img
25
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 16 lipca–15 sierpnia 2013 nr 13–14 (185–186)
Domowe masełko dla gości
chciałbym podkreślić, że bez oso-
który z powodzeniem występuje w
by maestro Myrona Jusypowicza
roli księcia Tamino obok swojego
trudno sobie wyobrazić realizację
lwowskiego kolegi Romana Trochy-
We wsi Knihynicze koło Rohatyna, podobnie jak przed stu laty,
tej opery. Scalanie tego materia-
muka.
łu w jedną bryłę było niełatwe, by
Obok tych młodych wykonaw-
masło ubijane jest domowym sposobem w niewielkich
nie powiedzieć, że konfliktowe. Ze
ców słowa uznania należą się też
Trzem Damom – Natalii Romaniuk,
względów muzyczno-akustycznych
maselnicach. Turyści zachwycają się smakiem takiego masła.
Ludmile Sawczenko, Natalii Wie-
nie bardzo można się rozpędzić
Gospodarze we wsi czekają na turystów z Polski, chętnych
liczko, trójce Młodzieńców – Tatia-
po scenicznej przestrzeni, po za
nie Wachnowskiej, Natalii Kurylciw,
tym śpiewacy, jak już mówiłem, są
do spróbowania takiego poczęstunku.
Janie Wojtiuk i Halinie Herawienko,
bardzo „przywiązani” do ręki dyry-
także Weronice Kołomiszczewej
genta. Jeśli na próbie można coś
saBIna RÓżyCKa
i Swietłanie Mamczur kreującym
zmieniać to już na przedstawieniu
tekst i zdjęcie
role Papageny.
trzeba się poddać.
A przecież jest jeszcze Jurij Try-
Ale za to bardzo kocham operę,
Pachnące, żółciutkie, naturalne.
cecki w roli Zarastra, Anatol Łypnyk,
która wchłania w siebie tyle rodza-
– Posmarujesz wielką kromkę gorą-
Jurij Szewczuk, którzy wcielili się w
jów wyrazu teatralnego.
cego chleba, prosto z pieca. Zjadasz,
trudną rolę Oratora. Trudno pomi-
Wnikliwa recenzja Michała Pie-
popijasz mlekiem i pół dnia jesteś
nąć Sergiusza Merzlakowa i Włodzi-
karskiego zgłasza pewne pretensje
syty. Tak żywili się nasi dziadowie
i pradziadowie i byli zdrowi – mówi
Leonid Bajda, wójt Knihynicz, poka-
zując niewielką drewnianą beczułkę,
w której jeszcze są grudki masła. –
Wielu naszych mieszkańców nie ma
nawet zamiaru kupować masła w
sklepie. Przecież nie ma w nim ma-
sła! Brzmi to dziwnie? Przykro mi, ale
taka jest prawda! Płacimy pieniądze
za produkt, który nie ma ani sma-
ku, ani aromatu. Żadnego pożytku
z takiego masła nie mamy. Dlatego
sami ubijamy masło, jak robili to nasi
przodkowie przed stu laty.
Naczynie do produkcji masła w
rohatyńskim rejonie nazywane jest
maślniczką – jest to urządzenie po-
dobne do zwykłej beczułki, wykona-
ne z klepek opasanych obręczami.
Jak twierdzi wójt Bajda, kiedyś w
każdej wiosce byli dobrzy bednarze,
ale teraz maślniczki wiozą głównie z
Huculszczyzny. Urządzenia robi się
przeważnie z jodły, lipy czy brzozy.
Tylko w takich beczułkach masło ma
specyficzny, świeży i nieco słodka-
wy smak i dobrze się przechowuje.
Maślniczka ma około 30–50 cm w
obwodzie i pół metra wysokości.
Konstrukcja jest nieco dziwna – na
miejsce lub nawet ogrzać w misce
Po ubiciu masła w maślniczce
większą beczułkę na metalowej ob-
z ciepłą wodą. Śmietanę nalewamy
pozostaje jeszcze jeden bardzo po-
ręczy (konew) nasadza się mniejszą
do maślniczki i w ciągu 2-3 godzin
żywny produkt – bialutka maślanka.
(wierzchnik), potrzebny jest też bijak,
intensywnie ubijamy długim drągiem
„Dobrze na niej zamiesić ciasto na
którym ubijamy masło. Maślniczka
(bijakiem), kierunek: góra – dół, góra
chleb, można ją prostu wypić. Jest
tamino
jest zrobiona z 20–25 klepek – wy-
– dół. W taki sposób z trzech – czte-
dobra na trawienie. Chętnie piją ją
ciosanych specjalnie deszczułek.
rech litrów śmietany otrzymamy oko-
prosięta, krowy i cielęta” – mówi
do strony muzycznej, ale myślę, że
mierza Sudomlaka, którzy otwierają
Żeby ubić dobre masło trzeba
ło 1 kg masła.
wójt Bajda. W domowych warun-
trzeba złożyć to na karb długoletniej
spektakl swoim tańcem.
poznać kilka tajemnic. „Do sporzą-
Po pewnym czasie w maślniczce
kach, kiedy nie mamy pod ręką
nieobecności Mozarta na lwowskiej
Byłoby niesprawiedliwe gdybym
dzenia masła potrzebna jest tłusta
pojawiają się niewielkie grudki masła,
maślniczki, do ubijania masła moż-
scenie. Jego muzykę na pewno
nie wymienił kilku powojennych reali-
śmietana, która odstała 2–3 dni. Nie
które łączą się w większe kawałki.
