img
20
Kurier kulturalny
kurier galicyjski * 31 stycznia – 16 lutego 2012 nr 2 (150)
polsko-ukraińska współpraca
w dziedzinie sztuki sakralnej
Na początku lat 90. XX wieku w nowowybudowanych na Ukrainie świątyniach zagościł
chaos. Zamiast ikon – niezrozumiałe malowidła poobwieszane lampkami choinkowymi
i papierowymi pozłacanymi lub plastykowymi kwiatami.
jest w pracy członków tej grupy prze-
JURIJ SMIRNOW
wodnikiem w wymiarze duchowym
tekst i zdjęcia
i warsztatowym, świadkiem Ewan-
Profesor Roman Wasyłyk jest nie
gelii, głoszonej przez sztukę oraz
tylko znanym lwowskim malarzem
skarbnicą kanonu dawnych technik
sakralnym i zasłużonym pedagogiem,
artystycznych. W Białej Podlaskiej
lecz prawdziwym entuzjastą i czło-
swoje prace przedstawiło 21 artystów
wiekiem oddanym sztuce. Bez jego
ze Lwowa i 19 z Polski. Tą wystawę
twórczości nie można przedstawić
objął swoim patronatem honorowym
sobie współczesnej lwowskiej sztuki
konsulat generalny RP w Łucku.
sakralnej.
Druga wystawa pt. „Boży Po-
Nic dziwnego, że to właśnie on
słańcy Starego Przymierza” była
był inicjatorem organizacji katedry
pokłosiem III Międzynarodowych
sztuki sakralnej Lwowskiej Akademii
warsztatów ikonopisu w miejscowo-
Sztuk Pięknych i kształcenia mło-
ści Nowica na Łemkowszczyźnie.
dego pokolenia malarzy w lepszych
W tych dwutygodniowych warszta-
tradycjach sztuki cerkiewnej. Prof.
tach wzięło udział 23 malarzy ikon z
Wasyłyk wspomina, że „…razem
Ukrainy, Polski, Słowacji i Białorusi.
z legalizacją ukraińskiego kościoła
Ikonopisanie w swojej istocie – to
greckokatolickiego powstały nowe
ukazywanie poprzez obraz tajemnic
wyzwania także przed artystami.
bożych zamiarów. Rolę tą teologia
Sytuację utrudniał fakt, że przeważa-
Starego Przymierza przypisywała
jąca część społeczeństwa wskutek
Aniołom oraz Prorokom. W czasach
dużej presji poprzedniego systemu
chrześcijańskich duch przekazu mi-
ideologicznego zatraciła więź z trady-
steriów został powierzony nauczy-
cją i duchową spuścizną poprzednich
cielom wiary i teologom, do których
pokoleń. Dotyczyło to zarówno osób
tradycja wschodu zalicza również
świeckich, jak i duchownych, księży,
ikonopisarzy. Ci, zebrani na niewiel-
nawet biskupów, a także części ma-
kim plenerze, tworząc obrazy bo-
Profesor Roman Wasyłyk
larzy. Zamiast tworzyć awangardę
żych posłańców, niejako przeglądali
sztuki religijnej w oparciu o doświad-
się w zwierciadle misji, której byli
czenia i zdobycze poprzedników,
uczestnikami… Powstałe na III Mię-
Drogi rozwoju współczesnej
twórczo rozwijała się obok i równole-
kładów negatywnego podejścia do
artyści zadowalali zachcianki niewy-
dzynarodowych warsztatach ikono-
sztuki sakralnej również znajdują
gle z tradycją kościoła zachodniego,
tych problemów niestety nie brakuje.
brednych klientów malowidłami o zni-
pisu prace stanowią traktaty z dzie-
się w centrum zainteresowań wielu
katolickiego. Obydwie tradycje, oby-
Bezstylowe dobudowy i przebudowy
komej wartości artystycznej. Efekty
dziny bosko-ludzkiej historii, uka-
ośrodków i stowarzyszeń w Pol-
dwa kierunki współdziałały ze sobą,
starych świątyń katolickich świadczy-
były natychmiastowe: na początku lat
zują w jaki sposób doświadcza się
sce. Kościół katolicki wysoko ceni
wywierały wzajemne wpływy.
