img
26
Okruchy historii
23 maja­15 czerwca 2017 nr 9­10 (277­278) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Parafialna świątynia ormiańska
w Stanislawowie
Pierwsza świątynia ormiańska w Stanislawowie zostala zbudowana w latach 1663­1664.
Byl to nieduży kościól drewniany. Inicjatorem budownictwa byl zalożyciel miasta Andrzej
Potocki. Wlaśnie on w dokumencie fundacyjnym pisal: ,,Ormianom, religii greckiej na cer-
kiew, Żydom na szkolę (bożnicę) miejsca wymierzone będą, z których każdy wedlug wiary
swojej, aby odprawiali nabożeństwo dopuszczam...". Wymierzone dla Ormian miejsce znaj-
dowalo się w samym centrum Stanislawowa, na zbiegu ulic Ormiańskiej i Antoniewicza.
Bogaci Ormianie, np. Owanes, syn Grzegorza, również pomagali w budowie świątyni.
flankują nieglęboką absydę, w której
kościola rozlega się obszerny dzie-
JURIJ SMIRNOW
znajduje się wielki oltarz. Wszystkie
dziniec z budynkiem parafialnym".
tekst i zdjęcia
kolumny i pilastry ustawione są na
Ormiańska świątynia jest o rozmia-
wysokich cokolach. Kolumny, pila-
rach: okolo 35 metrów dlugości i 20
Obraz slynący cudami
Od 1665 r. wśród stanislawow-
stry i filary podtrzymują rozbudowa-
metrów szerokości, orientowana na
skich Ormian rozpocząl się proces
ne belkowanie o wydatnym gzym-
osi wschód ­ zachód. Oltarz glówny
wprowadzenia unii z Rzymem. Pierw-
sie, obiegające w sposób ciągly cale
jest zwrócony na wschód, fasada wy-
szy ksiądz unicki, Józef, który przy-
wnętrze. Sklepienie nawy glównej
chodzi na Rynek. Po przebudowach
byl ze Lwowa, spotkal się z oporem
sklada się z dwóch przęsel.
XIX ­ wiecznych kościól nie posiada
gminy ormiańskiej, która trzymala
Kościól jest oświetlony przez dzie-
już dużej kopuly nad skrzyżowaniem
się starego wschodniego obrządku
sięć okien, znajdujących się w górnej
nawy i transeptu.
i wyznawala Katolikosa w Eczmia-
części ścian bocznych nawy glównej
dzynie. Ów ksiądz otrzymal w darze
nad dachami kaplic. Każda kaplica
Poszczególne części
od Potockiego budynek obok cerkwi
dodatkowo ma jeszcze jedno okno,
świątyni
na parafię i sukno na nowe szaty.
zakończone pólkoliście. Wejście
Z powodu pomieszczeń przybu-
Parafii ormiańskiej wlaściciel miasta
glówne znajduje się na osi budowli
dowanych do prezbiterium świątynia
podarowal folwark i część pola we
i jest flankowane dwoma kolumna-
utracila na zewnątrz wygląd krzyżo-
wsi Kniahynicze niedaleko Stanisla-
mi, na których opiera się belkowa-
wy i przypomina prostokąt. Transept
wowa i mlyn we wsi Uhrynów, który
nie, ozdobione wolutami. Fasada
tylko nieznacznie występuje w sto-
przynosil 18 zl dochodu rocznie. Nie
w części centralnej między dwoma
sunku do szerokości nawy, otoczonej
nawiązawszy dobrych stosunków ze
wieżami jest wklęsla, z oknem w
kwadratowymi kaplicami, po dwie z
,,starszymi nacji ormiańskiej", ksiądz
drugiej kondygnacji, zakończona
każdej strony. Kaplicepolączone
Józef byl zmuszony opuścić miasto.
trójkątnym frontonem i zwieńczona
między sobą i stronami transeptu
Na jego miejsce abp. Mikolaj Toroso-
pozlacanym obrazem Matki Boskiej
wąskimi przejściami i otwarte są w
wicz mianowal dnia 20. 07. 1666 r.
z Dzieciątkiem Jezus. Na zewnątrz
stronę nawy. Sklepienie nawy jest
ojca Grzegorza Balsamowicza, który
korpus świątyni jest podzielony przez
wsparte o dwa filary z każdej strony,
umial przekonać ,,starszych nacji" do
rozbudowane belkowanie na dwie
ozdobione podwójnymi pilastrami.
Kościól ormiański w Stanislawowie
przejścia na obrządek ormiańskoka-
kondygnacje oraz ozdobiony równo-
Przy pierwszym lewym filarze
środki na budowę zebrali również
­ biblioteka ormiańskich, lacińskich i
tolicki.
miernie rozmieszczonymi pilastrami,
znajduje się ambona. Wejście z
kupcy i rzemieślnicy. W 1748 r. Józef
polskich książek, między którymi
Opis ozdobienia i oltarzy starego
ustanowionymi na wysokich coko-
transeptu do części oltarzowej flan-
Potocki zapisal na dobudowę świą-
także książki w języku tatarskim. W
drewnianego kościola ormiańskiego
lach.
kowano trzema kolumnami z każdej
tyni 1000 zl. reńskich corocznie. Wte-
tyle za glównym oltarzem znajduje się
się nie zachowal. Wiadomo tylko, że
Pod chórem muzycznym znajdu-
strony, o które opiera się belkowanie.
