img
17
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 16–25 kwietnia 2013 nr 7 (179)
Wiwat, Ciotunia!
Zgodnie z tradycją lwowskiego Polskiego Teatru Ludowego w okolicy
Dnia Teatru (27 marca) teatr zbiera swych miłośników na premierę lub
na wznowienie jakiegoś spektaklu. W tym roku niestety nie było to moż-
liwe, bo święto teatru przypadło na Wielki Tydzień. Ale tradycji musiało
stać się zadość i w pierwszą poświąteczna sobotę, 6 kwietnia, widzowie
mogli obejrzeć zapomnianą sztukę Aleksandra Fredry „Ciotunia”.
KrzYSztoF SzYMaŃSKi
tekst
Maria BaSza
zdjęcia
Premiera „Ciotuni” odbyła się we
Lwowie 16 czerwca 1834 roku. Od
tego czasu nie była grywana zbyt czę-
sto, chyba ze względu na specyficzny
charakter dzieła, raczej nadający się
na benefis znanej aktorki, z odpo-
wiednim dorobkiem scenicznym.
Jak to u Fredry bywa – wszystkie
monologi i dialogi tryskają humorem.
Dziś mogą wydawać się już trochę
Luba Lewak w roli Ciotuni
staroświeckie, ale oddają i podkre-
przyjęła sztukę wspaniale i oddała
ślają ducha epoki, w której komedia
stujemy i korzystamy z jego dorob-
hołd mistrzostwu głównej postaci.
powstała. Za to intryga nic nie utraci-
ku, który stworzył dla teatru.
Był to jednocześnie aplauz dla ca-
ła na aktualności, bo i dziś możemy
dlaczego „Ciotunia” –
Zbigniew Chrzanowski
łej grupy aktorów zajętych w tej
spotkać rodzinne okoliczności, kiedy
chociaż jest tak wspaniałą
żeby uczcić jej podwójny jubileusz.
dramaturgii polskiej w ZSRR. Gra-
sztuce. Z drugiej strony cieszę się,
przy okazji mariaży, ktoś chce upiec
sztuką – tak rzadko trafiała
Cieszę się bardzo, że to się udało.
liśmy wtedy na scenie mojej szkoły
że w naszym repertuarze pojawiła
dla siebie dodatkową „pieczeń” w
na scenę?
Z jednej strony praca Luby nad po-
teatralnej na Starym Arbacie. Wtedy
się jeszcze jedna sztuka wielkiego
postaci spadku, domku, czy innych
Myślę, że nie w każdym teatrze
stacią głównej bohaterki wymagała
potwierdziła, że mimo młodego wieku
Fredry. Będziemy mieli możliwość
dóbr materialnych i mniejsza o uczu-
znajdzie się odpowiednia aktorka,
dużego poświęcenia, energii, pomy-
bardzo poważnie podeszła do tej roli,
z tym przedstawieniem odwiedzać
cia, różnicę wieku i podobne „drob-
która mogłaby zagrać tytułową role.
słowości i czasu, a z drugiej strony
udało jej się przeżyć tę rolę, wczuć
różne ośrodki w kraju i za granicą
nostki”. Innymi słowy – samo życie.
Jak już wspominałem, jest to rola
pozwoliło wykorzystać jej wielolet-
się i przepuścić przez siebie. To była
i przybliżać tam dzieła naszego ko-
Istotne jest też to, że premiera
raczej benefisowa, która wymaga
nie doświadczenie sceniczne. To
niezapomniana, wspaniała kreacja.
mediopisarza.
komedii Aleksandra Fredy, odbywa
wysokich zdolności aktorskich. Po
wszystko złożyło się na stworzenie
Dziś wystąpiła przed nami oso-
się w roku jubileuszu pisarza. W roku
prostu nie było okazji i potrzeby
W przedstawieniu są bar-
tak wspaniałej postaci Ciotuni.
ba bardzo doświadczona, świado-
2013 przypada 220. rocznica urodzin
przygotowywać takiego rodzaju be-
dzo skromne dekoracje. daje
Pamiętam Lubę, którą przypro-
mie traktująca wszystkie role, podej-
komediopisarza. Sejmik wojewódz-
nefisów. Zazwyczaj, utarło się w te-
to możliwość dogodnego ich
wadziła do naszego teatru jej matka.
ście do nich, kim jest grana postać,
twa podkarpackiego z inicjatywy To-
atrach, że na benefisy składają się
przewożenia.
Było to 45 lat wstecz, była wtedy
okoliczności epoki itd. To owocuje
Scenografia i mała obsada po-
warzystwa Historycznego im. Szem-
poszczególne fragmenty kilku najlep-
uczennicą. Obawiałem się trochę jej
perfekcją postaci.
zwala wystawiać tę sztukę praktycz-
beków z Warszawy podjął uchwałę
szych ról aktora z różnych przedsta-
młodego wieku, ale już po roku – w
Co do samej sztuki, to komedia
nie na każdej scenie, nawet tam,
o ustanowieniu roku 2013 – Rokiem
wień. Jest to prostsze i nie wymaga
1969 roku – gdyśmy przygotowywali
Fredry, chociaż zapomniana, nie
gdzie nie ma dogodnych warunków.
