img
28
kurier kulturalny
30 listopada–17 grudnia 2015 nr 22 (242) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Na żadnej imprezie nie ma takiej magii…
galicyjska Jesień Literacka
(c.d. z poprzedniego numeru)
Dwa tygodnie trwała 25 jubileuszowa Międzynarodowa galicyjska Jesień Literacka. w
tym roku miała tytuł „Polska – Ukraina – jednym głosem”. Festiwal ten już od lat jest
wydarzeniem w życiu literackim Polski, a od trzech lat również Ukrainy. z KRySTynĄ
KonECKĄ, STEFAnEM JURKowSKiM, CSÉBiEM gÉzĄ, VLADiMiREM SToCKMAnEM
rozmawiał wołoDyMyR HARMATiUK.
wiedzą, poczuciem potrzeby znajo-
KRySTynA KonECKA,
mości aktualiów literackich. To było
poetka, jedna z niewielu po-
dla mnie takie fantastyczne, i ta mło-
etów polskich uprawiająca
dzież, która przyszła z nauczyciela-
formę sonetu. Rozmawiamy
mi – wszyscy byli przygotowani. Ale
w drodze do olesna 6 paź-
bywają sytuacje, że wychodzi się ze
dziernika 2015 roku.
spotkania z poczuciem ulgi, że do-
na spotkaniach Pani mó-
brze, iż się skończyło, bo nie było
wiła, że w Polsce nie zapo-
adresata.
mina się o poezji rymowa-
nej. oczywiście, nie tylko w
A kiedyś było inaczej?
W naszych czasach, kiedy my-
Polsce.
Forma wiersza białego, mowy
śmy byli uczniami, kiedy do liceum
niewiązanej już bardzo dawno osa-
przychodził poeta, to było wielkie
dziła się w literaturze polskiej i świa-
święto spotkania z autorem książki.
towej, chociaż im bardziej na wschód,
I świętowało się razem z nim – ja
tym bardziej tradycja rymowanej po-
mówię o sobie – wieczorem siadał
ezji pozostaje. Również w Polsce,
człowiek w kąciku z książką i konty-
od Norwida począwszy, a może i
nuował znajomość z autorem, potem
wcześniej, bo już u Kochanowskiego
poznawał innych. Obecnie, w dobie
miało to miejsce, pojawiła się forma,
kultury obrazkowej, kiedy książka
o której teraz mówi się wiersz biały,
drukowana została w jakiś sposób
prawda? Wielu poetom właśnie taka
zdegradowana do kategorii towaru
formuła odpowiada. Obecnie forma,
drugiego gatunku – bo możemy ko-
Andrzej grabowski i Krystyna Konecka. Koncert w bibliotece publicznej w oleśnie
którą ja uprawiam, nie mówiąc już o
rzystać z mediów elektronicznych
Nie unikam tematów, ponieważ
samej specyfice sonetu, ale w ogóle
– w dalszym ciągu kontakt z auten-
wiersze – autorów, którzy byli obecni
autorytetem i własnym przy-
ich sobie nie wybieram. Piszę o tym,
o wierszu rymowanym, uchodzi za
tycznym, żywym pisarzem czy poetą,
na spotkaniu. Pod wierszami są ich
kładem...
o czym chcę, natomiast nie potrafi-
anachronizm. Dla wielu twórców i
który wydaje książki drukowane, jest
Tak, właśnie, dokładnie! Zawsze
omówienia, już gotowe, zapisane, a
łem nigdy pisać wierszy tak zwanych
odbiorców poezji jest to warte tylko
nadal bardzo istotny. Widać, że ma to
ważny jest taki przekaz w rodzinie
nawet ilustracje. To jest coś wspania-
„patriotycznych”: o Ojczyźnie, matce,
pogardy. Oczywiście, każdy ma pra-
duże znaczenie dla młodzieży i rów-
– czy młody człowiek przychodzi do
łego. To są owoce, radość, świado-
o rodzinie i tak dalej... Różni poeci o
wo do swoich interpretacji, ale są w
nież dla dorosłego odbiorcy. Jeżeli
domu, opowiada rodzicom, czy dziad-
mość, że nie robi się tego po nic.
