img
18
Okruchy historii
16­29 stycznia 2018 nr 1 (293) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Stulecie niepodleglości
Pamięci Marii Tarnawieckiej
Zarys twórczego portretu Nauczyciela
tatarskiego krymu
galo to poczuć się nieskrępowanie,
emocjonalnie zaczynala machać rę-
SERHIJ KUDRYNECKI
(25.XI.1917 roku)
swobodniej i jednocześnie byl to
kami i tupać. Jak gdyby stawala wte-
dy przy pulpicie dyrygenckim i stąd
Maria Tarnawiecka to jedna z
czas na pozbieranie myśli i skupienie
sprawowala wladzę nad tobą. W ta-
najbardziej charyzmatycznych posta-
się na muzyce. Koniecznie wypalalo
Historia Krymu tatarskiego rozpoczyna się w 1223
kich chwilach jej sylwetka robila się
ci twórczych lwowskiego fortepiano-
się papierosa (nieodlączny atrybut
roku, gdy jeden z zagonów armii Czyngis-chana,
podobna do szkiców Liszta przy for-
wego Piemontu. Spośród gwiazdo-
w każdym miejscu) i dopiero po tym
tepianie. W czasie gry rytm i tempo
zbioru pedagogów Narodowej Aka-
rozpoczynala się lekcja.
po bitwie nad Kalką, ruszyl przez Przesmyk Pe-
zawsze mialy być wyrównane, pulsu-
demii Muzycznej im. Mykoly Lysenki
Pani Maria nigdy nie byla pe-
rekopski, na Chersonez Taurydzki, któremu już w
jące (często powtarzala: ,,Przenikają-
jej reprezentacyjna ekstrawertyczna
dagogiem autorytatywnym, nie byla
ce, pulsujące rytm i tempo cementuje
postać wyróżniala się szczególną
dyktatorem. Nigdy nie narzucala mi
czasach rzymskich nadano nazwę Crimea.
formę"), fraza intonacyjnie wypukla,
szlachetnością i arystokratyzmem.
swojej koncepcji, swego sposobu
objętościowa, barwa dźwięku od-
Zawsze niewymuszona i przede
interpretacji, swej myślenia, lecz sta-
powiednio dobrana, dramaturgia
wszystkim naturalna, oryginalnie
rala się apelować do indywidualności
leniu caratu przez rewolucję lutową w
KRZYSZTOF JABLONKA
obrazowo i treściowo przemyślana.
myśląca i elegancka, oczarowywala
i wysilku twórczego. Często powta-
1917 r. promieniem nadziei dla Tata-
I dopiero wówczas ona potrzebowala
silą swego uroku i artyzmu, tworzyla
rzala: ,,Ja nie slyszę w muzyce pana.
Na trwale ordy tatarskie zadomo-
rów byla Deklaracja Rządu Tymcza-
ciebie, twych emocji, twego tempe-
jaskrawy inspirujący image wspa-
Proszę grać bardziej od siebie". A
wily się na Krymie po kolejnym najeź-
sowego z 20 III/ 2.IV.1917 r. o równo-
ramentu, twego wzruszenia, twego
nialego pedagoga.
jednak przekraczanie granic bylo za-
dzie Timura Lenka-Tamerlana, który
ści wszystkich obywateli Rosji, w tym
nad Worsklą, w 1399 rozgromil armię
prześladowanych dotąd Tatarów i w
wielkiego księcia Witolda. Rozpad
ogóle muzulmanów. Na Krymie po-
Zlotej, a następnie Wielkiej Ordy w
wstal od razu Obywatelski Komitet
1427 r. umożliwil powstanie czterech
Gubernialny. Powstaly też lokalne ko-
chanatów tatarskich: Kazańskiego,
mitety obywatelskie i Rady miejskie
Astrachańskiego, Krymskiego i Sy-
robotników, żolnierzy i marynarzy. Już
beryjskiego. Wielkim chanem w Zlo-
25 marca st. st. (7 kwietnia n. st.)
tej Ordzie byl Tochtamysz, pogromca
1917 r. odbyl się w Symferopolu Kon-
Moskwy, a przyjaciel Jagiellonów.