na wykorzystać blender. Można też
gra się inaczej jak wszechobecne-
zacji oper Mozarta we Lwowie. Otóż
może być świeża, jeszcze ciepła,
Następnie grudki trzeba wypłukać w
ubijać masło w trzylitrowym szkla-
go Verdiego, Pucciniego czy nawet
studio operowe dwukrotnie realizo-
– opowiadają gospodynie o domo-
zimnej wodzie, a pozostałą maślankę
nym słoju. I choć takiego smaku jak
Rossiniego. Ale „styl mozartowski”
wało dzieła Mozarta „Uprowadzenie
wych sposobach produkcji masła.
wypić. Grudki należy połączyć łyżką
z drewnianej maślniczki masło mieć
na pewno da się osiągnąć, aby z
z Seraju” i „Don Juana” pod batutą
– Taka śmietana dobrze i szybko się
w osełkę i wstawić do lodówki, a za
nie będzie, warto jednak ubijać ma-
czasem zadowolić ucho wytrawnych
wytrawnego i znanego lwowskiego
ubija. Jeżeli trzymamy śmietanę w
kilka godzin masło można już jeść.
sło w domu, bo smakuje o wiele le-
melomanów.
dyrygenta maestro Jurija Łuciwa. A
lodówce, to przed ubiciem trzeba ją
Nawet w największy upał nie topi się
piej. Smacznego!
W tej realizacji spotkałem się z
w 1971 roku „Don Juan” pojawił się
wyjąć i na godzinę odstawić w ciepłe
na talerzyku.
KG
bardzo młodymi wykonawcami i z
na scenie lwowskiej opery. W tytuło-
tej współpracy jestem bardzo zado-
wej roli wystąpił Aleksander Wrabel,
wolony, bo i Petro Radejko, i Luba
a w spektaklu studyjnym Igor Kusz-
Uczymy się w Lublinie
wersje oprogramowania admini-
Kaczała, ale i Witalij Zahorbeński,
pler obaj znakomici lwowscy śpie-
stracyjnego. Na prezentacji Biura
i Mikołaj Kornutiak, i Julia Łysen-
wacy, a za pulpitem dyrygenckim
Obsługi Mieszkańców jego dyrek-
ko, i Luda Ostasz stanęli na wyso-
stanął Igor Łacanycz.
tor Monika Artymiak zapoznała
W ramach realizacji projektu „Usprawnienie usług
kości zadania przede wszystkim
I na koniec jedno wspomnienie.
gości z działalnością biura. Dele-
administracyjnych dla mieszkańców terenów trans-
muzycznych trudności, ale także
Otóż kilka lat wstecz byłem z wy-
gacja zwiedziła Miejskie Centrum
granicznych poprzez stworzenie centrów usługowych
i aktorskich. W tak trudnej roli jaką
cieczką w Salzburgu w mieście, z
Przetwarzania Danych i Centrum
jest Królowa Nocy wystąpiła niedaw-
którym Mozart był tak bardzo zwią-
i rozwój współpracy centrów w Łucku, Iwano-
Zarządzania Kryzysowego.
na absolwentka Lwowskiej Akademii
zany. Z niezliczonych witryn skle-
Frankiwsku z Lublinem (Biuro Obsługi Mieszkańców)”
„Realizacja projektu pozwoli
Muzycznej, Anastazja Kornutiak. Tak
powych spoglądała na mnie twarz
administracyjnym organom samo-
delegacja ze stolicy Przykarpacia na czele Andrijem
naprawdę losy „Czarodziejskiego
młodego Wolfganga, z różnego
rządowym określić i zrealizować
fletu” zależały od obecności śpie-
rodzaju kubków, filiżanek, spodków
Lisem, przewodniczącym Rady Miasta, odwiedziła
wspólne cele – usprawnienie ob-
waczki, która podoła wokalnym
czy też bombonierek. A na małym
Lublin.
sługi klientów – mówi Andrzej Lis.
trudnościom tej partii, ale na szczę-
placyku do którego dotarłem pod
– Wspólne problemy, nad którymi
ście poradziła sobie znakomicie.
wieczór stał sobie na cokole Papa-
będą pracowali nasi specjaliści,
Wojewódzkim. Dyrektor kancelarii
saBIna RÓżyCKa
A zupełnie niedawno wystąpiła w
geno i pałeczką uderzał w swoje
przedstawiciele samorządów i or-
Rady Miasta Lublina Iwona Woź-
tej roli gościnnie Olga Abakunowa,
zaczarowane dzwoneczki… Chyba
Delegacje z Łucka i Iwano-Fran-
ganizacji  społecznych,  pozwolą
niak zaprezentowała elektroniczne
która dojeżdża do Lwowa z Chmiel-
jedyny bohater operowy, któremu
kiwska spotkały się z sekretarzem
usprawnić oficjalne kontakty”.
rozwiązania istotne dla przesyłania
nickiego. Do Lwowa dojeżdża też z
postawiono pomnik.
Iwano-Frankiwska Wasyl Sadowski,
lubelskiej Rady Miasta Andrzejem
urzędowej dokumentacji i różne