img
4
Przegląd wydarzeń
16 lipca–15 sierpnia 2013 nr 13–14 (185–186) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
NIE ZABIJAJ!
papieski dokumentacji i spisywania
nad dobrem trzeba pracować. Droga
świadectw  martyrologii  Kościoła
do dobra, którym jest przebaczenie,
niszczonego w wirze ludobójstwa,
prowadzi przez uznanie zła. Uznanie
symbolem którego stała się „Krwawa
zbrodni, która jest zawsze możliwo-
Niedziela” 11 lipca 1943 r. A papież
ścią. Kain już nie opuści Abla”.
przecież tak dobitnie sformułował
W dniach 13-16 lipca w Lublinie i Łucku odbyła się międzynarodowa
swą prośbę skierowaną do wszyst-
Prof. dr hab. włodzimierz
kich episkopatów – „Nasz wiek XX,
konferencja naukowa poświęcona 70-leciu ludobójstwa na Wołyniu „Nie
osadczy o zadaniu Forum
nasze stulecie ma swoje szczególne
Lubelskiego, główny orga-
zabijaj. Kościół wobec ludobójstwa”. Patronat honorowy nad konferencją
martyrologium w wielu krajach, w wie-
nizator konferencji, dyrektor
objął metropolita lwowski obrządku łacińskiego Mieczysław Mokrzycki.
lu rejonach ziemi, jeszcze nie w pełni
Centrum Ucrainicum KUL i
spisane. Trzeba je zbadać, trzeba je
ośrodka Badań nad Historią
Konferencja odbyła się z udziałem polskich i ukraińskich badaczy wy-
stwierdzić, trzeba je spisać, tak jak
i tradycją Metropolii Lwow-
darzeń oraz duchowieństwa katolickiego, została zorganizowana przez
spisały martyrologia pierwsze wieki
skiej obrządku Łacińskiego
Kościoła i to jest do dzisiaj naszą siłą
„Międzynarodowa konferencja
Centrum Ucrainicum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Instytut
- tamto świadectwo męczenników z
poświęcona 70-leciu ludobójstwa na
Pamięci Narodowej, Region Środkowowschodni NSZZ „Solidarność”,
pierwszych stuleci. Proszę wszyst-
Wołyniu „Nie zabijaj. Kościół wobec
kie episkopaty, ażeby do tej sprawy
ludobójstwa”, która została rozpo-
Polski Związek Katolicko-Społeczny, Stowarzyszenie „Wspólne Korze-
przywiązały należytą wagę. Trzeba,
częta pielgrzymką po miejscach mę-
nie”, Ośrodek Badań nad Historią i Tradycją Metropolii Lwowskiej Ob-
ażebyśmy przechodząc do trzecie-
czeństwa i udziałem we Mszy św. w
go tysiąclecia, spełnili obowiązek,
katedrze w Łucku, będzie jednym z
rządku Łacińskiego, Instytut Badań Kościelnych w Łucku, Towarzystwo
powinność wobec tych, którzy dali
wielu forów poświęconych zbrodni
Kultury Polskiej na Wołyniu im. Tadeusza Kościuszki. Patronat medialny
wielkie świadectwo Chrystusowi w
wołyńskiej. Specyfika jej jednak bę-
naszym stuleciu”. W tym kontekście
dzie polegała na tym, że problem lu-
objęły media z Polski, a także „Kurier Galicyjski” i „Wołanie z Wołynia”.
jakże rażąco wygląda zaniedbanie
dobójstwa, który wzbudza w tej chwili
Kościoła na Ukrainie i w Polsce.
tyle emocji i kontrowersji, zostanie
Chętnie powielając tezę o ja-
skonfrontowany z rzeczywistością
nie zaprzecza, że OUN walczyła
Prof. Jan Kłos: „Ludobój-
Konstanty Czawaga
kiejś enigmatycznej „wojnie polsko-
kościelną – nauczaniem i doświad-
o Ukrainę. Nie ma jednak uspra-
stwo – czyli zbrodnia, której
ukraińskiej” wstydliwie zapomina się
13 lipca, po przekroczeniu granicy
czeniami historycznymi.
