img
19
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 30 maja­14 czerwca 2018 nr 10 (302)
Stanislawów świąteczny
Seminarium dla nauczycieli
i powszedni
szkól polskich
Co ubierali, co jedli, gdzie spacerowali,
19 kwietnia odbylo się seminarium dla nauczycieli szkól polskich pod
jakie wyprawiali wesela i jak umierali miesz-
haslem: ,,Ksztaltowanie kompetencji kluczowych na lekcjach języka
kańcy Stanislawowa na przelomie XIX-XX
polskiego" w Przyrodniczo ­ Matematycznym liceum w Dolinie, obwo-
wieków? A jeszcze o znanych w mieście
du iwano-frankowskiego, zorganizowane przez nauczycielkę języka
aferzystach, fryzjerach, a nawet... prostytut-
polskiego Olę Bodnar i metodystkę języków obcych Halinę Pyryn. Go-
kach pisala w swej książce krajoznawczyni
ściem seminarium byla nauczycielka języka polskiego Szkoly Ogólno-
Olena Buczyk.
ksztalcącej nr 5 w Drohobyczu Marianna Tarczanyn.
MIROSLAWA GRYNIWECKA
tekst i zdjęcie
odpowiedzialność zarówno za ich
takich lekcjachbardziej aktywni,
Halina Pyryn ­ metodystka Rady
dobrobyt, jak i dobrobyt spole-
twórczość nauczyciela budzi w nich
Departamentu Edukacji, Mlodzieży i
Spotkalam się z nią w centrum
czeństwa.
pragnienie  podjęcia  dzialalności
Sportu, Administracji Państwowej
Iwano-Frankowska (dawn. Stanisla-
Badania przeprowadzone przez
twórczej o wlasnych silach.
w Dolinie zapoznala uczestników
wowa). Pisarka opowiada o swoich
National Training Center pokazu-
Podsumowując powyższe, na-
z możliwościami w ksztaltowaniu
polskich korzeniach.
ją, że nauka interaktywna może
leży zaznaczyć, że dyskusja na te-
kompetencji kluczowych (zgodnie z
- Mój ojciec urodzil się w miejsco-
znacznie zwiększyć odsetek na-
mat lekcji nie może ograniczać się
koncepcją nowych szkól ukraińskich
wości Lubno, gmina Dynów ­ opo-
uki, ponieważ wplywa nie tylko na
do jednej konferencji. Ten szeroki i
i artykulu 12 Ustawy Ukrainy ,,O edu-
wiada Olena Buczyk. ­ Jego dziadek
umysl ucznia, ale też na jego uczu-
dokladny temat powinien być klu-
kacji"). Wynika to z konieczności do-
byl Polakiem, a babcia ­ Ukrainką.
cia (praktyka dzialania). Wyniki tych
czem do naszych poszukiwań na-
stosowania się do wyzwań, gdyż jest
Przez to zostali przesiedleni na tere-
badań znalazly odzwierciedlenie
ukowych i metodologicznych. Praca
niemożliwe nauczyć studenta ,,raz ,na
ny Ukrainy. Ale dziadek nigdy nie na-
w schemacie, zwanym ,,Uczącą
nad zwiększeniem efektywności lekcji
zawsze" ­ kluczową umiejętnością
rzekal, bo twierdzil, że musi zawsze
się piramidą". Asymilacja piramidy
obejmuje rozwiązywanie nowych za-
jest zdolność i gotowość do dzialania
być ze swą ukochaną. Od malego
wskazuje, że najmniejsze efekty
dań wynikających ze strategii unowo-
w zależności od zadań i nauka przez
slyszalam w domu język polski i jest
mogą być osiągnięte w warunkach
cześniania edukacji: ustalanie celów
cale życie. Odpowiedni cel edukacji
mi tak bliski, jak ukraiński. Chociaż
biernego uczenia się (wyklad ­ 5%,
z uwzględnieniem umiejętności,
językowej: pomóc uczniowi w jego
nawet specjalnie polskiego nie stu-
odczyt ­ 10%) i największych ­ inte-
możliwości i zainteresowań wspól-
samopoznaniu, życiowym samookre-
diowalam mogę swobodnie rozma-
Olena Buczyk
raktywnych (dyskusyjnych ­ 50% w
czesnych studentów; projektowanie
śleniu, samospelnieniu się, ksztalto-
wiać, czytać, pisać i tlumaczyć.
