img
14
Okruchy historii
23 maja­15 czerwca 2017 nr 9­10 (277­278) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Tożsamość polskich Ormian.
650 lat historii diaspory ormiańskiej w Polsce
Armenia, ojczyzna Ormian to jeden z najmniejszych krajów polożonych na terenie Azji. Znajduje się w jej zachodniej części zwanej Kaukazem Poludniowym
lub też Zakaukaziem. Zlokalizowany jest na pograniczu Europy i Azji, pomiędzy Morzem Czarnym i Kaspijskim. Ze względu na posiadane bogactwa naturalne,
polożenie geopolityczne na styku różnych cywilizacji i ważnych szlaków handlowych, rejon ten znajdowal się od wieków w centrum zainteresowania wielkich mo-
carstw. Naród ormiański byl narażony na liczne najazdy, prześladowania, agresję. Dzieje Ormian to historia nieustannej walki o wlasne terytorium, tożsamość,
zachowanie religii i ormiańskiej kultury. Na skutek walk, najazdów i trudności życia w Armenii wielu Ormian od dawna migrowalo z wlasnego kraju szukając
nowych miejsc do mieszkania i życia. Także na przestrzeni ostatniego trzydziestolecia doszlo do licznej emigracji ludności ormiańskiej. Spowodowane to zostalo
trzema ważnymi przyczynami. Pierwsza z nich to wybuch konfliktu pomiędzy Armenią i Azerbejdżanem o Górski Karabach, drugą bylo trzęsienie ziemi, do któ-
rego doszlo w 1988 roku w Spitaku i okolicach, a trzecią stanowila sytuacja ekonomiczna, która zapanowala po uzyskaniu przez Armenię niepodleglości w 1991
roku. Rozpad Związku Radzieckiego i idące za tym zmiany skutkowaly zalamaniem gospodarki kraju, pogorszeniem się warunków socjalno-bytowych
i obniżeniem poziomu życia ludności. W tym czasie z Armenii wyjechalo ponad 800 tysięcy osób. Obecnie, zgodnie z szacunkowymi danymi, liczebność diaspo-
ry ormiańskiej wynosi okolo 5 milionów osób, podczas gdy w samej Armenii mieszka tylko 3 miliony Ormian.
w Polsce zwrócili się do swojego ka-
dzo różnorodnie. W zależności od
Używając pojęcia tożsamość or-
tzw. czupem ­ zakręconym nad czo-
DOROTA ZIĘTEK
tolikosa (zwierzchnika Kościola Or-
czynników, które są w danym przy-
miańska odnoszę się do tożsamości
lem kosmykiem wlosów. Od tej nazwy
miańskiego) o wydanie dyspensy na
padku brane pod uwagę, pojawiają
narodowej Ormian, przez którą rozu-
kosmyka pojawilo się slowo czupryna
Początki ormiańskiego
zawieranie malżeństw osób spokrew-
się liczby od 5 do 40 tysięcy osób.
miem świadomość przynależności
określający taki rodzaj uczesania. Od
osadnictwa w Polsce
Kontakty polsko-ormiańskie się-
nionych, z powodu braku dostatecz-
Na różnice szacunkowe wplyw mają
do ormiańskiej wspólnoty narodowej.
momentu zdobycia Isfahanu per-
gają początków polskiej państwowo-
nych kandydatów z dalszych kręgów.
przede wszystkim zmiany uregulo-
Identyfikacja z narodem ormiańskim
skiego przez Afganów i przerwania
ści. W XI wieku Armenia ulegla na-
Zmianę w tym zakresie przynioslo
wań prawnych związanych z zasada-
i Armenią ksztaltuje się wokól naro-
szlaków handlowych ormiańscy tka-
jazdom Seldżuków, na skutek czego
zlożenie przez biskupa Mikolaja Toro-
mi legalizacji pobytu obcokrajowców
dowej kultury, języka, religii oraz zwy-
cze licznie przesiedlili się na tereny
nastąpila emigracja wielu Ormian na
sowicza katolickiego wyznania wiary
w Polsce.
czajów. Każdy naród postrzega siebie
Rzeczpospolitej, zakladając finan-
tereny Bizancjum, Rusi, Zlotej Ordy,
w kościele Karmelitów we Lwowie.
