img
15
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 23 maja­15 czerwca 2017 nr 9­10 (277­278)
mniejszości, jeżeli środki te są stoso-
Chobanyan); w 2015 rok Związek
proces konstruowania tożsamości
spontanicznych więziach spolecz-
vannisyan, Ela Mkrtchyan i Pertshuhi
wane wbrew jej woli". Na mocy usta-
ormiański w Gdańsku (prezes Gagik
nie może zostać zakończony. Tożsa-
nych wyznaczanych przez konek-
Kuyumjyan. Przy szkole dziala kólko
wy przyznano środki finansowe, które
Parsamyan). Już sama liczba tych
mość nadawana nie odpowiada toż-
sje rodzinne i towarzyskie. Cechą
teatralne ,,Banali". Obydwie szkoly
pomogly w organizacji życia spolecz-
organizacji pokazuje różnorodność
samości odczuwanej, a odczuwana
charakterystyczną tej fazy przemian
oprócz zwyklych zajęć językowych
nego poszczególnych mniejszości.
ormiańskiej diaspory w Polsce.
jest trudna do wyrażenia ponieważ
asymilacyjnych jest przede wszyst-
rozszerzają swój program o naukę
W okresie Polski Ludowej obowią-
Obecnie w Polsce funkcjonują
nie jest w pelni uświadamiana. Ten
kim fakt, że jej przedstawiciele dekla-
historii, geografii, kultury i tańca. W
także trzy szkoly ormiańskie: w War-
zujące prawo do zakladania stowarzy-
typ tożsamości stanowi implikację
rują wylącznie ormiańską tożsamość
ramach zajęć przygotowują spektakle
szawie, w Krakowie, i w Gdańsku.
szeń nie bylo formalnie ograniczone,
poczucia inności i obcości.
narodową, uznając się za czlonków
o tematyce ormiańskiej, uczą się re-
Pierwsza szkola ormiańska w Pol-
jednak polityka wladz nie sprzyjala
Zupelnie w odmiennym stadium
wspólnoty kraju pochodzenia. Ich
cytacji wierszy i śpiewają ormiańskie
sce zostala zalożona w 1994 roku w
powstawaniu organizacji spolecz-
przemian znajduje się tzw. stara
tożsamość etniczną określić można
pieśni. Ksztalcenie literackie powią-
Warszawie. Nosila zaszczytne imię
nych. Od 1956 roku powszechna byla
emigracja. W tym przypadku można
jako imigrancką. Ma ona charakter
zane jest z ksztalceniem kulturalnym
również praktyka, że jednej mniejszo-
Mesropa Masztoca ­ ormiańskiego
mówić o stadium kategorii etnicz-
identyfikacyjny ­ jej podstawą jest
w zakresie teatru, filmu i telewizji.
ści odpowiada jedna organizacja do-
uczonego i duchownego, twórcy or-
nej. Wykazywana tożsamość może
autoidentyfikacja z ormiańskością na
Uczniowie uczą się korzystania ze
określana nazwą mniejszości i dodat-
miańskiego alfabetu. Funkcjonowala
zostać określona jako tożsamość
wszystkich poziomach tożsamości.
slowników, encyklopedii, czytają or-
kiem ,,spoleczno-kulturalna". Po roku
w budynku szkoly podstawowej przy
przystosowana. Ormianie należący
Tożsamość narodowa jest w ich przy-
miańskie czasopisma i książki zgod-
1971 wladze dążyly do zintegrowania
ul. Lindego 20, a następnie w liceum
do starej emigracji mają świadomość
padku zgodna z identyfikacją teryto-
nie z przygotowanym spisem lektur.
mniejszości etnicznych i narodowych
ogólnoksztalcącym przy ul. Niskiej 5.
