img
18
Okrucy historii
16­29 listopada 2018 nr 21 (313) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Z wolyńskiej kolekcji Tadeusza Marcinkowskiego (cz. I)
Pod koniec XVIII wieku Rzeczpospolita nie od razu utracila Wolyń na rzecz Rosji. Najpierw,
w 1782 roku, poludniową część powiatu krzemienieckiego ze Zbarażem i Podkamieniem za-
garnęla Austria. Po drugim rozbiorze Polski, w 1793 roku, Rosja zabrala wschodnią część
województwa, aż po rzekę Stublo tak, że Klewań znalazl się na pograniczu polsko-rosyjskim.
Po trzecim rozbiorze, w 1795 roku, Rosja zagarnęla resztę województwa oraz polożone na
prawym brzegu Bugu części ziemi chelmskiej i województwa belzkiego z Ratnem i Opalinem,
które wlączono w sklad nowo utworzonej guberni wolyńskiej. Stolicą guberni zostal żyto-
mierz, oderwany od dawnego województwa kijowskiego. W ten sposób najważniejsze miasto
Wolynia ­ Luck utracil status centrum regionu. Miejscowość, nazywana ze względu na ilość
świątyń i klasztorów ,,Rzymem Wschodu", spadla do rangi miasta powiatowego.
powstań, skonfiskowano ich majątki,
przez wyrzeczenie się wiary i mowy
lawki. Chowano zakazane polskie
dnia 8 czerwca 1907 roku) wydawa-
MALGORZATA ZIEMSKA
do więzień i na Sybir za dzialalność
ojców. Nauczanie języka polskiego
książki. Ich dostarczaniem, jak opo-
nego w Warszawie tygodnika ,,Świat"
W okresie zaborów Luck moc-
patriotyczną trafiali nie tylko mężczyź-
i historii Polski zostalo obwarowane
wiada ksiądz Franciszek Korwin-Mi-
z nadzieją pisano: ,,Jednak coś się
no podupadl. Powoli zamienial się
ni, ale i kobiety, by wspomnieć choćby
najcięższymi karami. Nie bylo ani
lewski, zajmowal się między innymi
w państwie odmienilo...". Korzec ze
w twierdzę wojskową. Na początku
aresztowanie matki Juliusza Slowac-
podręczników, ani nauczycieli. Taj-
pan Przygodziński, który jeżdżąc w
swoją polską szkólką w tym okresie
XIX wieku carowie obrali miasto na
kiego czy kilkuletni pobyt na zeslaniu
ne nauczanie ograniczalo się zatem
towarzystwie syna i córki dwoma
jawil się jako oaza polskości. Pra-
miejsce rewii wojskowych. W latach
Ewy z Wendorffów Felińskiej. Ci,
do polskich dworów ziemiańskich,
furmankami po odpustach, rozwozil
cownik cukrowni hrabiego Potockie-
1816­1831 niemal co roku odwiedzal
którzy stanowili elitę narodu, ginęli w
polskiej inteligencji w miastach oraz
po wsiach, koloniach, folwarkach,
go, pan Sobotkiewicz, prowadzil tzw.
rewie wojskowe w Lucku wielki książę
walce, umierali w carskich kazama-
nielicznych placówek kościelnych.
dworkach szlacheckich ­ elemen-
,,bibliotekę latającą", bogatą w polską
Konstanty Pawlowicz Romanow. Re-
tach bądź zeslani na Sybir (ich mająt-
,,A więc córki obywatelskie, córki ofi-
tarze, książeczki do nabożeństwa,
literaturę. Dzialalo amatorskie kólko
wie i przeglądy wojska wizytowal tak-
ki przechodzily na rzecz najbardziej
cjalistów ­ opowiadal ksiądz kanonik
katechizmy, kantyczki, żywoty świę-
teatralne, wystawiające dla szerokiej
że car Mikolaj I. Stacjonujące wojsko
gorliwych rusyfikatorów) lub zagro-
Leopold Szuman ­ zbieraly dzieci
tych, polskie kalendarze, literaturę
publiczności sztuki Korzeniowskiego,
niejednokrotnie niszczylo zabytkowe
żeni zeslaniem szukali schronienia
slużby folwarcznej po dwoje lub troje,
do nauki języka polskiego i historii.