Ustalenie typu zbiorowości, jaki
jako pewne odrębne, a zarazem spe-
sowane przez polskich magnatów
a także do miast polożonych nad
Wydarzenie to skutkowalo nawią-
reprezentuje diaspora ormiańska, ze
cyficzne środowisko. Do elementów
wlasne persjarnie ­ zaklady tkackie
Morzem Czarnym. Pierwsza fala
zaniem jedności z Rzymem. Biskup
względu na wewnętrzne zróżnicowa-
narodowej tożsamości zaliczyć moż-
pasów kontuszowych.
uchodźców dotarla na tereny Rusi
swoje wyznanie powtórzyl w 1635
nie grupy oraz niejednoznaczność
na między innymi: tożsamość gene-
Asymilacji Ormian w Polsce
Czerwonej, Podola i Rusi Kijowskiej.
roku przed papieżem Urbanem VII.
terminową jest sprawą trudną. W
alogiczną (wywodzącą się z genealo-
sprzyjala również różnorodność ję-
Ormiańscy kupcy szukając nowych
Od tego czasu datuje się powstanie
sensie prawnym jest to zbiorowość
gii, wspólnych korzeni, losów, historii
zykowa wspólnoty. Znacząca więk-
rynków zbytu dla swoich towarów do-
Kościola katolickiego obrządku or-
mniejszościowa, która odwoluje się
i przodków), tożsamość terytorialną
szość Ormian mieszkających na
cierali wówczas do Węgier i Polski.
miańskiego w Polsce.
do związku z istniejącym państwem.
(związaną z przynależnością do
terenach diaspory poslugiwala się
Od XIII wieku osiedlali się oni wzdluż
Z czasem wraz ze wzrostem po-
Ormianie w świetle ustawy o cu-
określonego terytorium, państwa, re-
językiem tatarsko-kipczackim, tzw.
tzw. drogi tatarskiej, czyli szlaku han-
zycji diaspory ormiańskiej w Polsce
dzoziemcach z 2005 roku uznani
gionu), tożsamość językową (opartą
tatarką, zaś Ormianie przybywają-
dlowego lączącego Daleki Wschód i
obserwować można bylo dążenia
zostali za jedną z dziewięciu mniej-
o wspólny język, gwarę, przyslowia,
cy bezpośrednio z Armenii językiem
zachodnią Europę, zakladając nowe
asymilacyjne wynikające przede
szości narodowych. Celem takiej
legendy, powiedzenia, sposób ko-
ormiańskim w różnych dialektach. Z
kolonie i ośrodki kultu religijnego. W
wszystkim z chęci zdobycia uprzy-
klasyfikacji jest przede wszystkim
munikacji), religijną (wywodząca się
powodu problemów w porozumiewa-
tym czasie ośrodki Ormian istnialy we
wilejowanej pozycji w strukturach
stworzenie zasad ochrony prawnej
z wyznania, wspólnej wiary, tradycji
niu się z miejscową ludnością diaspo-
Lwowie, Kamieńcu Podolskim, Luc-
spolecznych Rzeczpospolitej. Zaist-
oraz ustalenie praw i obowiązków
religijnej, rytualów) czy tożsamość
ra ormiańska rezygnowala w życiu
ku, Mohylewie Podolskim, Jazlowcu,
nienie w kulturze dominującej stalo
grupowych. Wśród podstawowych
kulturową (w sklad której wchodzą
publicznym z tatarki na rzecz języka
Stanislawowie czy Balcie. Ormiańska
się elementem aspiracji mlodzieży
praw mniejszości gwarantowanych
zwyczaje, stereotypy, stroje). Na-
polskiego. Tatarka zaś pozostawala
wspólnota posiadala swoje szkoly, w
ormiańskiej. Mlodzi Ormianie z ma-
prawem polskim wymienia się: zakaz
ród, którego większość obywateli
jedynie językiem domowym.
których uczono języków, geografii,
jętnych domów chętnie wstępowali
dyskryminacji, wolność zachowania
żyje poza granicami wlasnego kraju,
arytmetyki i retoryki. Przyjmuje się
w szeregi uczniów polskich szkól,
i rozwoju wlasnego języka, wolność
stanowi ciekawe studium do bada-
Wspólczesna diaspora
jednak, że pomimo wcześniejszego
zwlaszcza kolegiów jezuickich, Aka-
zachowania obyczajów i tradycji oraz
nia zbiorowej tożsamości, przyczyn
ormiańska w Polsce
osadnictwa, o początkach ormiań-
demii Krakowskiej i Zamoyskiej.
