img
21
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 30 sierpnia­15 września 2016 nr 16 (260)
Ludwik Czarnowski, który kie-
W latach 70. XX wieku technicz-
nych i bardzo zniszczonych rzeźb
i Antoniego Popiela, po stronie pól-
Podczas I wojny światowej kurty-
rowal teatrem w latach 1921-1925,
ny stan gmachu wymagal już natych-
figuralnych odlano ze specjalnego
nocnej ­ pierwszego dyrektora teatru
na zostala przeniesiona do holu Mu-
zorganizowal zespól baletowy. W la-
miastowych gruntownych remontów.
szkla organicznego. Zamontowano
lwowskiego Tadeusza Pawlikowskie-
zeum Przemyslu Artystycznego przy
tach 30. dzialem choreograficznym
Zmienil się poziom wód gruntowych,
nowe mechanizmy sceniczne, prze-
go i budowniczego gmachu prof. Jana
ul. Hetmańskiej. Dopiero w 1930 r.
kierowal M. Statkiewicz. Pierwszym
nierównomiernie osiadaly fundamen-
budowano metalowe konstrukcje
Lewińskiego. Ostatnio wmurowano
Magistrat lwowski uchwalil posta-
baletem na scenie lwowskiej bylo
ty. Zestarzale mechanizmy scenicz-
sceny. W ścianach ulożono ponad
również tablicę metropolity Andreja
nowienie o umieszczeniu kurtyny
,,Jezioro labędzie" P. Czajkowskie-
ne nie odpowiadaly wymaganiom
500 km rur, kabli i przewodów.
Szeptyckiego dluta J. Skakuna.
ponownie w Teatrze Wielkim. Ko-
go, przedstawione publiczności 2
czasu. Dotyczylo to również syste-
We wnękach westybulu umiesz-
Od roku 1939 w repertuarze Ope-
misja rzeczoznawców (Leon Piniń-
maja 1923 r. w reżyserii A. Fortuna-
mów wentylacji, oświetlenia, bezpie-
czono nowe popiersia poetów T.
ry są wylącznie spektakle muzyczne.
ski, Tadeusz Obmiński, Aleksander
to. W 1930 r. wydarzeniem sezonu
czeństwa przeciwpożarowego. Pel-
Szewczenki, I Franki, A. Mickiewicza
Scenę dramatyczną przeniesiono do
Czolowski i inni) uznala za konieczne
stala się ,,Szeherezada" N. Rimskie-
nej rekonstrukcji wymagala izolacja
i A. Puszkina, zaś w sali lustrzanej ­
dawnego teatru hr. Skarbka (obec-
zabezpieczenie kurtyny przed możli-
go-Korsakowa w reżyserii A. Roma-
przeciwwilgociowa fundamentów. W
kompozytorów M. Glinki, P. Czajkow-
nie teatr im. Marii Zańkowieckiej).
wym uszkodzeniem i namalowanie
nowskiego.
1975 r. Rada Ministrów Ukrainy po-
skiego, M. Lysenki i S. Hulaka-Arte-
W 1956 r. operze lwowskiej nadano
dla niej nowej bordiury. Tę pracę wy-
Podczas II wojny światowej re-
stanowila wyasygnować 4.600.000
mowskiego. Wykonanie tych rzeźb
imię Iwana Franki, zaś 24.10.2000 r.
konal Feliks Wygrzywalski.
kwirowano blachę miedzianą z ko-
rubli na remont i konserwację gma-
powierzono lwowskim rzeźbiarzom
W sierpniu 1931 r. kurtynę uro-
E. Myśko, I. Czajce, I. Sadowskiemu
czyście zawieszono na scenie lwow-
i A. Pylewowi.
skiej. Dla zabezpieczenia kurtyny Sie-
Zrekonstruowano plac przed
miradzkiego od zniszczenia skonstru-
teatrem. Ulożono 4000nowych
owano i wykonano specjalny futeral.
chodników z piaskowca horoden-
Cena wszystkich niezbędnych ada-
kowskiego.
ptacji przekroczyla sumę 15.000 zl.
Kolejnemu remontowi gmach
W latach 1929-1931 magistrat
teatralny poddano w 1999 r., przy
postanowil przeprowadzić remont
okazji przygotowań do spotkania w
gmachu teatralnego i modernizację
nim dziewięciu prezydentów państw
sceny. W wyniku skanalizowano
Europy Centralnej i Wschodniej.
piwnice, kopulę pokryto blachą mie-
27 czerwca 2001 r. teatr odwie-
dzianą kosztem 59.000 zl. Wykonano
dzil papież Jan Pawel II. Na placu
nowoczesne oświetlenie, wentylację
puly teatralnej. Pod grozą rekwizycji
chu. Z różnych powodów prace roz-
przed gmachem spotkal się on z
i ogrzewanie, ustawiono aparaty do
Popiersie Salomei Kruszel-
byly nawet wykonane w kutej miedzi
poczęto z opóźnieniem, wykonane
artystami i pracownikami Opery
efektów specjalnych, czyli odtwarza-
nickiej dluta Jaroslawa Ska-
figury geniuszy. Pracownicy obawiali
zostaly dopiero w latach 1979-1984.