ły tylko o złym guście wykonawców
90. XX wieku w nowo wybudowanych
i przekazuje dalej słowo, które przez
duchowość i tradycje kościelnej
Tradycja ta została przerwana
i tych, kto te przebudowy zamawiał.
świątyniach zagościł chaos. Zamiast
wiarę i działanie staje się ciałem”.
sztuki chrześcijaństwa wschodnie-
przez II wojnę światową i powojenne
Trudno byłoby też wyobrazić sobie
ikon – niezrozumiałe malowidła po-
Wśród uczestników pleneru, obok
go. Roman Wasyłyk znalazł w Polsce
lata reżimu komunistycznego. Sytu-
budowę nowych okazałych ikonosta-
obwieszane lampkami choinkowymi
znanych malarzy, profesorów, było
w łonie kościoła rzymskokatolickie-
acja odmieniła się dopiero w niepod-
sów w starych katolickich świątyniach
i papierowymi pozłacanymi lub pla-
niemało studentów, ludzi młodych, a
go i greckokatolickiego wyznawców
ległej Ukrainie. W konkretnej sytu-
barokowych lub neogotyckich. Pod
stykowymi kwiatami”. Otóż w przy-
nawet niezawodowych malarzy. Wy-
tych samych poglądów i nawiązał
acji, która zaistniała we Lwowie i w
tym względem twórczość profesora
gotowaniu programów kształcenia
stawa poplenerowa była pokazywana
z nimi ścisłe kontakty twórcze. Tak
ogóle na Kresach był jeszcze jeden,
Wasyłyka wyróżnia się subtelnym
młodych artystów-malarzy kierunku
najpierw w Nowicach, a następnie w
powstała idea wspólnych konferencji
prawie nie spotykany przed wojną
smakiem i głębokim zrozumieniem
sztuki sakralnej podstawowy akcent
Krynicy i Lublinie. W listopadzie przy-
naukowych, plenerów i wystaw. Takie
czynnik. Mianowicie, przeważającą
artystycznego otoczenia wykonanych
położono na ideowe ukierunkowanie
jechała do Lwowa, a dalej – do Łucka,
działania mają już swoją historię. W
część dawnych świątyń rzymskoka-
przez niego ikonostasów, obrazów
tego rodzaju twórczości. Za podsta-
aby na koniec dotrzeć do Warszawy.
2011 roku pokłosiem wspólnych prac
tolickich przekazano w posiadanie
świętych lub witraży. Jako przykład
wowe kierunki uznano podstawy
W 2010 roku ikony, powstałe w trak-
były dwie wystawy. Na pierwszej z
kościoła greckokatolickiego. Wiele z
może służyć aranżacja wnętrz dawne-
sztuki sakralnej doby księstwa halic-
cie II Międzynarodowych warsztatów
nich w Białej Podlaskiej pt. „Obli-
nich było w stanie daleko posunięte-
go kościoła Matki Boskiej Ostrobram-
kiego i halickiej szkoły ikonopisania
obejrzało ponad 5 tys. osób. Tłumnie
cza ikony. Ukraińskie i polskie ikony
go zaniedbania, a nawet ruiny. Nie-
skiej we Lwowie. Wśród projektów dla
XIV-XVI wieków, również osiągnięcia
było i na wystawie we Lwowie w Mu-
współczesne” swoje prace przedsta-
które były nie dobudowane. Kościoły
nowo budowanych świątyń trzeba wy-
artystów pierwszej połowy XX wieku
zeum Narodowym.
wili artyści-malarze z Katedry sztuki
zachowane w stosunkowo dobrym
różnić kompleksowe zdobienie cerkwi
– Sosenki, Osińczyka, Chołodnego,
Dla naszych czytelników Kurie-
Wystaniuka, Nowakowskiego. W
ra prof. Roman Wasyłyk powiedział:
ten sposób wypracowano koncepcję
„Miejscowość Nowica, gdzie już po
działalności Katedry sztuki sakralnej,
raz trzeci organizowano plener, to
przewidującą realizację programu od-
rodzinna wieś znanego ukraińskie-
rodzenia i popularyzacji ukraińskiego
go poety Bogdana Igora Antonycza.
