img
Niezwykłe historie
17
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 29 listopada–16 grudnia 2013 nr 22 (194)
UBI LEONES
do budowy należało sprowadzić z
Zaraz po Niemcach do sułtana
Wielkiej Brytanii. Co więcej, nale-
zgłosili się Anglicy, którym sułtan
żało sprowadzić skądś wielką ilość
wydzierżawił 240 kilometrowy pas
robotników, bo miejscowa ludność
wybrzeża, do którego w dziesięć lat
kompletnie się do tego nie nadawała.
później dodał jeszcze port Momba-
Byli to mili ludzie, ale trwająca długo
sa. Tak powstał brytyjski Protektorat
W dawnych, dobrych podobno czasach starożytnego Rzymu,
budowa, wymagająca wyczerpującej
Afryki Wschodniej, zwany też Brytyj-
pracy była dla nich rzeczą niepojętą.
ską Afryką Wschodnią.
Europejczycy znali świat w nieznacznym tylko procencie. Rzy-
Równie niepojętą rzeczą była idea
W roku 1894 Brytyjczykom udało
mianie nie mieli smykałki odkrywców. To byli zasiedziali, pyszał-
pracy za wynagrodzenie. Tym lu-
się utworzyć protektorat składający
dziom pieniądze nie były do niczego
się z pięciu królestw położonych w
kowaci sybaryci, których zupełnie nie interesowało, co znajduje
potrzebne. Na takich robotników nie
głębi afrykańskiego lądu nad gigan-
można było liczyć. Mogli pracować
tycznym Jeziorem Wiktorii. Były to
się poza zasięgiem ich wzroku chyba, że był to jakiś bogaty
tylko dorywczo, krótko wykonując
królestwa: Ankole, Buganda, Buny-
kraj, który można było podbić, złupić i obeżreć. Mapy rzymskie
najprostsze czynności, na przykład
oro, Busoga i Tore. Teraz występo-
przenoszenie czegoś z miejsca na
wały razem jako Protektorat Ugan-
szybko się więc „kończyły”, czasami zaskakująco, na przykład
miejsce, otrzymując za to jakieś kon-
da, graniczący z Brytyjską Afryką
kretne, potrzebne im akurat materiały
Wschodnią.
w połowie długości jakiejś rzeki, do źródeł której żaden Rzymia-
lub przedmioty.
nin już nie doszedł. Może nie mógł, a może zwyczajnie bał się
Brytyjczycy zaraz pomyśleli o
Decyzja o budowie
Hindusach, bo to doskonali, inteli-
linii kolejowej w Afryce
iść w nieznane.
gentni rzemieślnicy i robotnicy wy-
Wielka Brytania uzyskała więc
kwalifikowani, którzy w lot poznawali
kraj ogromny, ale w tej formie w ja-
zmechanizowane fabryki. Maszyny
parowe napędzały statki i pociągi.
Wielu ludziom wydawało się, że cy-
wilizacja europejska znalazła się już
u szczytu swojego rozwoju. Mimo
tych osiągnięć, świat nadal pozo-
stawał nie do końca poznany i „białe
plamy”, aczkolwiek mocno już skur-
czone, nadal świeciły na mapach
SZYMoN KAZIMIERSKI
wszystkich prawie kontynentów. Były
one wyzwaniem dla wszelakiego ro-
W jaki sposób
dzaju ludzi odważnych, spragnionych
zdobywano kolonię?
przygody, lub po prostu, szukających
Rzymskie mapy kończyły się
okazji do zarobienia dużych pienię-
tak zwanymi „białymi plamami” czyli
dzy. Zawsze przecież była nadzieja,
niezapisanym, pustym materiałem,
że na nowo odkrytym terenie znaj-
z którego wykonana była mapa. Na
dzie się coś naprawdę cennego.
„białych plamach” umieszczano cza-
Bezpowrotnie  minęły  czasy,
sami ostrzegawcze napisy – UBI LE-
kiedy to grupka zdecydowanych na
ONES! Było to ostrzeżenie. Oznaczało
wszystko awanturników była w stanie
– (tam) gdzie (mieszkają) lwy (!), czyli
czasami bywało i tak. Najczęściej
opanować całe królestwa i obrać je ze
każdą, nową dla siebie technologię,
miejsca niebezpieczne, nieprzyjazne
kiej był, nie nadający się do niczego.
jednak wystarczał zwyczajny handel.
złota i kosztowności liczonych setka-
a poza tym jeszcze, była to siła ro-
ludziom, po prostu, koniec świata.