rozwoju wlasnej kultury, prawo do
i powodów zachowania kulturowej
Analiza wspólczesnej struktury
skiej diaspory można mówić dopiero
Taka droga dawala im szansę na
nauka języka i w języku mniejszości,
i religijnej jedności.
diaspory ormiańskiej w Polsce wyka-
w odniesieniu do czasów panowania
zdobycie odpowiednich kontaktów
możliwość nieskrępowanego wypel-
zuje wyraźny podzial zbiorowości na
tzw. ,,starą" i ,,nową" emigrację. Sta-
Kazimierza Wielkiego. Król w 1356
towarzyskich. Istotnym elementem
niania praktyk religijnych, prawo do
Ormiańska tożsamość
ra emigracja to osoby, które ulegly
roku dokonal potwierdzenia autonomii
byla również chęć pozyskania tytulu
tworzenia wlasnych instytucji edu-
narodowa
ormiańskich kolonii oraz praw i przy-
szlacheckiego. Bylo to możliwe przez
kacyjnych, kulturalnych oraz takich,
Początkowo Ormianie przyby-
prawie calkowitej asymilacji w spole-
wilejów Ormian. Dzięki otrzymanym
malżeństwo lub zaslugi na polu eko-
których celem jest ochrona tożsamo-
wający na tereny Rzeczpospolitej
czeństwie polskim. Ich podstawowa
od Kazimierza dokumentom Ormianie
nomicznym, wojskowym, naukowym
ści religijnej, prawo do uczestnictwa
bardzo dbali o swoją odrębność.
samoidentyfikacja sprowadza się do
uzyskali szeroki zakres samorządno-
lub dyplomatycznym. W tym czasie
w rozstrzyganiu spraw dotyczących
Charakterystyczną cechą tej spo-
określenia Polak z ormiańskimi ko-
ści zarówno w kwestiach religijnych,
wśród przedstawicieli ormiańskiej
wlasnej  tożsamości  narodowej,
leczności byl konserwatyzm zarówno
rzeniami, a świadomość narodowa
prawnych, sądowych, jak i podatko-
diaspory modny byl orientalny ubiór.
przywileje wyborcze dla komitetów
pod względem religii, jak i kultury.
jest prawie w 100% polska. Znacz-
wych. Wszystko to przyczynilo się do
Modzie tej uleglo również polskie
wyborczych organizacji mniejszości.
Wśród czynników odróżniających
nie silniejsza identyfikacja miejsca
stworzenia pozytywnych warunków dla
mieszczaństwo i szlachta. Do obo-
Jednak z socjologicznego punktu wi-
spoleczność ormiańską od ludno-
w przypadku tych osób dotyczy nie
rozwoju i wzbogacania się ormiańskich
wiązującego stroju szlacheckiego
dzenia bardziej zasadne wydaje się
ści polskiej zwracala uwagę przede
tyle Armenii, co dawnych Kresów
kolonii. Za symboliczną datę powsta-
wprowadzono od polowy XVI wieku
traktowanie Ormian mieszkających
wszystkim ich tożsamość religijna.
poludniowo-wschodnich Polski, czyli
nia diaspory ormiańskiej uznawany
zdobienia pochodzenia perskiego i tu-
w Polsce jako zbiorowości etnicznej
Wszyscy Ormianie zamieszkujący
odnośnie okresu rozbiorowego Bu-
jest 20 stycznia 1367 roku, kiedy król
reckiego. Szlachcic zwyczajowo prze-
o kulturze cząstkowej i imigranckim
w Rzeczpospolitej podlegali biskup-
kowiny i Galicji, dwóch prowincji au-
striackich. Terminem nowa emigracja
Kazimierz Wielki podpisal pierwszy
wiązywal swój żupan kilkakrotnie bo-
rodowodzie.