Fredry i Baluckiego, oraz kólko sa-
obiekty, by wspomnieć chociażby
na emigracji, co znacznie zmniejszylo
a w niektórych dworach i dworkach
Wielu dzielnych ludzi, zaangażowa-
moksztalceniowe mlodzieży korec-
cekhauz umieszczony w kościele oo.
odsetek ludności polskiej na Wolyniu
poczynali sobie i śmielej: zbiera-
nych w tajne nauczanie, w obronę
kiej, która ksztalcąc się w rosyjskich
Dominikanów. O charakterze prowa-
oraz polski stan posiadania. Jako
li dziatwę gromadnie, a przy tem
polskości na Wolyniu, trafilo do car-
gimnazjach, dbala o uzupelnienie
dzonej przez zaborców gospodarki
karę za sprzyjanie powstaniu na ma-
oplacali regularnie prystawa, żeby
skich więzień bądź swoją odwagę
wiedzy z zakresu ojczystej historii
wymownie świadczyl projekt roze-
jątki polskie nalożono kontrybucję. By
udawal, że nie widzi (...) Gdzie nie
przyplacilo majątkiem.
i literatury w postaci referatów, plo-
brania na ceglę dumy miasta ­ wie-
wyplenić wszystko, co polskie, zlikwi-
dosięgal wplyw inteligencji, tam bylo
Po wojnie rosyjsko-japońskiej
miennych deklamacji czy dyskusji.
kowego zamku Lubarta, slynnego ze
dowano istniejące na tych ziemiach
pole dzialania proboszcza. Probosz-
ucisk wladz carskich nieco zelżal.
Próbowano nawet wydać opraco-
zjazdu monarchów w 1429 roku.
od wieków klasztory, a wraz z nimi
czowie najczęściej lączyli naukę czy-
Po wydarzeniach w 1905 roku wla-
wany wspólnymi silami podręcznik
Początkowo  pod  zaborami
funkcjonujące przy nich szpitale, przy-
tania z przygotowaniem do pierwszej
dze rządowe nie orientowaly się zbyt
geografii ziem polskich. Ze znacznie
mieszkańcy Wolynia cieszyli się
tulki i szkoly, np. w Lucku w 1849 roku
spowiedzi. A robilo się to w rozmaity
dobrze, jak wielkie ustępstwa można
trudniejszą sytuacją musieli zmierzyć
jeszcze znacznym swobodami. Mar-
klasztor oo. Dominikanów, czyli jeden
sposób. Jedni utrzymywali stale na
poczynić w stosunku do miejscowych
się luccy dzialacze oświatowi, na-
szalkami szlachty wolyńskiej byli
z najzamożniejszych klasztorów w
probostwie po dwoje ­ czworo zdol-
Polaków.ZiemianieWolyńscy:Wlodzi-
leżący do powstalego w 1906 roku
wylącznie Polacy. Nadal czynne byly
kraju z bogatą biblioteką i wlasną dru-
niejszych dzieci, które w ciągu pólto-
mierz Grocholski, późniejszy redaktor
Towarzystwa ,,Oświata". Ciągle rewi-
kościoly, dzialaly zakony i szkoly pol-
karnią, oraz klasztor oo. Trynitarzy, w
ra do dwóch miesięcy uczyly się niby
naczelny ,,Dziennika Kijowskiego", i
zje, kary pieniężne, groźby zeslania
skie. Program wykladów szkolnych
którego murach w okresie powstania
to katechizmu, a wlaściwie uczyly się
Szczęsny Poniatowski powolali do
doprowadzily do zamknięcia trzech
pozostal taki sam jak za Komisji Edu-
styczniowego umieszczono więzienie
czytać i byly zarybkiem na terenie
życia zrzeszenie, mające zorganizo-
funkcjonujących w Lucku szkólek.
kacyjnej, jednak dla chętnych doda-
dla politycznych przestępców (byl w
swej wioski ­ uczyly swoich rówie-
wać polskie spoleczeństwo na Rusi.
