img
44
Wyjęte z karty pamięci
kurier galicyjski * 16 grudnia 2011–12 stycznia 2012 nr 23–24 (147–148)
historia biało-czerwonej szachownicy
Biało-czerwona szachownica po raz pierwszy pojawiła się na samolocie por. pil. Stefana Steca, latającego w lotnictwie austriackim, a następ-
nie polskim, jako godło osobiste pilota. Miała wówczas cztery pola, bez obwódek. Tak oznakowanym samolotem Stec przyleciał 15 listopada
1918 z meldunkiem z oblężonego Lwowa do Warszawy. Dowódca lotnictwa, ppłk Hipolit Łossowski uznał wówczas, że szachownica spełnia
wszystkie kryteria, jakie powinien mieć znak przynależności państwowej: jest oryginalna, ma polskie barwy i łatwo można ją namalować na
skrzydłach i kadłubie.
oraz gen. Rozwadowskiego (szefa
KRZYSZTOF SZYMAŃSKI
polskiej misji wojskowej w Paryżu),
opracowanie
Cooper i Fauntleroy stworzyli ochot-
ilustracje archiwum
nicza jednostkę lotnicza – Polish
Expeditionary Force – składającą sie
1 grudnia 1918 Szef Sztabu
z ośmiu lotników amerykańskich. Po
Generalnego Wojska Polskiego wy-
pożegnaniu w Paryżu przez polskie-
dał rozporządzenie nr 38, w którym
go premiera Ignacego Paderewskie-
zapowiedział, że: Samoloty Wojsk
go, wyjechali oni do Polski jako Eska-
Polskich będą w przyszłości zaopa-
dra Kościuszki. W Warszawie, zostali
trzone w miejscach dotychczas obo-
przyjęci przez Naczelnika Państwa,
wiązujących znakiem kwadratowym
Jozefa Piłsudskiego, który po począt-
szerokości 60 cm, dzielącym się na
kowym nieporozumieniu (gdyż wziął
cztery równe pola. Lewe górne i pra-
ich za płatnych najemników), skiero-
we dolne pole będzie barwy karma-
Samolot Fokker EV por. Stefana Steca z biało-czerwoną
wał ich do Lwowa, gdzie, w dziesięciu
zynowej, lewe dolne i prawe górne
szachownicą
już, przybyli 17 października 1919 r.
pole barwy białej.
nał lot z meldunkami dla Piłsudskie-
Tam zostali włączeni do 7 Dywizjonu,
Przed wprowadzeniem szachow-
go do Warszawy. W listopadzie, do
dowodzonego przez por. Ludomira
nicy, polskie samoloty były ozna-
zakończenia walk w samym Lwowie,
Rayskiego (późniejszego generała
czane różnymi elementami w biało-
Por. Stefan Stec
wykonał 19 lotów bojowych.
i dowódcy lotnictwa polskiego). 18
czerwonych barwach narodowych:
Na swoim samolocie, jeszcze w
Monasterzyska. 1 lutego 1918 awan-
października mjr. Fauntleroy przejął
tarczami herbowymi z podziałem ko-
służbie austriackiej, Stec jako godło
sował na stopień porucznika.
dowództwo tego dywizjonu nazywając
loru na ukos (eskadry warszawskie),
go Eskadra Kościuszkowska. Pierw-
osobiste miał namalowaną biało-
W lutym 1918 Stec ukończył
pasami biało-czerwonymi (eskadra
czerwoną szachownicę, która przy-
kurs pilotażu, otrzymując odznakę
lwowska), czerwonymi literami Z w
szą ofiarą śmiertelną był Lt. Edmund
jęta została jako znak rozpoznawczy
pilota (nr 1206/1918), następnie
białym kwadracie (eskadry krakow-
P. Graves, który zginał w czasie... po-
samolotów lotnictwa polskiego.
kurs pilotażu myśliwskiego i 1 maja
skie).
kazów lotniczych we Lwowie 22 listo-
W kolejnych miesiącach Stec w
1918 został przydzielony do swojej
Początkowo malowana była
pada 1919 r. W tym czasie Lt. Elliott
dalszym ciągu latał bojowo w skła-
dawnej eskadry, przeformowanej na
na całej szerokości skrzydeł, ka-
Chess zaprojektował oficjalne godło
dzie 6 Eskadry lwowskiej III Grupy
myśliwską Flik 3/J. Latał w niej na
dłubów i sterów kierunku. W 1921
Eskadry:  czerwono-biało-niebieska
Lotniczej. W styczniu 1919 został
myśliwcach Albatros D. III (Oef) na
wprowadzono obwódki w kolorach
tarcza, z 13 gwiazdami i pasami sym-
wysłany do Wiednia w sprawie za-
froncie austriacko-włoskim, bazując
odmiennych od koloru pól szachow-
bolizującymi początkowe 13 kolonii
Kpt. merian C. Cooper w pol-
kupu samolotów, po czym 17 mar-
głównie na lotnisku Romagnano. W
nicy (instrukcja Wojsk Lotniczych
amerykańskich tworzących Stany
skim mundurze wojskowym
ca powrócił na front, w skład swojej
składzie Flik 3/J Stec walczył do koń-
nr 15 z 1921 roku: Ogólne Warunki
Zjednoczone, na której były insygnia
eskadry, przemianowanej na 6 Eska-
wymagane na tytuł asa myśliwskie-
ca wojny, z krótką przerwą między 17
Techniczne Płatowców), jednak nie
Tadeusza Kościuszki: czapka-macie-
drę Wywiadowczą. W kwietniu 1919
go nadawany w państwach Ententy.