Przede wszystkim nie można było do
Oczarowanie miejscowych naczelni-
mi ton. Teraz było już trudniej i chcąc
bocza bardzo liczna i bardzo tania.
Nawet za czasów panowania
niego wejść! Od strony morza szły w
ków ogromem bajecznych towarów,
osiągnąć jakieś korzyści, należało się
Dość obraźliwie nazywali ich kulisa-
rzymskich niedołęgów istnieli wiel-
głąb pokrytego dżunglą lądu drogi, a
jakimi dysponowali Europejczycy.
nieźle napracować.
mi (cooly), słowo to oznaczało robot-
cy podróżnicy i wielcy odkrywcy,
właściwie ścieżki, którymi wędrowa-
Takiego gościa chciało się mieć!
Najwięcej „białych plam” było w
nika nędznego i niewykształconego.
jak choćby Fenicjanie, świetni ma-
ły karawany z niewolnikami i kością
Po tym następował etap następ-
Afryce. Ten ogromny kontynent wciąż
Samo pojęcie kolei, która ma
rynarze, którzy jednak zazdrośnie
słoniową i to była cała komunikacja
ny, czyli wynajęcie, lub kupno jakiegoś
był praktycznie nieznany. Za Afrykę
prowadzić z Mombasy do Ugandy
strzegli swoich odkryć przed władzą
tego ogromnego kraju. Żadnej mapy
terenu, a tym samym zadomowienie
wzięli się więc najbardziej spragnie-
wydaje się jakieś dziwaczne. Praw-
oficjalną. Drogi morskie okazywały
tego terenu oczywiście nie było. Na
się europejskich cudzoziemców na
ni sukcesu poszukiwacze nowych
da? To tak, jakby powiedzieć, że
się łatwiejsze, niż żmudne przedzie-
Brytyjczyków czekała więc wielka
nowym miejscu, z którego mogli
ziem, czyli Anglicy i Francuzi. Zaraz
kolej będzie prowadziła z Warsza-
ranie się po bezdrożach nieznanych
„biała plama”, którą dzielnie posta-
rozpocząć dalszą działalność. Coś
wy do Rosji. Nie należy się dziwić.
lądów, stąd pierwsze naprawdę zna-
nowili zagospodarować. Wiedzieli
takiego nastąpiło w obecnej Tanzanii
W Ugandzie nie było wtedy żadnej
czące odkrycia zdarzały się w czasie
już, że daleko na północny zachód
w roku 1885, kiedy to prywatna dzia-
osady, do której można by było do-
wypraw morskich. No i jeszcze coś.
znajduje się ogromne, niedawno
łalność niemieckiego przedsiębiorcy
prowadzić kolej. Dokąd dotrze kolej
Świat zaczęto poznawać dopiero po
odkryte Jezioro Wiktorii u wybrze-
Karla Petersa na obszarze Zanziba-
miało zależeć od tego, co budow-
upadku Rzymu, który niby to pano-
ży którego leżała ich ostatnia zdo-
ru, została przez rząd Niemiec wyko-
niczowie linii kolejowej zastaną w
wał nad światem, ale tak naprawdę
bycz, czyli protektorat Uganda. Bez
rzystana do utworzenia tam niemiec-
Ugandzie.
prezentował dość prostacką mental-
łączności z wybrzeżem morskim,
kiego protektoratu. Protesty sułtana
Została więc utworzona firma
ność wioskowego zadupia.
położone w środku wielkiego kon-
Zanzibaru uciszyło pięć niemieckich
pod nazwą Uganda Railway Com-
Świat poznawało się więc od stro-
tynentu posiadłości, do tego kom-
krążowników, które przypłynęły z
pany, która wiedziała, że na całym
ny morza i początkowo znane były
pletnie pozbawione dróg, nie miały
Wilhelmshaven i ostrzelały pałac
swym przebiegu, jej budowa linii
jedynie wybrzeża. Dopiero później,
żadnego sensu. Jedynym wyjściem
sułtana. Po tej lekcji sułtan zgodził
kolejowej będzie szła w nieznane.
czasami bardzo późno, następowała
z tej sytuacji było zbudowanie linii
się na protektorat.
