img
26
Ściśle tajne
30 sierpnia­16 września 2013 nr 16 (188) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Nieszczęśliwy rok 1952
Rok 1952. Polska leczy powojenne rany. System stalinowski nie bardzo w tym pomaga, dokladając do sta-
rych ran nowe blizny. Byl to rok szczególny ­ rok wielkich katastrof, które dzięki zbiegowi okoliczności
zakończyly się z tak niewielką ilością ofiar. Moglo być o wiele gorzej, szczególnie w tym przypadku.
ka Amonsa i kapitana Kirkina z Za-
KRzYSzTOF SzYMAŃSKI
rządu Informacji Wojskowej. Jedy-
opracowanie
nym Polakiem w komisji byl kapitan
Galubiński. Badanie okoliczności
Rutynowe szkolenie
Katastrofy lotnicze zdarzaly się
katastrofy zajęlo komisji jedynie trzy
od chwili, gdy czlowiek po raz pierw-
dni i zakończylo się 13 czerwca. W
szy wzbil się w przestworza. Jednak
orzeczeniu przyznano, że doszlo do
w systemie totalitarnym zupelnie ina-
usterki technicznej (awarii prawego
czej wyglądala informacja o takich
silnika na skutek rozszczelnienia tu-
przypadkach. Tak bylo i tym razem.
lei cylindrów), ale winą za katastrofę
Cieply letni dzień 10 czerwca
obarczono pilota, chorążego Larę,
1952 roku. W ten dzień w Poznaniu
który mial zawinić ,,panicznym na-
dzieci obchodzily swe święto ­ Dzień
strojem" i nieprawidlowo podejść do
Dziecka. Na Lęgach Dębińskich nad
awaryjnego lądowania wykonując
Wartą zebralo się dużo dzieci, bawi-
ciasny zakręt na ,,zbyt malej wyso-
ly się i graly w pilkę. Dla nich to bylo
kości".
święto, które o maly wlos nie skoń-
Podczas badania przyczyn wy-
czylo się tragicznie.
padku nie brano pod uwagę innych
Tego dnia od rana na pobliskim
katastrof Pe-2. Tymczasem bylo ich
lotnisku Lawica odbywaly się loty
kilka tego rodzaju wśród samolotów
ćwiczebne. Co kilka minut samoloty
wykorzystywanych przez polskie lot-
21. Pulku Lotnictwa Zwiadowczego
nictwo. Ponad rok wcześniej, bo 16
(PLZw) wzbijaly się w powietrze.
stycznia 1951 roku zginęla cala za-
Byly to stare, wyslużone i wycofane
loga ,,Peszki" z eskadry w Poznaniu.
z użycia w ZSRR bombowce Pe-2.
Powodem byla również stwierdzona
Te dwusilnikowe maszyny trafily do
awaria silnika.
Szczątki samolotu
pulku w Poznaniu jako ,,dar" brater-
Propaganda sukcesu lat 50.
skiej Armii Czerwonej. Piloci nie mieli
XX wieku nie mogla dopuścić, aby
o slup trakcji tramwajowej, runąl
to należy przypuszczać, że strzela-
Powojenny Poznań rozbudowy-
trudnego zadania ­ ćwiczyli ,,oblot po
prawdziwa przyczyna katastrofy,
na ulicę kilkadziesiąt metrów dalej.
no z kabiny tylnego strzelca, kaprala
wal się. W tym samym czasie na pla-
kwadracie", czyli start, po nim cztery
czyli awaria obu silników jednocze-
Maszyna byla już na ziemi, i pędząc
Józefa Bednarka. Inny ze świadków
cu Kościuszki u zbiegu ulic Królowej
kolejne zakręty i lądowanie.
śnie, wyszla na jaw. Samolot byl
z ogromną prędkością, niszczyla
Zygfryd Polowy ­ pracujący kilkaset
Jadwigi i Drogi Dębińskiej trwala
Krótko po 8 rano wzbila się w po-
przecież produkcji ZSRR, co bardzo
wszystko po drodze. Wtedy eks-
metrów od miejsca tragedii w Za-
budowa linii tramwajowej. Przy tej
wietrze kolejna maszyna z numerem
negatywnie wplynęlo by na stosunki
plodowalo paliwo. Bombowiec roz-
kladzie Eksploatacji Kruszywa tak
okazji przekladano kable telefo-
bocznym 6. Pilot Zdzislaw Lara, za-
polsko-radzieckie w czasach glębo-
padl się, a plac Kościuszki wypelnil
wspomina:
niczne i inne komunikacje. Na placu
ledwie dwudziestoletni lotnik, prowa-
kiego stalinizmu.
ogień. Pożar momentalnie ogarnąl
,,Po wybuchu pobiegliśmy na-
kręcili się robotnicy, po ulicy chodzili
dzil ten lot. Na pokladzie mial pelną
drzewa i uszkodzil okoliczne domy.
tychmiast w kierunku slupa ognia
przechodnie. Obok stal dom Robot-
zalogę: nawigatora Stanislawa Kucia
i dymu. Bylo nas kilkunastu, a ja
niczej Spóldzielni Pracy. Nagle zza
,,Ściśle tajne" przez 55 lat
i strzelca-radiotelegrafistę Józefa
Tajemnica o tragicznych wyda-
bylem najmlodszy. Pomagaliśmy
niego wylonil się samolot. Uderzyl
Tragiczny bilans szkoleń
Bednarka. Ćwiczebny lot mial trwać
rzeniach przetrwala PRL. Pierwszy
Pilot Zdzislaw Lara i strzelec-ra-
rannym, odprowadzając ich do pobli-
w skarpę wschodniego przyczólka
okolo 10 minut i byl przy takiej pogo-
artykul w poznańskiej prasie- o ka-
diotelegrafista Józef Bednarek zgi-
skiego szpitala. Widzialem lotników,
budowanego wtedy mostu Królowej
dzie dziecinnie prosty. Start, nabór
tastrofie ukazal się dopiero w roku
nęli na miejscu. Nawigatora Stani-
którzy znaleźli swojego rannego
Jadwigi. Silą uderzenia podbil się w
2007. W marcu tegoż samego roku
zadanej wysokości i lot po prostej.
