img
28
Okruchy historii
23 maja­15 czerwca 2017 nr 9­10 (277­278) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
krzyże pamięci i przyjaźni
Spotkać je można nie tylko na cmentarzach, czy w pobliżu świątyń, ale wszędzie tam, gdzie
osiedlali się Ormianie, znajdując miejsca dla siebie przyjazne ­ tworzyli coś ważnego dla siebie,
swojej rodziny, regionu. Ludzie zamawiali je i ustawiali z różnych powodów: dla upamiętnienia
zwycięstwa nad wrogami, z powodu zalożenia nowej wsi, zakończenia budowy kościola, katedry,
palacu lub mostu, w podzięce za otrzymany nadzial ziemi. Stawaly się też slupami granicznymi
lub oddzielające miedzę. Staly się chaczkary ­ obok architektury, iluminowanych rękopisów
i wlasnego oryginalnego alfabetu ­ najbardziej charakterystycznym elementem ormiańskiej kul-
tury. Korzeniami ormiańskie chaczkary sięgają zamierzchlych czasów. Zachwycają pięknem, a
także bijącą z nich tajemnicą może z racji tego, że znajdujące się na nich napisy mogą odczytać
nie bez trudu tylko Ormianie lub znawcy ich starożytnego języka i alfabetu, który zostal opraco-
wany przez św. Mesropa Masztoca najprawdopodobniej nie później niż w 405 roku.
chaczkarów znajdowalo się w należą-
kamieniarskiej Stanislawa Cekiery w
ZBIGNIEW T. SZMURLO
cym obecnie do Azerbejdżanu Nachi-
Dębniku kolo Krzeszowic) z jasnosza-
Armenia szczyci się mianem
czewaniu, w Starej Dżulfie, ale tam
rego piaskowca i zawiera elementy
pierwszego państwa chrześcijań-
zabytki te są brutalnie niszczone. Nie
ikonograficzne charakterystyczne dla
skiego ­ początki chrześcijaństwa w
pomogly protesty UNESCO i specjal-
sztuki Ormian lwowskich. Chaczkar
Armenii sięgają I wieku, kiedy to w
na debata Parlamentu Europejskiego,
ustawiony w pobliżu kościola św. Mi-
39. roku ­ jak glosi ormiańska trady-
który 16 lutego 2006 roku uchwalil w
kolaja zostal poświęcony 17 kwietnia
cja ­ na ziemie te mieli przybyć Apo-
tej sprawie rezolucję, stanowczo po-
2004 roku przez metropolitę krakow-
stolowie Tadeusz Juda i Batlomiej. W
tępiającą te niszczycielskie dzialania,
skiego kardynala Franciszka Machar-
301 roku Grzegorz Oświeciciel (Gri-
wzywającą wladze Azerbejdżanu do
skiego, który od samego początku ak-
gor Lusaworicz / Gregorius Illumina-
poszanowania dziedzictwa kultural-
tywnie wspieral ideę jego ustawienia.
tor) dokonal chrztu Armenii, a kilka-
nego Ormian. Jeszcze kilkanaście lat
Za odwagę i niezlomność w sprawie
naście lat później ­ prawdopodobnie
temu bylo tam ponad 10 tys. krzyżo-
krakowskiego chaczkaru Kardynal
w 314 r. ­ dzięki decyzji króla Trdata
wych plyt.
Franciszek Macharski 26 stycznia
III chrześcijaństwo zostalo uznane za
Chaczkary ustawiano także na
2005 roku zostal uhonorowany me-
religię państwową w granicach jego
dawnych ziemiach Rzeczypospoli-
dalem Mechitara Gosza. Wysokie
królestwa.
tej ­ wokól ormiańskiej katedry we
ormiańskie odznaczenie państwowe
Typowy ormiański chaczkar jest
Lwowie i prawdopodobnie w Kamień-
wręczyl mu przebywający z oficjalną
kamienną plytą o ksztalcie prosto-
cu Podolskim. W tym miejscu należy
wizytą w Polsce ówczesny premier
kąta z wyrytym w centralnej części
przypomnieć,Ormianie wnieśli wy-
Armenii Andranik Markarian. Pod-
krzyżem, który często bywa ,,ople-
raźny i trwaly wklad w polską kulturę,
czas uroczystości poświęcenia zna-
ciony wymyślnymi splotami, przywo-
zadomowili się na jej wschodnich
na krakowska aktorka Anna Dymna,
dzącymi na myśl urartyjskie ,,drzewo
rubieżach, a miejscem szczególnym
mająca po prababce ormiańskie ko-
życia" o krętych konarach, kwiatach
dla Ormian i Polaków od dawna jest
rzenie, odczytala modlitwę świętego
i bujnym listowiu. Na kamieniach na-
wielokulturowy Lwów.