Dzieci rozdzielono na komplety i po
no język rosyjski i język francuski, a w
nim między innymi przetrzymywany
śników przy zabawie i wydoskonalaly
Dzięki temu wraz z wybranym rów-
kilkoro uczono dalej systemem kon-
nauczaniu dziejów wprowadzono hi-
ostatni marszalek lucki Erazm Stecki),
się same. Inni zbierali parę razy do
nież z Wolynia Józefem Potockim za-
spiracyjnym. Za to udalo się utrzy-
storię Rosji. Sprzyjająca dla polskiej
w 1850 roku klasztor oo. Karmelitów,
roku (na wiosnę i w jesieni) grupy po
siedli w kijowskiej Dumie, co dawalo
mać dzialającą przy Towarzystwie
oświaty sytuacja powstala w czasie
w 1853 klasztor oo. Bernardynów, w
kilkadziesiąt osób, katechizowali je w
prawo glosu w ważnych dla Polaków
Dobroczynności bibliotekę, w której
liberalnych rządów cara Aleksandra I.
1866 roku klasztor ss. Szarytek z czte-
zakrystii, a w pewnych godzinach w
kwestiach. Z kolei do Rady Państwa
zaproszeni prelegenci, między in-
W wyniku wprowadzonych przez nie-
roklasową szkólką i szpitalem. Wiele
tejże zakrystii księdza zastępowala
zostal wybrany Wolyniak Jan Olizar,
nymi Adelina Zaykowska, dr Antoni
go reform nastąpil rozwój polskiego
kościolów zamknięto lub jak kościól
jakaś pobożna pani i uczyla czytać.
najwybitniejszy polski posel na Rusi,
Peretiatkowicz czy dr Franciszek
szkolnictwa. W Krzemieńcu powstala
oo. Bernardynów w Lucku zamienio-
Rozumie się, że w tym czasie ktoś
prezes Kola Poslów Polaków z Litwy
Milaszewski, prowadzili niedzielne
slynna Szkola Czackiego, a miasto
no w cerkwie. Ukazem z 21 sierp-
czuwal na zewnątrz, aby niespodzia-
i Rusi. Odsunięci od sprawowania
wyklady i pogadanki. Na calym Wo-
zaslynęlo jako ośrodek kultury pol-
nia 1831 roku zamknięto wszystkie
nie nie zjechal policjant".
urzędów Polacy zaczęli brać udzial
lyniu w różnej formie coraz mocniej
skiej, nazwany Atenami Wolyńskimi.
polskie szkoly, w tym slynne Liceum
Walka o wszystko co polskie, o
w dzialalności powiatowych i guber-
rozwijalo się nauczanie w duchu na-
Choć nowo utworzona szkola nosila
Krzemienieckie. Zrabowano ofiaro-
każdą polską duszę nasilila się na
nialnych samorządów jako radni,
rodowym. Wolyniacy wierzyli w odzy-
skromne miano ,,gimnazjum", sposo-
wane na utrzymanie polskich szkól
przelomie XIX i XX wieku. Mimo suro-
czlonkowie i prezesi komisji, czlonko-
skanie przez Polskę niepodleglości,
bem organizacji nauki i programem
fundusze. Rozkradziono bądź prze-
wych represji tajne nauczanie organi-
wie zarządów i fachowi pracownicy.
przygotowywali się do tego momentu
nauczania byla zbliżona do uczelni
niesiono do rosyjskich placówek cen-
zowano w dworach ziemiańskich, na
Budzili sympatię swoją wiedzą, umie-
i czekali nań z utęsknieniem.
wyższej, na powolanie której wladze
ne zbiory oraz biblioteki ­ tak stalo się
plebaniach i po wsiach. Tajne szkólki
jętnościami, sumiennością i zaanga-
Wojna między zaborcami dala
carskie nie wyrazilyby zgody, mając
chociażby w wypadku majątku Szkoly
istnialy niemal w każdym powiecie,
żowaniem w pracę Podobnie dzialo
Polakom nadzieję na odzyskanie
w planie otwarcie rosyjskiego Uni-
Czackiego, gdzie do nowo otwartego
na przyklad w powiecie dubieńskim
się również w samorządach miej-
wolności. Niemcy wypowiedzialy
wersytetu Kijowskiego. W ten sposób
Uniwersytetu im. św. Wlodzimierza w
opiekowal się nimi ksiądz Lisiewicz,
skich. Okres destabilizacji w impe-
wojnę Rosji 1 sierpnia 1914 roku.