swojego pochodzenia, jednakże jest
rialną, językową i państwową. Nale-
Szkola ormiańska w Gdańsku zo-
ze spoleczeństwem polskim uznając
Zalożycielką i dyrektorką szkoly byla
to dla nich kwestia drugoplanowa. Za
ży jednak zaznaczyć, że do tej grupy
stala zalożona w 2001 roku i dzialala
wszystkie odrębności za elementy
Marine Restevanyan. Szkola istniala
ojczyznę uważają Polskę i poslugują
należą również osoby, którym można
tylko przez rok. Zajęcia z języka
przez 3 lata i zostala zamknięta w 1997
folkloru. Sytuacja ulegla zmianie wla-
się językiem polskim. Podstawą toż-
nadać miano etników. Są to osoby
ormiańskiego prowadzone byly w
roku. Szkola wydawala świadectwa
ściwie dopiero po 1989 roku w na-
samości kolektywnej jest przekonanie
posiadające pelną świadomość wla-
niedzielę przez Norajra Ter-Gri-
uznawane na terytorium Armenii. Po
stępstwie wydania 7 kwietnia prawa
o wspólnym pochodzeniu, więź spo-
snej odrębności w stosunku do osób
gorjana filologa klasycznego, au-
zamknięciu szkoly nastąpila przerwa
o stowarzyszeniach, które weszlo w
leczna o charakterze ideologicznym
zamieszkujących w kraju pochodze-
tora podręcznika do nauki laciny
w instytucjonalnym nauczaniu języka
życie 1 stycznia 1990 roku.
oraz dążenie do wspólnego celu.
nia. Narodziny nowej świadomości
jak również wspólautora slownika
ormiańskiego trwająca aż do 2003
Zmiana ta przyczynila się do in-
Tym celem jest przede wszystkich
następowaly u nich zazwyczaj w
polsko-ormiańskiego i rosyjsko-or-
roku, kiedy to również w Warszawie z
stytucjonalizacji życia spoleczności
ochrona dziedzictwa kulturalnego
trakcie wizyty w Armenii, po kilku czy
miańskiego. Lekcje odbywaly się
inicjatywy Pawla Korczyńskiego (Or-
Ormian w Polsce. Jeszcze w roku
oraz dbalość o transmisję ormiańskie-
kilkunastu latach od wyjazdu z kraju
w salce parafii św. Piotra i Pawla.
rodzinnego, w wyniku zetknięcia się
Obecnie zajęcia prowadzi Gajane Ha-
z wyidealizowanym ,,matecznikiem".
kopian w szkole podstawowej nr 58
Sytuację taką można w przypadku
przy ulicy Skarpowej 3.
tych Ormian określić jako moment
przelomowy ­ przebudzenie tożsa-
Przyszlość
mościowe, którego następstwem jest
Obecnie przy analizie kwestii
konstruowanie nowej strategii tożsa-
tożsamości Ormian mieszkających
mościowej. Wizyta w Armenii wywoly-
w Polsce trzeba uwzględnić dyna-
wala u tych osób narastające uczucie
miczne przemiany spoleczne, które
obcości, odrębności i nieprzystosowa-
w ostatnim dziesięcioleciu nabraly
nia przy równocześnie silnej nostalgii i
globalnego charakteru, często de-
tęsknocie. Następstwem takiego zde-
strukcyjnie wplywając na spoleczny
rzenia niejednokrotnie jest zaistnienie
porządek grup, zbiorowości i wspól-
efektu zdublowanej tożsamości, co
not. Dominujące dotychczas kryteria
wyraża się w deklarowanej podwójnej
tożsamości koncentrujące się na po-
identyfikacji terytorialnej, językowej
krewieństwie, więzach krwi, narodo-
i państwowej. Takie osoby mówią o
wości czy religii stracily na aktualno-
posiadaniu dwóch ojczyzn, sprawnie
ści ze względu na tempo zmieniającej
i zamiennie poslugują się językiem
się rzeczywistości. Konsekwencjami
Ul. Ormiańska we Lwowie
polskim i ormiańskim oraz funkcjonu-
procesu wspólczesnych zmian
go przekazu kulturowego. Nieznajo-
1980 w Krakowie powstalo Kolo zain-
mianina z pochodzenia) zostal zalo-
ją w podwójnym świecie kultury cele-
tendencje zjednoczeniowe i uniwer-
mość języka ormiańskiego implikuje
teresowań Kulturą Ormian, zalożone
żony Międzyszkolny punkt nauczania
brując polskie i ormiańskie święta.
salistyczne, ale również dezintegracja
również polską tożsamość językową.
