img
3
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 30 maja­14 czerwca 2018 nr 10 (302)
Ludwik Ehrlich i tradycja
Echo Spotkań
Rzeczypospolitej wielu narodów
Dunajowskich 2018
Ks. Józef Kuc, proboszcz parafii pw. św. Stanislawa biskupa
dowej konferencji zorganizowanej
wielu narodów. (,,Rzeczpospolita
Prelekcja konsula RP
i męczennika w Dunajowie kolo Przemyślan w obwodzie
(...) w roku 2000: ,,Nie można bo-
obojga narodów państwem tolerancji
we Lwowie
wiem spraw jednego z tych naro-
wyznaniowej ­ rzeczywistość i mity"
Krzysztofa Jachowicza
lwowskim zlożyl za pośrednictwem Kuriera Galicyjskiego
dów ująć i zrozumieć bez związku
w: www.nowastrategia.org.pl)
wygloszona podczas
podziękowanie Senatowi RP i Fundacji ,,Pomoc Polakom na
z innymi. Idea dialogu jest bardzo
W refleksji nad Stanislawem ze
IV Spotkań Dunajowskich
Wschodzie" oraz Uniwersytetowi Marii Curie-Sklodowskiej
bliska Janowi Pawlowi II, który
Skarbimierza i Pawlem Wlodkowi-
podczas dlugiego i poruszającego
cem Ludwik Ehrlich utorowal drogę
Ludwik Ehrlich znany jest jako
w Lublinie, Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. Borysa
spotkania z uczestnikami sesji po-
Janowi Pawlowi II. W czasie wizyty w
profesor prawa narodów na Uni-
Woźnickiego i ukraińskiej organizacji spolecznej ,,ConteForce"
wiedzial,dla niego dziedzictwo to,
Auschwitz-Birkenau w 1979 roku Pa-
wersytecie Jana Kazimierza we
ze Lwowa za pomoc w organizacji IV Spotkań Dunajowskich,
dziedzictwo Rzeczypospolitej jest
pież stwierdzil: ,,Wrócilbym jeszcze
Lwowie. Znany także jako sędzia
tak niezwykle drogie, że podczas
do Pawla Wlodkowica, rektora kra-
Stalego Trybunalu Sprawiedliwości
które pt. ,,Estetyka Renesansowa: uniwersalizm i harmonia
inauguracji pontyfikatu modlil się po
kowskiego Uniwersytetu Jagielloń-
Międzynarodowej oraz jako autor
piękna" odbyly się w tej miejscowości 12 maja.
litewsku, bialorusku, ukraińsku i pol-
skiego w XV w., który glosil,trzeba
koncepcji dotyczącej odpowiedzial-
sku jako dziedzic tej Rzeczypospo-
zabezpieczyć następujące prawa na-
ności za zbrodnie w okresie II wojny
KONSTANTY CZAWAGA
litej". (Ks. Alfred Marek Wierzbicki,
rodów: do istnienia, do wolności, do
światowej. Slusznie nosi on także
tekst i zdjęcia
,,Piastowski Wyszyński, jagielloński
niepodleglości, do wlasnej kultury, do
miano odkrywcy polskiej szkoly pra-
Wojtyla. Dwie chrześcijańskie in-
godziwego rozwoju". W tym samym
wa narodów w XV wieku.
- Adrenalina nadal jeszcze nie
terpretacje polskości", wiez.com.
miejscu oświadczyl Papież: ,,Nigdy
Szkola ta rozwijala się po bitwie
opada ­ zaznaczyl ks. Józef Kuc.
pl/2017/05/05).
jeden naród nie może rozwijać się
pod Grunwaldem (1410), w której po
­ Otrzymuję wiele pozytywnych wy-
Widać więc, że podejmując te-
kosztem drugiego, za cenę jego uza-
stronie polskiej ­ oprócz katolickich
powiedzi na temat międzynarodo-
mat Stanislawa ze Skarbimierza i
leżnienia, podboju, zniewolenia, za
Polaków i Litwinów ­ wzięli udzial po-
wej konferencji naukowej, wystaw
Pawla Wlodkowica ­ Ludwik Ehrlich
cenę jego eksploatacji, jego śmierci".
gańscy Tatarzy i Żmudzini, schizma-
artystycznych i koncertu wybitnych
nawiązywal do pytania o polskość.