dy byla to dość duża suma. W 1762
skarbiec murowany, nad którym jest
już od początku XVIII w. w kościele
je się nieduży przedsionek (kruchta),
Bogactwo ozdobienia jest również
r. budownictwo kościola w zasadzie
komnata, gdzie dawniej przecho-
byl obraz Matki Boskiej Laskawej,
który zajmuje calą szerokość nawy.
akcentowane przez podwójne pila-
bylo ukończone, a 22.08.1763 r. świą-
wywano fundusze mszalne. Dookola
kopia obrazu Matki Boskiej Często-
Chór opiera się o masywne fila-
stry. Cztery wolnostojące kolumny
tynia zostala uroczyście konsekrowa-
chowskiej. Sadok Barącz twierdzil,
ry, między którymi znajdują się trzy
na przez arcybiskupa lwowskiego Ja-
że namalowal go nieznany malarz na
otwory wejściowe. Centralne przej-
kuba Stefana Augustynowicza ,,pod
zamówienie pisarza gminy ormiań-
ście jest znacznie szersze i wyższe
wezwaniem Niepokalanego Poczęcia
skiej Dominika (Doniga). Obraz po-
od dwóch bocznych, zakończone
Najświętszej Marii Panny", o czym
czątkowo znajdowal się w domu tego
pólkolistą arkadą. Parapet chóru
świadczy tablica pamiątkowa, która
pisarza, a gdy stal się cud uzdrowie-
ozdobiono kompozycją freskową, a
zachowala się do dnia dzisiejszego.
nia oczu przy modlitwach przed tym
filary wejścia ­ pilastrami. Nad chó-
Zbudowany kościól, jak pisze Sa-
obrazem, oddal go do kościola. W
rem sklepienie konchowe, w nawie
dok Barącz, byl ,,murowany w guście
kronice kościelnej i w latach później-
­ kolebkowe z lunetami, zaś w pre-
wloskim, w ksztalcie wieńca z dwoma
szych notowano liczne cuda i uzdro-
zbiterium ­ żeglaste.
owalnymi wieżami od frontu i z dużą
wienia. W kronice ormiańskiej parafii
kopulą we środku, ozdobiony obra-
jest zapis, że dnia 22.08.1742 r. na
Freski oraz inne zdobienia
zem Bogurodzicy z Dzieciątkiem Je-
obrazie pojawily się lzy. Owa wiado-
osiemnastowieczne
zus. Dlugość kościola wynosila 18
mość w mgnieniu oka rozeszla się
Cenne barokowe freski pędzla
sążni, a szerokość 12" (jeden sążeń
po calym mieście. Inne liczne cuda
Jana Soleckiego zachowaly się jedy-
dorównuje 1,728 metrów). Dalsze
podczas modlitwy przy tym obrazie
nie na sklepieniu prezbiterium i nawy,
ozdobienie świątyni postępowalo
byly szeroko znane daleko poza
a również w części górnej nawy nad
dość powoli. Jeszcze w 1800 r. nie
granicami Stanislawowa. Zebral je
gzymsem. Na sklepieniu prezbiterium
byla ona otynkowana na zewnątrz.
i opisal ksiądz Jakub Manugiewicz,
znajduje się scena Zwiastowania
We wnętrzach okolo 1800 r. malarz
dr teologii i infulat, który też od 1743
Najświętszej Marii Panny. W przęśle
Jan Solecki wykonal freski w stylu
r. rozpocząl budowę nowej ormiań-
krzyżowym ­ Wniebowzięcie NMP.
barokowym. W latach 1811­1826 ko-
skiej świątyni murowanej.
Sklepienie nawy ozdobiono wielofigu-
ściól byl zamknięty z powodu licznych
ralną kompozycją, którą podzielono
uszkodzeń wnętrza i z braku środków
na kilka scen. Centralna scena ­ to
Nowa świątynia murowana
na renowację. Znany podróżnik or-
Fundatorem nowego kościola
Koronacja NMP, ozdobiona baroko-
miański Minas Pyżyszgianc w 1820
byl Józef Potocki, hetman wielki ko-
wą, namalowaną zlotem, ramą. Akcja
r. pisal: ,,Kościól ormiański jest bar-
ronny. On również dnia 28.05.1743 r.
odbywa się w świątyni, na tle boga-
dzo ladny i wspaniale na odpowied-
uroczyście polożyl kamień węgielny
tej architektury oltarza z potrójnymi
nim miejscu zbudowany, kolumnami
pod budowę świątyni. Część wspól-
marmurowymi kolumnami. Po obu
ozdobiony, jasny i nie odróżniający
czesnych autorów (konserwator dr
stronach przedstawiono figury Apo-
się od wspanialych kościolów Wloch.
Z. Hornung) uważa, że autorem pro-
stolów i Ewangelistów. Nad chórem
Po jednej stronie glównego oltarza
jektu byl wojskowy inżynier kapitan
muzycznym tradycyjnie przedstawio-
mieści się zakrystia, po drugiej stronie
A. Schulzer (lub Szilcer). Znaczne
no Dawida, który gra na harfie. Na
Wnętrze kościola. Widok na glówny oltarz