Jana Pawla II za Ormian. Ustawie-
grobnych spotkać można wizerunki
Ormiańskie chaczkary wspólcze-
nie chaczkaru w Krakowie spotkalo
ptaków i zwierząt oraz postaci Chry-
śnie można znaleźć w różnych miej-
się z protestami, a nawet jawnymi
stusa, Maryi z Dzieciątkiem, aniolów
scach na świecie, szczególnie tam,
naciskami ze strony przedstawicieli
i świętych. Chaczkaryokreślane
gdzie aktywnie dzialają przedstawi-
tureckiej ambasady w Warszawie,
jako kamienne krzyżowe plyty roz-
ciele ormiańskiej emigracji. Jest to
którzy za wszelką cenę nie chcieli
kwitle ­ glównym ich elementem iko-
także nowe, wprowadzone zaledwie
dopuścić do ustawienia chaczkaru z
Ormiański chaczkar w Elblągu
nograficznym jest wizerunek krzyża
kilkanaście lat temu, zjawisko w prze-
zaplanowanymi napisami, mówiący-
dniku Ilustrowanym". Przed wojną
kaniach, na ulicach, po więzieniach.
rozkwitlego, gdyż zgodnie z ormiań-
strzeni publicznej na terenie Polski.
mi o ludobójstwie i wymordowaniu
powieść zostala przetlumaczona na
Malych chlopców spędzali na rynki
ską tradycją, krzyż, na którym skonal
Ustawiane w pierwszej dekadzie XXI
przedstawicieli narodu ormiańskiego
język francuski i dopiero w 2014 roku
miast i zarzynali siekierami i nożami,
Chrystus, oplotly pędy kwitnących
wieku w polskiej przestrzeni publicz-
w Turcji. Niezbyt chlubnie zapisali się
na język angielski.
a za kordonem policji wyly z męki
roślin.
nej kamienne plyty krzyżowe mają
także polscy urzędnicy, którzy ulegli
W Polsce najwcześniej ormiański
i szalaly ich matki. Cale miasta ar-
W ciągu wieków w Armenii wyko-
upamiętnić i na trwale wpisać sym-
w pewien sposób presji tureckich
krzyż wotywny zostal ustawiony z Kra-
meńskie, cale wojska widm, cale za-
nano kilkadziesiąt tysięcy chaczka-
bol ormiańskiego krzyża jako znak
dyplomatów: Ministerstwo Spraw Za-
kowie, z inicjatywy środowiska ormiań-
stępy mających umrzeć gnano przez
rów. Trudno jest znaleźć wśród tych,
martyrologii Ormian, ich nadludzkiego
granicznych, kierowane przez Wlo-
bagna i pustynie szlakami, wzdluż
których gnily trupy tych, którzy poszli
dawniej. Idąc, umierali z glodu i zara-
zy ­ mężczyźni, kobiety i male dzieci.
Zatrzymywali się na odpoczynki na
cmentarzach, w truciźnie zaledwie
przysypanych ziemią cial. I znowu
szli dalej, a w trawie między grobami
zostawali umierający na tyfus i chole-
rę, do których kordon bronil dostępu
amerykańskim i szwajcarskim sa-
nitariuszom. W pobliżu miast nawet
widzialo się często po ziemi to jakąś
rękę, to ogryzione kości, to kawalki
gnijącego mięsa ludzkiego, z plyt-
kich, zbiorowych grobów wywleczone
Poświęcenie chaczkaru w Gdańsku
przez psy. Wody Eufratu byly zatrute,
które przetrwaly, dwa jednakowe.
cierpienia, jako narodu, poddawa-
cuchnące od trupów ­ napisala jako
Kościól ormiańskokatolicki pw. św. Grzegorza Odnowicie-
Wszystkie zachwycają pięknem, mi-
nego prześladowaniom, upamiętnić
jedna z pierwszych w Europie Zofia
la w Gliwicach
sternością wykonania w większości
ofiary pierwszego w dziejach XX wie-
Nalkowska w powstalym w 1926
przez  nieznanych,  bezimiennych
ku ludobójstwa, dokonanego przez
skiego, skupionego wokól Ormiań-
roku utworze ­ ,,Choucas. Powieść
dzimierza Cimoszewicza, usilowalo
mistrzów. Największe skupisko ka-
Turków w latach 1915-1922. Zginęlo
skiego Towarzystwa Kulturalnego.
internacjonalna". Książka ukazala się
wywierać presje na polskich urzędni-
miennych plyt krzyżowych na terenie
wtedy ponad póltora miliona Ormian
Chaczkar krakowski, wedlug projektu
drukiem w 1927 roku w Warszawie, a
ków państwowych i samorządowych,
Armenii znajduje się w miejscowości
spośród dwóch i pól miliona zamiesz-
architekta Jacka Chrząszczewskiego,
w 1937 roku we Lwowie. Wcześniej
żeby nie brali udzialu w uroczysto-
Noraduz, nad jeziorem Sewan. O wie-
kujących wówczas imperium osmań-
zostal wykonany przez kamieniarzy
duże jej fragmenty byly drukowane
ściach odslonięcia krakowskiego
le większe cmentarzysko ormiańskich
skie. ,,Turcy mordowali ich w miesz-
polskich (powstal w slynnej pracowni
w odcinkach w warszawskim ,,Tygo-
chaczkaru.