img
25
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 30 sierpnia­15 września 2016 nr 16 (260)
Jutro będzie lepiej
We Lwowie 23 sierpnia, w przeddzień obchodów Dnia Niepodleglości Ukrainy zostala otwarta
wystawa polskiego fotografika reportażysty Tadeusza Rolke. Przedstawione na wystawie zdję-
cia z lat 1989-1991 pokazują Lwów, jego mieszkańców i ich życie codzienne w chwili zachodzą-
cych zmian ustrojowych i geopolitycznych, w okresie rozpadu Związku Radzieckiego.
którą chcial przekazać autor. Z ponad
jakby samo w sobie dzielo sztuki.
ALINA WOZIJAN
100 fotografii wybranych zostalo 50,
Sama ta ekspozycja jest naprawdę
tekst i zdjęcia
które pokazują różne historie w roku
dla mnie czymś nadzwyczajnym. A
rozpadu ZSRR: od wieców i demon-
- Przyjeżdżalem, mialem otwarte
nie jest to latwo, jak ma się 50 zdjęć
stracji do zmian przestrzeni publicz-
oczy i fotografowalem ­ mówi Tade-
z tego samego miasta, mniej-więcej
nej i życia codziennego obywateli.
usz Rolke. ­ Od tegofotografo-
z tego samego okresu, to niepraw-
Jest to fotodokumentacja kryzysu,
wie, żeby robili rzeczy ważne i mniej
da, że każde ustawienie jest dobre.
poczucia niepewności i jednocześnie
ważne. Akurat byla to szalenie ważna
Można te zdjęcia zepsuć, a można
determinacji i przeczucia zmian.
rzecz w historii Europy.
im jeszcze dodać waloru. Te zdjęcia
,,Obiektyw Tadeusza Rolke wy-
- Tadeusz Rolke przywiózl do
dla mnie staly się jeszcze bardziej
chwycil sceny z lwowskiego życia w
nas kapsulę czasu ­ mówi kurator
ciekawsze przez ten znakomity spo-
1990 roku i pozostawil nam obecnym
wystawy Andrij Bojarow. ­ ,,Naszego"
sób ekspozycji.
odgadywanie znaczenia perspektyw
czasu i ,,naszej" przestrzeni, wymiar
Wystawa ,,Jutro będzie lepiej"
i kontrastów, przypominanie bądź
której co prawda już zmieniliśmy. Tym
w Centrum Historii Miejskiej Euro-
zgadywanie wydarzeń historycznych
bardziej interesujące może okazać
py Środkowo-Wschodniej przy ul.
­ czytamy na stronie internetowej
się spojrzenie na siebie minionych
Bohomolca 6 we Lwowie potrwa do
Centrum Historii Miejskiej Europy
i troszkę zapomnianych. Niezmienio-
grudnia br. Wszystkie informacje
Środkowo-Wschodniej. ­ Glównym
nym się wydaje przez ponad 25 lat
dotyczące wydarzeń towarzyszą-
w tych ćwiczeniach z odczytywania
jedynie nasze przekonanie, że jutro
cych wystawie można przeczytać na
obrazów miasta i jego mieszkańców
ma być lepiej...
stronie internetowej: lvivcenter.org.
jest nie ulec pokusie poszukiwania
Tadeusz Rolke tym nie mniej jest
Wystawa jest eksponowana przy
Tadeusz Rolke (od lewej) i Oleg Werbyćkyj
ilustracji do znanych opowieści. Wy-
autorem ponadczasowym. Poprzez
wsparciu Lwowskiej Rady Miejskiej,
Tadeusz Rolke staje się nadzwyczaj
Dalsze takie podróże do Czerniowiec,
darzenia z podręcznikaobecne w
swój niegasnący i niepowstrzymany
Konsulatu Generalnego RP we Lwo-
zaangażowanym i emocjonalnym,
Kolomyi, na Pokucie, do Humania,
autorskiej wizualizacji, lecz one two-
podziw dla świata i ludzi. Poprzez
wie, Galerii Le Guern oraz Instytutu
prawie wtajemniczonym. On zmniej-
Braclawia, Kamieńca Podolskiego,
rzą calość ze szkicami codziennego
nadzwyczajną dla nich życzliwość
im. Adama Mickiewicza.