Nikt nie miał mapy terenu budowy.
penetracja odkrytego terenu. Takie
kolejowej, która przez bezdroża,
Skąd w Afryce znalazł się suł-
Przecież to była „biała plama!”. Nie
wyprawy były zawsze bardzo trudne
połączyłaby Ugandę z wybrzeżem.
tan? Stąd mianowicie, że w roku
było całościowego projektu linii ko-
i nader często kończyły się śmiercią
Podobne problemy mieli Niemcy ze
1698 Zanzibar stał się zamorską
lejowej. Projekt powstawał z chwilą
odważnych podróżników. Czyhały na
swoją Niemiecką Afryką Wschodnią
posiadłością sułtana Omanu, która
pojawienia się ekipy budowniczych
nich nieznane, śmiertelne choroby,
czyli Tanganiką (obecnie Tanzania).
w roku 1856, oddzieliła się od suł-
w konkretnym terenie. Nikt nie wie-
zabijał ich brak wody i pożywienia,
Ich Niemiecka Afryka Wschodnia
tanatu Omanu i utworzyła odrębny
dział jakie problemy staną przed nimi
ginęli od zatrutych strzał tak zwanych
również dochodziła do Jeziora Wik-
Pułkownik John Patterson
sułtanat Zanzibaru. Sułtanat ten zaj-
w najbliższej nawet przyszłości, jaki
„dzikich”, czyli ludności miejscowej
torii i pomysł połączenia koleją je-
mował dwie duże wyspy archipelagu
za nimi ustawiali się Niemcy. Pomię-
teren przyjdzie im pokonać jutro czy
nie mającej chęci na wzajemne po-
ziora z wybrzeżem morskim powstał
Zanzibar leżące u wybrzeży Afryki,
dzy pretendentami do posiadania no-
pojutrze. Tak budowało się The Lu-
znanie. Czy odkrywców, jak to było
u Niemców prawie równocześnie z
Pembę i Unguję. Do sułtanatu nale-
wych kolonii trwał nieustający wyścig
natic Express railway. Zwariowany
napisane na rzymskich mapach, ata-
pomysłem brytyjskim.
żało też wybrzeże Afryki zaczynając
i nieprzebierająca w środkach kon-
szlak Wariackiego Ekspresu, jak An-
kowały lwy? Ależ oczywiście! Były ta-
Jako port z którego rozpocznie
od północnego Mozambiku, poprzez
kurencja. Wyścig zaczęli wygrywać
glicy nazwali swój pociąg.
kie miejsca, gdzie lwy atakowały i to
się budowę kolei, Brytyjczycy wy-
Tanzanię, Kenię, do południowej So-
Anglicy od kiedy w roku 1849 podbili
Uganda Railway Company w
w skali dla nas zupełnie niewyobra-
brali Mombasę. Niemcy rozpoczęli
malii. Na kontynencie afrykańskim
Indie, a brytyjska królowa Wiktoria
roku 1896 sprowadziła z Indii ponad
żalnej! Właśnie takim atakom lwów
budowę swojej linii kolejowej z portu
do sułtanatu należały również drogi
koronowała się w roku 1858 na ce-
30 000 robotników i robota ruszyła.
poświecona będzie nasza dzisiejsza
Dar as Salam.
karawan biegnące od morza w głąb
sarzową Indii.
Od razu zaczęły się ogromne trudno-
opowieść.
Anglicy podjęli więc konkretną
lądu, jako że sułtanat utrzymywał się
Jak się zdobywało kolonię? Naj-
ści, których Anglicy początkowo kom-
Były to końcowe lata XIX wieku,
decyzję o budowie linii kolejowej z
z handlu niewolnikami i kością sło-
ważniejszy był początek. Sposób na
pletnie nie docenili. Nie wiem. Chyba
wieku pary i elektryczności. Przez
portu Mombasa do Ugandy. Ale jak
niową. Ze swojej własnej produkcji,
załapanie się na nowym miejscu. To
Anglicy nie mieli możliwości innego
świat przeszła właśnie rewolucja
na razie istniała tylko wola budowy
czyli uprawy i sprzedaży goździków,
nieprawda, że odbywało się to na za-
wyboru, ale miejsce na linię kolejową
przemysłowa. Przestarzałe manu-
kolei! Reszty nie było. Wszystkie
sułtanat by się nie utrzymał.
sadzie wojskowego podboju, chociaż
wybrali fatalnie. Było to bowiem
faktury zastąpione zostały przez
materiały i urządzenia potrzebne