czerwca a 4 lipca 1918, kiedy powie-
podano stosunku ich szerokości do
jówka z pawim piórem i skrzyżowane
objął dowództwo 7 Eskadry Wywia-
Odznaczony m.in. orderem Vir-
rzono mu w zastępstwie dowództwo
rozmiaru szachownicy. Stosunek
kosy na sztorc. Symbol ten przetrwał
dowczej, po czym 29 kwietnia 1919
tuti Militari, 3-krotnie Krzyżem Wa-
eskadry Flik 9/J.
ten ustaliło dopiero rozporządzenie
w Lotnictwie Polskim i był później,
zestrzelił na samolocie Fokker D.VIII
lecznych i Laurowy Wieniec Polowej
16 lipca 1918 Stec w składzie
prezydenta RP w sprawie znaków
podczas drugiej wojny światowej, go-
(E.V) ukraiński myśliwiec Nieuport
Odznaki Pilota.
klucza z dwoma innymi pilotami (F.
przynależności: Szachownica lot-
dłem słynnego Dywizjonu 303 w Pol-
11, a 10 maja zestrzelił balon ob-
Navratil i Franciszek Peter) zestrze-
nicza jest to kwadrat podzielony na
skich Silach Powietrznych w ramach
serwacyjny. Eskadrą tą dowodził on
lił włoski myśliwiec Hanriot HD-1 w
cztery równe pola, z których lewe gór-
RAF w Wielkiej Brytanii. Eskadra
Amerykańscy lotnicy
do połowy października 1919, kiedy
rejonie jeziora Garda, a 10 sierpnia
ne i prawe dolne są barwy czerwonej
Kościuszkowska walczyła niezwykle
we Lwowie
to wyjechał na studia wojskowe do
Historia  polskiego  lotnictwa,
zestrzelił swój trzeci samolot nad
z białą obwódką, lewe dolne i prawe
ofiarnie. Amerykańscy lotnicy trakto-
Francji w Ecole Superieure d Aero-
związana ze Lwowem, ma bardzo
Monte Pasubio. W służbie austriac-
górne barwy białej z obwódką czer-
wali swoją służbę, jako „zwrot długu”
nautique w Paryżu.
interesujące międzynarodowe ak-
kiej odznaczony został m.in. Orde-
woną. Stosunek obwódek do pola
za Kościuszkę i Pułaskiego. Trzech
Po ukończeniu studiów we wrze-
centy. Z początkiem 1919 r., kapitain
rem Żelaznej Korony III klasy z de-
wynosi 1:5.
z nich poniosło śmierć, a ich pomnik
śniu 1920 powrócił do kraju i zaan-
Merian C. Cooper, amerykański lotnik
koracją wojenną, 2 razy Srebrnym
Przez następne ponad 70 lat sza-
stanął na Cmentarzu Obrońców Lwo-
w American Expeditionary Force
gażował się w uruchomienie krajowej
Medalem za Odwagę oraz pruskim
chownica w tej postaci pozostawała
wa. Kilku amerykańskich lotników
produkcji lotniczej, zostając kierow-
został skierowany do Lwowa dla
Krzyżem Żelaznym II klasy.
znakiem polskiego lotnictwa wojsko-
Eskadry Kościuszkowskiej zostało
nikiem wydziału fabrykacyjnego w
rozdzielania racji żywnościowych dla
wego. W 1993 jednakże wprowadzo-
odznaczonych Orderem Wojennym
Polaków w ramach American Relief
Departamencie III Żeglugi Powietrz-
no nowy wzór znaku, z zamienioną
Virtuti Militari.
Służba w Wojsku Polskim
Administration. Jego pra-pradziadek,
nej Ministerstwa Spraw Wojskowych.