tym piszą, ale temat wydaje mi się
środowiskach twórczych autorytety
my na koncertach wieczornych Ga-
kowie dzielą się swoimi wrażeniami
szalenie trudny, a może po prostu go
które twierdzą, że liberalizm w poezji,
po spotkaniu. Bo nie jest tak, że za-
STEFAn JURKowSKi,
nie czuję.
nawet wręcz libertynizm spowodo-
mykamy drzwi po imprezie i wracamy
poeta, publicysta, krytyk lite-
wał, że zatracono to, co było charak-
do kolacji czy swoich zajęć. Ludzie
Kojarzy się to z grafoma-
racki, przewodniczący Komi-
terystyczne dla poezji, odróżniające
się tym dzielą, przeżywają, poszuku-
nią?
sji Kwalifikacyjnej zarządu
Tak, kojarzy się mi to z grafoma-
ją od mowy potocznej. Czyli rym, jej
ją, czasem sięgają po te książki. Ja
głównego zLP. Rozmawia-
nią, ponieważ bardzo często ci, którzy
muzyczność, które są ogromnymi
wierzę, jestem optymistyczna w tym,
my w drodze do Brzeska 7
chcą poruszać tego rodzaju tematy,
wartościami niezależnie od tego, co
że mimo epoki kultury obrazkowej,
października.
sięgają do rekwizytorni już ogranej.
jest tematyką poezji.
literatura i spotkania z literatami – nie
Czym dla Pana jest Je-
Wiersze stają się banalne, no bo „cóż
tylko z poetami, ale i z prozaikami –
Czy interesują się teraz
sień?
można więcej?”. Mówiąc, że nie piszę
to pozostanie w dalszym ciągu, bo
Jako pora roku czy jako festiwal?
młodzi poezją i od czego to
takich wierszy, mam na myśli bezpo-
bez tego człowiek nie może żyć, bez
Jako festiwal jest dużym wydarze-
zainteresowanie zależy?
średni opis. „Litwo, Ojczyzno moja...”
Z mojego punktu widzenia, jest
kontaktu z żywą kulturą, żywym sło-
niem: spotykamy się z kolegami,
– nie! To już kiedyś było! Jeżeli ta mi-
to kwestia konkretnego środowiska.
wem, żywym językiem.
których nie widzimy nieraz przez cały
łość do Ojczyzny się w jakiś sposób
Są szkoły, miejscowości, gdzie
rok, bo jesteśmy rozproszeni. Jest to
Czym dla Pani są te spo-
przejawia, to w pejzażu, w opisie, ale
przychodzi na spotkania młodzież
okazja do rozmawiania, do integracji,
tkania? Co otrzymuje Pani
nie wprost, nie inwokacyjnie.
– dzieciarnia przygotowana, zain-
do przypomnienia tych czasów, kiedy
od nich, jako człowiek, jako
Stefan Jurkowski
teresowana. Uczniowie prowadze-
środowisko było mniej podzielone i
Powiedział Pan, że mło-
poeta?
licyjskiej Jesieni mamy publiczność
ni przez naprawdę znakomitych
Przede wszystkim zawsze, od
można było częściej się widywać. Tu
dzież jest obojętna. Dlaczego?
dorosłą i sale są pełne – a przecież
Może winna jest szkoła, która nie
polonistów, którzy są sami zain-
lat, budzą moje emocje. Nigdy nie
do Galicji przyjeżdżam już chyba od
tych ludzi nikt pod karabinem nie
uczy poezji. Istnieje pewna podstawa
teresowani przyciąganiem młodej
traktuję spotkań jak coś rutynowego,
2005 roku, czyli od 10 lat.
zagania na imprezy literackie w ta-
programowa i tak poezja jest trakto-
generacji do języka, do kultury, do
nakazanego: że skoro jestem na im-
Czy zmieniły się przez te
kich miejscowościach, gdzie czasem
wana, utrzymuje się konwencjonal-
literatury. Ale bywają też zupełnie
prezie, to muszę być, bo muszę. Nie.
