img
20
Nasz przewodnik
29 listopada–16 grudnia 2013 nr 22 (194) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Zagrożony klasztor Ostrogskich
Zabytki południowego Wołynia niszczeją między innymi za sprawą prawosław-
nych mnichów, którzy nie zważając na protesty lokalnych społeczności prze-
kształcając je wedle własnego uznania. Ławra Poczajowska utraciła już swój
historyczny wygląd, zniekształcony przez budowę nowej monstrualnej świątyni
w nieokreślonym stylu. Do otwartej listy bezmyślnego zagospodarowywania
obiektów doszedł też klasztor w Międzyrzeczu (Межирічi) koło Ostroga.
DMYTRo ANToNIUK
tekst i zdjęcia
Dawny konwent franciszkanów
leży dwa kilometry od miasta nad
rzeczką Świteńką. Leży tu wioska
Międzyrzecz, która w czasach przed-
komunistycznych nosiła nazwą Mię-
dzyrzecz Ostrogski.
Pierwotnie istniał tu drewniany
zamek Fiodora Ostrogskiego, po
którym pozostały wysokie wały ziem-
ne, otaczające klasztor od południa
i wschodu. W połowie XV wieku
wśród tych fortyfikacji Iwan Ostrogski
wybudował murowaną cerkiew św.
Trójcy, która w łączyła gotyk ze sty-
Widok klasztoru
lem bizantyjskim. Na początku XVII
wieku ostatni przedstawiciel ksią-
pośredniej obrony – brakowało tam
na odsiecz do oblężonego przez Ta-
tarzy pierwotnie było 11, pozostało
żęcego rodu – Janusz Ostrogski –
pomostu dla żołnierzy. Takie wypo-
tarów Słucka na Białorusi (wówczas
ich zaledwie 4. Z reszty w XIX wieku
przekazał świątynię i klasztor fran-
sażenie miały jedynie cztery wieże
teren Wielkiego Księstwa Litewskie-
wykonano prawosławne ikonostasy
ciszkanom. Książę zapoczątkował
obronne, z których pole obstrzału
go – red.). Nie nadążał na czas, więc
w centralnej i bocznych nawach. Na
tu prace, po ukończeniu których
wynosiło 2500. Całość zamykała
pomodlił się przed ikoną i zobaczył,
szczęście zachował się ołtarz główny
powstał potężny klasztor obronny.
nadbramna dzwonnica położona od
jak ta uniosła się do nieba i uleciała
wraz z ołtarzem znajdującym się na
Od południa i północy do kościo-
frontu przed wejściem do świątyni.
do Słucka. Przerażeni tym widokiem
prawo od niego. Na nim zachowały
ła przybudowano piętrowe zabu-
Niektórzy historycy przypuszczają, że
ordyńcy przerwali oblężenie i nad-
się postacie aniołów. Przed kilkoma
dowania klasztorne z czterema
jest to zmodernizowana w XVIII wieku
chodzące wojska księcia zdołały ich
laty w lewej nawie był jeszcze jeden
dwupiętrowymi basztami w rogach
piąta wieża obronna. Historyk sztuki
rozgromić. Obroną miasta dowodziła
ołtarz, ale dziś już go nie ma. Praw-
i strzelnicami. Podobne strzelnice
Jarosława Bondarczuk jest zdania,
Aleksandra Słucka, wkrótce druga
dopodobnie jest w renowacji, przy
pojawiły się też w samym kościele.
że budowniczym klasztoru obronne-
żona Ostrogskiego. Urodziła mu
mnie demontowano i numerowano
Drzwi i okna klasztoru ozdobiły rene-
go mógł być lwowski architekt Paweł
syna Iwana-Konstantego, który jesz-
detale jednego z kiwotów (kiwot lub
sansowe portale i ramy. Dekoracyjny
Grodzicki. Wiadomo, że prace zakoń-
cze bardziej rozsławił ten ród.
kiot - drewniana przeszklona szafka
fryz w technice sgraffito z ornamen-
czono w 1612 roku i od tego czasu
Kolejny z książąt, Janusz Ostrog-
do przechowywania ikon w cerkwi
tyką geometryczną otoczył obydwa
klasztor nie zmieniał swego wyglądu,
ski, ukończywszy budowę klasztoru
albo w domu – red.).
skrzydła klasztoru.
co czyniło go obiektem wyjątkowym.
franciszkanów, przekazał zakonnikom
Niestety widok ołtarzy przesła-
niają obecnie ikonostasy.