Aleksandra hrabiego Fredry. Inicja-
takiego wysiłku, jak przygotowanie
„Wesele” Wyspiańskiego, widząc jej
należąca do najpopularniejszych
Jako dekoracje do sztuki wykorzy-
tywa obejmuje teren Podkarpacia, z
odrębnego przedstawienia. Ale ma-
zaangażowanie i pracowitość, nie za-
jego dzieł, ale napisana z charaktery-
stałem fragmenty dekoracji, które
którym Fredro był związany.
teriał fredrowski w tej sztuce jest tak
wahałem się obsadzić jej w roli Pan-
stycznym dla niego humorem, bardzo
stworzył nasz nieodżałowany Walera
Premiera lwowskiego spektaklu
skomponowany, że daje możliwości
ny Młodej. W tamtych czasach twór-
potoczyście, wspaniałym wierszem,
Bortiakow do sztuki Fredry „Odludki
odbyła się podczas podwójnego
wspaniałego pokazania swych ak-
czość Wyspiańskiego nie była znana
cudownie literacka, ujęła mnie swoją
i poeta”. Udało mi się te dekoracje
jubileuszu aktorki Luby Lewak. Nie
torskich możliwości dla wszystkich
naszym uczniom, nie uczono się o
melodyką. Luba miała doświadczenie
zachować. Zostały odświeżone w
będzie żadnej przesady w stwier-
postaci, biorących udział w sztuce
nim w szkole. I zresztą jest to trudna
ról fredrowskich. Grała Podstolinę w
pracowniach opery i teraz zostały
dzeniu, że Luba Lewak stanowi je-
i cieszyć się i bawić tym, co się gra
sztuka. Ona już wtedy wykazała się
„Zemście”, Elżbiety w „Pierwszej lep-
wykorzystane w tym przedstawieniu.
den z filarów teatru. Od 45 lat gra na
na scenie.
pełną świadomością swojej postaci,
szej” – znała twórczość Fredry i jego
Muszę tu dodać, że te zwieńczenia
scenie. Rolą Ciotuni podkreśliła swe
Muszę tu jednak podkreślić, że w
wiedziała jak się do tego przygoto-
podejście do swych postaci, więc
drzwi są wzorowane na oryginalnych
mistrzostwo aktorskie i udowodniła,
repertuarze naszego Teatru na prze-
wać, jak zagrać. W naszym trochę
wiersz fredrowski, materiał fredrow-
z pałacu Fredrów w Beńkowej Wisz-
że nie ma dla niej roli, której by nie
strzeni ponad 55 lat istnienia było
starszym, bardziej doświadczonym
ski miała opanowany już wcześniej.
ni. Tam Walera je szkicował i potem
potrafiła zagrać. Wywiad z Lubą Le-
wystawianych kilka sztuk Aleksandra
otoczeniu odnalazła się doskonale z
To jej ułatwiło pracę i kontynuowała
wykorzystał we wspomnianej sztuce.
wak niebawem ukaże się na łamach
Fredry. Wspaniałe przedstawienie
wielkim wyczuciem. Po premierze w
te tradycje w tym przedstawieniu.
Kolorystycznie zostały dostosowane
„Kuriera Galicyjskiego”.
Walerego Bortiakowa „Zemsta”, gra-
listopadzie we Lwowie, już w grudniu
Byłem szczęśliwy z reakcji i przy-
do całości tej sztuki. Cieszę się, że
liśmy „Śluby panieńskie” – moją pra-
byliśmy w Moskwie na II Festiwalu
jęcia sztuki przez publiczność, która
spuściznę Walerego nadal wykorzy-
cę dyplomową w 1966 roku, była też
O pracy nad przedstawieniem
„Pierwsza lepsza”, „Odludki i poeta”.
opowiada reżyser zbigniew
Następnie było wznowienie „Ślubów
Chrzanowski
panieńskich” w nowej obsadzie i w
nowej scenografii. Ten duch Fredry
dlaczego z repertuaru
towarzyszy nam stale w naszej twór-
Fredry właśnie „Ciotunia”
czości. Uważam, że ważne jest że
została wybrana przez nasz
w roku fredrowskim udało nam się
teatr?
Przede wszystkim przyświecała
przygotować zapomnianą sztukę,
tu idea roku Fredrowskiego – 220-
która uzupełnia przekrój twórczości
lecia od dnia urodzin komediopi-
Aleksandra Fredry.
sarza, a z drugiej chciałem wybrać
Czy nie planuje pan wzno-
pozycję, która była bardzo rzadko
wienia niektórych dzieł z oka-
grywana. Tu, uważam, udało mi się
zji roku fredrowskiego?
połączyć te dwie rzeczy. A z drugiej
Jeżeli chodzi o tematykę fredrow-
strony to okazja już bardziej prywat-
ska myślę, że możemy coś powtórzyć
na, teatralna – jubileusz naszej ak-
z dawnych pozycji. Nie ukrywam jed-
torki Luby Lewak. Tytułową rolę ko-
nak, że bardzo by mi zależało, żeby
medii Fredry „Ciotunia” grywały zna-
w tym roku, lub w najbliższym czasie
ne polskie aktorki i przeważnie były
przedstawić szerszej publiczności
to spektakle benefisowe. Pomyśla-
„Pana Jowialskiego”. Takie są moje
łem sobie, że jest to dobra okazja,
plany na najbliższą przyszłość.
Scena ze spektaklu „Ciotunia”