wiedliwienia dla tego, że dążyła
nie ma”
fakt eskalacji zbrodni zaplanowanej
Zdaniem kierownika Katedry
w Dorohusku-Jahodynie uczestnicy
Zbrodnia ludobójstwa – jest zu-
ona do realizacji swych zamierzeń
w dniu pańskim, ataki na kościoły,
Etyki Społecznej i Politycznej Katolic-
konferencji razem z rodzinami byłych
chwałym i zdecydowanym zaprze-
drogą zaplanowanego i zrealizowa-
niszczenia wiernych i kapłanów spra-
kiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana
mieszkańców Polaków z Wołynia
czeniem V przykazania Bożego – „Nie
nego ludobójstwa, czego dobitnym
wujących Msze św. Dziw, że te fakty
Pawła II dr. hab. prof. Jana Kłosa
udali się do memoriału w Ostrówkach.
zabijaj”. Z racji na jej masowy cha-
przykładem jest zbrodnia wołyńska
zostały przeoczone nawet w dekla-
dobro i zło idą ramię w ramię po-
W ciągu całego dnia pielgrzymowali
rakter a także okrucieństwo z jakim
sprzed siedemdziesięciu lat. Nie da
racji pojednania, podpisywanej z tak
przez ludzkie dzieje.
do miejsc masowych mordów z 1943
jest urzeczywistniana zasługuje na
się przykryć bezmiaru tej zbrodni.
wielkim medialnym rozgłosem. Nie
„Obok maszeruje człowiek, który
roku – polskich miasteczek, wiosek
bezwzględne potępienie. Jeżeli dla
Można próbować wyrugować ją z
chce się wierzyć, że „ludzie Kościo-
ma możliwość wyboru – zaznaczył. -
i osad, oddając cześć męczennikom.
polityków, czy też zaangażowanych
pamięci, ale krzyk niewinnych ofiar
ła”, uczeni i autorytety moralne nie
Nikt nie jest pozbawiony szansy zreali-
Wieczorem tego dnia uczestniczyli w
w polityczną działalność historyków
zawsze będzie wracał i przypominał
zowania dobra, nikt nie jest zmuszony
koncercie-requiem w katedrze łuckiej
o ich tragedii.
do popełniania zła. I dobro, i zło są na
p.w. św. Apostołów Piotra i Pawła,
Nie przyjeżdżamy dziś na Wołyń
wyciągnięcie ręki – i to jest największe,
w niedzielę – w żałobnej Mszy św.
po to, by jątrzyć i rozdrapywać rany.
w wielu wypadkach najtrudniejsze,
w intencji ofiar ludobójstwa na Woły-
Chcemy po chrześcijańsku oddać
wyzwanie człowieka. Dobro i zło jak
niu pod przewodnictwem metropolity
cześć tym, którzy zginęli za to, że
pradawny Abel i Kain symbolizują dwa
lwowskiego Mieczysława Mokrzyc-
byli Polakami. Chcemy, by mieli oni
rodzaje wyborów. Abel jest ścieżką
kiego. Wracając do Lublina odwiedzili
godne miejsca pochówku, by stały
szlachetności, prawości, uczciwości;
Kisielin, gdzie pomodlili się w ruinach
na nich krzyże, i by można było być
Kain znaczy drogę podstępu, zawiści,
kościoła.
spokojnym o dalsze losy ich docze-
zbrodni. Ludobójstwo to droga Kaina,
snych szczątków. Jeśli gospodarze
to pocałunki Judasza. O tym ostat-
tych ziem zadbają o to, wyciągną
Prof. andrzej gil: „Chce-
nim przekonałem się, gdy przy okazji
w ten sposób rękę do prawdziwego
my po chrześcijańsku od-
lektury okropności, jakie działy się w
pojednania między naszymi naroda-
dać cześć tym, którzy zginę-
1943 roku na Wołyniu, przeczytałem o
mi. Że jest tych miejsc tysiące, jest
li za to, że byli Polakami”
kobiecie, która powierzyła swoje dwie
Znany polski historyk i politolog
to powód do zadumy…
córki i wnuka sąsiadowi Ukraińcowi.
