img
28
Kurier kulturalny
kurier galicyjski * 29 listopada–15 grudnia 2011 nr 22 (146)
KAROL LIPIńSKI
wirtuoz skrzypiec i kompozytor
W grudniu bieżącego roku przypada 150. rocznica śmierci wybitnego polskiego
MicHaŁ PieKarSKi
skrzypka – Karola Lipińskiego (1790–1861). Odegrał on bardzo ważną rolę w życiu
Dzieciństwo i młodość
muzycznym Lwowa pierwszej połowy XIX w.
Karol Józef Lipiński urodził się
30 października 1790 r. w Radzy-
niu, należącym wówczas jeszcze do
W prasie lwowskiej wciąż infor-
Rzeczypospolitej (obecnie Radzyń
Ze współpracy Karola Lipińskiego z
mowano o sukcesach Lipińskiego,
Podlaski w województwie lubelskim).
Janem Nepomucenem Kamińskim
który w stolicy Galicji cieszył się od
Zmarł 16 grudnia 1861 r. w miejsco-
powstały również utwory sceniczne:
dawna wielką popularnością. Jego
wości Urłów (obecnie Вірлів w obwo-
„Syrena z Dniestru” – czyli singspiel
sława była tak wielka, że każdy jego
dzie tarnopolskim, miejscowość po-
(śpiewogra) „Das Donaueibchen” z
koncert anonsowano z największymi
między Złoczowem a Zborowem, lecz
muzyką austriackiego kompozyto-
szczegółami we wszystkich wyda-
nie przy samej drodze prowadzącej ze
ra Ferdinanda Kauera, do którego
wanych w mieście gazetach. Szcze-
Lwowa do Tarnopola). Pochodził z ro-
niektóre partie dopisał Lipiński (pre-
gólnie popularny stał się wykonywa-
dziny o muzycznych tradycjach. Jego
miera – Lwów 1813 r.) oraz wodewil
ny wielokrotnie we Lwowie II Koncert
ojciec – Feliks Lipiński był nauczycie-
„Kłótnia przez zakład” (Lwów 1814
Skrzypcowy D-dur op. 21, zwany
lem muzyki, skrzypkiem, dyrygentem
r.). Nie były to, jak się wydaje, utwo-
Wojskowym. Koncert ten powstał ok.
i kompozytorem, działającym na
ry o najwyższych walorach arty-
1826 r. Z uwagi na fanfarowe moty-
dworach rodów arystokratycznych –
stycznych, długo jednak cieszyły się
wy i marszowe rytmy nazywany jest
Lubomirskich, Tarnowskich, Łączyń-
olbrzymią popularnością publiczno-
„Koncertem Wojskowym”.
skich i Starzeńskich. Karol Lipiński
ści, co wcale nie jest wyjątkowe je-
We Lwowie w 1825 r. Karol Li-
mając 5 lat rozpoczął naukę gry na
dynie dla początków XIX w...
piński występował też wielokrotnie
skrzypcach pod kierunkiem ojca.
Warto zauważyć, że w lwowskiej
ze znanym tu pianistą – Johannem
W 1799 r. rodzina Lipińskich
adaptacji wiedeńskiej sztuki Kamiń-
Ruckgaberem (1799-1876). Kompo-
przeniosła się do Lwowa. Wiązało
ski przeniósł akcję z nad Dunaju nad
zytor ten urodził się w Wiedniu, a od
się to z nowym miejscem zatrudnienia
brzegi płynącego w Galicji Wschod-
1820 r. związał się na stałe ze Lwo-
– w kapeli hrabiego Adama Starzeń-
niej Dniestru. „Syrena z Dniestru”
wem. W późniejszych latach z jego
skiego oraz orkiestrze F. Polanow-
wskazuje także na zainteresowa-
inicjatywy założono we Lwowie To-
skiego. Już wtedy młody Karol zaczął
nie Karola Lipińskiego motywami
warzystwo Muzyczne. Karol Lipiński
komponować pierwsze utwory. W
ukraińskimi/ruskimi. W utworze, w
występował wspólnie z Ruckgaberem
tym okresie Karol Lipiński kształcił
scenach nad Dniestrem, występują
zarówno we Lwowie, jak i w Kijowie.
się także w zakresie gry na wiolon-
bowiem postaci Ukraińców, przede
Zagraniczne podróże artystycz-
czeli, osiągając biegłość, pozwalają-
wszystkim – dziewczyna Pałażka,
ne Lipiński kontynuował przez 20
cą mu koncertować. Później porzucił
która swoją kwestię recytowała w
lat. Występował zarówno w mia-
jednak wiolonczelę dla skrzypiec.
