img
31
kurier galicyjski * 16 grudnia 2011–12 stycznia 2012 nr 23–24 (147–148)
kARol szyMANoWski Wciąż PoWRAcA
wiącego nieformalny organ konser-
watystów podolskich. Pod nowym
właścicielem „Gazeta Narodowa”
Do FilhARMoNii lWoWskieJ
stała się oficjalnym organem Klubu
Centrum (Środka), zaczęła się roz-
wijać i niebawem stanowić coraz
Już po raz trzeci w tym roku lwowiacy spotkali się z muzyką wybitnego polskiego kompozytora Karola Szyma-
większą konkurencję dla krakow-
skiego „Czasu”. Krzeczunowicz zo-
nowskiego. Pierwszy koncert poświęcony był inauguracji polskiej prezydencji w Unii Europejskiej (KG nr 13,
stał jednym z bardziej regularnych
2011 r.). Zaproszono wówczas do Lwowa polskiego pianistę światowej sławy Pawła Kowalskiego. Muzyka pol-
autorów gazety, w której zresztą już
i wcześniej publikował.
skiego kompozytora brzmiała też niejednokrotnie w ramach XVIІ Międzynarodowego Festiwalu „Kontrasty-2011”.
Przed wojną Krzeczunowicz
popierał sojusz Podolaków ze sta-
JURIJ SMIRNOW
rorusinami przeciwko ukraińskim
tekst i zdjęcie
narodowcom. Jego wrogość wobec
obozu ukraińskiego w czasie wojny
26 listopada br. konsulat gene-
zaprowadziła go na pozycje jawnie
ralny Rzeczypospolitej Polskiej we
prorosyjskie. Tak głośno krytykował
Lwowie zorganizował koncert z oka-
ukraińską politykę rządu wiedeń-
zji 93. rocznicy Niepodległości Pol-
skiego, że po ustąpieniu wojsk ro-
ski. „Usłyszą Państwo utwory symfo-
syjskich z Galicji został oskarżony
niczne dwóch wybitnych kompozyto-
przez władze austriackie o zdradę
rów, Polaka Karola Szymanowskiego
stanu i internowany we Lwowie. Miał
i Ukraińca Borysa Latoszyńskiego, –
stanąć przed Sądem, jednak wsta-
zwrócił się do publiczności w słowie
wiło się za nim u rządu kilku czo-
powitalnym konsul Andrzej Drozd.
łowych konserwatystów wschodnio-
– Ich muzyka nie świadczy jednak
galicyjskich i ostatecznie sprawę
wyraźnie o przynależności narodo-
wyciszono.
wej autorów. Karol Szymanowski
Ostatnim jego znaczącym wy-
urodził się na Ukrainie i był bardzo
stąpieniem programowym był tekst
związany z ukraińską kulturą mu-
napisany w październiku 1918 r.,
zyczną. Borys Latoszyński urodził
wydany w kolejnym roku w Krakowie
jako odrębna broszura polityczna pt.
się w rodzinie o polskich korzeniach
Przyszłość Słowian i kwestia ruska
i nie uniknął wpływu polskich tradycji
Młodzi artyści na scenie Filharmonii Lwowskiej
w Galicji i na Podolu. Przedstawił
na swą manierę twórczą” – podsu-
tam kilka ciekawych koncepcji odno-
szyński nie lubił krytyków „Kompozy-
w. Utwory kompozytorskie Iwana Pa-
mował.
i po raz pierwszy utwór wykonano w
śnie przyszłości Polski niepodległej.
torzy muzykę rozumieją, ale często
choty były wykonywane we Francji,
Koncert składał się z dwu części.