sza dystans, staje się bardzo ,,swoim"
Chocimia, Okopów Św. Trójcy za-
życia, z tym co wypadlo z wielkiej
i otwartość, zdolność dostrzec obja-
i ,,naszym". A wypowiedziane przez
owocowaly wzbogaceniem o liczne
historycznej narracji, częściowo się
wienie w zwyklej codzienności.
Info:
kogoś swego i tak bliskiego stwier-
fotografie jego kontynuowanego od
zapomnialo, zniknęlo, nie osiadlo w
Tadeusz Rolke jest także artystą
Tadeusz Rolke ­ polski artysta
dzenie, że ,,Jutro będzie lepiej" staje
lat cyklu ,,Tu byliśmy". W roku 2010 ta
archiwum. To wejrzenie od zewnątrz
ponadnarodowym. Jego kosmopoli-
fotografik. Jego dzialalność twórcza,
się przekonującym i wiarygodnym.
wystawa byla eksponowana w Cen-
autora na Lwów jest uzupelnione tek-
tyzm jest programowy. Flanerowanie
która obejmuje już 60 lat intensywnej
Czymś takim, czemu nie można nie
trum Historii Miejskiej we Lwowie.
stami historyków, którzy z jednej stro-
i każde spoleczne odizolowanie jest
pracy, rozpoczęla się od fotodoku-
zaufać.
- Cykl fotografii Tadeusza Rolke
ny są badaczami, z innej ­ świadka-
sposobem i optyką jego spostrzeżeń.
mentacji powojennej zrujnowanej
-  Konsekwencją  pierwszego
o Lwowie z lat 1989-1991 jest dosko-
mi wydarzeń końca Związku Sowiec-
Jednak w przypadku lwowskiego pro-
Warszawy i jej odbudowy. Publikowal
pobytu byly jeszcze następne, rów-
jektu wydaje się, że stalo się inaczej.
nież w okolice Lwowa, z których po-
Rolke jako prawdziwy przybysz,
wstaly zdjęcia na potrzeby polskiej
uzbrojony dodatkowo doświadcze-
i niemieckiej prasy ­ mówi Marek
niem polskich zmian, wykonal we
Grygiel, historyk sztuki, fotoedytor
Lwowie cykl zadań redakcyjnych dla
Gazety Wyborczej, prywatnie przy-
redakcji Stern, a następnie dla Die
jaciel Tadeusza Rolke. ­ Byla to wi-
Zeit w latach 1989-91. Unikalny ma-
zyta w Iwano-Frankiwsku i kontakt z
terial z tych podróży wywolal auten-
pisarzem Jurijem Andruchowyczem,
tyczne zainteresowanie redaktorów,
którego Tadeusz Rolke fotografowal,
zostal szczodrze wynagrodzony, ale
a zdjęcia ukazaly się potem na la-
z dziwnych i niezrozumialych wzglę-
mach Magazynu Gazety Wyborczej.
dów nie zostal opublikowany. Zdjęcia
Dalsze związki Tadeusza Rolke z
z tego okresu i notatki do nich od-
nalym historycznym źródlem i wyrazi-
kiego. Takie polączenie wejrzenia od
w tygodnikach: ,,Stolica", ,,Świat" oraz
stą dokumentacją epoki przejściowej
zewnątrz i kontekstu wydarzeń od
w miesięcznikach ,,Polska" i ,,Ty i Ja".