Od połowy 1918 Stec był człon-
kolejnością pól (odwrócony o 90°),
Po Traktacie Ryskim z Rosją
11 maja 1921 zginął w katastrofie
kpt. John Cooper, wyniósł w 1779 r. z
kiem Polskiej Organizacji Wojskowej
bardziej poprawny heraldycznie, ale
bolszewicką w roku 1921, lotnictwo
lotniczej na lotnisku mokotowskim
pola bitwy pod Savannah śmiertelnie
we Lwowie. W październiku 1918
ignorujący tradycję.
polskie zaczęło rozwijać sie bardziej
w Warszawie. Został pochowany na
rannego Kazimierza Pułaskiego. We
przybył do Lwowa. Na początku li-
planowo. Powstały trzy pulki lotnicze
Cmentarzu Obrońców Lwowa.
Lwowie, kpt. Cooper przekonał się, że
stopada 1918, gdy rozgorzały walki
(każdy złożony z dwóch lub trzech dy-
Młodość i służba
W służbie austriackiej Stefan Stec
Polska potrzebowała przede wszyst-
polsko-ukraińskie we Lwowie, Stec
wizjonów) stacjonujące w Warszawie,
w armii Austro-Węgier
zestrzelił 3 samoloty na pewno, poda-
kim pomocy wojskowej. Po powrocie
uczestniczył w walkach w mieście,
Stefan Stanisław Stec urodził
Krakowie i Poznaniu. Zostały zorgani-
wane są także często dalsze 4 strą-
do Paryża poprosił o zezwolenie na
po czym 6 listopada przedarł się na
się 25 listopada 1889 we Lwowie,
zowane szkoły lotnicze: w Bydgoszczy
cone samoloty oraz 2 balony, które
służbę w armii polskiej walczącej z
opanowane przez Polaków lotnisko
jako syn Stefana i Anny ze Słonec-
i Grudziądzu dla pilotów, w Toruniu
nie znajdują jednak potwierdzenia w
bolszewikami. W Paryżu, Cooper
Lewandówka, stając się jednym z
kich. Ukończył studia na Politechnice
dla obserwatorów rozpoznawczych
dokumentach. W służbie polskiej od-
spotkał mjr. Cedric E. Fauntleroy a,
pierwszych pilotów polskiej grupy lot-
Lwowskiej, otrzymując tytuł inżyniera.
i strzelców pokładowych i w Byd-
niósł dwa dalsze zwycięstwa, łączny
który miał właśnie jechać do War-
niczej w tym mieście (tego dnia dotarł
Podczas I wojny światowej, 1
goszczy dla mechaników. W okresie
więc bilans jego zwycięstw (5) stanowi
szawy jako doradca wojskowy. Za
tam też Eugeniusz Roland). Jeszcze
sierpnia 1914 Stec został powołany
pierwszych trzech lat wyszkolono 60
powszechnie uznawane minimum
zgoda dowództwa amerykańskiego
przed oficjalną datą odzyskania nie-
do armii austrowęgierskiej. Ukończył
pilotów, 40 strzelców i obserwato-
podległości, Stefan Stec wstąpił do
szkołę oficerów rezerwy pionierów
rów, 50 mechaników. W 1924 roku,
nowo formującego się lotnictwa pol-
(odpowiednik saperów), po czym do
gen. Władysław Sikorski planował
skiego ze stopniem porucznik pilot.
końca października 1915 służył w 10
zwiększenie liczby pułków lotniczych
Pierwszy lot bojowy Stec wykonał 7
Batalionie Pionierów. Skierowany na-
do 6 myśliwskich i 10 bombowo-roz-
listopada z lotniska Lewandówka,
stępnie do lotnictwa, ukończył szkołę
poznawczych. W 1926 roku, istniało 6
bombardując stanowiska ukraiń-
obserwatorów lotniczych w Wiener
pułków lotniczych, z których tylko jeden
skie na Persenkówce. 9 listopada
Neustadt. Od 31 stycznia 1916 do
był myśliwskim. Później, ten pułk my-
wykonał pierwszy lot transportowy
początku 1918 roku służył jako ob-
śliwski rozwiązano, a dywizjony my-
w Polsce z prof. Stanisławem Stroń-
serwator na samolotach rozpoznaw-
śliwskie przeniesiono do innych forma-
cji. Zorganizowano Centrum Wyszko-
skim, w celu zorganizowania w Kra-
czych w eskadrze Flik 3 (Fliegerkom-
lenia Lotniczego w Dęblinie (niedaleko
kowie odsieczy dla Lwowa. Samolot
pagnie 3) na froncie wschodnim. 2
ich wówczas został uszkodzony
września 1917, lecąc z pilotem K.
Puław), które w ostatnich latach przed
przez ogień przeciwlotniczy i Stec
Heranem samolotem Hansa-Bran-
wojna wypuściło wielu znakomitych
musiał lądować przymusowo pod
denburg C. I, zestrzelił pierwszy sa-
pilotów; zwiększyła sie również liczba
Łańcutem. 15 listopada Stec wyko-
molot – myśliwiec Nieuport koło wsi
absolwentów z innych szkoł lotniczych.
Samoloty Albatros D-III eskadry im. Tadeusza Kościuszki