img
32
Muzyczny Lwów
16 lipca–15 sierpnia 2013 nr 13–14 (185–186) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Środowisko muzyczne Lwowa
w latach 1772–1914
Lwów ma bardzo ciekawe i bogate tradycje muzyczne. W czasach Rzeczypospolitej przedrozbiorowej w mie-
ście działały kapele klasztorne, oraz prywatne zespoły muzyczne należące do kresowej magnaterii.
W 1772 r., w konsekwencji pierwszego rozbioru, Lwów znalazł się poza granicami Rzeczypospolitej, stając się
w rok później głównym ośrodkiem administracyjnym Galicji i Lodomerii – nowo utworzonej prowincji austriac-
kiej. Stopniowo zaczął zmieniać się charakter miasta, na które politycznie i kulturalnie zaczął oddziaływać Wie-
deń, ówczesna muzyczna stolica Europy. W mieście pojawili się Austriacy i Czesi, którzy działali tu wspólnie
z Polakami i Rusinami. Z różnych zakątków imperium habsburskiego zaczęli zjeżdżać się tu kompozytorzy,
muzycy i miłośnicy muzyki. Późniejsze dekady można już śmiało uznać za czas działalności na polu muzycznym
i teatralnym wielu wybitnych osobistości. Wśród nich znajdowali się przedstawiciele wielu narodowości.
się też komponowaniem. Jego utwory
teatralnym był przybyły z Brna Józef
cieszyły się uznaniem samego Wol-
Elsner. Początkowo pracował tylko
fganga Amadeusa Mozarta i cesarza
dla zespołu niemieckiego, dla którego
Józefa II. Jednak głównym zajęciem
także komponował opery. Wkrótce
Mičy była służba urzędnicza, którą
jednak Bogusławski nawiązał z nim
rozpoczął po studiach prawniczych
kontakt i namówił do pisania muzyki
w Wiedniu. W 1803 r. został radcą
do librett polskich. Owocem tej współ-
nadwornym we Lwowie, a w wolnych
pracy były trzy dzieła sceniczne:
chwilach poświęcał się muzyce.
melodramaty „Iskahar, król Guaxary”
Na temat niemieckich, austriac-
(1797) i „Sydney i Zumma, czyli moc
MICHaŁ PIeKaRsKI
kich i czeskich muzyków działających
kochania czarnej niewiasty” (1798)
w Galicji pisała Luba Kyjanowska.
Na przełomie XVIII i XIX w. głów-
oraz opera „Herminia, czyliAmazonki”
Autorka zaznaczyła, że na początku
ną instytucją muzyczną we Lwowie
(1797). Następcą Bogusławskiego był
XIX w. środowisko niemieckie i rusiń-
był teatr. Od 1780 r. grano tu polskie
Jan Nepomucen Kamiński – wieloletni
skie (ukraińskie) łączyło niewiele, za
sztuki, m.in. siłami trupy Tomasza
dyrektor polskiej sceny w latach 1809-
to środowisko polskie dość chętnie
i Agnieszki Truskolaskich. Lwowski
1842. Po śmierci Bulli w 1819 r. Jan
angażowało niemieckich artystów.
teatr był od początku swego istnienia
Nepomucen Kamiński i Franz Kratter
Do najważniejszych działaczy na
teatrem muzycznym, bowiem w jego
(nowy dyrektor sceny niemieckiej)
polu kultury muzycznej zalicza Fran-
repertuarze obok sztuk dramatycz-
zawarli umowę z władzami miasta o
za Ksavera Mozarta i Jana Ruckga-
nych, grywanych zresztą często ze
dzierżawę teatru. Zobowiązali się da-
bera.
wstawkami muzycznymi, figurowały
wać minimum cztery przedstawienia
Franz Xaver Wolfgang Mozart,
opery. W latach 1789–1818 prężnym
niemieckie w tygodniu.
syn wielkiego Wolfganga Amadeusa,
dyrektorem lwowskiego teatru był
W drugim i trzecim dziesięcio-
przybył do Galicji w 1807 r. We Lwo-
pochodzący z Pragi Franz Heinrich
leciu XIX w. z teatrem lwowskim
wie mieszkał w latach 1813–1818
Bulla, znany już wcześniej jako antre-
związani byli liczni muzycy. Część
i 1822–1838, stąd też zwano go
prener wielu teatrów (m.in. w Budzie).
z nich działała także poza teatrem.
