img
25
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 23 maja­15 czerwca 2017 nr 9­10 (277­278)
karol Mikuli ­ Ormianin zaslużony dla kultury polskiej
z orderem Cesarza Franciszka Józefa I
Postać wyjątkowo zaslużona dla kultury polskiej i jednocześnie prawie calko-
wicie zapomniana w XX wieku. Syn Ormianina i Austriaczki, który ze Lwowa
uczynil wyjątkowe miejsce kultywowania tradycji chopinowskich.
cze na kilka lat przed wprowadzeniem
rycy Rosenthal, Rudolf Schwarz,
MICHAL PIEKARSKI
autonomii galicyjskiej, począwszy od
Maria Wiktoria Soltysowa, Leonia
Karol Mikuli urodzil się w 1819 r.
1860 r. językiem wykladowym kon-
Wildowa, Helena Windakiewiczowa,
w Czerniowcach. Lekcje gry na forte-
serwatorium na miejsce dotychczas
Wladyslaw Wszelaczyński, Matylda
pianie pobieral tam u polskiego piani-
obowiązującego języka niemieckie-
Żlobicka. Pod kierunkiem Mikulego
sty Franciszka Kolberga. Już pierw-
go ustanowil język polski.
edukację pianistyczną zdobywala
szy nauczyciel zaznajomil Mikulego
Za czasów dyrekcji Karola Mi-
także Olga Lityńska, której wnuczką i
z twórczością Fryderyka Chopina. Po
kulego zaczęto w GTM wykonywać
uczennicą byla Lubka Kolessa, zna-
maturze Mikuli wyjechal do Wiednia,
coraz więcej utworów kompozytorów
na ukraińska pianistka wychowana
skąd po nieukończonych studiach
polskich. Publiczność lwowska miala
w Wiedniu. U Mikulego ksztalcili się
medycznych wyruszyl do Paryża aby
możliwość zapoznania się, nieraz po
także znani polscy kompozytorzy:
ksztalcić się pod kierunkiem Frydery-
raz pierwszy, z dzielami m.in. Stani-
Stanislaw Niewiadomski i Mieczy-
ka Chopina. Mialo to miejsce w latach
slawa Moniuszki, Ignacego Feliksa
slaw Soltys.
1844-1847 (wedlug niektórych źró-
Dobrzyńskiego, Karola Lipińskiego
Za swoje zaslugi Karol Mikuli zo-
del już od 1841 r.). Karol Mikuli mial
oraz oczywiście Fryderyka Chopina.
stal w 1889 r. odznaczony Krzyżem
okazję doglębnie zaznajomić się z
Wraz z Wincentym Polem wspól-
Rycerskim Orderu Cesarza Fran-
Karol Mikuli
tajnikami interpretacyjnymi utworów
organizowal pierwsze we Lwowie
ciszka Józefa I. Zmarl we Lwowie
Dąbrowskiego (obok uwertury Klótni
Chopina oraz poznać blisko same-
swoją dawną uczennicą, a następnie
koncerty muzyki dawnej. Mikuli nie
21 maja 1897 r. i zostal pochowany
przez zaklad Karola Lipińskiego jest
go kompozytora. Po latach Mikuli
żoną Stefanią prowadzil aż do samej
zaniedbywal także twórczości kom-
na Cmentarzu Lyczakowskim.
wspominal: ,,jedynie uczniowie znali
śmierci. W szkole tej klasę fortepianu
pozytorów zagranicznych. To wlaśnie
to kolejny przyklad zastosowania tej
Karol Mikuli, z pochodzenia Or-
w pelni Chopina ­ pianistę, którego
prowadzil także wybitny uczeń Miku-
on wprowadzil do obiegu wykonaw-
melodii w twórczości lwowskich kom-
mianin, przez 40 lat dzialal na rzecz
wznioslość i perfekcja objawialy się
lego ­ Franciszek Neuhauser.
czego symfoniczne utwory Roberta
pozytorów).
polskiej kultury muzycznej, dlatego z
najlepiej sam na sam z uprzywilejo-
Jako kompozytor Karol Mikuli,
Schumanna.
