nasuwa
kobietę” Różewicza wyreżyserowaną
zjawiają się cienie z życia Bohatera
każdego”. Chodziło nam o to, żeby
jący się w Bielsku-Białej i Krakowie –
refleksje, ale też może inspirować
przez Zbigniewa Chrzanowskiego
– ulubione i znienawidzone. Ale nie
zrobić „święto” wszystkim, a nie
wspomina Lilija Kiejzik. – Wspaniale
innych autorów do podobnych skoja-
jako monodram. Symboliczna też była
przynosi mu ten taniec wytchnienia,
tylko mieszkańcom Wilna” – mówi
spędziliśmy czas z obecnymi tam te-
rzeń i inspirować ich twórczość. Ale
data przedstawienia – 8 października,
nie ratuje przed bólem i samotno-
pani Lilija, tłumacząc, że spektakle
atrami z Czech, Ukrainy, Litwy, Polski.
o tym za chwilę.
w przededniu 90 urodzin Tadeusza
ścią… Egzystencjalna spowiedź
zostały tak dobrane, by dotarły do
Zorganizowano nam też warsztaty.
Lwowskie przedstawienie od-
Różewicza. Formuła Festiwalu jest
Zbigniewa Chrzanowskiego (na takie
młodszego i starszego widza.
Był to bardzo wartościowy wyjazd –
było się 2 października na scenie
bardzo oryginalna. Wszystkie sztuki
określenie zasługuje twórczość mi-
takie spotkanie z polskim słowem na
Domu Nauczyciela. Jak zawsze na
odgrywane są w językach oryginal-
strza) poświęcona jest pamięci jego
Na tym nie koniec z wyjazda-
scenie, po wielu latach. Odbyły się
otwarcie sezonu, a tym bardziej na
nych, a widzowie oceniają widowisko
rodziców. Dla wielu widzów, którzy
mi na gościnne występy. W drugiej
wówczas dwa festiwale – rok po roku,
premierę sztuki, sala wypełniona
po melodyce języka, geście i mimice
też stracili najbliższych, to objawienie
połowie listopada aktorów Polskie-
potem była przerwa i nam tego zabra-
była do ostatniego miejsca. Owacje
aktorki.
staje się osobistym przeżyciem, wła-
go Teatru Ludowego we Lwowie
kło. Wtedy też pomyślałam, że skoro
po przedstawieniu nie dały aktorom
Aktorzy teatru znów nie mieli
snym odczuciem bólu, własną karto-
czeka kolejny wyjazd do Gdyni na
taki Festiwal odbywa się w Polsce, to
zejść ze sceny.
długiego wypoczynku. Pod koniec
teką sumienia i wiary”.
festiwal teatrów zawodowych. Ta
dlaczego Wilno nie zasługuje na coś
Nie minął tydzień, a już w Kijowie
kolejnego tygodnia – wyjazd do da-
W czasie spektaklu, przed oczy-
konfrontacja stawia to nowe wy-
podobnego. Mamy przecież „swój”
na VIII Festiwalu kobiecych monodra-
lekiego Wilna na tradycyjne, już V
ma Bohatera przewijają się cienie,
zwania przed lwowskimi aktorami.
teatr na Pohulance. I w roku 1994
matów „Maria”, których organizatorką
Wileńskie Spotkania Sceny Polskiej,
duchy, postacie z przeszłości. Każ-
Następnie, tradycyjny już coroczny
zaprosiliśmy teatry, które poznaliśmy
jest znana ukraińska aktorka Łarysa
organizowane przez Polskie Studio
dy kojarzy się z jakimś wydarze-
wyjazd do Zamościa i prezentacja
na Festiwalu i zorganizowaliśmy po-
Kadyrowa, stołeczna publiczność mo-
Teatralne i reżyser Liliję Kiejzik. Wi-
niem w życiu, jakąś sytuacją, oko-
twórczości Różewicza dla uczniów
dobny przegląd w Wilnie. Do nasze-
gła obejrzeć „Kartotekę”. Zaproszenie
downia z Litwy mogła zapoznać się
licznościami. Przywracają pamięć
Liceum Zamojskiego.
go grona dołączył wówczas jeszcze
na ten festiwal, chociaż przedstawie-
ze spektaklem „Stara kobieta wysia-
strzępy dialogów, wypowiedzi. Życie
Udanych występów!
zespół z Nowego Jorku. Następne
nie lwowskiego teatru nie bardzo pa-
duje”, honorując w taki sposób róże-
przebiega przed oczyma starszego
kg
spotkanie odbyło się po roku”.
sowało do jego charakteru, wyszło od
wiczowski jubileusz.
już bohatera, który ma co wspomi-
RozMowa z łaRySą KaDyRową, LUDową aRtyStKą UKRainy,
z ŁarYsĄ kaDYrOwĄ
rozmawiał krZYsZtOF sZY-
oRganizatoRKą fEStiwaLi KoBiECyCh MonoDRaMat w „MaRia”
MaŃski.