Slowa te nie stracily dzisiaj niczego
tyccy Rusini oraz czescy husyci. W
wykonawców muzyki renesansowej
Nawiązywal także do pytania o zwią-
ze swej aktualności.
odpowiedzi na zwycięstwo militarne
w naszym kościele w Dunajowie".
zek Polski z narodami dawnej Rze-
W książce ,,Pamięć i tożsamość"
narodów sprzymierzonych rozpo-
- Trudno jest ocenić imprezę,
czypospolitej.
Jan Pawel II w sposób następujący
wszechniano na soborze w Konstancji
której jesteś wspólorganizatorem ­
Analogiczne do Ludwika Ehrlicha
ukazywal genezę Polski Jagiellonów:
(1414­1418) paszkwil popierającego
twierdzi prezes ,,ContreForce" Anna
rozważania podejmowal inny absol-
,,Naprzód, w okresie zrastania się
Krzyżaków Jana Falkenberga ,,Satyra
Korżewa. ­ Analizujesz wydarzenie
went Uniwersytetu Jana Kazimierza,
plemion Polan, Wiślan i innych, to
na herezje i inne nikczemności Pola-
pod kątem jakości i precyzji wyko-
przyjaciel Jana Pawla II ­ Stefan
polskość piastowska byla elemen-
ków i ich króla Jagielly". W paszkwilu
nania zaplanowanych dzialań. Pra-
Swieżawski. Cytowal on między in-
tem jednoczącym: rzec by można,
tym Falkenberg otwarcie nawolywal
gniesz dla wszystkich maksymalne-
nymi slowa Wlodkowica, że ,,bliźnimi
byla to polskość <czysta>. Potem
do wymordowania narodu polskie-
go komfortu aby przeżyli wspanialy
naszymizarówno wierni, jak i nie-
przez pięć wieków byla to polskość
go i jego sprzymierzeńców. Glosil
ks. Józef Kuc
dzień. Jesteś caly czas w napięciu,
wierni ­ bez różnicy". Stwierdzal, że
epoki jagiellońskiej: pozwolila nam
więc Falkenberg, że Polacy oraz ich
polska szkola prawa narodów przy-
na utworzenie Rzeczypospolitej wie-
sprzymierzeńcy,,nienawistnymi
odczuwasz lekkie zmęczenie i dopie-
moja bajkowa oaza, dokąd szczerze
czynila się do powstania potęgi, ,,któ-
lu narodów, wielu kultur, wielu religii."
heretykami" i ,,bezwstydnymi psami",
ro po drodze do Lwowa robisz glębo-
zapraszam wszystkich zmęczonych
ra musiala być solą w oku dla wszyst-
Jak stwierdza polski publicysta Jacek
którzy wrócili do pogaństwa i których
ki oddech ­ tak bym uogólnila swoje
fizycznie i duchowo!
kich państw, które krzepily i umacnialy
Borkowicz ,,polskość jagiellońska" jest
,,wladcy świeccy winni przy pomocy
wrażenia po kolejnych Spotkaniach
W plenerze podczas tegorocz-
się wokól zgodnie z innymi wzorcami
dla papieża ,,nieustającym zadaniem".
sil zbrojnych wytracić".
Dunajowskich.
nych Spotkań Dunajowskich uczest-
struktury i etyki państwowej". (,,Etos
Papież niejednokrotnie nawiązuje do
Do tej sytuacji nawiązywal Lu-
Jeśli chodzi o emocje, to porywa
niczyla również studentka Lwow-
polityczny Polski Jagiellonów").
unii lubelskiej 1569 i unii brzeskiej
dwik Ehrlich w dzielach poświęco-
mnie format Spotkań. Nudne środowi-
skiego Liceum Sztuki Dekoracyjnej
S. Swieżawski krytykowal polski
1596. ,,Oba zawarte zostaly w stule-
nych polskiej reprezentacji na sobo-
sko akademickich audytorii wyparl tu
i Stosowanej im. Iwana Trusza Wika
sarmatyzm. Pisal między innymi:
ciu zwanym dziś zlotym wiekiem pol-
rze. Do tej reprezentacji wchodzili
świat calkowicie żywy, przepelniony
Proć.