„lwowskim Mozartem”. Był znanym
Już w 1789 r. dzięki jego staraniom
Wśród zatrudnionych muzyków do
kompozytorem, pedagogiem i anima-
wojciech Bogusławski
teatr zyskał nowy, solidny budynek
najwybitniejszych zaliczał się polski
torem życia muzycznego. Publicz-
wykorzystywany aż po rok 1842, a
skrzypek-wirtuoz Karol Lipiński. To
ność lwowska miała niejedną okazję
lwowska scena po raz pierwszy mia-
właśnie we Lwowie Lipiński rozpoczął
niu muzycznym Karola Lipińskiego.
Ważne miejsce na muzycznej
usłyszeć go grającego na fortepianie.
ła zapewnioną de facto, dłuższą niż
swoją wiolinistyczną karierę. W latach
Był to bardzo ważny zbiór dla pol-
mapie Lwowa stanowiły także salony
Od 1826 r. Mozart doskonalił swój
dotychczas, nieprzerwaną egzysten-
1810-1814 pełnił obowiązki kapelmi-
skich i ukraińskich etnografów. W
lwowskiej arystokracji. Wśród nich
warsztat kompozytorski pobierając
cję. W jednym gmachu działały dwa
strza teatralnej orkiestry. W 1815 r.
orkiestrze teatralnej działali także
należy koniecznie wspomnieć zna-
lekcje u Johanna Mederistcha. Franz
zespoły: niemiecki (ze stałą sceną
Lipiński wyjechał na dłużej ze Lwowa,
inni znakomici muzycy. Wśród nich
ny dom Józefiny Baroni-Cavalcabo
Xaver Wolfgang Mozart w 1826 r.
operową) i polski (gdy wystawiał ope-
ale ponownie dał się tu słyszeć już w
warto tu chociażby wymienić dwóch
z domu Castiglioni (z pochodzenia
założył we Lwowie Towarzystwo św.
ry, to musiał wypożyczać orkiestrę od
latach 1817 i 1818. Podczas jednego
wybitnych polskich skrzypków Stani-
Włoszki), żony radcy gubernialnego
Cecylii (Cäcilienverein) i działający
zespołu niemieckiego). Pomimo, że z
z listopadowych wieczorów 1818 r. Li-
sława Serwaczyńskiego i Augustyna
i zasłużonej członkini działającego
przy nim chór (Cäcilien-Chor). Oby-
założenia miał to być teatr niemiec-
piński wykonał Koncert Giovanniego
Tomasza Brauna.
we Lwowie Towarzystwa św. Cecylii.
dwie instytucje działały niestety tylko
ki (wszak do miasta napłynęło wielu
Battisty Viottiego, Rondo Rodolpha
Ważną postacią działającą we
Józefina Baroni-Cavalcabo w swo-
przez 2 lata. Mozart wzorował się na
urzędników austriackich), to rząd to-
Kreutzera oraz własne wariacje. W
Lwowie w pierwszej połowie XIX był
im pałacu urządzała cotygodniowe
działających wówczas w Niemczech
lerował także scenę polską. Była to
1824 r. we Lwowie miało miejsce pra-
wiedeński muzyk i kompozytor cze-
koncerty, w których występowali
licznych stowarzyszeniach cecyliań-
jednak tolerancja szczególnego ro-
wykonanie I Konceru Skrzypcowego
skiego pochodzenia Johann Mede-
zarówno arystokraci, jak i czołowi
skich, które kultywowały muzykę
dzaju, ponieważ zaborcy mieli w pla-
fis-moll i Poloneza-fantazji E-dur Li-
ritsch, zwany Gallusem. Kompozytor
muzycy przebywający wówczas we
chóralną (m.in. wiedeńskim Cäcilien-
nach całkowitą germanizację kraju.