dr hab. prof. Andrzej Gil, zastępcą
Dzisiejsi apologeci OUN i UPA
Miał te osoby przewieźć w bezpiecz-
dyrektora Instytutu Europy Środko-
powinni się zastanowić, czy rze-
posiadają wiedzy na temat okrutnej
ne miejsce. On jednak, gdy tylko się
wo-Wschodniej w Lublinie i kierow-
ta oczywista sytuacja nie zawsze jest
czywiście chcą być postrzegani
śmierci ponad 200 kapłanów rzym-
nieco oddalił, wszystkich zamordował.
nik Katedry Studiów Wschodnich
do przyjęcia, to w środowisku ludzi
jako spadkobiercy dzieciobójców.
skokatolickich, kilkudziesięciu grec-
Kobieta, matka i babcia zarazem, w
Instytutu Nauk Politycznych i Spraw
Kościoła nie powinno być żadnego
Niewinnie przelana krew zawsze
kokatolickich i prawosławnych w toku
jednym momencie straciła mowę i ni-
Międzynarodowych KUL od lat zaj-
dylematu. Rzeź wołyńska powinna
będzie towarzyszyć tym, którzy ją
ludobójczych akcji! Przestała istnieć
gdy już jej nie odzyskała.
muje się analizą sytuacji na obsza-
wzbudzać przede wszystkim nie-
przelali, bez względu na to, jak wiel-
cała diecezja łucka, wszystkie świą-
Niech nam pomoże wyobraźnia.
rze państw bloku postsowieckiego
pokój nie w kontekście stosunków
ka popłynie rzeka nieprawdy i za-
tynie wiejskie na jej terenie zostały
To był ciepły i przyjazny lipiec, bociany
oraz historią Cerkwi prawosławnej i
międzynarodowych, ale jako sprze-
kłamania. Mitologizacja przeszłości
zniszczone, jednak fakt ten nie przy-
przechadzały się po łąkach, nad pola-
unickiej w Rzeczypospolitej:
niewierzenie się podstawowym za-
jest cechą narodów słabych i bez-
ciąga zainteresowania pojednaw-
mi rozlegały trele skowronków. I nagle
„Po siedemdziesięciu latach od
sadom etycznym. Bezwzględnego
wolnych, budujących swe dobre sa-
czych happeningów odwołujących
w ten sielski pejzaż wdziera się krzyk
tragicznego lipca 1943 roku odnieść
potępienia zasługuje ideologia, która
mopoczucie na fałszu i kłamstwie.
się do retoryki chrześcijańskiej.
mordowanych, płacz dzieci, swąd
można wrażenie, że tak naprawdę
wywołała tak wielkie zło, i organiza-
Narody wielkie potrafią pamiętać i o
Lubelskie forum będzie obrado-
płonących domów i stodół. Potem już
w stosunkach polsko-ukraińskich
cje realizujące zbrodniczy plan.
dobrym, i o złym. Warto więc zadać
wało w kilku obszarach: kościelnego
tylko cisza rozbitych szyb, roztrza-
nic się nie zmieniło. Dalej są dwie
Niestety ta, tak oczywista sytu-
sobie pytanie – kim jesteśmy, i kim
i państwowego rozpoznania i oceny
skanych drzwi, cisza martwych ciał,
strony – „my” i „oni”, a między nami
acja w kontekście rozliczania nazi-
chcemy być?