praktyce poprzez dzialania ­ 75%,
(wybór) treści ksztalcenia z orientacją
waniu przedmiotowych i kluczowych
Olena ukończyla wydzial języków
zakladach byla to rzecz normalna.
szkolenia lub natychmiastowego za-
na specyfikę nauki w każdej klasie;
kompetencji, zdolności do ksztalto-
obcych Uniwersytetu Przykarpackie-
Ale Stanislawów byl jednak prowin-
stosowania ­ 90%). To, oczywiście,
doskonalość form i metod szkolenia;
wania komunikatywnych przyzwycza-
go i jest obecnie tlumaczem. Historią
cją. I taki przyklad: w piekarni Teofila
średnio-statystyczne dane i w kon-
wsparcie psychologiczne i peda-
jeń i samorozwoju.
swego rodzinnego miasta interesuje
Kwiatkowskiego, leżącej przy ul. Li-
kretnych wypadkach wyniki mogą
gogiczne procesu edukacyjnego.
Szkola potrzebuje obecnie na-
się już osiem lat. Studiuje książki hi-
powej 42 (ob. ul. Szewczenki) wypie-
nieznacznie się różnić, lecz średnio
Rozwiązanie tych problemów jest
uczycieli, którzy nieustannie dążą
storyczne, przewodniki, monografie.
kano takie pierniki, że przyjeżdżano
taką prawidlowość może śledzić
ostatecznie związane z poprawą
do twórczego poszukiwania, posia-
Jednak najwięcej informacji uzyskuje,
po nie nawet ze Lwowa. Taką popu-
każdy pedagog. Te dane calkowicie
jakości edukacji, jej dostępności i
dają umiejętność eksperymentalnej
przeglądając stare gazety stanisla-
larność tych wypieków tlumaczono
potwierdzają badania wspólcze-
skuteczności ­ glównymi prioryteta-
dzialalności, studiowania i wdraża-
wowskie, które znajduje w lwowskich
tym, że u Kwiatkowskiego jako pie-
snych polskich psychologów.
mi wspólczesnej lekcji.
nia dlugoterminowych doświadczeń,
archiwach. Wypisuje stamtąd intere-
karz pracowal niejaki Mazur, którzy
Lekcje  powinny  przyciągać
Także uczniowie Liceum Przy-
mają wysoki poziom kultury informa-
sujące fakty. O życiu dawnego Sta-
wypiekania tych wyrobów nauczyl
uczniów, wzbudzać ich zaintereso-
rodniczo-Matematycznego w Doli-
cyjnej. Nauczyciel powinien umieć
nislawowa pisala w gazecie ,,Kurier
się u toruńskich piekarzy. A wiado-
wanie i motywację, uczyć wlasnego
nie zaprezentowali projekt kultural-
interpretować nową treść ksztalce-
Zachodni" wydawanej w Iwano-Fran-
mo ­ toruńskie piernikinajlepsze
myślenia i dzialania. Skuteczność i
no-edukacyjny na temat ,,Twórczość
nia w metodyce edukacji i analizo-
kowsku i na portalu ,,Kurs". Z czasem
w Europie.
sila oddzialywania na emocje i świa-
sióstr Pasiecznik". Licealiści przygo-
wać twórczość wlasną, a także gru-
z tych materialów powstala książka,
Ale oto i dziwne przypadki.