w sercu guberni wolyńskiej powstala
Kijowie przewieziono wszystko, co
na przedmieściu Korca, gdzie nie-
rium rosyjskim wykorzystano również
Kilka dni później zrobily to Austro-
placówka, gdzie w języku polskim w
można bylo zabrać ze szkoly: archiwa
gdyś znajdowala się fabryka slynnej
w walce o polską oświatę. W 1906
Węgry. Wolyń pogrążyl się w wojen-
umilowaniu ojczystej historii i kultury
szkolne, wspanialą, licząca prawie 40
porcelany koreckiej, nauczanie ka-
roku zostaly zniesione kary za tajne
nym chaosie, a linia frontu wielokrot-
zdobywaly wiedzę kolejne pokolenia
tys. tomów bibliotekę, bogate gabine-
techizmu, języka polskiego, polskiej
nauczanie. Mieszkanka Korca Zofia
nie przesuwala się przez ziemię wo-
Polaków. W intelektualnej atmosfe-
ty-laboratoria, których krzemieńcza-
historii i innych przedmiotów w zakre-
Endrukajtisówna po konsultacjach z
lyńską. Wkroczenie do Lucka wojsk
rze Gimnazjum, a później Liceum
nom mógl pozazdrościć niejeden uni-
sie szkoly elementarnej prowadzila
proboszczem Ignacym Dubowskim,
austro-węgierskich 31 sierpnia 1915
Wolyńskiego wychowywal się jeden
wersytet europejski, a nawet rośliny z
Filomena Zalęska, a w Kornaczówce
duchownym darzonym szczegól-
roku przynioslo Polakom namiastkę
z najwybitniejszych krzemieńczan ­
jednego z najciekawszych w Europie
pod Krzemieńcem potajemnie uczyla
nym szacunkiem i lubianym za ,,ko-
wolności. W dawnej stolicy Wolynia
Juliusz Slowacki.
ogrodów botanicznych. Zabroniono
dzieci Ida Szubiakowska. Nauczy-
reckie herbatki literackie" (na wzór
znów, po ponad stu latach narodowej
Wolyniacy nigdy nie pogodzili się
Polakom kupowania ziemi oraz pel-
cieli utrzymywali wlaściciele mająt-
slynnych ,,obiadów czwartkowych"),
niewoli, powstal polski zarząd miasta
z utratą wolności. W kolejnych zry-
nienia wyższych stanowisk. W ciągu
ków ziemskich, księża przy pomocy
zlożyla do Kuratorium Szkolnego
z burmistrzem Ignacym Rzążewskim
wach narodowowyzwoleńczych do
XIX wieku polowa dóbr wielkiej wla-
finansowej okolicznego ziemiaństwa
w Kijowie podanie o pozwolenie na
na czele. Niestety początkowo sto-
walki o niepodleglość stawali najlepsi
sności przeszla w ręce rosyjskie lub
bądź mieszkańcy poszczególnych
otwarcie szkoly dla polskich dzieci.
sunki z wojennymi wladzami nie ukla-
synowie ziemi wolyńskiej, między in-
zostala rozparcelowana i sprzedana
miejscowości ­ bywalo tak, że pod
Jej starania zostaly zwieńczone
daly się zbyt pomyślnie, bo kiedy we
nymi uczniowie i wychowankowie Li-
na dogodnych warunkach kolonistom
pretekstem nauki szycia, nauczy-
sukcesem. W nowo otwartej pla-
wrześniu ­ po trzydniowym zajęciu
ceum Krzemienieckiego. Rezultatem
czeskim i niemieckim.
cielka udzielala lekcji i stolowala się
cówce uczono także języka polskie-
miasta przez Rosjan ­ Austriacy po-
powstań byly ciężkie represje, które
Przez caly wiek XIX na Wo-
każdego dnia w innej chacie. Kiedy
go, polskiej historii i religii. Oficjalne
wrócili do Lucka, uwięzili natychmiast
dotknęly polskie spoleczeństwo Wo-
lyniu trwala walka o zachowanie
pojawialo się zagrożenie, uczące się
uruchomienie pierwszej polskiej pla-
caly polski zarząd pod pretekstem, że
lynia. Aresztowano i zeslano w gląb
polskości. W imperium rosyjskim
dzieci rozbiegaly się jak w zabawie.
cówki na Rusi zostalo odnotowane
ludność miasta gasila podpalony w
Rosji uczestników i zwolenników
droga do stanowisk i kariery wiodla
Pospiesznie znikaly prowizoryczne
w prasie polskiej. W 23 numerze (z
trakcie odwrotu most na Styrze. Na