Z tym przedstawieniem otrzy-
stawa fotografii aktorki, zwiedzanie jej
dzo wdzięczna. Jest to niełatwa sztu-
Proszę przybliżyć treści
małam cały szereg zaproszeń do
muzeum. Szczególną rysą naszego
ka pod każdym względem. Ale chcia-
Festiwalu i jego historię czy-
Polski na festiwale do Torunia, Zielo-
festiwalu jest to, że jego uczestnicy
łam jeszcze uczcić jubileusz autora.
telnikom kuriera galicyj-
nej Góry, Wrocławia i Krakowa. Cie-
przedstawiają twórczość w swo-
Zresztą graliście dziś (8 paździer-
skiego.
Jest to już VIII festiwal kobiecego
kawe, jak polska publiczność oceni
ich językach narodowych. Przed
nika – red.), w przededniu jego 90.
monodramatu. Festiwal poświęco-
Starą Kobietę i inne postaci.
przedstawieniem daję krótką cha-
urodzin. Dało to możliwość widzom
ny jest pamięci wybitnej ukraińskiej
rakterystykę autora i utworu. Goście
naszego festiwalu szerzej poznać
Dziękuję. Życzymy dal-
aktorki Marii Zańkowieckiej. Nosi on
naszych spektakli mają możliwość
twórczość Różewicza, przedstawić
szych sukcesów i owacji
tytuł „Maria” od imienia aktorki, ale
Różewicza w pełnej obsadzie.
osłuchać się z melodyką języka,
publiczności.
również kojarzy się to imię z Marią,
wczuć się w treść obserwując mimi-
czy trudno zagrać mo-
Matką Chrystusa. Organizując ten
Rozmowie przysłuchiwała się
kę i gesty aktorki. W okresie kiedy
nodramat?
festiwal chciałam, żeby był otoczony
Bardzo trudno. Musi tu być bardzo
wnuczka pani Łarysy. Zadałem py-
organizujemy festiwal, a to już 8.lat,
duchowością, kulturą, inteligencją.
wysoka technika aktorska. Ale sztuki
tanie, czy wnuczka też zostanie ak-
gościliśmy aktorki z Włoch, Danii,
Łarysa kadyrowa
Postanowiłam sobie, że będzie to
Różewicza to jest teatr absurdu i na-
torką?
Bułgarii Rosji, Azerbejdżanu, Polski
prezentacja wyjątkowo kobiecych
Na to pani Łarysa odpowiedzia-
i naturalnie z Ukrainy. I jak mogłam
leży w tej jednej postaci przedstawić
postaci z dramatów takich pisarzy jak
Ten teatr znam bardzo dobrze.
ła, że chciałaby, żeby wnuczka była
się przekonać, język nie jest prze-
i starą kobietę, i dziewczynę, i kobietę
Szewczenko, Franko, Łesia Ukrainka.
Sama kiedyś grałam na waszej sce-
szczęśliwa. Aktorstwo – to bardzo
szkodą w zrozumieniu treści sztuki.
z klasą. Żeby widz poznał w tej kobie-
Festiwal tegoroczny ma jeszcze jedno
nie. Ale dzisiejszy występ związany
trudny wybór, bo dla aktora jedyną
To tylko wzbogaca wzajemnie kultu-
cie i siebie, swoją matkę, swoją córkę.
hasło „Polilog kultur”. Oprócz samych
jest z osobą Tadeusza Różewicza.
satysfakcją są owacje publiczności, jej
ry różnych narodów.
Zbigniew Chrzanowski po wyreżyse-
prezentacji monodramatów, festiwal
Na tegorocznym festiwalu przedsta-
ciepłe słowa i wspólne przeżywanie
rowaniu dla mnie dramatu o Sarze
Jak zrodził się pomysł
ma też imprezy towarzyszące, mają-
wiłam publiczności Starą Kobietę, ale
treści sztuki. Z tym styka się na swoich
Bernard, nosił się z zamiarem zreali-
zaproszenia na festiwal Pol-
ce na celu popularyzację ukraińskiej
w wersji monodramatu, wzbogaconą
spektaklach i to jest rekompensatą za
zowania Starej Kobiety w takiej wer-
skiego teatru Ludowego ze
kultury, ukraińskiego dramatu i samej
o inne utwory Różewicza. Tę wersję
wszystkie trudy, nieprzespane noce
sji. Udało się to dopiero w tym roku.
Lwowa? niezbyt wpisuje się
postaci Marii Zańkowieckiej. Dla go-
wyreżyserował dla mnie Zbigniew
i dnie spędzone w teatrze, który w
to w koncepcję kobiecego
Jakie są Pani dalsze pla-
ści Festiwalu przewidziana jest wy-
Chrzanowski, za co jestem mu bar-
wielu wypadkach jest drugim domem.
monodramatu?
ny?