img
15
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 17 marca­10 kwietnia 2017 nr 5 (273)
rzeczy ze sobą omówily i przeżyly.
Nie tyle nauczal, co otwieral podczas
kami wzbogacilo muzyczną edukację
nym pianistom. Do jej ponad stu
metodyce pedagogicznej przejawia-
I. Krych to muzyk jaskrawy, wybitna
każdego spotkania przed mlodą
Marii, sprzyjalo poszerzeniu ideowo-
absolwentów należą:
ją się dążenia do metaforyczności,
pianistka, której występy koncerto-
doktorantką rzeczy nowe i nie-
emocyjnego diapazonu twórczych
Bohdan Janiwski ­ wybitny kompo-
polączone z wlasnym odczytaniem
we jako solistki, koncertmistrza i w
zbadane, ona zaś chlonęla każde
zainteresowań w wyborze tematów
zytor, narodowy artysta Ukrainy, lau-
muzycznego tekstu. Wycieńczająca
zespole mialy szeroki oddźwięk. Po-
slowo, zapisując jego wypowiedzi.
prac naukowych i jej zaangażowa-
reat nagrody im. T. Szewczenki;
praca, lekcje trwające 2-3 godziny,
ruszaly swym nieprzeciętnym indy-
Mistrz rozjaśnial sekrety kolorystyki
niu. Dom Belzów stal się dla niej
Natalia Polowynka ­ laureatka na-
stale poszukiwanie interpretacji,
drugim domem, w którym często by-
widualnym wykonaniem, osobliwymi
fortepianowej, odkrywal symfonizm
grody im. T. Szewczenki;
wnikliwej oceny, absolutnego wy-
wala i znajdowala wsparcie i pomoc
niepowtarzalnymi barwami i różno-
Beethovena, filozofię muzycznych
Wiktoria Tuczyńska ­ doktor muzy-
razu, jaskrawości dźwięku, obrazu-
we wszystkich trudnościach swego
rodnymi odcieniami fortepianowego
rozmyślań, emocjonalność liryzmu
kologii w Akademii Sztuki we Flo-
symbolu. Każda godzina lekcyjna
moskiewskiego życia. Również w
dźwięku oraz doskonalą pianistyką
Chopina i romantykę liryko-filozo-
rencji;
jest napelniona bezmiarem fantazji.
Kijowie doznala wielkiego ciepla w
i niedoścignionym toucher (wyczu-
ficznych kompozycji Schumanna i
Teresa Kalmuczyn ­ zaslużona artyst-
Takie zajęcia pobudzają studentów
domach Borysa Latoszyńskiego oraz
waniem klawisza dotykiem ­ red.),
Brahmsa. Wykladowca oddzialywal
ka Ukrainy, docent, kierownik katedry
do rozmyślań, do poszukiwania
Ostapa i Rady Lysenków.
które w pracy wykladowczej Iryna
na Tarnawiecką jako muzyk, peda-
na Uniwersytecie Przykarpackim w
glębokiego wyrazu i uświadomienia
gog, ale też jako czlowiek nieprze-
Nadzwyczaj wiele zawdzięcza
Krych starala się przekazać swoim
Iwano-Frankiwsku;
wrażliwej symboliki utworów Bacha,
Maria swojemu wykladowcy profe-
wychowankom.
ciętnego talentu. Nie tylko w klasie,
Nadija Babyneć ­ zaslużony pra-
pojmowania subtelności w utworach
sorowi Jakowowi Milsteinowi. Doktor
Lwowskie Konserwatorium Pań-
ale i w domu H. Neuhausa Maria
cownik kultury Ukrainy, profesor ka-
Mozarta, do glębokiej wnikliwości w
otoczona byla poetycką i wysoko
muzykologii, uczeń profesora Kon-
stwowe Maria Tarnawiecka ukoń-
tedry akompaniamentu Lwowskiej
patetyczność Beethovena, odczu-
intelektualną aurą. Polączylo ich też
stantina Igumnowa, wielki erudyta,
czyla z odznaczeniem. Lata studiów
Narodowej Akademii Muzycznej im.
wania subtelnego liryzmu i rubato
pociągal bezgraniczną sferą swych
naukowych zainteresowań: historia
i teoria wykonawstwa fortepiano-
wego i pedagogiki, twórczość kom-
pozytorów-romantyków F. Liszta, F.