przy oddziale Polskiego Towarzy-
języka i kultury ormiańskiej. W 2004
Pokolenie najmlodsze charak-
przestrzeni publicznej, która znajduje
Przedstawiciele starej emigracji de-
stwa Ludoznawczego. Podobne kola
roku placówka ta zostala przeniesio-
teryzuje się niskim stopniem zróż-
wyraz w procesach migracyjnych i
klarują polską tożsamość narodową,
powstaly również w Warszawie i w
na do szkoly podstawowej nr 12 im.
nicowania funkcjonalnego i struk-
rozpadzie państw jednolitych naro-
opartą na pelnej identyfikacji z krajem
Gdańsku. Od roku w następującym
Bohaterów Pawiaka przy ul. Karme-
turalnego. Często pojawiają się
dowo. Ludzie obecnie latwiej ruszają
zamieszkania. Ich tożsamość etnicz-
porządku chronologicznym zostaly
lickiej 13. Nauczanie odbywa się do
rozbieżności pomiędzy deklarowaną
w podróż zdobywając nowe doświad-
na wykazuje zgodność na poziomie
zarejestrowane w Polsce kolejne or-
dnia dzisiejszego wedlug ,,Programu
identyfikacją państwową i narodową.
czenia, poznając nowe kultury i ucząc
tożsamości państwowej i narodowej.
ganizacje ormiańskie: w 2001 roku w
autorskiego nauczania języka i kultury
Można w tym przypadku mówić o toż-
się funkcjonować w sytuacji perma-
W przeprowadzonych rozmowach i
Gliwicach Związek Ormian w Polsce
ormiańskiej" opracowanego przez na-
samości etniczno-narodowej grupy
nentnej zmiany i w bardzo zróżni-
wywiadach respondenci kladą nacisk
im. ks. Arcybiskupa Józefa Teodoro-
uczycielkę języka ormiańskiego mgr
pierwotnej ­ identyfikacji bilateralnej.
cowanym środowisku. Jednocze-
na polską identyfikację, koncentrując
wicza (prezes Anna Olszańska) oraz
Margaritę Jeremian-Woźniakowską.
Równoczesna silna identyfikacja z
śnie laicyzacja, internet, takie same
się na tym, co odróżnia ich od nowej
Stowarzyszenie Ormian w Polsce z
Program szkolny przeznaczony dla
Polską i Armenią powoduje sytuację
programy telewizyjne, identyczne
emigracji. Różnic pomiędzy sobą a
siedzibą w Elblągu (prezes Genadik
uczniów narodowości ormiańskiej, w
odczuwaną jako niedostosowanie
zwyczaje żywieniowe, rozrost korpo-
innymi Polakami zazwyczaj nie po-
Martirosyan); w 2002 roku w Krako-
międzyszkolnych zespolach naucza-
spoleczne. Tożsamość tych osób
racji, wspólny uniwersalny język (np.
dawali. Dopiero w pytaniach konkre-
wie Ormiańskie Towarzystwo Kultu-
nia, w szkolach podstawowych i gim-
można określić jako niespójną. W
angielski), powodują, że znikają po-
tyzujących wyróżniki tożsamości or-
ralne (obecny prezes Maciej Janik)
nazjach zostal dopuszczony do użyt-
przypadku mlodych ludzi stykających
dzialy religijne i kulturowe, a miejsce
miańskiej pojawily się określenia typu
oraz w Katowicach Stowarzyszenie
ku przez ministra Edukacji Narodowej
się z nowym środowiskiem nieustan-
urodzenia i korzenie nie mają znacze-
,,ciemniejsza karnacja", ,,duży nos",
Ormian w Polsce Pharos (prezes
i Sportu w kwietniu 2005 r. Obecnie
nie pojawia się potrzeba konstruowa-
nia. Wspólczesny czlowiek zmieniając
,,ciemne wlosy" ,,spryt do interesów",
Wojciech Ostrwicki); w 2006 roku
w szkoletrzy klasy odpowiada-
nia na nowo wlasnej tożsamości.
miejsce zamieszkania, wchodząc w
,,inteligencja", ,,muzykalność".