ikonopisania, oraz jego oryginalnej
U nas już sformowała się stała gru-
stylistyki, opierającej się na stylistyce
pa uczestników, ale co roku przyjeż-
sztuki bizantyjskiej. Postulacja kierun-
dżają też nowi. Przeważnie młodzi
ków rozwoju nowoczesnej ukraińskiej
ludzie. Są uczestnicy z Warszawy,
sztuki sakralnej oznaczała zarówno
Krakowa, Lublina, Gdańska, znacz-
metodykę nauczania studentów, jak
na grupa studentów i absolwentów
i zastosowanie ich do realizacji kon-
ASP ze Lwowa, malarze z Białorusi
Wystawa w Muzeum Narodowym we lwowie
kretnych projektów twórczych. W tej
i Słowacji. Wszystkich było 23 osoby.
dziedzinie we Lwowie jedno z czo-
Panowała niezwykłe twórcza atmos-
św. Włodzimierza i Olgi we Lwowie.
sakralnej lwowskiej ASP, stowarzy-
stanie również wymagały pewnego
łowych miejsc zajmuje również prof.
fera. Dzień rozpoczynał się modlitwą
Roman Wasyłyk wykonał też projekt
szenia „Droga ikony” z Warszawy,
dostosowania do wymogów obrząd-
Wasyłyk, który przez ostatnie 20 lat
w miejscowej kaplicy z udziałem księ-
ołtarza na mszę świętą z udziałem
pracowni „Św. Mikołaja Cudotwórcy”
ku wschodniego. Było to wszystko
wykazał się nie tylko jako dobry peda-
dza. Modliliśmy się wszyscy razem,
papieża Jana Pawła II podczas jego
z Warszawy i Lublina i „Pracowni
pytaniem niezwykle delikatnym i
gog i organizator, ale i bardzo zdolny,
niezależnie od obrządku i narodo-
wizyty na Ukrainie (w Kijowie), zapro-
ikon” z Łukowa.
wymagającym wielkiego gustu i
stylowy malarz. Trzeba też zwrócić
wości. Nie było żadnego problemu.
jektował ikony beatyfikacyjne w celu
„Droga Ikony” – to warsztat i szko-
zrozumienia nie tylko zasad sztuki,
uwagę na fakt, że sztuka sakralna w
Większość naszych artystów-malarzy
poświecenia ich przez Ojca Świętego
ła założona w 2001 roku przez ojca
ale też ogólnochrześcijańskiej etyki i
Galicji rozwijała się w ciągu wieków w
nie tylko dobrze maluje, ale i pięknie
podczas uroczystej liturgii we Lwo-
Jacka Wróbla, jezuitę z Warszawy,
harmonii form historycznej architektu-
środowisku wielonarodowościowym,
śpiewa w kościele. Ikonopis połączył
wie. Jego prace artystyczne znajduję
i związana jest z duszpasterstwem je-
ry i sztuki z nowoczesnymi trendami,
wielokulturowym, wieloobrzędowym.
ludzi różnych obrządków i różnych
się w cerkwi studytek we Lwowie,
zuitów w stolicy Polski. Do tego kręgu
a też poszukiwaniami nowych form
Nasz kraj był jednym z tych miejsc
zawodów, bo nie wszyscy wśród nas
kościoła w Wolverchampton (Wielka
przynależą twórcy, którzy w swej pra-
wyrazu twórczego w realizacjach tra-
w Europie, gdzie tradycja sztuki Ko-
byli zawodowymi malarzami. Rów-
Brytania), oraz św. Andrzeja we wsi
cy inspirują się pięknem ikony. Jako
dycyjnych priorytetów sztuki kościoła
ścioła wschodniego, bizantyjskiego
nież ludzi różnego wieku. Byli stu-
Bartoszyce (Polska).
owoc tradycji chrześcijańskiej ikona
wschodniego i zachodniego. Przy-