img
22
korespondencja z krakowa
kurier galicyjski * 16 grudnia 2011–12 stycznia 2012 nr 23–24 (147–148)
Polskie RADio kRAkóW
z lWoWską PioseNką W tle
G. Zapolska, M. Konopnicka, K. Ma-
chóru w Niecieczy nastąpiło w 1915
kuszyński, J. Kasprowicz, M. Wolska,
roku przez ówczesnego księdza pa-
Beata Obertyńska J. Balicki, J. Paran-
rafii otfinowskiej Stanisława Słoninę.
dowski; malarzy, rzeźbiarzy i architek-
Kontynuatorem tej działalności był
tów – A. Grottger, K. Sichulski, M. Du-
ksiądz Leon Birnbaum do czasu, kie-
lębianka, Z. Gorgolewski, L. Marconi.
dy do Niecieczy w 1916 roku przybył
Doniosłą rolę w dziejach piśmiennic-
nowy kierownik szkoły Bolesław Ba-
twa i kultury polskiej odegrały lwow-
nek i przez kilka lat wspólnie prowa-
ALEKSANDER SZUMAŃSKI
skie firmy księgarsko-wydawnicze.
dzili tę działalność. Pierwszy występ
Kraków i Lwów, dwa czołowe
chóru odbył się 6 stycznia 1916 roku
Młodzi Polacy, ale nawet i ci śred-
ośrodki nauki i kultury polskiej, dwa
w kościele parafialnym w Otfimowie.
niego pokolenia pozbawieni są dzi-
nasze „Piemonty”, w których skupił
Chór śpiewał na dwa głosy. W tym
siaj słuchania tych lwowskich melodii
się ruch niepodległościowy przed
czasie wystawiono Jasełka, do któ-
i piosenek. Nikt bowiem, może za
pierwszą wojną światową, dwa mia-
rych ksiądz Birnbaum użyczył wła-
wyjątkiem Radia Katowice, w conie-
sta owiane historyczną legendą,
snych kostiumów teatralnych. Wspo-
dzielnej audycji Danuty Skalskiej nie
łączyły w długoletniej historii rozlicz-
mnieć jednak wypada, że przed
przypomina w Polsce chlubnych tra-
Franciszek Makuch
ne związki. Starszy o prawie cztery
pierwszą wojną światową powstał
dycji przedwojennego „Radia Lwów”
wieki Kraków w okresie rozbicia
zalążek teatru – kółko teatralne, które
z jednego miasta do drugiego. Tak
i jego „Wesołej Lwowskiej Fali”.
dzielnicowego nie był jeszcze zain-
przez pewien czas prowadził ówcze-
na przykład, badacz kultury średnio-
Już po raz trzeci, począwszy od
teresowany ekspansją na ziemie ów-
sny kierownik szkoły Józef Kummer.
wiecznej i dziejów miast Jan Ptaśnik
listopada 2009 roku Radio Kraków
czesnej Rusi Halicko-Włodzimierskiej.
W 1904 roku wystawiono pierwsze
był profesorem Uniwersytetu Jana
jednoczy się ze Lwowem w swojej au-
Najlepiej świadczy o tym bunt panów
przedstawienie związane tematycz-
Kazimierza i Uniwersytetu Jagielloń-
dycji „Blues o dwóch miastach”. I tak
Krakowskich w 1191 roku przeciw
nie z Bitwą pod Racławicami. „Niecie-
skiego, mechanik Maksymilian Hu-
oto 9 listopada 2011 roku, w Studiu
ruskiej polityce Kazimierza Sprawie-
czanie”, zaprezentowali śpiewy i tań-
ber wykładał na Politechnice Lwow-
im. Romany Bobrowskiej Radia Kra-
dliwego. Ale za Kazimierza Wielkie-
ce w wykonaniu artystów w strojach
skiej i AGH, a geograf i kartograf Eu-
ków, al. Słowackiego 22 odbył się ko-
go było już inaczej. Rozkwit handlu
regionalnych, którym przygrywali
geniusz Romer był profesorem UJK
lejny koncert w krakowskiej rozgłośni
lewantyńskiego na szlaku wiodącym
muzycy na instrumentach , dętych,
i UJ. Na scenach Lwowa i Krakowa
poświęcony obu miastom. Właściwie
z genueńskiej Kaffy i mołdawskich
klawiszowych i strunowych. Występ
występowali artyści tej miary jak
bardziej precyzyjnie – odbył się spek-
Irena Paprocka
portów Kilia i Białogród przez Lwów
zespołu podobał się licznie zebranej
Karol Adwentowicz i Adam Didur,
takl słowno-muzyczny. Poezja śpie-
które walczyły o niepodległość. W
do Krakowa, Wrocławia i dalej na za-
publiczności, a gdy artyści schodził
reżyserowali przedstawienia m.in.