10 lat poezja i jej odbiór?
trudno dojeżdżać wieczorem – to
ne podejście. Obowiązują pewne
obojętni, którzy muszą „odfajkować”
Zawsze podchodzę do tego emocjo-
Odbiór poezji się zmienił. Za-
znaczy, że w dalszym ciągu istnieje
interpretacje i uczniowie muszą się
w dzienniku w programie lekcyjnym,
nalnie, bo z każdym razem spotykam
uważyłem na spotkaniach, że mło-
ogromna potrzeba uświęcania słowa
nauczyć, co poeta chciał powiedzieć.
że było spotkanie z poetą. To się
się z jakąś nową grupą, bo może uda
dzież jest bardziej obojętna (chociaż
POEZJA poprzez takie spotkania.
Nie ma przeżywania poezji, tylko
wyczuwa. Bo zdarzają się słucha-
się mi coś tej grupie nowego przeka-
nie można generalizować). Poezja
Ludzie to przeżywają autentycznie,
katowanie poezją. Uczeń nie może
cze, którzy patrzą na zegarki, albo
zać. Ale bez tej presji, że ja jestem
się też zmieniła, ponieważ zmienia-
emocjonalnie. Ta generacja starsza,
powiedzieć czegoś na swój sposób,
gadać zaczynają. Ale trafia się też
tutaj wysłanniczką „z kagankiem
ją się czasy. Jest to związane także
wychowana tradycyjnie, pozostanie
przyznać, że mu się tekst nie podo-
– jak w tym roku – na znakomitych
oświaty”, jak to w pozytywizmie było,
z osobowością człowieka, twórcy,
wierna na pewno, i zostaje nadzieja,
ba, ponieważ w programie jest „zapi-
odbiorców. Tak było, na przykład,
że przyjechałam tutaj poszerzać
który dojrzewa, ma nowe, zupełnie
że młodzież, chowana w zupełnie
sane”, że powinno się podobać. „Pan
we Frysztaku, gdzie uczniowie, od
świadomość, wiedzę pogłębiać –
inne doświadczenia. Poezja zmienia
innych warunkach odbiorczych, też
Tadeusz” jest genialny, a teraz niech
klasy 4 począwszy do klas gimna-
broń Boże! Zawsze mnie jakaś dziw-
się również dlatego, że poszukuje
pozostanie w jakiś sposób wierna
ktoś spróbuje powiedzieć, że tak nie
zjalnych, przygotowali na spotka-
na radość ogarnia, kiedy jest zainte-
nowych środków wyrazu, nowego
starej tradycji.
jest! Tymczasem poezja się na róż-
nie kilkadziesiąt pytań, których nie
resowanie, ktoś się włącza, pyta. To
języka, włączają się w nią nowe kręgi
ne sposoby da interpretować. W tym
powstydziliby się dziennikarze pro-
znaczy, że warto, bo jest ten adresat,
tematyczne: piszemy o tym, o czym
Ta „stara” generacja może
procesie włącza się i wyobraźnia, i te
fesjonaliści. Stoi za tym wspaniała
który chce coś usłyszeć, chce dowie-
kiedyś nie pisaliśmy, i nie piszemy o
przekazać tradycję młodszej
uczucia, które wiersz poruszają.
kadra pedagogiczna, ale również
dzieć się czegoś o mojej twórczości.
tym, co już się w nas wyczerpało. To
w domu, a nawet wziąć za
biblioteczna: panie, które po prostu
Zdarza się, że podchodzą uczniowie
stale nowe źródła.
rękę i przywieść na kolej-
Co Pan otrzymuje od
mówiły bez infantylizmu, ale z entu-
z zeszytami, żeby im złożyć autograf,
ne spotkanie. Taki moment
spotkań, czy ważne są takie
A czy są tematy, których
zjazmem o literaturze, wykazały się
i wielu z nich ma wklejone nasze
kształtowania gustu swoim
festiwale?
Pan w ogóle nie dotyka?