gres Ludności Tatarskiej Krymu, gru-
Syn jego Dżalladin, znany ze swego
pujący ok. 3 tys. Tatarów. Wybral on
udzialu w bitwie pod Grunwaldem,
Konstytuantę, która oglosila autono-
jako lennik w. księcia Witolda, unie-
mię narodu krymskiego i jego kultury.
zależnil się od Wielkiej Ordy i w 1411
Nowym muftim Krymu zostal Noman
r. ostatecznie wyodrębnil z niej Cha-
Czelebi Dżihan, a dyrektorem-pre-
nat Krymski i dokonal konsolidacji
mierem Dżafar Sejdamet, wybitny
państwa w 1449 r. Wkrótce Hadżi Gi-
polityk, później przebywający w Pol-
rej zw. ,,Melek-Aniol", podlegly Kazi-
sce krymski dzialacz emigracyjny,
mierzowi Jagiellończykowi, stal się
uczestnik ruchu prometejskiego.
zalożycielem dynastii Girejów i pierw-
Dzialania Tatarów krymskich uzyska-
szym chanem. W wyniku sporu star-
ly akceptację Rządu Tymczasowego.
Koncert muzyki chopinowskiej. Maria Tarnawiecka (druga od lewej), Serhij Kudrynecki
szyzny z chanem Mengli Girejem o
Odwiedzający Symferopol premier
(czwarty)
kolonie genueńskie, zostal Krym na-
Al. Kireński zgodzil się na wydziele-
jechany przez Turcję Osmańską w
nie Tatarów z wojska i utworzenie
Imponujący repertuar pedago-
bronione, ponieważ graniczylo to ze
ustosunkowania. Uczyla rozumieć
1475 i stal się na dlugie wieki, choć
odrębnego Korpusu Wojsk Tatar-
giczny Marii Tarnawieckiej charakte-
zlym gustem: ,,Muzyka Chopina jest
muzykę i wzruszać się nią. Pobudza-
z przerwami, lennem Imperium
skich, którym dowodzil Murza Szaba-
ryzowal się różnorodnością nowator-
muzyką salonów ­ powiedziala pew-
la do poszukiwań, do przemyśleń, do
skich kierunków i wskazówek twór-
nego dnia ­ dlatego trzeba grać tak,
poezji (pomimosama lubila bar-
Osmańskiego. Jedną z takich przerw
row. Jednak już 5 sierpnia 1917
czych. Jednak spomiędzy najbardziej
jak gdyby się gralo dla elity, a nie dla
dziej prozę), do samodoskonalenia.
byl pięcioletni okres panowania Meh-
wszyscy dzialacze tatarscy zostali
ulubionych kompozytorów wyróżniala
mas". I to chyba jest najtrudniejsze
I wtedy już muzyka brzmiala inaczej:
med Gireja, między 1623 a 1628 r.
aresztowani przez gubernatora Kry-
trzech ,,Sz" ­ Chopin, Schumann,
­ odtworzyć prawdziwego ducha mu-
bardziej dramatycznie..., z bólem...,
gdy Chanat Krymski formalnie podle-
mu. Po ostrym proteście Tatarów,
Szymanowski. Osobliwą sympatią
zyki Chopina. Wlaśnie tu przebiega
z tęsknotą... lub z milością.
gal Rzeczypospolitej. Brak zaintere-
grożących buntem, wszystkich wy-
wykladowczyni darzyla muzykę Fry-
niewidoczna, wąska granica, którą
Przekazać w slowach delikatną,
sowania z jej strony ,,nowym" nabyt-
puszczono. Na dzień przed bolsze-
deryka Chopina, która stala się nie
korelujemy raczej intuicyjnie, ser-
poniekąd nieuchwytną definityw-
kiem jak i szybka interwencja Turcji
wickim przewrotem w Piotrogrodzie,
tylko nieodlączną kartką w jej ,,repety-
cem, kiedy calkowicie zanurzamy się
harmonię muzyki Chopina jest
na tronie chanów, przywrócila jego
na Krymie zebral się 24.X./6.XI. 1917
torium" wykladowczym, ale też imma-
w świecie obrazowo-emocjonalnych
zawsze rzeczą nielatwą. A ona to
lenną zależność aż do 1774 r. kiedy
r. Komitet, który zapowiedzial zwola-
nentną częścią skladową wlasnego
aluzji, i niby czekając..., szukając...,
potrafila. Wladala jakąś osobliwą
to w traktacie z Rosją w Kuczuk-Kaj-
nie Kurultaju, starodawnego Sejmu
duchowo-estetycznego tezaurusa.