Twórczość Karola Mikulego re-
calą pewnością możemy go zaliczyć
wanym na lekcji". W Paryżu spotykal
podobnie jak jego mistrz Fryderyk
W ,,Gazecie Lwowskiej" w 1897 r.
prezentuje styl romantyczny. Choć
do osób zaslużonych dla kultury pol-
się także z innymi przedstawicielami
Chopin, tworzyl przede wszystkim
pisano: ,,We Lwowie rozwinąl Mikuli
byl pod wplywem stylu Chopina, to
skiej. W jego pogrzebie wzięly udzial
życia kulturalnego, m.in. Heinrichem
utwory fortepianowe. Byly to: mazur-
czynność nadzwyczajną, stwarzając
nie naśladowal go mechanicznie.
nieprzebrane tlumy. Zanim wyruszo-
Heinem, George Sand i Ferencem
ki, nokturny, walce, polonezy, etiudy.
poniekąd na nowo zamarle poprzed-
Wiele utworów Mikulego ukazalo się
no w stronę cmentarza nad trumną
Warto wśród nich wymienić Dwa
Lisztem, z którym pozostawal w przy-
nio życie muzykalne, budząc świet-
we Lwowie i w Wiedniu drukiem za
śpiewaly lwowskie chóry: ,,Lutnia",
jacielskich kontaktach do końca życia.
nym wykonaniem utworów Chopina
jego życia. Karol Mikuli przygotowal
,,Echo" i ,,Bojan".
W 1847 r., z powodu pogarszającego
zamilowanie do genialnej, natchnio-
także do druku wiele dziel Chopina.
We Lwowie o Karolu Mikulim
się stanu zdrowia mistrza Mikuli prze-
nej pieśni polskiej".
Często korzystal wówczas z uwag
oprócz nagrobka na cmentarzu przy-
jąl nawet podobno na pewien czas
We Lwowie Karol Mikuli w dal-
zanotowanych przez swojego mi-
pomina kilka istniejących do dziś
prowadzenie lekcji gry na fortepianie
szym ciągu dawal się slyszeć także
strza na egzemplarzach lekcyjnych.
obiektów ­ Teatr Skarbkowski, w
udzielanych uczniom chopina.
jako koncertujący pianista, wykonu-
Byl redaktorem jednego z pierw-
którym w XIX w. mieścilo się również
Z Paryża Karol Mikuli wyjechal
jąc m.in. dziela Fryderyka Chopina.
szych, zbiorowego 17 tomowego
konserwatorium, a także katedra or-
w 1847 r. (lub na początku 1848 r.),
O jego wirtuozowskiej technice pisal
wydania dziel Chopina opublikowa-
miańska ­ kościól, z którym Mikuli
z powodu rewolucyjnych wydarzeń
w 1860 r. Karol Wild, znany lwowski
nego w Lipsku w 1879 r.
byl związany jako wierny. Do dziś
szykujących się we Francji. Powró-
wydawca, żywo uczestniczący w
Za sprawą Karola Mikulego
zachowala się na ścianie zewnętrz-
cil do rodzinnych Czerniowiec, gdzie
kulturalnym życiu Lwowa. Relacjo-
Lwów stal się ważnym ośrodkiem
nej katedry tablica upamiętniająca
zostal profesorem gry na fortepia-
nowal w liście do swojej żony Le-
chopinowskim. Przez 30 lat pracy
Ormianina wyjątkowo zaslużonego
nie. Występowal także jako pianista
onii, która byla uczennicą Mikulego,
pedagogicznej wyksztalcil tu sze-
dla kultury polskiej.
m.in. w Bukareszcie, Jassach, Kijo-
wykonanie wariacji na tematy z wlo-
reg pianistów i kompozytorów. To
wie, Kiszyniowie i we Lwowie.
skich oper, skomponowanych przez
wlaśnie jemu lwowska szkola piani-
***
Polonezy op. 8 zadedykowane Kor-
W życiu Karola Mikulego datę
jednego z dzialających we Lwowie
styczna zawdzięczala bezpośrednią
Więcej o Karolu Mikulim i tra-
przelomową stanowil 1858 r., gdy
nelowi Ujejskiemu, wydane drukiem
kompozytorów, w których ,,napchal
kontynuację tradycji chopinowskich.
dycjach chopinowskich we Lwowie
przeprowadzil się do Lwowa, gdzie
w oficynie Karola Wilda we Lwowie.