stwu we Lwowie i byli bardzo silnie
dokument skierowany bezpośrednio i
gato zdobionym pasem kontuszowym
przywiązani do wlasnego obrządku i
określa się osoby, które przybyly do
wylącznie do Ormian. W dokumencie
wykonanym z wzorzystego jedwabiu.
rytualów. Biskupstwo lwowskie pozo-
Polski po 1989 roku. Przyjmuje się,
Pojęcie tożsamości
król zezwala ormiańskiemu biskupowi
Wplatano w niego zlote i srebrne nici,
stawalo w zależności od patriarchatu
że przedstawicieli tzw. nowej emigra-
narodowej
Grzegorzowi na zalożenie rezydencji
a calość ozdabiano misternym haftem
Pojęcie tożsamości w naukach
eczmiadzyńskiego
Apostolskiego
cji ormiańskiej jest w Polsce ponad
we Lwowie oraz pozostanie w prawie
i frędzlami. Pas byl dwustronny, no-
humanistycznych jest kategorią wie-
Kościola Ormiańskiego. Powszech-
30 tysięcy.
i wierze ,,w sposób i wedlug zwycza-
szony w zależności od okoliczności na
loznaczną i dynamiczną. Pomimo
nie stosowaną praktyką obyczajową
Analizując fazy przemian diaspo-
jów Ormian". Dzięki temu przywilejowi
różne strony odmienne kolorystycznie
swojej popularności brak jej jedno-
wśród staropolskich Ormian, silnie
ry ormiańskiej w wyniku procesów
Grzegorz zostal pierwszym biskupem
i ornamentowo. Na żupan zakladano
znacznych definicji i ostrych granic.
powiązaną z tożsamością religijną
asymilacyjnych można stwierdzić,
że stadia rozwojowe starej i nowej
Lwowa, a miasto w szybkim tempie
dlugi kontusz z jednobarwnej tkaniny,
O ile stosowanie tego pojęcia w
byla endogamia ­ nakaz zawierania
emigracji ormiańskiejzdecydo-
zyskalo miano centrum ormiańskiego
zimą podszyty futrem, a latem jedwa-
stosunku do jednostki nie niesie za-
malżeństw wylącznie wśród czlonków
życia religijnego. Pozytywny stosunek
biem. Spodnie noszono w różnych
strzeżeń naukowców, o tyle w ujęciu
diaspory ormiańskiej. Endogamia
wanie odmienne. Stosując typologię
króla do Ormian wplynąl na stabiliza-
fasonach zdobione galonami, czyli
spolecznym, w odniesieniu do pod-
sprzyjala utrzymywaniu poczucia od-
Grzegorza Babińskiego, w środowi-
cję ormiańskiego osadnictwa i rozwój
taśmami ze zlotych lub srebrnych
miotu zbiorowego, budzi wiele kon-
rębności i izolacji spolecznej. Dyspen-
sku Ormian polskich wyróżnić moż-
ormiańskiej diaspory w Polsce.
nici. Szerokie, swobodnie zwisające
trowersji. Pojawiające się argumenty
sa dotyczyla jedynie innych Ormian
na stadium zbiorowości imigrantów,
nad cholewami butów hajdawery lub
przeciwko takiemu podejściu dotyczą
przybywających na tereny diaspory.
stadium grupy pierwotnej i stadium
kategorii etnicznej. Nowa emigra-
szarawary szyto z jedwabnych tkanin
przede wszystkim sporu o istnienie
Z czasem praktyka zawierania mal-
Liczebność i struktura
cja znajduje się na etapie najwcze-
o żywych kolorach i ściągano w pasie
świadomości zbiorowej. Jednak po-
żeństw wylącznie w obrębie wlasnej
populacji ormiańskiej
jedwabnym sznurem. Popularnością
mimo kontrowersji kategoria ,,tożsa-
grupy narodowej zrodzila potrzebę
śniejszym, określanym jako stadium
w Polsce wspólczesnej
Liczebność mniejszości ormiań-
w tym czasie cieszyly się również or-
mości zbiorowej" zagościla na stale
ślubów pomiędzy bliskimi krewnymi.
zbiorowości imigrantów. Tożsamość
skiej w Polsce szacowana jest bar-
miańskie szable i wygolone glowy z
w socjologii i naukach spolecznych.
W 1572 roku Ormianie mieszkający
zbiorowa tej grupy opiera się na