wsluchując się..., oczekując tej chwili
magią slowa, kiedy kilka obrazowo-
nardżi, Krym znów się stal ,,niezależ-
Tatarskiego, wzorowanego na Sejmie
Intensywne twórcze obcowanie
zjednoczenia, kiedy twoje wewnętrz-
emocjonalnych,  werbalno-treścio-
z doświadczonym Mistrzem jako-
ne ,,ja" zaczyna wspólbrzmieć z wie-
wych refleksji zmienialy nie tylko
ny" po to, by stać się protektoratem
Rzeczypospolitej. Rzeczywiście, ze-
ściowo poszerzylo granice mojej
loplaszczyznowym wszechświatem
tok lekcji, ale i to co jest wewnątrz
Rosji. ,,Jekaterina" II jednym aktem z
bral się on i zainaugurowal swe obra-
percepcji ­ uświadomilo pewne sty-
dźwięków. ,,Poezja w muzyce musi
ciebie. I zaczynaleś slyszeć tę samą
19/30 kwietnia 1783 r. zlikwidowala
dy w sali dawnego Palacu Chanów w
listyczno-wykonawcze osobliwości
pobudzać..." ­ mówila.
muzykę już inaczej. Pamiętam, jak
istniejące czterysta lat krymskie pań-
Bakczysaraju. W ten sposób nawią-
utworów Chopina, odslonilo kurtynę
Prawdziwa praca w klasie za-
przynioslem na lekcję zbiór mazur-
stwo tatarskie. Osmańska Turcja pró-
zano do dlugiej tradycji niezależnej
obrazowo-definitywnych  kategorii
czynala się dopiero wtedy, kiedy
ków. Gram niby dobrze, ale czuję, że
bowala jeszcze trzykrotnie przywrócić
państwowości krymskiej, którą za-
muzyki kompozytora, poszczególne
już znaleś utwór na pamięć, opa-
coś jest nie tak jak trzeba. Uslyszalem
niepodleglość Krymu, najpierw w woj-
mierzano po latach niewoli kontynu-
etno-charakterystyczne motywy. Ze
nowaleś pewne trudności technicz-
opowieść o mazowieckim i krakow-
nie w obronie Rzeczypospolitej 1787-
ować. Na wieść, że prawowity Rząd
szczególną milością i artyzmem wy-
ne, wyksztalcileś swój stosunek do
skim krajobrazie przestrzennym, o
92 , następnie w trakcie wojen napo-
w Piotrogrodzie zostal nagle obalony,
bitne chopinowskie ,,armaty w kwia-
muzyki, swoją koncepcję interpre-
tym, że mazur to nie jest taniec bez-
leońskich 1812 i wreszcie w czasie
już 12 st. st. tj. 25 listopada 1917 r.
tach" (R. Schumann) nabieraly ducha
tatorską wykonywanego utworu. Do
osobowy, że w nim też jest dużo treści
wojny krymskiej 1854-56. W wyniku
Kurultaj proklamowal niepodleglość
i ożywaly podczas lekcji. Migocące
tego czasu można bylo w ogóle nie
patriotycznej i heroicznej w oprawie
koronki mazurków, heroiczny postęp
przychodzić i nie pojawiać się, gdyż
lirycznej, a więc charakterystyczny
tych dzialań tysiące szlachty tatarskiej
Krymu jako Krymską Republikę Lu-
w balladach, groteskowy oddźwięk w
stale powtarzanie tych samych fraz
przystanek-akcent na slabej części
wyemigrowalo do Turcji, pozostawia-
dową. Jej pierwszym prezydentem
scherzo, uroczysty blysk poloneza,
i uwag zamienialo lekcję w rutynę,
taktu ma być rytmicznie uzasadniony,
jąc prosty lud na pastwę powolnej ru-
zostal Noman Czelebi Dżihan, pre-
wytworna szlachetność walca i uczu-
i nie otrzymywaleś żadnej estetycz-
potrzebne jest również poczucie wy-
syfikacji. Budzicielem duchowym Ta-
mierem Dyrektoriatu czyli krymskiego
ciowa tęsknota nokturnów ­ wszystko
nej satysfakcji od takiego trwonienia
tchnienia, jak ,,wiatru, który porusza
tarów krymskich stal się wtedy na-
rządu, zostal Dżafar Sejdamet, który
to na pewien czas stawalo się real-
czasu. Często profesor sama siadala
liście drzew" (F. Liszt). Powiedziala
uczyciel i redaktor pisma tatarskiego
stanąl też na czele tatarskiej armii:
nym sposobem istnienia, wypelniając
przy instrumencie i grala jakieś osob-
mi: ,,Sergiuszu, potrzebne tu są gięt-
,,Terdżyman", Ismail Bej-Gaspargly,
Krymskiego Pulku Dragonów. Bol-
przestrzeń obrazowo-przyczynowymi
ne frazy, nadawala ton i charakter
kie, krążące nad klawiaturą ręce.
