img
12
Rozmowy kuriera
23 maja­15 czerwca 2017 nr 9­10 (277­278) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Ormianin to dwa razy Polak!
Jest coś takiego w narodzie ormiańskim, że jak gdyby splaca swój dlug krajowi,
który nie będąc jego krajem ojczystym, dobrze go przyjąl. Ormianie polscy czuli
się podwójnie zobligowani, by dla drugiej ojczyzny uczynić jak najwięcej za to, że
stworzono im dobre warunki i dobrze ich tu przyjęto.
Boskiej, nie ma możliwości uczest-
Rozmawiali FRANCISZEK
niczenia w liturgii ormiańskiej, chyba,
RAPACKI i WOJCIECH JAN-
że przyjedzie ksiądz z Warszawy.
KOWSKI.
Podkreśla Pani, że są
Dlaczego ten rok jest nie-
państwo polskimi Ormiana-
zwykly dla polskich Ormian?
mi. Co to znaczy być polskim
Maciej Bohosiewicz ­ Jest
Ormianinem?
to jubileusz 650-lecia dokumentu wy-
M A-B ­ Ja się zawsze śmieję,
danego przez Kazimierza Wielkiego,
bo miedzy mną, a moim tatą jest taka
zezwalającego na zalożenie biskup-
rozbieżność. Ja mówię, że jestem
stwa ormiańskiego we Lwowie, czyli
Ormianką polską, a mój tata mówi:
nie jest to data przybycia Ormian do
,,Nie jesteś Ormianką polską, bo ja
Lwowa, gdyż Ormianie we Lwowie
jestem Polakiem ormiańskiego po-
byli już wcześniej. 4 lutego 1367
chodzenia!" [obopólny śmiech]. Co to
roku zostal podpisany państwowy
znaczy? To znaczy, że jesteśmy na
dokument, potwierdzający obecność
terenie Rzeczpospolitej co najmniej
i prawa Ormian we Lwowie. Warto
trzysta lat i musimy deklarować się
dodać, że obchodzimy również rocz-
jako Ormianie polscy. Zawiera to
nicę 25-lecia nawiązania stosunków
pewien bagaż historyczny. Jednak
dyplomatycznych między Republiką
Ormianamiprzede wszystkim
Armenii a Rzeczpospolitą Polską.
Ormianie z Armenii, natomiast my
jesteśmy Ormianami polskimi, którzy
Dlaczego postanowiliście
Maciej Bohosiewicz i Marta Axentowicz-Bohosiewicz
mieli bardzo duży wplyw na kulturę,
uczcićrocznicę?
Ormian przede wszystkim dlatego,
kresach II Rzeczpospolitej, i na te-
daniem jest scalać mlode pokolenie.
MB ­ Jesteśmy Ormianami pol-
naukę, historię, tradycję polską, i
że do II wojny światowej bylo to w
rytorium obecnej Polski znaleźli się
Pokolenie naszych ojców odchodzi.
skimi. Zostaliśmy wychowani, zarów-
trzeba to wyróżnić! Program, o któ-
zasadzie jedyne miejsce, gdzie Or-
po II wojnie światowej, tymczasem
Nie jesteśmy w stanie przywrócić
no malżonka, jak i ja, w domach, gdzie
rym mówil mój mąż, jest skierowany
mianie polscy poslugiwali się jesz-
mój dziadek przyjechal tu wcześniej
straconego za komuny czasu, kiedy
wiedza o korzeniach ormiańskich
przede wszystkim do mlodzieży po-
cze językiem ormiańskim! Nie we
z racji kariery zawodowej. Zajmowal
ludzie bali się przyznawać do swo-
byla przekazywana z dziada, pradzia-
chodzącej z rodzin Ormian polskich.
Lwowie, nie w Stanislawowie, nie w
się papiernictwem, z wyksztalcenia
ich korzeni, czy nawet swojej wiary,
da, i silą rzeczy, od dziecka byliśmy
To im mamy przypomnieć o naszych
Kamieńcu Podolskim, tylko wlaśnie
byl prawnikiem, zalożyl izbę rze-
wskutek czego lączność między
angażowani w dzialalność naszych
korzeniach. Możemy mlodym Ormia-
tam. W Kutach do zeszlego roku
mieślniczą, której byl dyrektorem..
nami zostala przerwana.
rodziców. Zarówno dziadek mój, jak
nom ukazywać to, co bylo kiedyś, ale
jeszcze żyly panie, które modlily się
MB ­ Moja rodzina jest bardzo
i Marty prowadzili polskie domy i byli
dla nas równie istotne jest to bogac-
Czy obecnie wszyscy Or-
i śpiewaly piosenki po ormiańsku.
duża. Moi przodkowie pochodzą z
dzialaczami polskimi na Bukowinie.
two, które Ormianie wnieśli do historii
mianie polscywierzący-
Bylo tam jakieś 500-600 osób, które
Banilowa, jest to wioska polożona 70
Nasi przodkowie wspierali polskość,
Polski, które jest na tyle znaczące, że
mi i mają kontakt z kościo-
przechowaly i przekazywaly naszą
km od Czerniowiec. Jest to gniazdo
i jednocześnie zawsze podkreślali
warto się do niego przyznawać.