­ określa wystawę ukraiński historyk
wewnątrz daje możliwość zestawie-
Fotografowal modę dla ,,Przekroju".
i publicysta Wasyl Rasewycz. ­ Są to
nia różnych poglądów i perspektyw,
Później na emigracji w Niemczech
zdjęcia rzeczywistego, niedekorowa-
zrozumienia, jakim byl rok 1990 we
pracowal dla niemieckich ,,Stern",
nego i niemistyfikowanego Lwowa.
Lwowie i dla Lwowa, oraz staje się
,,Die Zeit", ,,Der Spiegel". Podsta-
Je śmialo można nazwać ,,na prze-
bodźcem dla krytycznego przemy-
wowym w fotografii dla Tadeusza
prawie rzeki czasu". Na przepra-
ślenia 25 lat historii stanowienia się
Rolke jest spontaniczność wejrzenia
wie między jeszcze wszędobylską
nowego państwa, budowy nowego
i dokumentacja rzeczywistości. Ta-
sowiecką codziennością z pustymi
spoleczeństwa i jego wartości".
deusz Rolke ma ostatnio na swoim
sklepami, tlumami żolnierzy na uli-
Tadeusz Rolke podczas otwar-
koncie wystawy w Centrum Sztuki
cach, nie jakościowymi identycznymi
cia wystawy podziękowal organiza-
Wspólczesnej ,,Zamek Ujazdowski"
,,kooperatywnymi" ubraniami, kolej-
torom i tym kto pracowal nad budo-
w Warszawie (projekty ,,Fotografowa-
kami, brakiem uśmiechów, ale już z
ekspozycji:
lem sześćdziesiąte i nie tylko", 1997,
nadzieją na lepszą, bardziej sprawie-
- Na wystawie przedstawionych
,,Wszystko jest fotografią", 2009), w
dliwą, bo swoją przyszlość.
jest 50 zdjęć, bylem ciekawy, jak to
galerii Kunstverein w Hamburgu (pro-
Iryna Macewko (od lewej), Tadeusz Rolke, Katarzyna So-
W 1990 roku na zamówienie nie-
zostanie wyeksponowane. Więc ta
jekt ,,Fischmarkt" (Targ rybny), 2002),
lek, Marian Orlikowski
mieckiego czasopisma GEO polski
ekipa, przed którą ja po prostu klę-
w Fundacji Galerii Foksal w Warsza-
powiadają najwyższym standardom
Ukrainą mocno zaznaczyly się już w
fotograf Tadeusz Rolke zacząl doku-
kam na kolana, zrobila to w sposób
wie (projekt ,,Rok&Rolke", 2006) i w
wspólczesnego zachodniego dzien-
latach dwutysięcznych, kiedy to w po-
mentować wydarzenia we Lwowie,
genialny. Ponieważ z tych 50 zdjęć
setkach innych malych i dużych ga-
nikarstwa. Oznaczone spojrzeniem
dróży do Równego, Konstantynowa,
lecz przez nieznane okoliczności
zrobili oni kilka rozdzialów i zrobili to
leriach oraz zakladach artystycznych
,,postronnego", chociaż jednak do-
Chmielnickiego i innych miast zacząl
redakcja nigdy nie opublikowala te
świetnie. Poprzez ustawienie ścia-
Europy i świata. We Lwowie byly już
ciekliwego oka, prowadzą opowieść
fotografować obiekty związane z po-
materialy. 26 lat później wystawa fo-
nek-ekranów organizatorzy dosko-
wcześniej eksponowane wystawy
jak się wydaje przez nieoznaczoną
zostalościami, niekiedy symbolicz-
tografii we Lwowie próbuje odtworzyć
nale wykorzystali dlugość tych oby-
,,Tu byliśmy (Chasydzi)" (2010) i ,,Są-
,,osobę trzecią". Lecz jednocześnie
nymi, kultury i historii chasydyzmu.
kontekstualną i wizualną narrację,
dwóch galerii i naprawdę zrobilo się
siadka" (2011).