Humaniu. Uważał go za niezwykle
Wyraził m.in. opinię, że byłoby wska-
jej nie lubią. Słuchacze muzykę lubią,
Niemczech, Hiszpanii, USA, Polsce,
W części pierwszej artyści przedsta-
ważne dla siebie dzieło. Nieco póź-
zanym utworzenie u ujścia Dniestru
ale często jej nie rozumieją. Krytycy
na festiwalach muzycznych we Lwo-
wili utwory symfoniczne Karola Szy-
niej Szymanowski opisał program
do Morza Czarnego wolnego miasta
muzyki nie rozumieją i nie lubią” –
wie i Odessie. W 2008 r. pianista wy-
manowskiego, w drugiej – Borysa
muzyczny „Mitów”, co ułatwiło wy-
handlowego, „w któremby Polska,
mówił z humorem.
stąpił na prestiżowym festiwalu „Tage
Latoszyńskiego. Sylwetki kompozy-
konawcom odtwarzanie tej muzyki,
Rosja i Rumunia miały własne doki
Podczas koncertu usłyszeliśmy
für Neue Musik Zürich”, a w 2009 r.
torów przybliżyła publiczności muzy-
zaś publiczności – zrozumienie. W
i własne porty, w którychby mogły
„Ukraiński Kwintet nr 42” w czterech
otrzymał Państwowe Stypendium im.
kolog Zofia Iwanowa.
„Mitach” jest wszystko – szum lasu
utrzymywać własne floty handlowe.
częściach. Była to muzyka pełna
Wołodymyra Iwasiuka fundacji „Open
Karol Szymanowski (1882-1937)
i dźwięki wodospadu, cisza nocy
Kanałem od Sanu do Dniestru mia-
tęsknoty, smutku, muzyka głębokich
Ukraine”.
urodził się we wsi Tyszówka (obw.
letniej i zaduma na brzegu jeziora.
łaby Polska dostęp do dwu mórz”.
rozmyślań i zadumy. W magicznych
Chciałbym jeszcze raz podkreślić
czerkaski, Ukraina). Naukę muzyki
Jest to melodia bardzo nastrojowa,
Był także za decentralizacją państwa
dźwiękach można było odczytać ro-
zaangażowanie Konsulatu General-
początkowo pobierał pod kierunkiem
ekspresyjna. Lidia Futorska skłoniła
i przyznaniem szerokich prerogatyw
mantyczne wspomnienia i niepokój
nego RP we Lwowie w propagowa-
Gustawa Neuhausa w Elizawetgra-
skrzypce odtworzyć ten urokliwy kli-
na rzecz samorządu terytorialnego.
przyszłości. Brzmiały wspomnienia
nie muzyki poważnej i kultywowanie
dzie. Następnie studiował w Warsza-
mat – w niektórych momentach była
„Rząd centralny – pisał – powinien
o młodości; o ludziach, których już
najlepszych tradycji lwowskiego ży-
wie u prof. Zygmunta Noskowskiego.
nawet podobna do driady, ukazują-
się ograniczyć do polityki zagranicz-
z nami niema; o czasach, które już
cia kulturalnego. Z niecierpliwością
Kompozytor pochodził z rodziny nie-
cej magię przyrody. Skrzypaczka do-
nej, zarządu armia, cłami, monopo-
odeszły na zawsze. Można było
będziemy czekali na nowe spotka-
zwykle uzdolnionej muzycznie. Siostra
skonale odczuła zamysł Szymanow-
lami, żeglugą, kolejami, wyższymi
dosłyszeć odwołania do tradycji mu-
nia kulturalne.
Stanisława Korwin-Szymanowska
skiego, muzykę można było odczy-
szkołami i do nadzoru nad sprawami
zyki ludowej, czuło się nastrojowość
była znakomitą śpiewaczką, zaś brat
tać z jej twarzy, a na sali publiczność
należącymi do kompetencji wojewo-
ukraińskiego stepu i tajemniczość
Feliks – biegłym pianistą. W latach
trwała w subtelnym zaczarowaniu
dów, miast, powiatów i gmin”.
górskich połonin.