Fundacja Kultury i Dziedzictwa Or-
jące trzem etapom edukacji. Dzieci
Interioryzacja świata zewnętrznego
środowisko osób innej narodowości
mian Polskich (prezes Jan Abgaro-
na co dzień uczestniczą w zajęciach
prowadzi do przemian świadomo-
funkcjonuje w dobrze znanej mu,
wicz) oraz Stowarzyszenie Mlodzieży
różnych warszawskich szkól, a w so-
ściowych, które mogą spowodować
uniwersalnej przestrzeni i kulturze. Ta
Ormiańskie organizacje,
Ormiańskiej w Warszawie (prezes
boty i niedziele mają zajęcia w szkole
kryzys tożsamościowy i poczucie
latwość przenoszenia się z miejsca
stowarzyszenia i szkoly
Największe zmiany z punktu
Babken Khanzadyan); w 2007 roku
ormiańskiej. W programie nauczania
odrzucenia spolecznego. Dlatego
na miejsce, latwość integracji i asy-
widzenia tożsamości ormiańskiej
Fundacja Ormiańska KZKO, w War-
języka ormiańskiego akcentowane
bardzo ważnym zadaniem stojącym
milacji stanowi jednak duże wyzwanie
przyniosla ustawa o mniejszościach
szawie (prezes Marta Axentowicz
jest przede wszystkim podejście ko-
przed doroslymi przedstawicielami
dla zachowania tożsamości. Biorąc
narodowych i etnicznych uchwalona
Bohosiewicz) oraz Fundacja Centrum
munikacyjne, czyli nauka praktycznej
środowiska ormiańskiego jest wska-
pod uwagę zarówno globalizację jak
w styczniu 2005 roku. Uregulowala
Kultury Ormiańskiej ,,Musa-ler" (pre-
znajomości języka i zdobycia kom-
zanie tym mlodym ludziom wartości
i fragmentaryzację dzisiejszego świa-
ona sprawy z zachowaniem i rozwo-
zes Hakob Baghdasaryan); w 2009
petencji w zakresie czterech pod-
dodanej podwójnej tożsamości. Jak
ta, kluczowym zagadnieniem dla zro-
jem tożsamości kulturowej, a także
roku Stowarzyszenie Ormian w Pol-
stawowych sprawności: rozumienia,
wskazują praktycy integracji pracu-
zumienia sposobów funkcjonowania
sposoby racjonalizacji zasady rów-
sce Lódź (prezes Martin Gasparyan);
mówienia, czytania i pisania.
jący z cudzoziemcami i uchodźcami
czlowieka w kontekście spolecznym
nego traktowania osób bez względu
w 2011 roku Towarszystwo Ormian
W Krakowie od 2004 roku dziala
w tym okresie przejściowym niezwy-
staje się jego tożsamość. Tożsamość,
na pochodzenie. Ustawa ta zakwali-
Polskich TOP we Wroclawiu (prezes
Sobotnia szkola ormiańska zalożona
kle ważne są spotkania motywujące z
u podloża której stoi odwieczne pyta-
fikowala Ormian w Polsce do mniej-
Adam Domanasiewicz); w 2012 roku
przy Ormiańskim Towarzystwie Kul-
grupami rówieśniczymi o odmiennym
nie: ,,Kim jestem?". Aby zachować
szości narodowych dając tym samym
Ormiańsko-Polski Komitet Spoleczny
turalnym. Zajęcia odbywają się w sa-
pochodzeniu etnicznym. W trakcie
swoją tożsamość ormiańska diaspo-
tej grupie pewne prawa i przywileje.
w Zabrzu (prezes Hraczja Bojadżjan);
lach udostępnianych przez dyrekcję
takich spotkań dochodzi do wyzwo-
ra w Polsce musi zadbać o kultywo-
Między innymi w artykule 5 tejże
w 2013 rok Arm-pol, Centrum rozwoju
Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej
lenia emocjonalnego, co pozwala na
wanie tradycji, wlaściwy i atrakcyjny
ustawy stwierdzono, że ,,zabrania się
stosunków ormiańsko-polskich oraz
budynku przy ul. Rajskiej 1. W szkole
konstruowanie tożsamości bez towa-
przekaz kulturowy skierowany do naj-
stosowania środków mających na
Kieleckie Stowarzyszenie Ormian
zajęcia prowadzą cztery nauczycielki
rzyszącego temu procesowi napięcia
mlodszego pokolenia oraz o ochronę
celu asymilację osób należących do
w Polsce 2013 (prezes Varuzhan
Gohar Khachatryan, Veronika Ho-
etnicznego. Bez efektu wyzwolenia
ormiańskiego dziedzictwa.