wana z urozmaiconą formą przekazu,
1920 r. Lwów obronił Kraków przed
chód, spowodował zainteresowanie
ze sceny, publiczność bisowała.
Leon Schiller i Otto Axer. Nawiązano
tekstami i muzyką wybitnych autorów
nawałą bolszewicką. Za bohaterską
kupców krakowskich ekspansją na
No cóż, we Lwowie muzy śpie-
też szerokie kontakty sportowe. Już
i ta anonimowa – uliczna zawsze
postawę został odznaczony przez
ziemie wschodnie. Dlatego Kraków,
wały zawsze.
w 1911 r. z inicjatywy Lwowskiego
wzrusza, raduje i wywołuje emocje.
marszałka Józefa Piłsudskiego Krzy-
podobnie jak możni i rycerstwo mało-
I tu nasuwa się pytanie, które mia-
Klubu Sportowego „Czarni” i krakow-
Tym bardziej, że dotyczy tych miast,
żem Virtuti Militari, znowu wszedł do
polskie, poparł politykę króla. Przyłą-
sto jest piękniejsze, Lwów, czy Kra-
skiej „Wisły” powstał Związek Pol-
które kochamy.
legendy narodowej.
czenie Ziemi Halickiej przez Kazimie-
ków? Odpowiedź wcale nie jest łatwa,
skiej Piłki Nożnej, przekształcony w II
„Piosenka jest dobra na wszyst-
W II Rzeczypospolitej Lwów
rza Wielkiego wzbudziło nadzieję, że
gdy ogląda się dwa piękna, a właści-
Rzeczypospolitej w PZPN. Lwowska
ko”, właśnie. Szczególnie lwowska.
i Kraków zostały tylko miastami wo-
patrycjat krakowski przejmie w swoje
wie piękno w pięknie. Można nawet
„Pogoń” po zaciętej rywalizacji z kra-
Lwowskie piosenki wybitnych auto-
jewódzkimi, co oznaczało dla nich
ręce intratny handel ze Wschodem.
porównywać monumentalne wieloki-
kowskimi klubami „Wisłą” i „Cracovią”
rów takich jak: Marian Hemar, Jerzy
pewną degradację. Zarazem jednak
Płynęły stamtąd cenne towary, po-
lometrowe ciągi kamienic lwowskich,
wywalczyła w latach 1922-1926 tytuł
Petersburski, Henryk Wars, Emanu-
rozrosły się terytorialnie, wzrosła licz-
szukiwane w całej Europie – korze-
z krótkimi, pięknymi ulicami krakow-
piłkarskiego mistrza Polski. Kraków
el Szlechter, Witold Szolginia, Feliks
ba ich mieszkańców. „Lwowskie Tar-
nie, przyprawy, jedwab, bawełna,
skimi, ale zaprojektowane w innej
i Lwów były w ogóle kolebkami pol-
Konarski, Jerzy Michotek, Jerzy
gi Wschodnie” wpływały korzystnie
pachnidła i ałun. W odwrotnym kie-
przecież wyobraźni urbanistycznej.
skiego sportu i skautingu. One też
Janicki, jak i te popularne „sztajerki”
na ekonomikę Krakowa, przyczyniły
runku wieziono sukno, wyroby meta-
Kto ma rację? Zapewne poeta:
solidarnie udzielały pomocy fachowej
anonimowe, uliczne. Stanowią do-
{…} Dwa miasta otrzymałem w darze,
się do rozwoju między nimi kontak-
lowe i produkty rzemiosła zachodnio-
całemu krajowi, bowiem jako jedyne
kument polskiej kultury obyczajowej
A które piękniejsze?