lem ormiańsko-katolickim?
tradycję i język dalej, i to wystarczylo,
rodzinne Bohosiewiczów. Z Banilowa
MB ­ To trudna sprawa, bo jest
swoje ormiańskie pochodzenie, stąd
Odczuwają Państwo na-
żebyśmy je poznali.
rodzina przeniosla się do Kut, a z Kut
malo kaplanów. Wszystko zależy od
ukulo się takie powiedzenie, że Or-
plyw nowej krwi ormiań-
przemieszczala się w kierunku Stani-
ich aktywności, jeżeli jest, to ta spo-
mianin to dwa razy Polak. Mimo, że
Spoleczność ormiańska
skiej. Jak wyglądają relacje
slawowa. Moi dziadkowie mieli ma-
leczność jest lepiej zorganizowana. Z
ich korzenie sięgaly na wschód, nasi
stanowila tam 30%, co bylo
miedzy starymi a nowymi
jątek ziemski Kozina, obok majątku
księżmi niestety po II wojnie świato-
Ormianie podkreślali swoją polskość i
liczbą znaczącą.
Ormianami?
M A-B ­ Kuty byly wyjątkowe
Dzieduszyckich w Jezupolu pod Sta-
wej byly problemy, byl czas kiedy byl
kultywowali ormiańskość, jest to feno-
MB ­ Dzialalność naszej funda-
pod tym względem. Byl tam kościól
nislawowem i w innych mniejszych
tylko jeden ksiądz ormiański w Pol-
men etniczny, który wytworzyl się w
cji jest tak ukierunkowana, żeby tak
ormiańsko-katolicki. Proboszcz tego
miejscowościach oraz we Lwowie.
sce. Byla to ruchoma parafia. Ksiądz
Polsce wśród naszej spoleczności.
zwana nowa emigracja czula się w
kościola, Samuel Manugiewicz, byl
przemieszczal się pociągiem, potem
Polsce bardzo dobrze. Kiedy na prze-
Czyli mamy do czynienia
Zatem rodziny Państwa
przez jakiś czas senatorem. Roz-
samochodem. Trudno więc, żeby to
lomie lat 80. i 90. w Polsce pojawila
z typowym szlakiem ormiań-
wywodzily się z Bukowiny?
propagowal Kuty jako uzdrowisko,
poslugiwanie bylo regularne.
MB ­ Nasze rodziny pochodzą
się nowa fala migracji Ormian, naszą
skim.
do którego przyjeżdżaly potem elity
MB ­ To tak wlaśnie przebiegalo.
M A-B ­ W naszej spoleczności
stamtąd. Na Bukowinie mieszkalo
rolą byla pomoc w ich asymilowaniu
Rzeczpospolitej, o czym teraz nikt nie
Mój dziadek byl dyrektorem Państwo-
przynależność do kościola ormiań-
wielu Ormian, którzy stamtąd prze-
się ze spolecznością polską. Byla to
wspomina. Mówi się o Zaleszczykach,
wej Kasy Oszczędności w Boryslawiu
sko-katolickiego byla zachowywana
mieszczali się na pólnoc, coraz bli-
dla tych emigrantów zarobkowych
natomiast Kutypomijane. Senator
i stamtąd transportem przyjechal z
i podtrzymywana przede wszystkim
żej Lwowa. Byly to duże rodziny. Ich
pomoc socjalna, prawna, zawodowa.
Manugiewicz reklamowal Kuty jako
rodziną do Krakowa. Z opowieści
poprzez chrzty. Jak już nie bylo moż-
czlonkowie byli wlaścicielami albo
Oni rzeczywiście do nas przychodzi-
miejscowość, która ma dobry, lagod-
rodzinnych wiem, że część rodziny
liwości uczestniczenia w ormiańskich
zarządcami wielkich majątków ziem-
li i, na ile mogliśmy, pomagaliśmy.
ny klimat i niezwykle piękne poloże-
już byla w Krakowie. Tam mieszkali
mszach świętych, to przynajmniej
skich. Można to zobaczyć na przed-
Kiedy pierwsze potrzebyzaspo-
nie. Dzięki niemu i dzialalności kilku
i zastanawiali się co dalej robić. Kie-
dzieci byly chrzczone przez księdza
wojennych mapach historycznych.
kojone, wówczas pojawia się potrze-
burmistrzów ormiańskiego pochodze-
dyś dziadek ze swoim bratem wsiedli
ormiańskiego. Bylo to wykonalne, na-
Ormianie polscy są jedną wielką ro-
ba uczestniczenia w jakiejś grupie
nia niewielka ormiańska spoleczność
do ciężarówki wojskowej, jadącej do
wet przy dużym rozrzuceniu Ormian
dziną, wszyscy jesteśmy spowinowa-
spolecznej. Slużyly temu Dni Kultury
Kut byla bardzo znacząca.