,,glęboko w nas zalęgla się Polska,
skiej historii. Haslo ,,wolni z wolnymi,
między innymi Stanislaw ze Skarbi-
różnorodnymi dźwiękami, zapachami
- Dziękuję Bogu, że mialam
którą nazywam ,,sienkiewiczowską".
równi z równymi", zapisane w doku-
mierza i Pawel Wlodkowic. Stanislaw
i widokami. Porywa mnie środowisko,
wspanialą okazję odwiedzić Duna-
Henryk Sienkiewicz byl na pewno
mencie, którego mocą Polska wiąza-
byl autorem kazania ,,O wojnach
genialnym pisarzem, ale wzorce,
la się z Litwą w jeden organizm pań-
sprawiedliwych". Pawel zaś rozwijal
które nam zostawil i na których
stwowy (unia lubelska), przyświecalo
swe poglądy w rozprawie ,,O wladzy
bezrefleksyjnie wychowują się cale
też twórcom polączenia Kościolów
papieża i cesarza nad niewiernymi".
pokolenia,okropne. Pelno w nich
Zachodu i Wschodu (unia brzeska).
,,Skoro niewierni chcą żyć spokojnie
pogardy i nienawiści do innych naro-
Ten ideal nie zawsze byl jednak re-
wśród chrześcijan, nie należy wyrzą-
dów, innych bliskich nam przecież ­
alizowany. Szczególnie unia brze-
dzać im żadnej przykrości na oso-
bo sąsiednich ­ kultur i religii. Żyjąc
ska nie spelnila pokladanych w niej
bach i mieniu" - tak brzmi wypowiedź
tymi idealami, nigdy nie staniemy się
nadziei: zamiast postulowanej jed-
Wlodkowica w tlumaczeniu Ludwika
narodem otwartym, tolerancyjnym,
ności zrodzila podzialy i spory z pra-
Ehrlicha. ,,Grzeszy więc wladca je-
ekumenicznym." (,,Lampa wiary", s.
woslawiem, spychala też wlasnych
żeli bez powodu ich (go) pozbawia;
144) Krytykowal także polską polity-
wyznawców do poziomu obywateli
nawet i papież nie powinien zabierać
gdzie wszyscy czują się na równi: na-
jów, gdzie przeplata się interesu-
narodowościową okresu między-
Rzeczypospolitej drugiej kategorii.
im mienia, lecz przeciwnie, dopóki
ukowcy, goście i lokalni mieszkańcy,
jąca historia z zadziwiająca przy-
wojennego. Stwierdzal między inny-
Autor ,,Pamięci i tożsamości" pisze
może, winien ich tolerować. (...) A
dorośli i dzieci, ludzie i zwierzęta.
rodą ­ powiedziala Wika. ­ Jest to
mi: ,,Cala tendencja nie tylko ende-
o trudnej drodze, jaką przechodzily
szczególnie należy więc tolerować
Wzbogaca mnie wymiana naukowa i
bardzo ważne, że są pośród nas
podobne projekty narodowe: ,,Wiek
Żydów, ponieważ przez ich księgi
cji, ale później także BBWR-u szla
kulturalna, będąca poza politycznymi,
ludzie, których interesuje kulturalna
XVII, zwlaszcza druga jego część,
udowadniamy prawdę i wiarę naszą"
w kierunku polonizacji Ukraińców.
ekonomicznymi, narodowościowymi
przeszlość i gromadzą się tu dla
odslania pewne znamiona kryzysu
­ w ten sposób lwowski uczony wy-
To bylo absurdalne i doprowadzilo
i religijnymi podzialami. Czaruje mnie
wspólnych zainteresowań. To byl
zarówno w polityce ­ wewnętrznej
klada myśl dawnego pisarza.
do takich, a nie innych konsekwen-
i międzynarodowej ­ jak też w życiu
Zabiegi polskiej delegacji na so-
cji." (Tomasz Królak, ,,Kontemplacja
poetyckie piękno samej miejscowo-
szczególny dzień. Dla mnie, jako
religijnym. (...) Jeżeli Polacy zawinili
borze odniosly skutek. Paszkwil Fal-
i zdradzony świat. Rozmowy z prof.