tów handlowych. W latach 30. oba
europejskiego oraz polskiego.
wielkie miasta dysponowały u progu
i muzycznej, a także języka przeło-
Czy Lwów Katedrą marzeń,
miasta uzyskały ze sobą połącze-
Wielokulturowość Lwowa rusko-
niepodległości znaczną ilością grun-
mu XIX wieku oraz dwudziestolecia
Czy Groby Królewskie […]?
nia lotnicze, nawiązane zostały też
żydowsko-ormiańska, a także w mi-
townie wykształconej inteligencji.
międzywojennego w regionie, gdzie
kontakty turystyczne. W dziedzinie
kroskali niemiecko-czeska, mieściła
współżyły różne narodowości, krzy-
nauki i kultury podtrzymywano daw-
się w obszarze kultury polskiego
Ale po kolei. Gdy zespół muzycz-
Przechodząc do relacji z koncer-
żowały się różne prądy obyczajowe
ne więzy. Wielu profesorów uczelni
miasta. Kraków jako pierwsze mia-
ny „Chawira” pod kierownictwem pre-
tu, ujrzeliśmy na wstępie barwny re-
i kulturowe, a kultura i język polski,
lwowskich wykładało w Krakowie i na
sto udzieliło w listopadzie 1918 roku
zesa Fundacji Ocalenia Kultury Kreso-
gionalny zespół „Niecieczanie” (teatr
mające zdolność asymilowania ele-
odwrót, niektórzy z nich przenosili się
pomocy miastom Przemyśl i Lwów,
wej Karola Wróblewskiego rozpoczął
i chór ludowy w Niecieczy). Założenie
mentów obcych, rozwijały się potęż-
koncert, to natychmiast pomyślałem
nie i dumnie.
o Jerzym Połomskim, ale właściwie
Lwów, stołeczne miasto Galicji
o „Big Cycu” z którym pan Jerzy wy-
stanowił wybitny ośrodek naukowe-
lansował piosenkę „Cała sala śpiewa
go życia polskiego. Przede wszyst-
z nami”. Bo też i cała sala zajęta przez
kim Uniwersytet Lwowski od 1910
ponad 100 osób, trzymając się za ręce
roku noszący imię Jana Kazimierza
śpiewała „Tylko we Lwowie”.
– skupiał uczonych – twórców wielu
Nazwa „Chawira” pochodzi z
szkół naukowych, liczących się w
gwary południowo-wschodnich Kre-
ówczesnej Europie, a utrzymujących
sów i oznacza ciepły, rodzinny dom.
swoją pozycję także w dwudziestole-
Zespół „Chawira” powstał w Kra-
ciu międzywojennym. Życie kultural-
kowie, jesienią 2003 roku, założony
ne Lwowa XIX i XX wieku pomimo
przez Karola Wróblewskiego –
narzekań krytyków na prostactwo,
akordeonistę i wokalistę z zamiarem
kosmopolityzm i wiedeński stempel
popularyzowania piosenek polskich
na wszystkim rozwijało się inten-
z okresu międzywojennego, kreso-
sywnie, prężnie i systematycznie,
wych, patriotycznych, a także piose-
osiągając rozmach i wysoki poziom
nek światowych z okresu pierwszej
w dziedzinie teatru, literatury, krytyki,
połowy XX wieku, w tym również jaz-
dziennikarstwa i sztuk pięknych. Wy-
zowych. Skład zespołu zmieniał się
starczy wskazać choćby niektóre na-
kilkakrotnie, jednakże przez wszyst-
zwiska urodzonych, lub działających
kie lata niezmienna pozostała jego
we Lwowie twórców: ludzi teatru – W.
baza w osobach Karola Wróblew-
Bogusławski, S. Skarbek; pisarzy
skiego i Stefana Czyża – saksofoni-
i krytyków – W. Pol, S. Goszczyń-
Zespół „Chawira”
sty, klarnecisty i wokalisty.
ski, A. Fredro, W. Bełza, K. Ujejski,