lwowskiej i poblogoslawil obecnych.
nia chmur, deszczu, blyskawic i pioru-
kuna
się wywiezienia do Niemiec kurtyny
Równocześnie z gruntownym re-
Na powitanie Ojca Świętego w tym-
nów. Zbudowano nowoczesną scenę
patronat zmieniono na cześć Salomei
Siemiradzkiego. Dlatego w 1944 roku
montem, poddano renowacji liczne
że dniu odbyl się premierowy pokaz
obrotową. Przebudowano rampę
Kruszelnickiej. Od 1988 r. odbywają
zostala ona zwinięta w rulon i scho-
dziela sztuki znajdujące się zarówno
nowej opery M. Skoryka ,,Mojżesz".
przed sceną, przygotowano ruchomą
się festiwale operowe jej imienia.
wana pod sceną. Na glównej i bocz-
wewnątrz, jak i na zewnątrz budyn-
W 2002 r. w centrum sali lustrza-
podlogę nad miejscem dla orkiestry.
W 2005 r. opera lwowska otrzy-
nych fasadach gmachu dlugo byly
ku. Uzupelniono wszystkie ubytki,
nej przy pólnocnej ścianie ustawiono
Prace powierzono austriackiej firmie
mala status narodowej i teraz jej
widoczne ślady dzialań wojennych.
zrobiono kopie starych mosiężnych
pomnik Salomei Kruszelnickiej, wybit-
A.E.G. Pomimo kryzysu, magistrat
oficjalna nazwa brzmi: Lwowski Na-
Zupelnie zniszczono jedną z rzeźb
klamek i świeczników, szyb z trawio-
nej ukraińskiej śpiewaczki operowej.
wyasygnowal na ten cel 372.000 zl.
rodowy Akademicki Teatr Opery i
fasady wschodniej, kilka maszkaro-
nego szkla. Na odnowienie zlocenia
Odlaną w brązie postać aktorki dluta
W 1930 r. uroczyście obcho-
Baletu im. Salomei Kruszelnickiej. W
nów, waz, kapiteli kolumn, uszkodzo-
wydano 5,5 kg zlota platkowego.
lwowskiego rzeźbiarza Jaroslawa
dzono 30-lecie Teatru Wielkiego. 4
teatrze pracuje ponad 500 osób, w
no dekorację ornamentalną.
Kopulę i dach teatru pokryto nową
Skakuna, umieszczono na postumen-
października wystawiono premiery
tym 50 solistów opery i 90 muzyków
Niezbędne prace remontowe i
blachą metalową i miedzianą. Tylko
cie ze sztucznego czerwonego mar-
dwóch oper warszawskiego kompo-
orkiestry. 60 osób zajęto w chórze, ty-
konserwatorskie zostaly wykonane
miedzianej blachy wykorzystano 26
muru. W następnych latach Skakun
zytora Adama Wieniawskiego ,,Me-
leż w zespole baletowym. Na scenie
dopiero w 1952 r. Wówczas usunięto
ton. Zamówiono nowe fotele, zre-
wykonal brązowe popiersia wybitnych
gae" i ,,Wyzwolony", w obecności
dominuje klasyka światowa i ukraiń-
autora, pod batutą E. Massiniego, w
ska. Znaczną część oper wystawiono
reżyserii A. Uluchanowa i scenografii
w językach oryginalów ­ wloskim,
S. Jarockiego.
francuskim, polskim, rosyjskim. W
Na scenie Teatru Wielkiego
repertuarze ponad 10 ukraińskich
wystąpilo wielu znanych artystów
spektakli, m.in. ,,Zaporożec za Duna-
slawy europejskiej ­ Salomea Kru-
jem", ,,Natalka Poltawka", ,,Mojżesz",
szelnicka, Aleksander Myszuga,
,,Skradzione szczęście". Podstawę
Modest Mencyński, Orest Rusnak,
repertuaru tworzą opery wloskie ,,Ma-
Adam Didur, Jan Kiepura, Aleksan-
dame Butterfly", ,,Cyganeria", ,,Tosca"
der Bandrowski, Janina Korolewi-
G. Pucciniego, ,,Otello", ,,Aida", ,,Na-
cz-Wajdowa, Jan Mann, Ewa Ban-
bucco", ,,Bal maskowy", ,,Traviata" G.
drowska-Turska, Ada Sari, Hanka
Verdiego, ,,Rycerskość wieśniacza" P.
Ordonówna, Stanislawa Korwin-
Mascagniego, ,,Pajace" R. Leoncaval-
Szymanowska, Michal Holyński,
la, ,,Napój milosny" G. Donizettiego.
Adrianna  Lenczewska-Slawińska,
Operę ,,Carmen" G. Bizeta wystawio-
Marceli Sowilski, Eugeniusz Gusza-
no w języku francuskim, ,,Straszny
lewicz. Na występy gościnne przy-
dwór" S. Moniuszki w języku polskim.
jeżdżali do Lwowa Enrico Caruso,
Powodzeniem cieszą się balety
Mattia Battistini, Tito Ruffo, Gemma
,,Jezioro labędzie" P. Czajkowskiego,
Bellincioni, K. Wens, B. Sorel, V.
