img
29
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 31 sierpnia­11 września 2017 nr 16 (284)
Huculka" z kolanami"
nadzieję, że zostaną one należycie
od wejścia ­ to prawdopodobnie po-
zakonserwowane. Mieczyslaw Orlo-
zostalość po kościele królowej Bony.
wicz w 1929 roku pisal, że w dawnej
W polowie XVIII wieku świątynia
księgarni liceum zachowaly się reszt-
zostala rozbudowana przez dodanie
Ten tradycyjny taniec huculski na weselach można
ki fresków. Prawdopodobnie mieścila
lewej nawy i dzwonnicy. Charaktery-
tańczyć przez godzinę bez wytchnienia. W miejsco-
się wlaśnie tutaj.
styczne elementy dekoracji dają pod-
W świątyni, która do 1992 roku
stawę, by stwierdzić, że autorem tych
wości Koroliwka na Przykarpaciu zanotowano kolejny
należy do prawoslawnej cerkwi au-
przeróbek byl Pawel Giżycki. Caly
tokefalicznej, podczas dlugotrwale-
klasztor otoczony zostal murem, w
rekord Ukrainy w kategorii ,,Imprezy masowe". 1200 (!)
go remontu odkryto również freski
którego niszach umieszczono stacje
osób w wieku od 6 do 60 lat tańczylo ,,Huculkę".
z okresu jezuickiego i emblematy
Drogi Krzyżowej.
zakonne. Niestety, jest to jedyne, co
Oprócz poslugi kaplańskiej oo.
pozostalo z dawnych czasów.
franciszkanie prowadzili tu szpital i
Na murach zabytku zachowalo
pomagali finansowo Uniwersytetowi
się natomiast wiele tablic pamiątko-
Wileńskiemu. Zakon, jak wszystkie
wych. Są w dwóch językach: po pol-
katolickie, zostal skasowany w 1832
sku i ukraińsku. Jedna z nich zostala
roku i zabudowania przekazano pod
otwarta z okazji chrztu w kościele
cerkiew prawoslawną św. Mikolaja.
św. Ignacego Loyoli i Stanislawa
Car Aleksander II podarowal cerkwi
Kostki poety Juliusza Slowackiego.
srebrną monstrancję. Z czasem w
Na wprost przed kompleksem je-
cerkwi wzniesiono ikonostas, który
zuickim leży mniejszy, i zauważalnie
calkowicie przeslonil oltarz katolicki.
starszy, kompleks klasztoru francisz-
Stoi tam do dziś. Proboszcz cerkwi
kanów. Jeszcze w pierwszej polowie
nie udzielil mi zgody na robienie
XVI wieku królowa Bona wystawila
wewnątrz zdjęć, bo ,,nie mial blo-
tu kościól parafialny, który staraniem
goslawieństwa od metropolity". Z
biskupa luckiego Marcina Szysz-
okresu franciszkańskiego pochodzi
że szybkie fragmenty zmieniane
siadają i trzymają ręce zgięte przy
SABINA RÓŻYCKA
powolnymi.
piersi. Gdy mają na sobie keptary
tekst i zdjęcie
(rodzaj kamizelki ­ red.), trzymają
Jak się tańczy ,,hucul-
się za wycięcia keptara.
Rekord zostal odnotowany, co
kę"?
Jest to taniec parami, prowadzo-
ucieszylo uczestników imprezy i wi-
Czy w ruchach ,,huculki"
ny przez muzykę. Na odmianę od
dzów. Jednak o samym tańcu wia-
zawarte jakieś symbo-
,,Kolomyjek", gdy podczas tańca są
domo niewiele. Niektóre tajniki odkryl
liczne znaczenia?
jeszcze śpiewy. Podstawowe ruchy
Podstawą tego tańca jest kolo,
nam Iwan Kuryluk, glówny choreograf
w ,,huculce" ­ to drobne kroki, proste
które od prawieków uważane bylo
Narodowego akademickiego zespolu
zwroty, zamaszyste ruchy rękoma,
za święty symbol, symbol stworze-
pieśni i tańca ,,Huculia", Ludowy arty-
przysiady, które wśród Huculów na-
nia świata, nieskończoności życia,
sta Ukrainy.
zywane,,wyrzucaniem kolan".
symbol slońca. Stąd ksztalt kola wid-
Panie Kuryluk, gdzie i
nieje na wyrobach ludowych, w ha-
Powiadają, że ,,huculkę"
kiedy powstala ,,huculka"?
ftach i w tańcach. Przysiadanie i wy-
Bardzo mi przykro, ale tego po-
jest trudno tańczyć?