zwany po rosyjsku Gasprińskim
szewicki Rewkom początkowo uznal
wibracjami. Ballady g-moll i f-moll,
muzyce, wytyczala intonację tema-
Dokladnie jak dla muzyki Skriabina".
(1951-1914). To dzięki niemu odżyl
niepodleglość Tatarów, aby na po-
nokturny c-moll i Es-dur (op. 55 nr
tu. I wszystko ­ to prawie zawsze z
Powiedziala to tak zwyczajnie. Zwy-
język krymsko-tatarski jak i kultura
czątku stycznia napaść na ich Krym.
2), Mazurki op. 24, Polonez As-dur,
pamięci. Nigdy nie tolerowala falszu.
kla refleksja. Ale dla mnie ta sama
duchowa. Poznawszy swoją historię,
W bitwie nad Almą 13/26 stycznia
Scherzo b-moll, Walc cis-moll (op. 64
Ani w życiu, ani w muzyce. I dlatego
muzyka zabrzmiala już inaczej. ,,Ręce
nr 2), Etiudy cis-moll (nr 5) op. 10 oraz
przychodzić na lekcję i grać z niewla-
krążą nad klawiaturą...".
Tatarzy Krymu stali się na nowo na-
1918 r., armia tatarska, mimo wiel-
e-moll (nr 5) i a-moll (nr 11) op. 25 ­ to
ściwych nut bylo co najmniej wstyd.
- Co pan zrobil? Teraz to brzmi.
rodem. Na początku I wojny świato-
kiego bohaterstwa, zostala rozbita.
utwory, których muzykę przeżywali-
Jednak być może jedynym praw-
Pan zrozumial?
wej w 1914 r. Jusuf Akczur, następca
Zaczęla się pierwsza okupacja Kry-
śmy wspólnie.
dziwie ,,bolesnym" punktem w pracy
Odpowiadam:
Gasprińskiego, powolal w Moskwie
mu, która trwala do początków maja
W klasie panowala zawsze swo-
Mistrza pozostawaly tempo i rytm
- Nie zrobilem nic. To wszystko
Komitet Pomocy Prawnej Muzul-
1918 r. W trakcie jej trwania, w lutym
bodna, twórcza atmosfera. Przed
(jest to, jak wiadomo, istotny problem
Pani uczynila.
mańsko-Tatarskiej Ludności Rosji,
zostal zamordowany pierwszy prezy-
rozpoczęciem lekcji czyli do mo-
wielu wykonawców). Kiedy nie wy-
To wszystko Pani uczynila, sza-
jednoczący Tatarów Wolżańskich z
dent Krymu Noman Czelebi Dżihan.
mentu, kiedy trzeba bylo siadać do
trzymaleś jakiejś nuty, czy zwyczajnie
nowna, droga Pani Mario. A ja po
Kazania (dziś Tatarstan), Astrachania
21 marca 1918 r. proklamowano So-
instrumentu, mogliśmy po prostu
graleś nierówno, ona natychmiast się
prostu mialem wielkie szczęście, że
(dziś nie istnieją), Syberii (Obwód
wiecką Republikę Taurydy. Reszta
rozmawiać 10-15 minut na tematy
odmieniala. Trzeba to bylo widzieć:
moglem być, doskonalić się i wzra-
Tomski) i Krymu. Pierwszym, po oba-
rządu, aby przeżyć, zeszla do podzie-
wcale nie dotyczące lekcji. Poma-
impulsywna Tarnawiecka gniewnie,
stać obok tak genialnej Damy.