pińskiego. W tym samym roku z ini-
ten jeszcze w okresie gdy mieszkał
Lwowie. Warto nadmienić, że zwy-
Bündnis, które powstało już w 1725
Zbigniew Raszewski pisał, że władze
cjatywy Lipińskiego w prywatnej sali
w Wiedniu odbywał sporadyczne
czaj muzykowania domowego był
r.). Lwowskie Towarzystwo zrzeszało
austriackie „teatr polski traktowały
Jakuba Lewakowskiego rozpoczęto
podróże do Lwowa (w latach 1803
mocno zakorzeniony w Austrii już
muzyków i amatorów (tych głównie
jako rozrywkę, w zasadzie pożąda-
serię  abonamentowych  wieczo-
oraz 1812) . W 1803 r. dyrygował on
na początku XIX w. Przykładem był
w chórze). Jego siłami zorganizowa-
ną, ale tylko dopóty, dopóki wszyscy
rów kwartetowych dostępnych dla
lwowskim prawykonaniem oratorium
dwór cesarski, którego członkowie
no kilka ciekawych koncertów. Dwa z
się nie nauczą po niemiecku i nie za-
wszystkich.
„Die Jahreszeiten” Josepha Hayd-
brali aktywny udział w wykonywaniu
nich odbyły się w greckokatolickiej ka-
gustują w teatrze niemieckim”.
Karol Lipiński był jedną z klu-
na, które wkrótce stało się jednym
muzyki. We Lwowie często wyżsi
tedrze św. Jura. Podczas pierwszego
W latach 90. XVIII w. we lwow-
czowych postaci w życiu muzycz-
z najpopularniejszych dzieł w stolicy
rangą urzędnicy austriaccy brali
wieczoru, zorganizowanego 5 grudnia
skim teatrze działał Wojciech Bogu-
nym Lwowa. Ze stolicą Galicji wielki
Galicji. Ostatecznie w listopadzie
udział w tego rodzaju spotkaniach.
1826 r., w trzydziestą piątą rocznicę
sławski (1795–1799), który wywarł
skrzypek nie zerwał kontaktów pomi-
1817 r. Mederitsch zamieszkał we
Należał do nich m.in. Ernest Bogumił
śmierci Wolfganga Amadeusa Mozar-
istotny wpływ na dalszy rozwój życia
mo, że odnosił liczne sukcesy także
Lwowie na stałe. Cieszył się on tu-
Kortum, były sekretarz Stanisława
ta (ojca) zaprezentowano jego Requ-
muzycznego miasta, przyczyniając
w innych ośrodkach. Dzięki temu
taj uznaniem, mimo, że wycofał się
Augusta Poniatowskiego, który we
iem. Całość poprowadził syn wielkiego
się zarazem do ożywienia polskie-
był przez lwowian darzony wielkim
z aktywnego uczestnictwa w życiu
Lwowie pełnił funkcję austriackiego
kompozytora, orkiestrą zaś dyrygował
go życia kulturalnego. Wystawiono
szacunkiem. Warto nadmienić, że w
muzycznym i towarzyskim. Jedną z
radcy stanu. Uchodził on za znawcę
Karol Lipiński. Była to równocześnie
wówczas wielokrotnie m.in. operę
1833 r. wydano we Lwowie „Pieśni
mszy Gallusa wykonano we Lwowie
muzyki, także śpiewał i grał na harfie.
uroczysta inauguracja działalności
polską „Cud mniemany, czyli Krako-
polskie i ruskie ludu galicyjskiego”.
w katedrze łacińskiej w święto Wnie-
Cenionym amatorem, muzykującym
dopiero co założonego Towarzystwa.
wiacy i Górale” Jana Stefaniego do
Są to zebrane przez Wacława Za-
bowzięcia NMP, 15 sierpnia 1829 r.,
urzędnikiem był František Adam
Dwa lata później, w Wielki Piątek,
libretta Wojciecha Bogusławskiego.
leskiego (znanego jako Wacław z
dyrygował wówczas kapelmistrz ka-
Miča Opanował on umiejętność gry
4 kwietnia 1828 r. wykonano dzieło
W latach 1792-1799 kapelmistrzem
Oleska) pieśni ludowe w opracowa-
tedralny Józef Baszny.
na różnych instrumentach, zajmował