Dla Huculów nie jest to trudne
rzucanie kolan, noszenie kobiet na
wiedzieć nie potrafię. Taniec jest po-
(śmieje się). Jest to oczywiście żart,
rękach powtarzają ruchy z codzien-
pularny w Karpatach w iwano-fran-
ale zawiera część prawdy. Dzieci w
nego życia drwali i pasterzy. Czyli, w
kowskim, zakarpackim i czerniowiec-
wioskach widzą każdy taniec od ma-
tym tańcu przedstawione jest życie
kim obwodach. W każdej miejscowo-
lego i tańczą, ledwie nauczą się cho-
codzienne. I jeszcze jedno ­ przy
ści tańczony jest różnie. Mamy też
dzić. Można rzec, że jest to swego
tańcu wykrzykuje się ,,Juha-ha-ha!".
wersję zaadoptowaną do występów
Widok kompleksu pojezuickiego
rodzaju genetyczno-kulturowy kod
Jak twierdzą bioenergetycy, z tym
na scenie. Zostala opracowana w la-
kowskiego w 1606 roku przekazano
plaskorzeźba św. Onufrego w lewej
narodu. Caly sens tańca polega na
okrzykiem wyrzucany jest nadmiar
tach 50. XX wieku przez choreogra-
zakonowi Braci Mniejszych Kon-
nawie i dwa feretrony z późniejszymi
mistrzostwie wykonania i wytrwalo-
negatywnej energii, a przytupywa-
fa Jaroslawa Czuperczuka, później
wentualnych. W latach 30. znaleźli
ikonami prawoslawnymi.
ści. Wiodą w tańcu mężczyźni. Przy-
nia ,,wbijają" go do ziemi.
zmodyfikowal go Wolodymyr Petryk.
oni możnych fundatorów ­ książąt
W ostatnich latach obok dzwon-
tupują, przysiadają, wymachują ręko-
Wersja sceniczna sklada się z sied-
Dziękuję za te wyjaśnie-
Wiśniowieckich i Zbaraskich, którzy
nicy prawoslawni duchowni wysta-
ma i nogami. Biorą się za ręce i spla-
miu podstawowych ukladów i trwa
nia.
ufundowali im nowe zabudowania
wili sobie plebanię, która jednak nie
tają, tworząc kolo i noszą na rękach
Gdy zdarzy się Państwu trafić
4­4,5 minuty. Taniec wykonywany
klasztorne w ksztalcie litery ,,L", przy-
zepsula calości zabytku. Nie można
kobiety. Tym sposobem demonstrują
na jakąś imprezę huculską, proszę
jest przez 10 par. Ale na wiejskich
legające do nowego murowanego ko-
tego niestety powiedzieć o ,,bani"
swoją silę, wytrwalość i moc, bez któ-
śmialo wlączyć się do tego tańca, a
weselach ,,huculkę" mogą tańczyć
ściola. Prostokątna kaplica na prawo
nad glówna nawą.
rej w górach od dawnych czasów nie
na pewno przyniesie to Państwu wie-
przez godzinę wszyscy zaproszeni
sposób bylo przeżyć. Kobiety ze swej
le zadowolenia, satysfakcji i poprawi
goście. Wersja ludowa sklada się z
strony chronią mężczyzn ze wszyst-
nastrój.
12 ukladów. Przy tym tańcu nikt się
kich stron, tańczą wokól nich, przy-
Juha-ha-ha!
nie męczy, bo jest tak pomyślany,
Roczniki kuriera galicyjskiego i Polaka
Malego są do nabycia w naszej redakcji
Zawiadamiamy, że w redakcji
są do nabycia kompletne oprawio-
ne roczniki Kuriera Galicyjskiego z
lat 2007-2015, a również roczniki
Polaka Malego z lat 2012-2015.
Cena roczników na Ukrainie po
300 UAH za jeden, a z wysylką do
Polski ­ 100 PLN za jeden.
Osoby zainteresowane prosi-
my o kontakt: Natalia Kostyk,
tel.: +38 /0342/ 54 34 61
e-mail:
nataliakostyk@wp.pl