domość uczniów w dużej mierze
towali piosenkę i wyklad, polączony
py pedagogicznej i studenckiej.
skladająca się z 10 rozdzialów, które
- Na przelomie XIX-XX wieków
zależy od umiejętności i stylu pracy
z prezentacją multimedialną, przed-
Friedrich  Nietzsche  napisal:
zawierają 55 historii o gościnności,
panie ubieraly olbrzymie i czasem
konkretnego nauczyciela. Zastoso-
stawiając umiejętność propagowa-
,,Czlowiek jest strzalą, puszczoną w
świętach i rozrywkach, dziwakach,
bardzo dziwne kapelusze, boga-
wanie technologii interaktywnych
nia kultury poza granicami swego
przyszlość". Strzala realizuje się w lo-
sklepach i przedsiębiorstwach, spra-
to dekorowane w ksztalty różnych
stawia pewne wymagania dotyczące
kraju. Siostry Olga i Natalia, córki
cie! Dać dziecku ten lot jest zadaniem
wach domowych, sporcie, podróżach,
przedmiotów, koszy z owocami
struktury lekcji. Metody szkolenia
Igora Pasiecznika, pierwszego rek-
nauczyciela.
zdrowym trybie życia, kobiecych ta-
czy... ptasich gniazd ­ opowiada
powinny zapewniać rozwój natu-
tora Uniwersytetu Państwowego
Wybór tego tematu nie jest
jemnicach i skandalach.
Olena Buczyk. ­ I gdy siedzialy w
ralnych zdolności jednostki. W tym
Akademia Ostrogska i Jadwigi (z
przypadkowy. Cel i treść zmian w
- Nie interesowaly mnie znane
tych kapeluszach w teatrze, zasla-
samym czasie nauczyciel musi być
domu Antonowicz) Pasiecznyk, uro-
edukacji, nowe metody i technolo-
postacie i wydarzenia historyczne,
nialy scenę. Powiedzieć jednak da-
psychicznie przygotowany do pracy
dzone Dolinie,znane na calym
gie uczenia pojawiają się, ale lekcja
lecz życie codzienne chlopów, pa-
mie, żeby zdjęla kapelusz ­ ucho-
z dziećmi o różnych uzdolnieniach.
świecie. Olga to polska śpiewaczka
pozostaje glówną formą nauczania.
nów, urzędników, piekarzy, fryzjerów,
dzilo za wielki nietakt i bylo bardzo
Socjalne zamówienie wspólczesne-
Opery Warszawskiej, jej siostra Na-
Ta forma przez wiele lat i stuleci
krawców, a nawet panienek lekkich
niegrzeczne. Pisal o tym nawet ,,Ku-
go etapu rozbudowy naszego pań-
talia jest pianistką. Niespodzianką
określala oblicze szkoly, byla jej ,,wi-
obyczajów. To tak, jakby odslonila
rier Stanislawowski". Ale panienkom
stwa ­ to osobowość, zdolna twór-
dla uczniów i gości bylo szwedzkie
zytówką". Niewątpliwie nowoczesna
się przede mną kurtyna dziesięcioleci
bylo obojętne, że są opisywane w
czo przyswajać wiedzę. Wymaga
nagranie Natalii, które zrealizowala
szkola jest trzymana w klasie, co
i trafilam do innej epoki ­ mówi kra-
gazecie. Przecież do teatru chodzi-
to z kolei nowych metod nauczania,
wyniku kontraktu z Olą Bodnar.
określa jej status spoleczny i peda-
joznawczyni. ­ Oto obok szeleszczą
lo się nie tylko po to, by zobaczyć
niestandardowych form ksztalcenia,
W imieniu wlasnym oraz wszyst-
gogiczny, rolę i miejsce w formacji,
dlugimi sukniami szanowne panie
przedstawienie, ale żeby też po-
indywidualnego podejścia do osobo-
kich uczestników seminarium, pra-
rozwoju nauczycieli i uczniów. Tylko
i panienki, a panowie ­ zdejmują
chwalić się nowym kapelusikiem.