1908-1926 Karol Szymanowski odby-
fantazyjnymi melodiami.
Okienko
Zabrał również głos w sprawie
Widzowie godnie ocenili mistrzo-
wa wiele podróży za granicę. Zwiedził
MłodszyodSzymanowskiegoo12
przyszłego ustroju odrodzonej Polski.
stwo młodych artystów. Na najwyż-
wiele krajów Europy, Ameryki i nawet
lat Borys Latoszyński już jako dziecko
Uważał, że jest sprawą drugorzęd-
poetyckie
sze pochwały zasługują: Lidia Fu-
Afryki. W 1927 r. otrzymuje stanowi-
doskonale grał na fortepianie i skrzyp-
ną, czy Naczelnik Rzeczypospolitej
torska (skrzypce), Andrij Czajkowski
sko dyrektora Warszawskiego Kon-
cach, a w wieku 14 lat był autorem
będzie miał tytuł prezydenta, obie-
(skrzypce), Iwan Pachota (fortepian),
serwatorium, a później zostaje pierw-
kilku dzieł muzycznych. W latach 20.
ralnego na pewien okres czasu, z
Marta Karapinka (alt) oraz Wiktor
szym rektorem uczelni. Jego dzieła
i 30. XX w. był już znanym kompozy-
prawem ponownego wyboru, czy też
W 16. rocznicę
Rekało (wiolonczela). „Iwan Pachota
zdobywają wielki sukces w Polsce
torem, wykładowcą, profesorem. Dla
tytuł króla, obieralnego dożywotnio z
jest utalentowanym interpretatorem
i za granicą, dotyczy to zwłaszcza
jego twórczości charakterystyczne są
prawem dla Sejmu, wypowiedzenia
(ojcu Rafałowi kiernickiemu)
i kompozytorem o wyraźnej indywi-
oratorium Sabat Mater. IV Symfonia
monumentalne utwory i muzyka ka-
mu wcześniej posłuszeństwa, „bo o
Ojcze Rafale, w niebieskiej chwale,
dualności, – mówił konsul Andrzej
Szymanowskiego wędruje przez
meralna. Ogromne znaczenie i wpływ
władzy decyduje nie tytuł, lecz kon-
U tronu jesteś Pana.
Drozd. – Efektowna gra Lidii Futor-
wielkie muzyczne ośrodki Europy.
miała dla kompozytora muzyka ludo-
stytucja”. Jednak sam przychylał się
skiej na skrzypcach i Iwana Pachoty
Balet „Harnasie” powstał w inspira-
wa i właściwy jej liryzm. Latoszyński
Za służbę wierną Bóg niewymierną
do monarchii ze względu na tradycję
na fortepianie tworzą niepowtarzalny
cji kompozytora twórczością ludową
wprowadził swoją twórczością współ-
Darzy Cię pełnią wiana.
Korony i Litwy. Wolał tytuł króla „natu-
duet. Występujący dziś przed Pań-
i kulturą polskich górali. Przez osiem
czesną mu muzykę ukraińską w kon-
ralnie z zastrzeżeniem, iż obieralnym
stwem artyści są przyszłością ukra-
lat kompozytor pracował nad dziełem,
tekst europejski. Pracował w czasach
Niezapomniany! Jakże Kochany!
mógłby być tylko Polak lub Litwin w
ińskiej muzyki we Lwowie” – podsu-
by wreszcie w 1935 r. wystawić go po
dość trudnych dla muzy. W Związku
Pasterzu Kresowych stanic.
razie unii z Litwą, którego ojciec był
mował. Postanowiliśmy przybliżyć
raz pierwszy w Pradze. Rok później,
Sowieckim partia wymagała od kom-
W małym i dużym, każdemuś służył
już Polakiem lub Litwinem”. I doda-
naszym czytelnikom ich sylwetki:
przy współudziale francuskiego tan-
pozytora dzieł na określone tematy,
wał: „Wszak żyje potomek Gedymi-
Swym poświęceniem bez granic.