ludobójstwa; stwierdzenie faktów ter-
nienaturalnie wygiętych w zastygłym
przepaść niezrozumienia i morze
zmu i komunizmu, nie przekłada się
Przed II wojną światową na
roru wobec Kościoła, przypomnienie
pragnieniu życia, z grymasem bólu i
niechęci. Wrażenie to wzmacniane
na ludobójstwo dokonane przez in-
Wołyniu mieszkali pospołu Ukraiń-
przemilczanego martyrologium XX
niezrozumienia na twarzy, i jeszcze
jest przez dochodzące z Ukrainy
tegralnych nacjonalistów. Jesteśmy
cy, Polacy, Żydzi, Czesi, Niemcy,
wieku, o co prosił bł. Papież. Osob-
zieleń traw pomazana krwią. Potem
głosy, które nie tylko negują fakt wo-
świadkami „wyścigów” akcji pojed-
Rosjanie i inni. Niemal każde mia-
nym zagadnieniem będzie kwestia
już tylko nieutulony lament tych, któ-
łyńskiej zbrodni, ale wręcz zrzucają
nawczych, w których używa się nad-
steczko i każda wieś rozbrzmie-
rozważenia możliwości beatyfikacji
rym życie darowano.
całe odium zła w naszych wzajem-
zwyczaj zawiłych logicznych kon-
wały głosami ludzi mówiących w
męczenników. Niezwykle ważną bę-
Ale przecież pośród pól Wołynia
nych relacjach na Polaków – miesz-
strukcji, sięga się po mistrzowskie
różnych językach i chwalących
dzie ocena ideologii nacjonalizmu,
widać było i cień przechodzącego
kańców województwa wołyńskiego,
kazuistyczne formuły, a wszystko po
Pana Boga po swojemu. Dzisiaj,
która doprowadziła do tragedii, a
Abla. To on z narażeniem życia ra-
rządy przedwojennej Rzeczypospo-
to, by tak się wypowiedzieć, żeby nic
w niepodległej Ukrainie, Wołyń jest
także postawy Kościoła, hierarchów
tował uciekających. Był na przykład
litej i polskie społeczeństwo jako
nie powiedzieć. Dość często w tym
najbardziej jednorodnym regionem,
wobec zagrożenia dechrystianizacji
ojcem, któremu kazano zabić swoją
takie.
duchu wypowiadają się autorytety
zamieszkałym prawie w stu pro-
wynikającego z szerzącej się indok-
żonę Polkę i swoje dziecko. Ponie-
Co charakterystyczne, poglą-
nawiązujące do środowisk kościel-
centach przez Ukraińców. Po Po-
trynacji wiernych w duchu neopo-
waż tego nie uczynił, sam został
dy takie głoszą ci, którzy w sposób
nych, uczelni katolickich.
lakach, Żydach i przedstawicielach
gaństwa. Ważną jest projekcja tych
zamordowany.
niekiedy bezpośredni nawiązują do
Przy czym w żadnej publicznej
innych narodów i religii niekiedy
dylematów na współczesność, gdyż
Ten kontrast pomiędzy przyrodą
ideologii ukraińskiego integralne-
wypowiedzi nie były wymieniane
nie pozostał żaden widzialny ślad.
instrumentalne podejście do historii,
nasyconą słońcem, zielenią, życiem a
go nacjonalizmu i jego wyrazicieli
doświadczenia Kościoła. Autorytety,
Można więc zadać dzisiaj tym,
naginanie imperatywów etycznych
zbrodnią człowieka nie pozwala nam
– Organizacji Ukraińskich Nacjo-
które chętnie przywołują słowa bł.
którzy twierdzą, że na Wołyniu nie
do potrzeb sytuacji dyskredytuje
zapomnieć o tajemnicy natury czło-
nalistów i jej zbrojnego ramienia –
Jana Pawła II o potrzebie oczyszcze-
doszło do żadnej zbrodni, pytanie:
środowiska dążące do pojedna-
wieka. O dobro trzeba się troszczyć,
Ukraińskiej Powstańczej Armii. Nikt
nia pamięci, zupełnie ignorują nakaz
gdzie jest twój brat?”