Gliwic na ziemie odzyskanie, byly tam
­ ksiądz przyjeżdżal, chrzcil i jechal
ceni. Przeglądając drzewa genealo-
Ormiańskiej, które od lat 90. odbywa-
MB ­ ,,Kuty nad Czeremoszem
poniemieckie domy. Wybrali jeden
dalej.
giczne, widzimy w nich 99% nazwisk
ją się co roku w czerwcu do dnia dzi-
­ mala stolica Ormian ,,­ jest to poję-
taki dom, i rodzina stopniowo przenio-
ormiańskich.
siejszego. Nie daloby się ich przepro-
Gdzie w tej chwili ma
cie wykreowane przez nas. To nazwa
sla się do Gliwic. Bardzo duża część
wadzić bez udzialu naszych braci z
miejsce posluga duszpa-
Proszę  przybliżyć  na-
projektu, który prowadzimy. W tym
Ormian przybyla potem do tego mia-
Armenii, czyli tzw. nowej diaspory. To
sterska Ormianom w koście-
szym czytelnikom losy Pań-
roku będzie miala miejsce już jego
sta. W Gliwicach bylo duże, dobrze
dla nas dobry zastrzyk, bo dzięki nim
le katolickim?
stwa rodzin.
dziesiąta edycja. Jest to obóz wolon-
zorganizowane środowisko ormiań-
M A-B ­ W tej chwili można
wracamy do korzeni. Oni nam ukazu-
Marta Axentowicz-Boho-
tariacki, na który zbieramy mlodzież
skie, kościól, ksiądz. Moi dziadkowie
powiedzieć, że regularna praca
siewicz ­ Część mojej rodziny
pewne rzeczy, o których zapomnieli
i dzieci pochodzenia ormiańskiego.
znaleźli się tu inaczej niż dziadkowie
duszpasterska ma miejsce tylko w
pochodzi z Czerniowiec i okolic,
nasi rodzice. Na przyklad, tlumacząc
Jedziemy wspólnie na dwa tygodnie
mojej malżonki, którzy mieszkali tu
Warszawie. Podkreślam regularna.
natomiast moja prababcia, z drugiej
to na język kulinarii. Ormianie polscy
do Kut. Pracujemy tam na cmentarzu,
wcześniej ­ moi przyjechali w wyniku
Ksiądz Tadeusz Issakowicz-Zaleski,
strony, pochodzi z Kut. Mój dziadek
nie piekli chleba ormiańskiego zwa-
a przy okazji pokazujemy mlodzieży
wojny.
obsluguje Gliwice, wraz z poludniową
urodzil się na przedmieściach Czer-
nego lawaszem. Wiemy na pewno,
to, co pozostalo po ormiańskości na
częścią kraju. W Gdańsku jest obraz
niowiec, które w dwudziestoleciu
że nie używali tego chleba od roku
...ale jedni i drudzy za-
Pokuciu. Uczestnicy obozu mieszka-
Matki Boskiej Stanislawowskiej. Wi-
należaly do Rumunii, przed wojną
1930 do lat 50, nawet do 80. Nie bylo
haczyli o Kuty!
ją w różnych częściach Polski, więc
MB ­ My wszyscy wywodzimy
sial najpierw w kaplicy, która slużyla
przeprowadzil się do Kielc, a potem
tego chleba. Możemy jedynie przy-
zależy nam na tym, żeby poznali się
się z Kut! Grzebiąc w materialach
jako sanktuarium ormiańskie. Teraz
do Warszawy i spędzil tam II wojnę
puszczać, co bylo wcześniej. Może
ze sobą, żeby się zintegrowali. Co
związanych z Kutami i w samych
zostal przeniesiony do glównego olta-
światową i powstanie. Dziadkowie nie
byl, ale o wiele wcześniej i pamięć
spowodowala wojna? Przed wojną
Kutach, odkrywamy, że 95% rodzin
rza odrestaurowanego kościola. Tam-
mieszkali potem w Warszawie, ale te-
o nim zaginęla. A teraz pieczemy go
w Kutach byla zwarta spoleczność,
ormiańskich wywodzi się stamtąd!
tejszy ksiądz jest tytularnie kaplanem
raz mieszkamy wlaśnie w mieszkaniu
znowu. Nowa emigracja przywiozla
mieszkali kolo siebie, żyli ze sobą,
ormiańskokatolickim, ale nie odprawia
kupionym przez dziadków jeszcze
ten chleb ze sobą, i my przyjęliśmy go
Zresztą byly one nazywa-
chodzili na potańcówki. Wojna znisz-
w obrządku ormiańskim. Jest parafia,
przed wojną. Jest to nietypowe, gdyż
jako nasz. Jest to wspanialy przyklad
ne stolicą polskich Ormian.
czylawspólnotę, rozrzucila tych
M A-B ­ Kuty nad Czeremo-
ale poza tradycją stanislawowską i
mówiąc o Ormianach polskich, mamy
wspólnoty korzeni, że mamy takie
Ormian po calej Polsce. Naszym za-
szem byly nazywane stolicą polskich
samym obrazem cudownym Matki
na myśli tych, którzy mieszkali na
same potrawy, że np. lubimy zupę o