,,Don Kichot" L. Minkusa, ,,Powrót
Weinberg, N. Ardelli, U. Urbano, C.
Butterfly" M. Skoryka, ,,Romeo i Ju-
Patary, M. Laurence. Kolejni dyrek-
lia" S. Prokofiewa, operetki ,,Wesola
torowie teatru doceniali repertuar
wdówka" F. Lehara, ,,Cyrulik sewilski"
klasyczny. Na scenie wystawiono
Sala Lustrzana
D. Rossiniego, ,,Zemsta nietoperza"
najlepsze opery G. Rossiniego, G.
konstruowano szatnie, zamieniono
tenorów Modesta Mencyńskiego i
ślady niedawnej wojny, a z powodu
J. Straussa.
Donizettiego, G. Verdiego, G. Puc-
podlogę w sali widzów, ulożono nowy
Aleksandra Myszugi, dyrygenta Ja-
ustawienia pomnika Lenina zrekon-
W 2006 r. operę lwowską przy-
ciniego, P. Mascagniego, R. Wa-
parkiet w sali lustrzanej. Zachowano
roslawa Woszczaka i scenografa Eu-
struowano plac przed gmachem. We-
jęto do elitarnego stowarzyszenia
gnera, F. von Flotowa, I. Halévy, C.
tradycyjne obicie lóż i foteli w ko-
geniusza Lysyka, które zostaly usta-
wnątrz przeprowadzono konserwację
,,Opera-Europa", zrzeszającego naj-
Gounoda, L. Delibesa, G. Bizeta, R.
lorze bordo. Wzmocniono żelazną
wione w tejże sali. W listopadzie 2011
obrazów, uzupelniono zlocenie, jed-
lepsze europejskie zespoly operowe.
Straussa, R. Leoncavalla, St. Mo-
przeciwpożarową kurtynę. Kurtynę
r. abp M. Mokrzycki poświęcil tablicę
nak zrobiono to farbą brązową. Nowe
Stale kontakty twórcze lączą lwow-
niuszki, P. Czajkowskiego, M. Mu-
Siemiradzkiego poddano rzetelnej
upamiętniającą wizytę papieża Jana
wladze miejskie postanowily też usu-
ską Operę z Polską Operą Narodo-
sorgskiego. Wielką popularnością
konserwacji, dla czego byla ona
Pawla II. Wykonana jest ona z biale-
nąć i zniszczyć popiersia i medaliony
(Warszawa), operą ,,La Scala"
cieszyla się we Lwowie operetka.
go sztucznego marmuru i wmurowa-
polskich poetów i kompozytorów, któ-
przetransportowana do specjalnego
(Mediolan), Brukselską Operą Kró-
Wystawione zostaly m.in. ,,Druciarz"
pawilonu.
na w westybulu teatralnym. Autorem
re znajdowaly się w westybulu i sali
lewską (Belgia). Na scenie lwowskiej
i ,,Skowronek" F. Legara, ,,Manewry
Na I i II balkonach umieszczono
tablicy jest rzeźbiarz J. Skakun, który
lustrzanej.
gościmy artystów z Polski, Wloch,
jesienne" i ,,Fiolek z Montmartre" E.
nowe pomieszczenia z urządzeniami
wykonal też cztery nowe medaliony
W polowie lat 60. XX wieku na
Francji, Rosji, Rumunii. Wśród licz-
Kįlmįna, ,,Noc w San Sebastian"
dla sterowania dźwiękiem i światlem,
na klatce schodowej, wmurowane w
III balkonie zamontowano organy
nych występów gościnnych artystów
Benatzkyego, ,,Wesele w Holly-
wskutek czego liczba miejsc dla wi-
2013 r. z inicjatywy dyrektora i kie-
przeniesione z kościola w Borysla-
lwowskichwyjazdy do Niemiec,
wood" O. Straussa, ,,Wesele przy
dzów w teatrze zmniejszyla się do
rownika artystycznego Opery Tade-
wiu. Byl to 16-rejestrowy instrument
Polski, Francji, Hiszpanii, Libanu,
latarniach" J. Offenbacha, ,,Zemsta
1020. Renowacji poddano wszyst-
usza Edera. Po stronie poludniowej
wykonany okolo 1906 r. przez zna-
staly udzial w festiwalu muzycznym
nietoperza" J. Straussa, ,,Ptasznik z
kie obrazy i rzeźby. Uzupelniono
umieszczono plaskorzeźby popiersi
lwowską firmę Rudolfa Haase,
,,Les Nuits Musicales de la Sainte
Tyrolu" K. Ziehrera, ,,Wiktoria i jej hu-
dekorację ornamentalną. Część
artystów rzeźbiarzy, dekoratorów bu-
z dwoma manualami i neogotyckim
Victoire" w Prowansji (Francja).
zar" P. Abrahama, ,,Róże z Florydy"
brakujących elementów dekoracyj-
dynku teatralnego Piotra Wójtowicza
prospektem.
(cdn.)
R. Falla.