wości, którebardziej czasochlon-
gnę wyrazić ogromną wdzięczność
w klasie, jak setki lat temu,glów-
z szacunkiem kapelusze i calują
O innych ,,damach", pociesza-
ne w porównaniu do tradycyjnych.
za możliwość uczestnictwa w semi-
ni uczestnicy procesu edukacyjne-
damom rączki. Ze starej cukierni
jących bogatych kawalerów, rów-
Ta sprzeczność prowadzi również
narium.
go: nauczyciel i uczeń. Pomiędzy
pachnie smacznymi ciasteczkami.
nież pisaly gazety stanislawowskie.
do poszukiwania innowacji. Dobra
Chcialabym dodać, że zdoby-
nimi zawsze jest nieznany świat
Wieśniak stara się szybko sprzedać
Wspominana jest tam kawiarnia noc-
świadomość nauczycieli w zakresie
liśmy ważną wiedzę, znajomości i
wiedzy, napięcie między poznanym
mleko i śmietanę. A jakiś zajezdny
na ,,Pod zlotym kolankiem". Nazwa
innowacji jest warunkiem kreatywno-
świetne nawyki, które staly się istot-
i jeszcze nie opanowanym, uczucie
hochsztapler obmyśla nową aferę. O
prawdopodobnie pochodzi od tego,
ści. Satysfakcja z zawodu i miejsca
nym wkladem do wspólpracy między
satysfakcji z sukcesu i trudna praca
tym wszystkim można przeczytać w
że tańczyl tam kabaret i tancerki
pracy zwiększa pozytywne nasta-
zakladami edukacyjnymi.
nad opanowaniem nowej znajomo-
starych gazetach.
pokazywaly kolanka. Dla poważnej
wienie do innowacji. Zastosowanie
Jeszcze raz wyrażam szczerą
ści otaczającego świata. Koncepcja
Polskiemu okresowi Stanislawo-
damy z dobrego domu bylo to skraj-
innowacji w technologiach eduka-
wdzięczność Oli Bodnar oraz Iwan-
mówi, że wspólczesna lekcja powin-
wa przeznaczono w książce najwię-
rozpustą, ale ich mężowie byli sta-
cyjnych zachęca nauczycieli do za-
nie Bodnar, a także organizatorom
na wiązać się nie tylko z nabywa-
cej miejsca. Dla mnie najbardziej in-
lymi bywalcami lokalu.
stosowania odpowiednich innowacji
za zaproszenie do udzialu w semina-
niem pewnej wiedzy przez uczniów,
teresującą byla informacja o tym, jak
Slowem ­ opowiadać o życiu
w organizacji i metodach pracy.
rium, za gościnność i mile spędzony
ale także z integralnym rozwojem
Polak Andrzej Legenza, który przyje-
dawnego Stanislawowa można bez
Innowacyjne procesy wyznaczają
czas. Mam nadzieję na dalszą wspól-
jednostki, jej zdolnościami poznaw-
chal do nas z Krakowa, zacząl jako
końca, ale najlepiej przeczytać
dynamikę progresywnego rozwoju
pracę i życzę wszystkim twórczych
czymi i twórczymi. Glówny rezultat
pierwszy podawać w swej restauracji
książkę. Jej autorka już pracuje nad
edukacji. I najistotniejszy wniosek
sukcesów.
modernizacji ­ gotowość i zdolność
menu. Do początku XX wieku w Sta-
następnym tomem, który poświęco-
­ uczniowie więcej cenią nauczy-
mlodych ludzi kończących szkolę
nislawowie nie bylo to praktykowane,
ny będzie kryminalnemu pólświatku
cieli, którzy stosują innowacje, na
­ jest podejmowana jako osobista
MARIANNA TARCZANYN
chociaż w Europie w szanujących się
starego Stanislawowa.