Chopina i J.S. Bacha, pianistyka K.
Igumnowa, H. Neuhausa, S. Richte-
ra, E. Gilelsa. Spod jego pióra wyszlo
wiele artykulów, byl autorem licznych
redakcji edycji nut i zbiorów utwo-
rów Chopina, Skriabina, Brahmsa,
Schuberta, Czajkowskiego, a także
fundamentalnej pracy o F. Liszcie.
Od studentów żądal skrupulatnego
odczytania tekstu autorskiego i zro-
zumienia osobliwości stylistycznych.
To profesor Milstein zainteresowal
Marię pracą badawczą, a zobaczyw-
szy u niej rękopisy utworów K. Szy-
manowskiego doslownie zmusil ją do
pracy nad ich odszyfrowaniem.
Od 1959 roku po skierowaniu
przez Ministerstwo Kultury ZSRR Ma-
ria Tarnawiecka pracuje we Lwowskim
Państwowym Konserwatorium im. M.
Lysenki (obecnie Lwowska Narodowa
Akademia Muzyczna im. M. Lysenki).
Powrócila do ojczystego domu, do
ojczystej alma mater. Lecz jak gdyby
wcale nie zrywala więzi duchowych
W Stryjskim Parku. Franciszka Denis-Sloniewska (od lewej),
ze swoimi nauczycielami. Pani Maria
Jan Sloniewski, Piotr Tarnawiecki, Helena Tarnawiecka, Eu-
nie zapomina tych czasów, pamięta
genia Sloniewska-Sikorska, dziewczynki Maria i Helena,
Maria Tarnawiecka z siostrą i rodzicami, Boże Narodzenie,
wszystko, co zobaczyla, uslyszala,
1936 r.
Lwów, 1960 r.
przeżyla. Na jej fortepianie stoi portret
M. Lysenki, zwyciężczyni czterech
chopinowskiej agogiki. Podczas
fotograficzny H. Neuhausa, wspo-
to, że Mistrz świetnie znal polską
(1949-1954), obcowanie z wybitnymi
konkursów;
pracy nad sonatami Beethovena
mnieniami o spotkaniach dzieli się z
kulturę, historię, literaturę. Umial od-
muzykami Lwowa W. Barwińskim,
Zenowia Żmurkewycz ­ doktorant
Maria Tarnawiecka uczy odczuwać
kolegami i studentami.
kryć piękno wykonywanego utworu
S. Ludkiewiczem, M. Kolesą, J.
muzykologii, docent Lwowskiej Na-
różnicę między beethovenowskim
We Lwowie Maria Tarnawiecka
i przekonać w wiarygodności swojej
Kozakiem, A. Soltysem, zresztą cala
rodowej Akademii Muzycznej im. M.
apassionato i romantycznym pas-
przeszla wszystkie stopnie nauko-
interpretacji.
artystyczna atmosfera wykladowczo-
Lysenki;
sionato, pomiędzy brio i roman-
we: od wykladowcy do profesora.
Henryk Neuhaus zainteresowal
twórczego zespolu mialy znaczny
Switlana Lućka ­ doktor muzykologii,
tycznym confuoco, między dolente
Od 1981 roku zostala zatwierdzo-
Marię twórczością Karola Szyma-
wplyw na ksztaltowanie jej twórczej
Winnica.
i romantycznym lamentoso. W
na na stanowisku docenta, w 1993
nowskiego, z którym byl spokrew-
osobowości. Maria rozumiala też, że
Jewhen Lemech ­ dawniej zastęp-
utworach Skriabina kladzie akcent
otrzymala stopień profesora. W
niony brat jego matki ­ również
nadal trzeba się uczyć i rozwijać.