ści i jej bogata historia. Co roku na
mlodego artysty, bardzo ważna jest
czymś wobec Europy i ducha euro-
kenberga zostal zabroniony. Zasada
Stefanem Swieżawskim", Poznań
jeden dzień staję się częścią tema-
możliwość stworzenia czegoś no-
pejskiego, to zawinili przez to, że
tolerancji religijnej legla zaś u pod-
1999, s. 201) W międzywojennym
tycznego świata: chrześcijańskiego
wego, poznania nowych ludzi, by-
pozwolili zniszczyć wspaniale dzie-
staw aktu konfederacji warszawskiej
Lwowie S. Swieżawski należal do
humanizmu, kosmologii, antropologii,
cia komuś potrzebną. Bowiem, kto,
dzictwo XV i XVI stulecia." (J. Borko-
z 28 stycznia 1573 roku, gwarantu-
organizacji ,,Odrodzenie", które ­
estetyki Renesansu. Poznaję bogac-
jak nie nasze pokolenie powinno
wicz, ,,Polskość jagiellońska" Karola
jącej pelne równouprawnienie dla
być może jako jedyne ­ pozostawa-
two różnorodnych odcieni i póltonów,
podtrzymywać to, co powinno żyć
Wojtyly", www.przewodnik-katolicki.
wszystkich ludzi, bez względu na
lo w dobrych kontaktach z ukraińską
wypelniam się tym i ruszam dalej w
wiecznie, nasze wartości kulturowe
pl). W odniesieniu do wspólczesno-
przynależność religijną. Pisząc na
,,Odnową". W idealach Rzeczypo-
nadziei kolejnego powrotu do Duna-
pamiętać, czcić i przekazywać je
ści stwierdza papież: ,,Polskość to w
temat Stanislawa ze Skarbimierza
spolitej wielu narodów widzial on
jowa. Spotkania Dunajowskie ­ to
kolejnym pokoleniom.
gruncie rzeczy wielość i pluralizm, a
i Pawla Wlodkowica nawiązywal Lu-
podstawę dla wspólczesnej zjedno-
nie ciasnota i zamknięcie. Wydaje
dwik Ehrlich do podstaw moralnych
czonej Europy.
Redakcja kuriera galicyjskiego
się jednak, że ten ,,jagielloński" wymiar
dawnej Rzeczypospolitej, zwanej
Nawiązując do Stanislawa ze
polskości (...) przestal być, niestety,
,,azylem heretyków" lub ,,państwem
Skarbimierza i Pawla Wlodkowica,
zaprasza do wspólpracy
w naszych czasach czymś oczywi-
bez stosów".
otwiera Ludwik Ehrlich wielką reflek-
mlodych dziennikarzy i operatorów
stym". (,,Pamięć i tożsamość").
W ciągu wieków podstawy te za-
sję nad dziejami Rzeczypospolitej
Papieżowi ogromnie zależalo
częly się kruszyć. Ustawa sejmowa
wielu narodów. Refleksjępodjęli
CV ze zdjęciem prosimy przesylać pod adresem mailowym:
na relacjach Polski z Litwą, Bialo-
z 30 sierpnia 1658 roku o wypędze-
między innymi Jan Pawel II i Stefan
kuriergalicyjski@wp.pl
rusią i Ukrainą. ,,Jerzy Kloczowski
niu Braci Polskich z Rzeczypospoli-
Swieżawski. Wypada życzyć, aby
Zapewniamy ciekawą, pelną nowych wyzwań pracę
przekazuje refleksję papieża wyglo-
tej uważana jest za upadek toleran-
przyniosla ona jak najlepsze wyniki.
TU ZREALIZUJESZ SWOJE AMBICJE!
szoną do uczestników międzynaro-
cji wyznaniowej w Rzeczypospolitej
Ku pożytkowi nas wszystkich.