Cudowny obraz Matki Bożej
Ściany świątyni pokrywają freski
skiej widniało namalowane serce, ale
z 1900 roku artysty Jermakowa. Są
później zostało usunięte, bo motyw
to kopie malowideł ściennych z sobo-
nie był zgodny ze wschodnią trady-
ru św. Włodzimierza w Kijowie. Pod
cją ikonograficzną. Gdy w 1866 roku
nimi prawdopodobnie zachowały się
klasztor przekazano prawosławnym,
oryginalne freski jeszcze z okresu
rosyjska cesarzowa Maria ofiarowała
przedfranciszkańskiego. Stan fre-
ikonie srebrny naszyjnik, do którego
sków na początku XX wieku zapew-
załączono dwanaście szmaragdów
ne nie kwalifikował ich do renowacji
i koronę. Wykonał je nie mniej ce-
i zostały zamalowane. Jedynie nie-
niony od Fabergé a jubiler Iwan
wielki fragment jest widoczny w czę-
Sazikow. W czasie I wojny światowej
ści ołtarzowej. Na tablicy z roku 1608,
ikonę wywieziono do Charkowa, skąd
która zachowała się w części ołtarzo-
powróciła w 1920 roku, ale już bez
wej, widoczny jest tekst łaciński: „Na
kosztownych szat. Według niektó-
chwałę i sławę Boga Wszechmogą-
rych źródeł obecne szaty są jednak
cego w Trójcy św. jedynego, na sła-
oryginalne. Tylna strona ikony po-
wę Panny Marii, co porodziła Pana;
kryta jest srebrnymi wotami (jest ich
świętym Stanisławowi, Wojciechowi,
ponad 60). Pochodzą one jeszcze z
Wawrzyńcowi, Franciszkowi, Marii
okresu, kiedy obraz był w posiadaniu
Magdalenie klasztor utrzymywany
franciszkanów, niektóre wota mają
jest przez księcia Janusza Ostrog-
wartość historyczną i artystyczną.
skiego, kasztelana krakowskiego”.
Za cudowny obraz w klasztorze
Na ścianach północnej i południowej
Cerkiew św. Trójcy
uważany był ponadto wizerunek św.
świątyni zachowały się 4 marmurowe
Wewnątrz na parterze umiesz-
Najcenniejszą relikwią klasztoru
cudowną ikonę, którą ukoronowano w
Antoniego Wielkiego, który praw-
tablice informujące o zwycięstwach
czono bibliotekę i refektarz ze skle-
była i dotychczas pozostaje cudow-
1779 roku koronami nadanymi przez
dopodobnie pochodzi z czasów,
Janusza Ostrogskiego nad Tatarami
pieniami  krzyżowymi,  ozdobiony
na ikona Matki Boskiej Hodegetrii,
papieża Benedykta XIV. O tym wyda-
kiedy franciszkanie byli gospoda-
pod Dubnem, Ostrogiem, na rzece
wewnętrznymi portalami. Na piętrach
powstała w XIV wieku i przywiezio-
rzeniu przypomina zabytkowa kolum-
rzami klasztoru. Ozdobą świątyni są
Sib i nad kozakami Kosińskiego pod
były cele mnichów. Pomieszcze-
na z Konstantynopola przez jedne-
na stojąca w polu pod Międzyrzeczem
nadzwyczaj cenne ołtarze boczne.
Piątką.
nia łączyły kryte galerie. Sanitariaty
go z przedstawicieli rodu Ostrog-
na drodze do Kamionki. Malarz Jan
Misternie wyrzeźbione w drewnie,
W czasie wojen z Chmielnickim
umieszczone w galeriach miały ka-
skich. Pierwotnie przechowywano
Mokrzewski namalował wtedy kopię
stanowią pamiątkę z okresu kato-
klasztor w Międzyrzeczu ucierpiał dwa
nalizację we wschodnim łączniku.
ją w rodzinie, towarzyszyła kolejnym
obrazu, która do dziś zachowała się
lickiego. Według Jarosławy Bondar-
razy. Po raz pierwszy w sierpniu 1648
Klasztor został otoczony murami
książętom w wyprawach wojennych.
w refektarzu. Srebrne szaty wykonali
czuk ich wykonanie opłaciła Katarzy-
roku zdobyły go wojska kozackie i ta-
obronnymi z dekoracyjnymi krenela-
Pierwszy cud za sprawą wizerunku
w 1613 roku lwowscy rzemieślnicy
na II, co nie bardzo jest zrozumiałe,
tarskie. Wtedy to Dominik Zasławski,
żami w kształcie jaskółczego ogona.
miał miejsce w 1522 roku, kiedy to
Franciszek Klubczyk i Paweł Pochy-
bowiem w tym okresie klasztor na-
ówczesny właściciel Międzyrzecza,
Mury nie były przeznaczone do bez-
książę Konstanty Ostrogski wyruszył
ły. Początkowo na piersi Matki Bo-
leżał jeszcze do franciszkanów. Oł-
wysłał 7 oddziałów pod panem Soko-