ca dyrektora w dziale edukacyjnym
na wybuchowości, w utworach Pro-
ciągu swojej niestrudzonej pracy
znany pianista, dyrygent, kompozy-
W 1955 roku zdala egzaminy
Liceum Muzycznego im. W. Barwiń-
kofiewa ­ na temperamencie sto-
wykladowczej otworzyla drogę do
tor i pedagog, uczeń N. Rimskiego-
do aspirantury (studia doktoranc-
skiego w Drohobyczu; dyrektor Mię-
pionym z intymnym zamyśleniem
świata MUZYKI wielu utalentowa-
Korsakowa i A. Rubinsteina ­ Feliks
kie ­ red.) Moskiewskiego Konser-
dzynarodowego Konkursu Mlodych
i czulą bajkowością. Pomaga pod-
Blumenfeld, kuzyn Karola Szyma-
watorium Państwowego w klasie
Pianistów im. W. Barwińskiego;
bijać przestrzenie medytacji Brahm-
nowskiego.
profesora Jakuba Milsteina. Tutaj
Olga Cinkewicz ­ II nagroda za naj-
sa, glębokość marzeń Schumanna.
W Moskwie Tarnawiecka pozna-
otworzyly się nowe horyzonty. Ar-
lepsze wykonanie utworów ukraiń-
Interpretacje pani Marii napelnione
la Igora Belzę, znanego muzykologa
tystyczna  atmosfera  muzycznej
skich kompozytorów na Międzynaro-
twórczą inicjatywą, śmialością
i kompozytora, absolwenta Kon-
stolicy wielkiego państwa otworzy-
dowym Konkursie im. St. Ludkiewicza
polączenia myśli i uczuć. Podkreśla,
serwatorium Kijowskiego w klasie
la możliwość kontaktów z wieloma
(Toronto, Kanada, 1995 r.), I nagroda
że wiedza, którą czlowiek zdobywa,
kompozycji Borysa Latoszyńskiego.
utalentowanymi i interesującymi po-
w konkursie muzyki wspólczesnej;
musi być syntezą wszystkiego, co
Oboje również mieli korzenie polskie.
staciami, zapoznania się z muzyką
Natalia Polodiuk ­ I nagroda na Mię-
zobaczyl, przeżyl, uświadomil. Tylko
Obcowanie z tymi wybitnymi muzy-
wspólczesną oraz sluchania wystę-
Herb Topór na kamienicy
dzynarodowym Roerichowskim Fe-
wówczas muzyk będzie mógl wyjąt-
pów najlepszych muzyków świata.
stiwalu ,,Orfeusz" (1998 r.);
kowo przeżywać i Bacha, i Beetho-
Mloda Maria nie omijala żadnej
Halina Uszakowa ­ dyplomantka
vena, i Brahmsa, i Chopina. Swoim
okazji, by obejrzeć sztuki teatralne
Międzynarodowego Festiwalu ,,E or-
wychowankom Maria zawsze przy-
w czolowych teatrach, wystawy mi-
chestrie";
tacza slowa Henryka Neuhausa o
strzów malarstwa.
Serhij Hryhorenko ­ doktorant mu-
tym, że osiągnąć sukces w pracy
Bliska znajomość z Henrykiem
zykologii, zwycięzca konkursów mię-
nad ,,artystycznym obrazem moż-
Neuhausem, który mial korzenie pol-
dzynarodowych;
na jedynie bezustannie rozwijając
skie, sprzyjala nie tylko poszerzeniu
Serhij Kudryniecki ­ doktorant, zwy-
się muzycznie, intelektualnie, arty-
muzycznego światopoglądu, ale też
cięzca międzynarodowego konkur-
stycznie, a stąd pianistycznie", lub
porozumiewaniu się w ojczystym ję-
su (Kijów).
Grigorija Kogana: ,,sprawa nie tyle
zyku. Lekcje Wielkiego Mistrza pozo-
Podstawą metody wykladow-
w ustawieniu ręki, ile w ustawieniu
stawily niezatarty ślad na jej dalszym
czej Marii Tarnawieckiejzasady
glowy". Wlaśnie te zasady staly się
życiu.
zalożone przez jej nauczycieli: I.
jej credo pedagogicznym.
Neuhaus ­ mistrz-myśliciel, arty-
Krych, J. Milsteina, H. Neuhausa. W
(cdn.)
sta i wspanialy wychowawca talentów.
Kamienica przy ul. Pelczyńskiej 41 (obecna Witowskiego)