języku ukraińskim. Z tej przyczyny
stach polskich, jak i w największych
Pomimo tego, okres gry na wiolon-
Lipiński umieścił szereg numerów
ośrodkach Europy – w Rosji, Austrii,
muzycznych, zawierających od-
czeli nie pozostawał bez znaczenia
Karol Lipiński, mal. alojzy reichan
Włoszech, Niemczech, Francji i An-
niesienia do folkloru ukraińskiego
dla jego techniki skrzypcowej. Jak
glii, odnosząc wszędzie sukcesy.
przestał być jednak obecny w życiu
oraz ukraińskie melodie ludowe –
pisze Józef Powroźniak: „Korzyści
Solista-wirtuoz
W 1814 r. Karol Lipiński zakoń-
W 1829 roku doszło w Warszawie
muzycznym Lwowa. Występował
„Scena ruska Gieraśka i Pałażki”,
wyniesione z gry na wiolonczeli pod-
czył współpracę z teatrem lwow-
do rywalizacji pomiędzy Paganinim
m.in. podczas nabożeństw w koście-
„Taniec kozacki”. Warto nadmienić,
kreślał często w swych późniejszych
skim. Wiązało się to z jego dalszy-
i Lipińskim, z której polski skrzypek
le bernardynów z udziałem grające-
że wszystkie te ukraińskie akcenty
wynurzeniach; przypisywał jej swój
szeroki, wielki ton, przy którego po-
mi planami artystycznymi – chciał
wyszedł zwycięsko.
go na organach Kepplera. Kościół
miały miejsce w ramach spektakli
mocy potrafił jak nikt inny śpiewać
się dalej kształcić w solowej grze
bernardynów znajdował się w pobliżu
zespołu polskiego (a nie niemiec-
na skrzypcach. W tym celu wyje-
domu, w którym mieszkał Karol Lipiń-
na skrzypcach. Temu właśnie pięk-
kiego), występującego w teatrze
Muzykowanie kameralne
chał do Wiednia, gdzie spotkał się
Ważny rozdział działalności Ka-
ski z rodziną, stąd zapewne wybór tej
nemu i głębokiemu tonowi zawdzię-
lwowskim.
z Ludwigiem Spohrem – cenionym
rola Lipińskiego stanowi muzyka
właśnie świątyni.
czał w dużym stopniu późniejsze
Samą uwerturę do „Kłótni przez
skrzypkiem, dyrygentem opery w
kameralna. Poświęcał się jej niemal
sukcesy skrzypka-wirtuoza”.
zakład” napisał kompozytor z myślą
Wiedniu. Można stwierdzić, że wy-
przez całe życie, co miało swoje
o swoim popisie solowym, wpro-
Kolejne
jazd ten, a przede wszystkim spotka-
odzwierciedlenie także w twórczo-
wadzając niezmiernie trudną partię
podróże zagraniczne
Kapelmistrz orkiestry
nie ze Spohrem, który nie szczędził
ści kompozytorskiej. Na szczególną
W 1817 r. Lipiński wyjechał do
skrzypiec. Dla podgrzania narodo-
teatru lwowskiego
swoich pochwał, wywarło decydu-
uwagę zasługują 3 Polonezy op. 9,
Włoch, gdzie w 1818 r. wspólnie
We Lwowie rozpoczęła się dzia-
wej atmosfery na widowni Lipiński
jący wpływ na solistyczną karierę
napisane na dwoje skrzypiec, altówkę
koncertował z Niccolò Paganinim
łalność zawodowa i artystyczna Ka-
wplótł do uwertury także bardzo już
Lipińskiego. Dlatego po powrocie z
i wiolonczelę. Zadedykowane zostały
(1782–1840) – znanym w całej Euro-
rola Lipińskiego. 200 lat temu w życiu
wówczas popularną melodię „Jesz-
urlopu do Lwowa Lipiński postano-
hr. Starzeńskiemu, w którego kapeli
pie wirtuozem skrzypiec. Publiczność
muzycznym stolicy Galicji pierwszo-
cze Polska nie zginęła”, której wy-
wił ostatecznie zrezygnować z pra-
pracował Lipiński przez pierwsze lata
poznała się na talencie Polaka, uzna-
planową rolę odgrywał teatr. Na sce-
konanie było we Lwowie przez wła-
cy w orkiestrze teatralnej, widząc że
swojej bytności we Lwowie.