[kompozytor] tam trudności, tryle-
Do uczniów Karola Mikulego należe-
będzie można przeczytać w przy-
zostal powolany na stanowisko dy-
Na szczególną uwagę zasluguje
rów, pasażów pojedynczych i okta-
li pianiści: Raul Koczalski, Kornelia
gotowywanej przez autora książce
również Ballada B-dur op. 21, jedyny
rektora Galicyjskiego Towarzystwa
wami co niemiara, a Mikuli pomimo
Löwenherz-Parnas, Ludwik Marek,
,,Muzyka we Lwowie. Od Mozarta
Muzycznego. Odtąd jego życie zwią-
tego rodzaju gatunek muzyczny w
ogromnej tremy sypal gatki, śpiewal,
Aleksander Michalowski, Franciszek
do Majerskiego. Kompozytorzy, mu-
zane bylo już do końca ze stolicą Ga-
twórczości Mikulego. Komponowal
zdumiewal legatem energią w okta-
Neuhauser, Ludmila Mitscha, Mau-
zycy, instytucje".
licji. Kierowal także przez niemal 30
także pieśni na glos z fortepianem do
wach,serce skakalo".
lat Konserwatorium GTM, prowadząc
wierszy w języku niemieckim (m.in.
Z kolei w interpretacji utworów
wyższy kurs gry na fortepianie oraz
J. W. von Goethego i H. Heinego),
Chopina dla Mikulego wirtuozeria
szereg przedmiotów teoretycznych.
utwory sakralne. Wśród utworów ka-
nigdy nie stala na pierwszym planie.
meralnych uwagę zwraca Serenada
Przez kolejne dziesięciolecia zwią-
Idiom wykonawczy, zaczerpnięty od
As-dur op. 22 na klarnet i fortepian,
zany byl w ten sposób z gmachem
swojego mistrza, przekazywal swoim
Teatru Skarbkowskiego.
zawierająca w partii fortepianu wiele
uczniom, o czym wspominal Raul
Można śmialo stwierdzić, że Karol
wirtuozowskich przebiegów, wyka-
Koczalski, pisząc, że do wskazówek
Mikuli byl w drugiej polowie XIX wieku
zując analogię z utworami Chopina
otrzymanych od Mikulego należala
(m.in. Scherzem cis-moll op. 39),
glówną postacią życia muzycznego
następująca: ,,Sluchacz nie powi-
Lwowa. Jego dzialalność przypadala
zaś w partii klarnetu wskazująca na
nien być olśniony bieglością palców,
akurat na okres, kiedy miasto wraz
wplyw melodyki ludowej Bukowiny.
przeciwnie, wykonawca musi swą
Z kolei rozbudowany Polonez e-moll
z calą Galicją otrzymalo autonomię
technikę, jako rzecz rozumiejącą się
w ramach utworzonych w 1867 r.
op. 7 na troje skrzypiec poprzez wir-
samą przez się, wprost poboczną,
Austro-Węgier. Odtąd kultura polska
tuozowskie pochody stanowi kompo-
podporządkować pięknu wykonywa-
mogla rozwijać się już bez większych
zycję wyraźnie wyróżniającą się od
nej kompozycji i w żadnym wypadku
ograniczeń, zaś język polski zostal
innych tego rodzaju utworów kame-
nie powinien dążyć do blyszczenia w
uznany za urzędowy, stosowany w
ralnych, tworzonych wówczas na zie-
roli wirtuoza".
miach polskich. W Polonezie e-moll
administracji i sądownictwie. Zaistnia-
W 1887 r. Karol Mikuli, podobno
la sytuacja stala się po prostu usank-
uwidacznia się także wyraźnie wątek
ze względu na zly stan zdrowia, zrezy-
cjonowaniem dążeń wielu ówcze-
patriotyczny w twórczości Karola
gnowal ze stanowiska dyrektora GTM
snych mieszkańców Galicji. Mikuli byl
Mikulego. Świadczy o tym dobitnie
i Konserwatorium. Jednak już w 1888
zwolennikiem rozwoju kultury polskiej,
część środkowa, gdzie rozbrzmiewa
r. zalożyl we Lwowie wlasną, prywat-
nieoczekiwanie melodia Mazurka
o czym świadczy choćby fakt, że jesz-
szkolę muzyczną, którą wraz ze