slawa Kucia uderzenie o ziemię wy-
kolegę. Zatrzymali samochód, by go
górę, zawadzając jeszcze po drodze
poszerzono katalog zbrodni komuni-
Pierwsze dwa zakręty poszly jak z
rzucilo z kabiny. Przybyli na miejsce
zawieźć do szpitala. Kiedy kierowca
,,Nagle uslyszelśmy
platka. Zgodnie z planem lotu, przed
stycznych o ,,Falszowanie dokumen-
koledzy-piloci odwieźli go do szpita-
nie chcial się zgodzić zabrać ranne-
strzaly i zobaczy-
tacji przez funkcjonariuszy organów
trzecim należalo wypuścić podwozie.
la. Tam jednak zmarl po kilku godzi-
go, dali mu po pysku".
bezpieczeństwa na szkodę osób
Nagle samolot gwaltownie przechylil
nach. Meldunek o wypadku znajduje
liśmy skaczących
trzecich". Dzięki temu Instytut Pa-
się w prawo: ,,Wyprowadzaj ze zwi-
się w Archiwum Sil Powietrznych
i chowających się
su, idź po prostej" ­ rozkazal przez
mięci Narodowej mógl wszcząć po-
w Modlinie. Mowa tam jeszcze o
pracowników. Do-
radio dowódca pulku major Andriej
stępowanie dotyczące sfalszowania
pięciu ofiarach cywilach. Historyk
piero wtedy zauwa-
Dubowoj. Na nic to się nie zdalo, bo
przyczyn katastrofy bombowca. To
z poznańskiego IPN Przemyslaw
maszyna nadal schodzila z kursu
jedna z pierwszych w Polsce spraw
Zwiernik odnalazl w Archiwum Pań-
żyliśmy spadający
i tracila wysokość. Pilot zacząl szu-
o zbrodnię komunistyczną.
stwowym biuletyn przeznaczony dla
samolot. Jego silni-
kać miejsca na lądowanie awaryjne.
ścislego kierownictwa PZPR. Z nie-
ki nie dzialaly, więc
Pomyślal o Lęgach Dębińskich, któ-
go wiemy, że w wypadku zginęlo też
Cześć ofiarom
nie bylo slychać jak
10 czerwca 2008 roku w 56 lat
re byly na kursie. Ale gdy tam zoba-
trzech pracowników Poznańskiego
po tragicznych wydarzeniach odslo-
czyl bawiące się dzieci, zmienil zda-
Przedsiębiorstwa Robót Telekomu-
leci"
nięto na jego miejscu tablicę oko-
nie i postanowil posadzić maszynę
nikacyjnych i troje przypadkowych
Andrzej
licznościową, upamiętniającą ofiary
na niezabudowanym terenie przy
przechodniów. Kolejna ofiara zmarla
Kaczmarkiewicz
tragedii. Ufundowalywladze mia-
kościele Bożego Ciala.
dopiero po kilku dniach. Piętnaście
Pomnik ku czci ofiar kata-
sta. Kompozycja rzeźbiarza Roma-
osób zostalo rannych. Danych tych
strofy
na Kosmali nawiązuje do zlamanych
nigdy przedtem nie publikowano.
skrzydel i rozbitego samolotu. W
,,Tradycyjne"
uroczystości bral udzial ówczesny
Czy byly strzaly
przyczyny tragedii
wiceprezydent Poznania Tomasz
Po wypadku natychmiast powo-
przed upadkiem?
Kayser, a w imieniu obecnych ro-
Świadkiem wypadku byl 14 letni
lano 5-osobową komisję. Przewod-
dzin ofiar glos zabral imiennik pilota
wówczas Andrzej Kaczmarkiewicz.
niczącym zostal general Iwan Turkiel,
bombowca ­ Zdzislaw Lara. Bardzo
Opowiada, że tuż przed upadkiem
Rosjanin polskiego pochodzenia (nie
wielu poznaniaków, w tym świadko-
samolot zacząl strzelać w powietrze
mówil wprawdzie po polsku). Byl do-
wie katastrofy, którzy pomagali w
z broni pokladowej, aby ostrzec
wódcą Wojsk Lotniczych w Polsce w
ustaleniu jej okoliczności, pojawilo
osoby znajdujące się na ziemi. Sil-
latach 1950­1956. Oprócz niego w
się także na uroczystości. Częścią
niki samolotu w tym momencie już
sklad komisji weszli sami Rosjanie,
monumentu stal się fragment rozbi-
chyba nie dzialaly, więc nie bylo
którzy dowodzili polskim lotnictwem:
tego bombowca, znaleziony przez
slychać jak leci. Dzięki temu część
general Torochow, pulkownik Nowo-
14 letniego wówczas Andrzeja
robotników, pracujących na skrzy-
silcew, podpulkownik Butow, major
Kaczmarkiewicza.
żowaniu zdolala się ukryć. Jeżeli
Poltanow. Do pomocy wezwano pro-
wierzyć slowom Kaczmarkiewicza
kuratora wojskowego, podpulkowni-
KG
Wypalony tramwaj na miejscu katastrofy