jąc go za wirtuoza „tej samej miary,
nie teatru lwowskiego występowały
dze austriackie zabronione! Utwory
stoi ona na przeszkodzie dalszego
Gatunkiem muzycznym, któ-
co Paganini”. Karol Lipiński nie zapo-
dwa zespoły – niemiecki i polski.
sceniczne Lipińskiego wykazują
rozwoju artystycznego. Skromne
ry w pierwszej połowie XIX w. we
minał jednak nigdy o swoim, można
Karol Lipiński grał początkowo w
zatem typowo lwowską i nigdzie in-
utrzymanie zapewniały mu odtąd
lwowskich salonach zdobywał coraz
rzec, rodzinnym mieście, w którym
orkiestrze niemieckiej teatru lwow-
dziej nie spotykaną specyfikę, gdzie
prywatne lekcje skrzypiec oraz nie-
większą popularność był kwartet
występował wielokrotnie.
skiego. Za dyrekcji Jana Nepomu-
w jednym teatrze można usłyszeć
regularne występy w kwartetach.
smyczkowy. W 1831 r. Łukasz Go-
We Lwowie Karol Lipiński dał
cena Kamińskiego, w 1810 r. został
wiedeński singspiel, „Mazurek Dą-
Przez następne dwa lata intensyw-
łębiowski pisał: „We Lwowie rów-
się słyszeć ponownie w latach 1817
zaś zatrudniony jako koncertmistrz
browskiego” oraz „Taniec kozacki”.
nie pracował nad techniką, postępu-
nocześnie w wielu domach można
i 1818. Podczas jednego z listopado-
(główny spośród skrzypków w or-
Karol Lipiński, będąc koncertmi-
jąc zgodnie z uwagami, zaleconymi
było usłyszeć kwartety w cudownym
wych wieczorów 1818 r., po uwertu-
kiestrze), w orkiestrze grywającej
strzem orkiestry teatru lwowskiego,
przez Spohra.
wykonaniu. Brał w nich udział i nasz
rze do opery „Włoszka w Algierze” G.
do sztuk polskich. Skrzypek miał
postanowił także założyć rodzinę.
W związku z pracą nad rozwojem
sławny Karol Lipiński”. Dość często
Rossiniego, Lipiński wykonał Koncert
wówczas 20 lat. Po dwóch latach
Poślubił Reginę Garbaczyńską,
warsztatu solowego, Karol Lipiński
kwartety wykonywano w domach:
Giovanniego Battisty Viottiego, Ron-
Lipiński został już kapelmistrzem
uznawaną za jedną z najpiękniej-
we Lwowie skomponował liczne ka-
hrabiego Łączyńskiego, hrabiów
do Rodolpha Kreutzera oraz własne
orkiestry zespołu polskiego, pełniąc
szych kobiet Lwowa. Ceremonia
prysy na skrzypce. Kaprysy zaliczają
Starzeńskich i Szymonowiczów. U
wariacje.
obowiązki do 1814 r. Dla młodego
odbyła się w kościele św. Mikołaja.
się do szczególnie trudnych tech-
Łączyńskiego przed 1814 r. grywał
W końcu stycznia 1824 r. Karol
muzyka ten czteroletni okres stał
Nowo zaślubiona para zamieszkała
nicznie utworów Lipińskiego. Chcąc
m.in. Karol Lipiński i Joachim Kacz-
Lipiński wystąpił znów w teatrze we
się niezwykle ważny. Karol Lipiń-
w pobliżu kościoła bernardynów.
rozwijać wirtuozowską technikę za-
kowski (obydwaj na wiolonczeli).
Lwowie. Prawdopodobnie, tak jak
ski miał przede wszystkim okazję
Tam też urodziło się dwoje dzie-
warł w nich niemal wszystkie najtrud-
Koncerty odbywały się także w ka-
w kilka dni później, 4 lutego, za-
zapoznać się bardzo dokładnie z
ci – Gustaw (późniejszy prawnik)
niejsze elementy gry wirtuozowskiej.
mienicy Lewakowskiego. Znajdowa-
prezentował swój I Koncert Skrzyp-
szeregiem oper, zarówno polskich,
i Natalia (późniejsza pianistka), w
Karol Lipiński, pomimo wycofania się
ła się tam obszerna sala, w której
cowy fis-moll i Poloneza-fantazję
jak i zagranicznych. Nabrał także
następnych latach na świat przyszły
z kierowania orkiestrą teatralną, nie
organizowano także bale.
E-dur.
doświadczenia w pracy z orkiestrą.
kolejne dwie córki.