Lidia Futorska urodziła się w
cerza i choreografa Sergea Lifara,
stworzone w stylu socrealizmu, bez
nów Sanguszko Lubartowicz, nie na-
1981 r. we Lwowie i jest absolwent-
balet osiąga międzynarodowy sukces
burżuazyjnych „-izmów”. Wymagała
leżący do żadnej partii, a jego wybór
W ten czas złowrogi, kłody pod nogi
ką Lwowskiej Narodowej Akademii
w Operze Paryskiej.
utworów „prostych, zrozumiałych dla
mógłby ułatwić ponowną unię Polski
Rzucał los cierniem i znojem.
Muzycznej im.Łysenki. Odbyła staż
Wśród kompozycji Szymanow-
zwykłych ludzi-robotników i kołchoź-
z Litwą”. Jak wiemy, koncepcje te zo-
Tyś woli hartem, z żołnierskim żartem
w Akademii Muzycznej im. Fryderyka
skiego znajdujemy olbrzymie, nie
ników”. Borys Latoszyński nigdy nie
stały tylko na papierze.
Znosił z stoickim spokojem.
Chopina w Warszawie. Występowała
spotykane do tej pory u polskich kom-
szedł na łatwiznę i nie patrzył na
W niepodległej Polsce nie po-
na scenach Ukrainy, Polski, Słowacji,
pozytorów bogactwo form: symfonie,
rzeczywistość przez różowe okulary.
dejmował prób udziału w życiu pu-
Sam w Bożej mocy, we dnie i w nocy
Austrii, Kanady, Włoch. W repertu-
opery, koncerty, muzyka kameralna,
Był człowiekiem wielkiej kultury i za-
blicznym. Po odparciu bolszewickiej
Byłeś łask nieba szafarzem.
arze skrzypaczki mieści się muzyka
oratorium, balet. Główne jednak jego
wodowego kunsztu, niezwykłej eru-
nawałnicy w 1920 r., zajął się odbu-
O, dobry Boże! Prosim w pokorze,
różnych epok – od baroku do awan-
zainteresowanie  twórcze  skupia
dycji muzycznej, jak również utalen-
dową majątków zniszczonych w wy-
Wznieś rychło Go na ołtarze.
gardy XX wieku.
się na dziełach symfonicznych oraz
towanym pedagogiem-wychowawcą
niku działań wojennych i poświęcił
Iwan Pachota urodził się w obwo-
utworach fortepianowych i skrzypco-
plejady ukraińskich kompozytorów
sprawom rodzinnym.
Czas tak ulata, szesnasta data,
dzie połtawskim, na Ukrainie. Studio-
wych. Podczas koncertu usłyszeli-
takiej miary, jak Igor Szamo. Nie
Aleksander Krzeczunowicz zmarł
Jak Cię powołał Pan.
wał muzykę w Charkowie, a później
śmy „Trzy kaprysy Paganiniego – op.
uniknął oczywiście krytyki kierownic-
3 marca 1922 r. we Lwowie i po-
Palimy znicze w Twojej kaplicy,
klasie prof. Mykoły Skoryka Lwowskiej
40 na skrzypce i fortepian” oraz cykl
chowany został dwa dni później na
twa i prasy komunistycznej. Mimo to,
Skąd błogosławisz nam.
Cmentarzu Łyczakowskim, w grobie
Narodowej Akademii Muzycznej im.
„Mity” (Fontanna Aretuzy, Narcyz,
kompozytora doceniono jeszcze za
rodzinnym.
Łysenki. Interesuje go przede wszyst-
Driady i Pan). Karol Szymanowski
życia poprzez przyznanie mu wielu
kim francuska muzyka kameralna XX
stworzył „Mity” w 1915 r. na Ukrainie
nagród państwowych. Borys Lato-
STANISŁAWA NOWOSAD
kg